Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia muun merkkisistä autoista Vol 4.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E39Fin
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2013
    • 1761
    • HKI/Orimattila

    #76
    Ikuinen aihe tää E39 vs muut.

    Kyllähän sitä seuraavat korimallit on teknisesti paljon edistyneempiä niin korin kuin tekniikankin osalta ja ovat jopa miellyttävämpiä käyttöautoja, mutta sinisilmäistä olisi väittää että olisi ainakaan kestävämpään suuntaan menty.

    Ainakin itsellä on hieman maku mennyt ja merkkiuskollisuus kärsinyt kun on sivusta seurannut isäukon F15 ylläpitoa. Tosin samanlaista sähläystä se oli uuden volvonkin kanssa.

    Vuoden sisään on vaihdettu imusarjaa, imusarjan läppien servoa, egr-venttiiliä, ad-bluejärjestelmää fiksattu, vesipumppua (ehdottomasti kyllä kulutusosaksi laskettava), kampiakselin värinänvaimennin vaihdettu ja jakolaatikko vaihdettu näin muutaman vuoden sisään tehdyn mainitakseni. Comfort-jakkaran sivutukien säätö mykistyi juuri. Alusta ei kolise, puslat näyttää olevan järeämpää tekoa kuin matalammissa kansanmalleissa. Apurungot eivät ole alumiinia, vaan näytti olevan korroosio jo iskemässä niihinkin. Rengasmelu erottuu pahemmin kuin E39/E61/E70. Isoimmat tekniset kehitykset on vaihteiston toiminta, möhköksi alhainenn kulutus sekä loistavat ajovalot. Niin ja jalankulkijoiden airbagit.

    Nyt ootellaan vaan että milloin N57:n laakerit pettää tai ketju katkeaa.

    Näihin verrattuna tuon 23 vuotta vanhan auton ylläpito on tuntunut suorastaan helpolta. Puslat vaihdettu 370tkm ja 23 vuoden iässä keulaan ja niveliä menee varmasti taaksekin piakkoin. Hidashan se on, ja bensakrematorio kaiken lisäksi, mutta on mielestäni varsin hyvin silti että näille kilsoille ei ole tehty laatikolle tai koneelle huoltoja kummempia ja tarjoaa hyvää, junamaista ja hiljaista kulkua edelleen.
    Nyt uskallan väittää, että kun alusta on käyty läpi kerran 23 vuoteen niin mennään taas seuraavia vuosia vähäisillä tekemisillä. Totta on, että mukavuus ja varustetaso on tänä päivänä jo jotain ihan muuta mutta eipähän ole vikapaikkojakaan kun mennään spartalaisittain.

    Hyvän kyydin tuollakin saa, etenkin parin tonnin hintaluokan huomioiden ja kun pitää realismin eikä edes vertaa kehittyneempiin vehkeisiin saati väitä olevan kokonaisuutena parempi niin kelpaa hyvin. Kyllähän E61 jo on ajettavuudeltaan paljon ketterämpi ja nykyaikasempi saati sitten kehityksestä turvallisuudessa.
    Jaguar XF Sportbrake R-sport.
    E39 523iA Oxfordgreen

    Comment

    • joko
      Bimmer Enthusiast
      • May 2004
      • 1968
      • Seinäjoki

      #77
      Vuosi taivalta takana facelift V70 d5 manuaalin kanssa. Väliaikais hankinnaksi tehty kulkine ja saa jatkoaikaa määrän x. Edellinen omistaja merkkihuollattanut uudesta saakka max 15tkm välein ja itse olen toiminut samoin. Käyttöautolle on uponnut noin 500 vuodessa ja autossa on Volvon liikkumosturva voimassa. Hankinta maksoi vähä yli 4ke ostaessa tutulta ja kaikki on toiminut kuin ajatus tämän vuoden ajoissa jonka auto minulla ollut. Katsastanut olen kerran ja mitään vikaa ei löytynyt. Joka päivä kun töihin on talvikaudella lähtenyt on ardic lämmittänyt kabiinin mukavaksi. Korista tuttu maalari väritti helmamuovit ja takaluukun lipan uuteen maaliin niin auto on myös ulkoisesti virheetön. Taitaa olla tuolla pelillä vielä rutkasti matkaa edessä meidän taloudessa. Ikää autolla nyt noin 14 vuotta ja noin 250tkm ajettu
      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
      W906 319 sprinter - 14

