Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia muun merkkisistä autoista Vol 4.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Taski
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2009
    • 384
    • Tampere

    Millä ihmeen kriteereillä F10 on liian iso? CLA on mielestäni ihan mahdoton 4hlö perheelle. Aivan liian pieni, hermot menee ensimmäisen kuukauden jälkeen. F10:kään ei mikään tilaihme ole... Omasta mielestä CLA ja A on taas ihan erilaisia kuin muut mersut vrt. mielipide yllä. En sano että huonompi, mutta erilainen. Ketterämpi, nuorekkaampi ja ehkä vähän "heppoisampi".
    Last edited by Taski; 29-02-2020, 09:47.
    Erikoismies Tampereen Kauniaisista.

    Comment

    • BMW
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 3827
      • California

      Originally posted by fransesco View Post
      Täältä kanssa pisteet Fordille. Ei ajamalla saa rikki, ei vie öljyä tai muitakaan moottoriharmeja tai kalliita remontteja. Ajo-ominaisuudet yllättävän hyvät. Meillä ollut kakkosautona 4 Ecoboostia (1x1.6 ja 3x1.0) ja kaikki toimineet moitteetta.
      Mun kokemuksen mukaan Fordit on hintaluokassaan keskimäärin parempia ajo-ominaisuuksiltaan mutta luotettavuudessa jopa keskimääräistä huonompia. Varsinkin kilometrejä kun alkaa tulemaan ja takuu loppunut saattaa tulla kallista ajoa kun porsii sieltä täältä. Saattaisin silti ostaa Fordin, mutta olisin hyvin tarkkana tyyppivikojen kanssa. Esimerkkitapauksena muuan Fiesta 1.4TDCI ostettiin uutena. Sillä ajettiin paljon ja 200tkm kun oli mittarissa oli mm. kytkiin vaihdettu jo kahdesti. Loppujen lopuksi tuhansien eurojen jatkuvat rempat sai omistajan kupin kaatumaan ja auto myytiin 200tkm ajettuna 400€. Olihan siinä vikoja ja siksi siitä ei saanu tuon enempää. Mut olipahan kallis auto. Arvonalenema 15k€ ja jäätävästi remonttikuluja. Olis pitäny ostaa se S Mersu ni olis ollu edullisempaa ajoa. Auto ei ollut mun
      P
      R
      N
      D

      Comment

      • BMW
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 3827
        • California

        Ja kyllä, autoa huollettiin vihon mukaan merkkiliikkeessä
        P
        R
        N
        D

        Comment

        • Muurahainen
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          Originally posted by BMW View Post
          Mun kokemuksen mukaan Fordit on hintaluokassaan keskimäärin parempia ajo-ominaisuuksiltaan mutta luotettavuudessa jopa keskimääräistä huonompia. Varsinkin kilometrejä kun alkaa tulemaan ja takuu loppunut saattaa tulla kallista ajoa kun porsii sieltä täältä. Saattaisin silti ostaa Fordin, mutta olisin hyvin tarkkana tyyppivikojen kanssa. Esimerkkitapauksena muuan Fiesta 1.4TDCI ostettiin uutena. Sillä ajettiin paljon ja 200tkm kun oli mittarissa oli mm. kytkiin vaihdettu jo kahdesti. Loppujen lopuksi tuhansien eurojen jatkuvat rempat sai omistajan kupin kaatumaan ja auto myytiin 200tkm ajettuna 400€. Olihan siinä vikoja ja siksi siitä ei saanu tuon enempää. Mut olipahan kallis auto. Arvonalenema 15k€ ja jäätävästi remonttikuluja. Olis pitäny ostaa se S Mersu ni olis ollu edullisempaa ajoa. Auto ei ollut mun
          Meillä TDCi fiestassa taisi olla ensimmäinen kytkin menossa kolmensatkun kohdilla.
          Muutenkin hyvin vähävikainen laite oli.

          Niissäkin varmaan on yksilöitä ja ajokin vaikuttaa.

          Comment

          • BMW
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 3827
            • California

            Originally posted by Muurahainen View Post
            Meillä TDCi fiestassa taisi olla ensimmäinen kytkin menossa kolmensatkun kohdilla.
            Muutenkin hyvin vähävikainen laite oli.

