Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siirtyminen kilometriperusteiseen verotukseen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Polttoaineen ja käyttövoimaveron kertymässä on usean kymmenenkertainen ero.
    Sähköautolle tulisi vuotuiseksi käyttövoimaveroksi 1,5k€/v
    No eihän siinä nyt kymmenkertaista eroa ole, AUT sivuilla olevassa taulukossa 2019 ajoneuvovero on 1 193M€ ja liikennepolttoaineista kerätty vero on 2 677M€. Joku vaikka E60 530d diesel vero on ~800€. Bensassa verot on suunnilleen puolet dieselistä. En näe ongelmaa laittaa sähköautolle omaan veroaan, kuten dieselillekkin on laitettu. Ituhipeille tämä ei varmaan sovi kun se vähentäisi sähköautojen houkuttelevuutta kun sähköautoilijatkin joutuisivat maksamaan kuten muutkin.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • alspe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 3402
      • Tre

      Originally posted by HTK12 View Post
      Ituhipeille tämä ei varmaan sovi kun se vähentäisi sähköautojen houkuttelevuutta kun sähköautoilijatkin joutuisivat maksamaan kuten muutkin.
      Heille se varmaan sopisikin jos kyse on todellisesta ituhippeilystä. Enemmän se korpeaa niitä jotka ostavat uuden auton siksi kun sähköpelin saa paljon halvemmalla.
      G30 520d xDrive
      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        Sori vaan äijät mutta keskustelu bensalenkkareiden vaihtumisesta sähkölenkkareihin alkaa jotenkin muistuttaa ajasta jolloin luovuttiin hevoslenkkareista.

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          Originally posted by HTK12 View Post
          No eihän siinä nyt kymmenkertaista eroa ole, AUT sivuilla olevassa taulukossa 2019 ajoneuvovero on 1 193M€ ja liikennepolttoaineista kerätty vero on 2 677M€. Joku vaikka E60 530d diesel vero on ~800€. Bensassa verot on suunnilleen puolet dieselistä. En näe ongelmaa laittaa sähköautolle omaan veroaan, kuten dieselillekkin on laitettu. Ituhipeille tämä ei varmaan sovi kun se vähentäisi sähköautojen houkuttelevuutta kun sähköautoilijatkin joutuisivat maksamaan kuten muutkin.
          +Polttoaineista kerätty alv 1213M€
          530d Dieselveron osuus ei ole 800€ vaan luokkaa 450€.
          Sähköautolle käyttövoimavero tulisi laskea keskimääräisen dieselveron pohjalta joka on kertaluokkaa 350-400€ * 4 tai 5 (menetetty polttoaineverotus)
          Sähköautolle siis tulisi 1500-2000€ vuotuinen käyttövoimaverotus joka tasaisi menetetyt polttoaineverotuksen.

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17508
            • Turku

            Originally posted by Muurahainen View Post
            Mistä päästään nopeusrajoituksiin. Oletko huomannut että ne tahtovat kokoajan pudota?
            Ainakin oman perstuntuman mukaan olisikin taloudellisempaa / vähemmän päästöjä jos pääsisi ajamaan yli 60km/h.
            Olen todellakin huomannut. Samoja teitä ajanut toistakymmentä vuotta ja rajoitukset pudonneet 8o->70 tai 80->60 km/h.

            Originally posted by BMW525Xda View Post
            Hyvä vaihtoehto olisi harkintaverotus
            Siinä on oikein paholaisen keksintö harjoittaa mielivaltaa.

            Originally posted by alspe View Post
            Heille se varmaan sopisikin jos kyse on todellisesta ituhippeilystä. Enemmän se korpeaa niitä jotka ostavat uuden auton siksi kun sähköpelin saa paljon halvemmalla.
            Miksi luulet hybridejä tuotavan kuin leipää Suomeen ?
            Näillä mennään:
            - BMW E81 118i since 2017
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3402
              • Tre

              Originally posted by Laku View Post
              Miksi luulet hybridejä tuotavan kuin leipää Suomeen ?
              Kaveri toi useita vuosia sitten ennen tätä buumia, Porsche Cayenne Hybridin jollain usein satojen hevosien bensakoneella. Olikohan joku 30k€ halvempi kuin diesel-Cayenne.
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10949
                • Joensuu

                Originally posted by BMW525Xda View Post
                +Polttoaineista kerätty alv 1213M€
                530d Dieselveron osuus ei ole 800€ vaan luokkaa 450€.
                Sähköautolle käyttövoimavero tulisi laskea keskimääräisen dieselveron pohjalta joka on kertaluokkaa 350-400€ * 4 tai 5 (menetetty polttoaineverotus)
                Sähköautolle siis tulisi 1500-2000€ vuotuinen käyttövoimaverotus joka tasaisi menetetyt polttoaineverotuksen.
                Kyllä siitä 530d saat maksaa sen ~800€ vuodessa valtiolle, puhun nyt siis siitä ajoneuvoverosta, joka sisältää perusveron ja käyttövoimaveron. Eli tuplat tulisi diesel autoon verrattuna. Ei mielestäni mikään kohtuuton kun ajaminen on sitten halvempaa. Tämäkin voisi ihan hyvin olla samalla nimellä. En edelleenkään näe tässä mitään ongelmaa. Toki sähköauton tuputtajille tämä ei varmaan kelpaa kun niiden houkuttelevuus laskee. Ihan järjetöntä alkaa tämän takia rakentamaan GPS-pohjaista seurantaa. Jos halutaan sitte alueellisia eroja tasata, niin tämä on helppo tehdä ihan asuinpaikan perusteella.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Kyllä siitä 530d saat maksaa sen ~800€ vuodessa valtiolle, puhun nyt siis siitä ajoneuvoverosta, joka sisältää perusveron ja käyttövoimaveron. Eli tuplat tulisi diesel autoon verrattuna. Ei mielestäni mikään kohtuuton kun ajaminen on sitten halvempaa. Tämäkin voisi ihan hyvin olla samalla nimellä. En edelleenkään näe tässä mitään ongelmaa. Toki sähköauton tuputtajille tämä ei varmaan kelpaa kun niiden houkuttelevuus laskee. Ihan järjetöntä alkaa tämän takia rakentamaan GPS-pohjaista seurantaa. Jos halutaan sitte alueellisia eroja tasata, niin tämä on helppo tehdä ihan asuinpaikan perusteella.
                  Tarkka vero päivälle on 1,265€.
                  + perusvero 0,75€