      Comment

      • Macke
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2009
        • 1134
        • Porvoo

        #78
        Omalla E60/61 kommentilla meinasin ihan vaan sitä, että saman ikäinen E-mersu on ihan v*tusti enemmän premiumin oloinen sisältä (ja senkin jälkeen) vrt baijerilainen. E39 ja E61 omistaneena en itse kusisikaan E39 suuntaan, kyllä sitä linttaa sai pajoittaa ihan koko ajan kun taas kuusykkönen palveli 9-vuotta hämmästyttävän uskollisesti bemariksi. Mieluummin sitten E34 ku E39, se sentään näyttää semisti k00lilta 0ldsk00lilta.

        Isäukolle hommattiin tollanen pakuks leimattu D5 V70 -05 mallinen. Katotaan nyt sitten onko niin hyvä kuin kaikkialla luukutetaan. Hiton pienellä aineella se kyllä kulkee verrattuna E39/E61 vaikka onkin automaatti Valot oli yllättävän surkeat, sitä en olisi odottanut svedujen mobiililta.

        Comment

        • Jani_88
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2010
          • 367
          • jkl

          #79
          Ton ikäsestä vollesta ku kiillottaa umpiot niin taas pärjää

          Comment

          • E39Fin
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2013
            • 1761
            • HKI/Orimattila

            #80
            Originally posted by Macke View Post
            Omalla E60/61 kommentilla meinasin ihan vaan sitä, että saman ikäinen E-mersu on ihan v*tusti enemmän premiumin oloinen sisältä (ja senkin jälkeen) vrt baijerilainen. E39 ja E61 omistaneena en itse kusisikaan E39 suuntaan, kyllä sitä linttaa sai pajoittaa ihan koko ajan kun taas kuusykkönen palveli 9-vuotta hämmästyttävän uskollisesti bemariksi. Mieluummin sitten E34 ku E39, se sentään näyttää semisti k00lilta 0ldsk00lilta.

            Isäukolle hommattiin tollanen pakuks leimattu D5 V70 -05 mallinen. Katotaan nyt sitten onko niin hyvä kuin kaikkialla luukutetaan. Hiton pienellä aineella se kyllä kulkee verrattuna E39/E61 vaikka onkin automaatti Valot oli yllättävän surkeat, sitä en olisi odottanut svedujen mobiililta.

            Ei muuten sitten kannata uskoa tuon ikäsen volvon ajotietokoneen kulutuslukemiin. Voi useimmiten lisätä 1,5litraa. Todellinen kulutus ainakin meidän perheen vastaavilla on suoraan vertailukelponen 2008 530xdA lci kanssa sen ollessa 6.6-7.0 maantiepainotteisessa ajosa.

            Itsellä siis xc70 d5 väitti maantieajossa keskikulutukseksi 4.2 reissussa
            Jaguar XF Sportbrake R-sport.
            E39 523iA Oxfordgreen

            Comment

            • hencca89
              BTCF Member
              • Sep 2011
              • 619
              • ikaalinen

              #81
              Jännät näkökulmat e39 vs e60:think
              Onhan e60 oikeesti lelumuovinen sisältä verattuna kolysiin.
              Mukatekninen piipperi.
              Mutta sitä en kiellä ettenkö saata vaikka silti hommata e60.
              E39 on sen verran vanha että hyviä yksilöitä on enää harvassa.
              Mutta jos leikitellään ajatuksella että sais 8kilolla oikeesti hyvän e39 tai yhtälailla hyvän e60.
              Niin en miettisi hetkeäkään kun mielummin olisi e39 alla.
              Moni varmaan ihmettelee tätä
              Mutta koen että e39tarjoaa paremman käyttöarvon kuin uudempi.

