Ikuinen aihe tää E39 vs muut.
Kyllähän sitä seuraavat korimallit on teknisesti paljon edistyneempiä niin korin kuin tekniikankin osalta ja ovat jopa miellyttävämpiä käyttöautoja, mutta sinisilmäistä olisi väittää että olisi ainakaan kestävämpään suuntaan menty.
Ainakin itsellä on hieman maku mennyt ja merkkiuskollisuus kärsinyt kun on sivusta seurannut isäukon F15 ylläpitoa. Tosin samanlaista sähläystä se oli uuden volvonkin kanssa.
Vuoden sisään on vaihdettu imusarjaa, imusarjan läppien servoa, egr-venttiiliä, ad-bluejärjestelmää fiksattu, vesipumppua (ehdottomasti kyllä kulutusosaksi laskettava), kampiakselin värinänvaimennin vaihdettu ja jakolaatikko vaihdettu näin muutaman vuoden sisään tehdyn mainitakseni. Comfort-jakkaran sivutukien säätö mykistyi juuri. Alusta ei kolise, puslat näyttää olevan järeämpää tekoa kuin matalammissa kansanmalleissa. Apurungot eivät ole alumiinia, vaan näytti olevan korroosio jo iskemässä niihinkin. Rengasmelu erottuu pahemmin kuin E39/E61/E70. Isoimmat tekniset kehitykset on vaihteiston toiminta, möhköksi alhainenn kulutus sekä loistavat ajovalot. Niin ja jalankulkijoiden airbagit.
Nyt ootellaan vaan että milloin N57:n laakerit pettää tai ketju katkeaa.
Näihin verrattuna tuon 23 vuotta vanhan auton ylläpito on tuntunut suorastaan helpolta. Puslat vaihdettu 370tkm ja 23 vuoden iässä keulaan ja niveliä menee varmasti taaksekin piakkoin. Hidashan se on, ja bensakrematorio kaiken lisäksi, mutta on mielestäni varsin hyvin silti että näille kilsoille ei ole tehty laatikolle tai koneelle huoltoja kummempia ja tarjoaa hyvää, junamaista ja hiljaista kulkua edelleen.
Nyt uskallan väittää, että kun alusta on käyty läpi kerran 23 vuoteen niin mennään taas seuraavia vuosia vähäisillä tekemisillä. Totta on, että mukavuus ja varustetaso on tänä päivänä jo jotain ihan muuta mutta eipähän ole vikapaikkojakaan kun mennään spartalaisittain.
Hyvän kyydin tuollakin saa, etenkin parin tonnin hintaluokan huomioiden ja kun pitää realismin eikä edes vertaa kehittyneempiin vehkeisiin saati väitä olevan kokonaisuutena parempi niin kelpaa hyvin.
Kyllähän E61 jo on ajettavuudeltaan paljon ketterämpi ja nykyaikasempi saati sitten kehityksestä turvallisuudessa.
Kyllähän sitä seuraavat korimallit on teknisesti paljon edistyneempiä niin korin kuin tekniikankin osalta ja ovat jopa miellyttävämpiä käyttöautoja, mutta sinisilmäistä olisi väittää että olisi ainakaan kestävämpään suuntaan menty.
Ainakin itsellä on hieman maku mennyt ja merkkiuskollisuus kärsinyt kun on sivusta seurannut isäukon F15 ylläpitoa. Tosin samanlaista sähläystä se oli uuden volvonkin kanssa.
Vuoden sisään on vaihdettu imusarjaa, imusarjan läppien servoa, egr-venttiiliä, ad-bluejärjestelmää fiksattu, vesipumppua (ehdottomasti kyllä kulutusosaksi laskettava), kampiakselin värinänvaimennin vaihdettu ja jakolaatikko vaihdettu näin muutaman vuoden sisään tehdyn mainitakseni. Comfort-jakkaran sivutukien säätö mykistyi juuri. Alusta ei kolise, puslat näyttää olevan järeämpää tekoa kuin matalammissa kansanmalleissa. Apurungot eivät ole alumiinia, vaan näytti olevan korroosio jo iskemässä niihinkin. Rengasmelu erottuu pahemmin kuin E39/E61/E70. Isoimmat tekniset kehitykset on vaihteiston toiminta, möhköksi alhainenn kulutus sekä loistavat ajovalot. Niin ja jalankulkijoiden airbagit.

Nyt ootellaan vaan että milloin N57:n laakerit pettää tai ketju katkeaa.

Näihin verrattuna tuon 23 vuotta vanhan auton ylläpito on tuntunut suorastaan helpolta. Puslat vaihdettu 370tkm ja 23 vuoden iässä keulaan ja niveliä menee varmasti taaksekin piakkoin. Hidashan se on, ja bensakrematorio kaiken lisäksi, mutta on mielestäni varsin hyvin silti että näille kilsoille ei ole tehty laatikolle tai koneelle huoltoja kummempia ja tarjoaa hyvää, junamaista ja hiljaista kulkua edelleen.
Nyt uskallan väittää, että kun alusta on käyty läpi kerran 23 vuoteen niin mennään taas seuraavia vuosia vähäisillä tekemisillä. Totta on, että mukavuus ja varustetaso on tänä päivänä jo jotain ihan muuta mutta eipähän ole vikapaikkojakaan kun mennään spartalaisittain.

Hyvän kyydin tuollakin saa, etenkin parin tonnin hintaluokan huomioiden ja kun pitää realismin eikä edes vertaa kehittyneempiin vehkeisiin saati väitä olevan kokonaisuutena parempi niin kelpaa hyvin.

Comment