                  Nämä vasta veron osuus, lisäksi menetetyt työpaikat menetettynä polttoaineen myyntinä. Oikeasti sähköautolle pitäisi laittaa noin 5k€ vuotuinen kiinteä maksu, minimi.
                  Last edited by BMW525Xda; 29-04-2020, 12:35.

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10949
                    • Joensuu

                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    Tarkka vero päivälle on 1,265€.
                    + perusvero 0,75€

                    Nämä vasta veron osuus, lisäksi menetetyt työpaikat menetettynä polttoaineen myyntinä. Oikeasti sähköautolle pitäisi laittaa noin 5k€ vuotuinen kiinteä maksu, minimi.
                    Tarkka vero riippuu päästöistä, esim. 520d ja 535d on eri suuruinen vero. Sitä en ole laskenut paljonko se vero pitäisi oikeasti olla, mutta traficom:ltavarmaan jo löytyy sellainen laskelma. Eikä kaikki paljon dieselillä nyt ajavat heti vaihda sähköön kun malleja on aika rajatusti pidempään ajoon ja latausverkko on myös vielä aika rajallinen.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • bemmidee
                      BTCF Member
                      • Jan 2015
                      • 55
                      • stadi



                      Autoalan nyt yhdessä valtiolle esittämän kilometripohjaisen verotuksen tavoitteena on vähentää liikenteen päästöjä, varmistaa liikenteeltä kerättävien verojen riittävä kertymä ja muuttaa verorakennetta yksinkertaisemmaksi ja oikeudenmukaisemmaksi.

                      On se sitten niin moninkertaista ja epäreilua jos ajaa enemmän tankkaa enemmän:think

                      Comment

                      • Freak
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2003
                        • 2539
                        • .

                        Originally posted by bemmidee View Post
                        https://www.is.fi/autot/art-2000006521700.html

                        Autoalan nyt yhdessä valtiolle esittämän kilometripohjaisen verotuksen tavoitteena on vähentää liikenteen päästöjä, varmistaa liikenteeltä kerättävien verojen riittävä kertymä ja muuttaa verorakennetta yksinkertaisemmaksi ja oikeudenmukaisemmaksi.

                        On se sitten niin moninkertaista ja epäreilua jos ajaa enemmän tankkaa enemmän:think
                        Kyllä se on epäreilua niille maa-/syrjäseudulla asuville, joiden on pakko ajaa enemmän päästäkseen töihin ja palveluihin. Sen sijaan verokertymä pitäisi ehdottomasti kattaa suurten kasvukeskusten ja kaupunkien ruuhkamsksuilla, tietulleilla, älyttömillä parkkimaksuilla ja yleensäkin taajamaliikkumisella, koska vahinkojen vaikutus on suurinta siellä missä on eniten autoja ja ihmisiä. Olisiko se niin epäreilua? :think
                        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                        Vanha Uuden liiton mies...

                        Comment

                        • jani73
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 4320
                          • Turku

                          Originally posted by bemmidee View Post
                          ...KLIP....
                          On se sitten niin moninkertaista ja epäreilua jos ajaa enemmän tankkaa enemmän:think

                          Linkistä

                          "Kilometriveroon siirtymiselle soveltuva ajankohta olisi vuosina 2030–2035, jolloin liikenteen nykyinen veropohja murenee sähköautojen ja biopolttoaineiden osuuden kasvaessa.
                          "

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            Originally posted by jani73 View Post
                            Linkistä

                            "Kilometriveroon siirtymiselle soveltuva ajankohta olisi vuosina 2030–2035, jolloin liikenteen nykyinen veropohja murenee sähköautojen ja biopolttoaineiden osuuden kasvaessa.
                            "
                            Vihdoinkin, on helpotus että loppuu väliaikainen polttoaine ja diesel käyttövoimaverotus

                            Comment

                            • |foder|
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 7043
                              • Forssa

                              Vai loppuuko? :think

                              Suomen tapaan mätkäistään vaan uusia maksuja vanhojen päälle.
                              Nyt:
                              E82 135i -11

                              Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                              Comment

                              • MarQu
                                Moderator
                                • Mar 2006
                                • 5517
                                • Vaasa

                                Originally posted by |foder| View Post
                                Vai loppuuko? :think

                                Suomen tapaan mätkäistään vaan uusia maksuja vanhojen päälle.
                                Juurikin näin. Aivan turha kuvitella että mikään kustannus laskisi. Jostain se pöhöttynyt julkinen puoli pitää rahoittaa.
                                sigpic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