              Mutta mielipiteitä on monia. Vaihdon z4 --->e36 ja molemmat lähti kauppapaikalta maailman onnellisimpina
              BMW E91 320
              MB W108 280SE
              SUZUKI GSX-R
              BMW K100 "cafe"

              Comment

              • ooopeee
                BTCF Member
                • Dec 2011
                • 2114
                • Kouvola

                #82
                Originally posted by Macke View Post
                Mjoo no jos otetaan vaikka E60/61 ja saman ikäinen eemeli mesenaatti, niin kyllä on Mersu vaan niin pirun paljon enemmän premium sisäpuolelta kuin voi olla. Ulkokuosikin ollut parempi kuin baijerilaisessa jo monta vuotta, ja laatu ei voine olla yhtä surkeaa niin ei pali jää syytä penarin ostolle?
                Tällähetkellä perseen alla -04 E 270cdi. Maukasta kyytiä kyllä tarjoaa myynnissä toki tuokin, en moista tarvi mun pieniin ajoihin kuitenkaan.
                VW passat 1.9tdi 4motion
                E36 "328" cabrio

                Comment

                • mikae34
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 4996
                  • Forssa

                  #83
                  Originally posted by hencca89 View Post
                  Mutta jos leikitellään ajatuksella että sais 8kilolla oikeesti hyvän e39 tai yhtälailla hyvän e60.
                  Niin en miettisi hetkeäkään kun mielummin olisi e39 alla.
                  Moni varmaan ihmettelee tätä
                  Ja moni taas ei. Oma valintani olisi aivan sama. Meillä tosin on hyvä kolmeysi. Meillä on ollut myös e61, joten omalla subjektiivisella kokemuksellani muodostan mielipiteeni. Sinä aikana kun e61 530d oli, niin sen käyttäminen maksoi noin 500€ kuukaudessa + polttoaineet. Tuossa siis huomioituina käyttömaksut, arvonalenema ja korjaukset. Kallista lystiä oli eikä kiitos enää.

                  Ja onhan ne sisustan perusmateriaalit nyt aivan jäätäviä verrattuna edeltäjäänsä. Todella paljon halvempi fiilis siellä on. Toki, jos se näyttö siinä keskellä kojelaudassa on se millä sitä laatuvaikutelmaa mitataan, niin sitten olen toki väärässä.
                  Auto on liikkumaväline.

                  Comment

                  • Macke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2009
                    • 1134
                    • Porvoo

                    #84
                    Originally posted by Jani_88 View Post
                    Ton ikäsestä vollesta ku kiillottaa umpiot niin taas pärjää
                    Jepu, ne on kieltämättä kyllä aika utuiset niin pitää fiksi tehdä ja katsoa missä mennään.

                    Volvon ajotietokoneeseen en ota kantaa, tankkamalla mitattuna vienyt noin 6,3-litraa satkulle. Veijo penarit veti ajotietokoneen mukaan noin 8,6 litraa satkulle, eikä nekään vähempää vieneet kuin mitä ruudussa luki. Kuusykkönen ei ollut LCI, että se olis varmaan faceliftina vienyt vähemmän. Tollasenaan aikalailla janosia rosmoja sekä kolmeysi että kuusykkönen. E71 veikin sitten 9,6 litraa satkulle ajotietokoneen mukaan vaikka olikin tuoreampi joykkarilla ohjattu aski...

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17543
                      • Turku

                      #85
                      Originally posted by BeamR View Post
                      Tää E39-uskovaisuus jaksaa ihmetyttää. Niitäkin on muutama ollut, ja niiden lisäksi n. 40 muuta autoa. Ei niissä kyllä mulle ole mitään superlaadukkaan auton kuvaa ole jäänyt. Ihan samaa ysärikamaa kuin kaikki muutkin premiumraadot. Aivan kuten E34 on kasarikamaa.
                      Tosiasia on, että maailma meni eteenpäin, ja ne vähät mitä esim G-sarjalaisissa olen aikaa viettänyt, niin ei ne kyllä tasan huonompia ole.

                      Seuraavaksi esitetään yleensä sitten, että koliysit on pomminvarmoja autoja. No, ne pommit on sitten räjähtäneet jo moneen otteeseen, milloin valitetaan GM-lootista, milloin vanoksista, milloin ruosteista, milloin mistäkin. Ihan samanlaisia ihmisen tekemiä autoja kuin kaikki muutkin.

                      Sen verran on tullut myös koliyseissä taitettua kilometrejä, että käyttiksenä en kyllä ikinä vaihtaisi modernia autoa siihen.
                      Laiskoja polttoainekrematorioita ilman mukavuuksia. Ja ennen kaikkea ikäluokkansa takia epäluotettavia.

                      By all means, ajakaa toki niillä jos haluatte, ei ole multa pois, mutta en mä kyllä oikein ymmärrä niiden glorifiointiakaan.
                      Aika lailla samoilla ajatuksilla. Vain yhden E39 v. 2005-2006 omistaneena (en ole tainnut sen jälkeen ajaa, maahantuomani 530i) kokemukset kaukaa ja vähäisiä. Olihan se silloin hieno auto teknisesti vanhan S-Mersun jälkeen, mutta en kyllä käyttöautoksi enää kaipaile. Aika paljon oli vikaa ja ehdin ajaa runsaassa 7 kk:ssa 20tkm. Uusiksi meni termostaatti, kulutti öljyä ja vakionopeusnivel, jonka vikaa marmori etsi automaattilaatikosta (ehdotettiin uutta)...

                      Originally posted by mikae34 View Post
                      Vielä loppuun. Meillä on ollut vm -99 e39 530d, miltei uudesta asti. Auto on ollut maltillisella käytöllä joten siinä ei ole kuin n.190tkm taulussa. Auto on melkolailla ruosteeton. Omistusajan viat.

                      - koiranluut eteen
                      - yksi polttoainesuutin

                      Semmosta.
                      F11 ollut minulla yli 3,5 vuotta ja 120tkm. Alusta alkuperäinen, madallusetujouset vaihdettu. Viat /vaihdettu:

                      - Takaiskarin suoja ja pohjaanlyöntikumi tai mikä oikea termi onkaan.
                      - Etujarrupalat

                      Siinä ne "viat" taisivat ollakin. Juuri katsottiin kaverin kanssa alusta läpi, kun 300tkm lähestyy: Etujarrulevyt lähiaikoina vaihdettava ja ehkä reaktiotangot. Niilläkään ei kiirettä vielä, ei tangoissa repeytymiä tmv.

                      Taitaa olla paras autoni ikinä. Öljyä tosin vähän kuluttaa. Niin ja uudet kesärenkaat joutuu ostamaan .

                      E61 sai korjailla melkoisesti enemmän, isoa ja pikkuvikaa (Alempi jakoketju poikki 205tkm, kontin johtosarjat, radio ei omistusaikana kuulunut kunnolla, tukivarsiremppaa ym.)
                      Näillä mennään:
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • Zeta
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7561
                        • Kotona

                        #86
                        Jännä juttu, kun on pari vuotta ajellut Audilla niin ei ole kertaakaan syttynyt mikään vikavalo *kopkop* pl. rengastunnistin aina renkaiden vaihdon jälkeen, mutta sitä ei lasketa Kaikissa bemareissa oli vähintään kerran vuodessa taulussa keltainen moottorivaroitusvalo jostain anturista ja sitä piti testerillä tutkia, että mikä perkele siellä taas kiukuttelee...
                        -
                        Käyttöautona: F20
                        Myydään: HP 12.5" kannettava **200e**
                        Myydään: HP 14" kannettava Win11 **240e**
                        -

                        Comment

                        • Macke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2009
                          • 1134
                          • Porvoo

                          #87
                          Sulla sattunu tulemaan se linjaston ainoa Audi joka ei ole kuin joulukuusi

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17543
                            • Turku

                            #88
                            Lisäyksenä edelliseen muistu mieleeni F11 "vika": DPF tukossa eli tyhjätty ja EGR jumitti eli tulpattu.

                            Tosin E61 DPF joutui tekemään saman ja pää- sekä EGR-termareita sai vaihdella. E39 bensassa ei noita tietenkään ollut, mutta toisaalta autossa oli termostaatti auki jo ostettaessa 140tkm kohdalla Saksassa.
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • joko
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2004
                              • 1968
                              • Seinäjoki

                              #89
                              Minullakin oli e60 7 vuotta ja noin 140tkm.myydessä oli 340tkm muistaakseni. Ei siinä kyllä juuri mitään normihuoltojen lisäksi ollut. Alkuperäinen akku kesti 11 vuotta. Kampiakselin hihnapyörä ja maf piti vaihtaa sekä pakosarja. Olisko joku tonni mennyt 7 vuoden aikana normaalien huoltojen lisäksi. Uskon että jossainvälissä talouteen tulee myös uudempaa kalustoa kun joku sopiva löytyy. Siihen asti mennään vanhoilla ja hyväksi havaituilla
                              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                              W906 319 sprinter - 14

                              Comment

                              • mikae34
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 4996
                                • Forssa

                                #90
                                Originally posted by Zeta View Post
                                Jännä juttu, kun on pari vuotta ajellut Audilla niin ei ole kertaakaan syttynyt mikään vikavalo *kopkop* pl. rengastunnistin aina renkaiden vaihdon jälkeen, mutta sitä ei lasketa Kaikissa bemareissa oli vähintään kerran vuodessa taulussa keltainen moottorivaroitusvalo jostain anturista ja sitä piti testerillä tutkia, että mikä perkele siellä taas kiukuttelee...
                                Meillä oli emännällä käyttiksenä aikanaan e61 530d. Sen auton käyttäminen maksoi jo tuon aiemmin mainitsemani noin 500€/kk + polttoaineet. Sen jälkeen ajattelin, että ei saatana, ei ole bemarilla ajeleminen tämän arvoista. Tosin diesel oli muutenkin niillä kilometreillä jo lähtökohtaisesti huono vaihtoehto.

                                Sen jälkeen kuppi kääntyi ja autolle asetin seuraavat kriteerit.
                                - Järkevän kokoinen bensapeli, mahdollisimman pienellä kulutuksella
                                - Sen verran uusi, että tietyt varusteet löytyvät
                                - Ylläoleviin perustuen mahdollisimman edullinen

                                Valinnaksi tuli Audi A3 sportback -09, kaikkien pelottelemalla 1,4L tsi moottorilla. Nyt on Audilla ajeltu jo muutama vuosi ilman ongelmia. Muutama kulutusosa on vaihdettu, ei mitään ihmeellistä. Öljyjä vaihdellaan kympin välein. Minusta ei mitään järkeä ajella pitkiä vaihtovälejä samoilla öljyillä, jos öljytilavuus on parin maitopurkin verran.

                                Siinä autoa miettiessä kävi kyllä varsin selväksi, että bemarilla ei ollut tarjota autoa noilla kriteereillä. Ykkössarjalainen on paljon pienempi, kuluttaa enemmän, maksaa paljon enemmän samoilla varusteilla jne. Kolmossarjalainen onkin sitten jo paljon kalliimpi ja kuluttaa paljon enemmän jne. Lisäksi se ei paljoakaan enemmän tilaa tarjoa kuin tuo a3 sportback, joka on oikeasti melkoinen tilaihme.

                                Tyytyväisiä audi autoilijoita tässä siis ollaan täälläkin. Tuolla ajelu ei paljon mitään maksa.
                                Auto on liikkumaväline.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