            Niissäkin varmaan on yksilöitä ja ajokin vaikuttaa.
            Tuolle kertyi pelkästään kaupunkiajoa. Voi olla että riippuu esim. vuosimallista. Muistan että tuo auto oli niitä mallisarjan ensimmäisiä. Mutta ajo-ominaisuudet oli tuossa hyvät. Aikanaan samassa koko luokassa hyviä ajettavia oli myös Punto (joita saa käytännössä ilmaiseksi käytettynä) ja Micra. Getz ja Yaris taas oli huonoja ajaa. Ja nyt puhutaan 10 vuotta sit tehdystä omakohtaisesta vertailusta sen aikakauden malleista.
            P
            R
            N
            D

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3399
              • Tre

              Originally posted by Taski View Post
              Millä ihmeen kriteereillä F10 on liian iso? CLA on mielestäni ihan mahdoton 4hlö perheelle. Aivan liian pieni, hermot menee ensimmäisen kuukauden jälkeen. F10:kään ei mikään tilaihme ole... Omasta mielestä CLA ja A on taas ihan erilaisia kuin muut mersut vrt. mielipide yllä. En sano että huonompi, mutta erilainen. Ketterämpi, nuorekkaampi ja ehkä vähän "heppoisampi".
              Ajotuntuma lähinnä on hiukan laivamainen. Hiukan pois akselivälistä niin olisi varmaan erilainen auto.
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • A^A
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2006
                • 2168
                • Seinäjoki

                Omaan kouraan tuo CLA ei koskaan sopinut, jotenkin epälaadukas tunnelma tuossa oli, äänekäs, muovinen ja jopa farkkuna tosi ahdas ja epäkäytännöllinen. Vaihdettiin s205:seen joka on jo kaikinpuolin parempi. Joten skippaisin kyllä tuon CLA:n ja katsoisin mielummin c mallia.


                Originally posted by alspe View Post
                Ajatuksia CLA mersusta kun vaihtoon menisi F10 520d sedan. Autossa kulkee 2+2 perhe, lapset yli 6v. Ajoa 30tkm/v josta puolet kaupunkia ja puolet työmatkaa maakuntiin.

                Ehdottomia lukkoon lyötyjä ajatuksia on sedanius ja auton hyvä ulkonäkö, laatu. Periaatteessa takavetoisuus, mutta jos uudempi riskittömämpi auto toisi muuta lisää niin siitä voisi karsia.

                CLA
                heikkouksia: etuveto (pl. 4matic), pieni koko.
                etuja: kaunis koppa, uudempi, vähempi ajettu

                F10:
                heikkouksia: liian iso pituus, ketjukoneriski
                etuja: webasto, alustaa huollettu, tilavuus, hiljaisuus
                EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

                Comment

                • AC*
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2007
                  • 205
                  • Tampere

                  Mulla on ollut pari kertaa CLA180 vuokra-autona (mallia 2019).
                  Edelliseen koriin nähden ulkonäkö ja sisusta parantunut oleellisesti. Tilava se ei edelleenkään ole, edessä ok, takapenkki aika heikko.
                  Eniten kuitenkin häiritsi pienen bensakoneen ja DCT:n paikoin kulmikas yhteistyö, johtunee ohuesta väännöstä ja reippaammassa kiihdytyksessä vaihtaa vaihteita aika tiheään, joskus arpoi oikeaa vaihdetta aika pahastikin.
                  i4 M50

                  Comment

                  • fransesco
                    BTCF Member
                    • Jul 2014
                    • 235
                    • Vantaa

                    Originally posted by AC* View Post
                    Eniten kuitenkin häiritsi pienen bensakoneen ja DCT:n paikoin kulmikas yhteistyö, johtunee ohuesta väännöstä ja reippaammassa kiihdytyksessä vaihtaa vaihteita aika tiheään, joskus arpoi oikeaa vaihdetta aika pahastikin.
                    Mulla oli pari vuotta se edellismallin CLA 180 bensakoneella. Periaatteessa pidin autosta kyllä, mersu on aina mersu, mutta kaksi asiaa häiritsi yli kaiken:

                    1) Auto on todella matala. Kaupunkiajossa pohja otti kiinni todella useasti jostain edestä ja sai jatkuvasti pelätä rikkovansa sen. Pelkästään kotipihasta kun peruutti kadulle niin normaali viistoitettu katukivi saattoi olla liikaa ja auto rouhaisi asfalttia. En ollut asentanut autoon mitään madallussarjaa, mutta ihan varmaksi en osaa sanoa jos joku lievä madallus oli tehtaalta jonkun varustepaketin mukana tullut.

                    2) Vaihteiston toiminta. Joskus kun halusi kiihdyttää reippaasti esim risteyksessä kolmion takaa liikenteen sekaan, se alkoi arpomaan vaihteita ja hakemaan kierroksia niin, että auto ei lähde juurikaan liikkeelle ja joku melkein ajaa kylkeen. Kun vaihdoin takaisin Bemariin, niin menin tähän samaiseen risteykseen testaamaan liikkeellelähdön ja auton vaihto oli sillä selvä. Muistaakseni myös automaatin öljyt piti vaihtaa 60tkm välein kun taas Bemarissa on "ikuiset" ainakin periaatteessa.

                    Sen verran tästä BMW-Mersu-BMW autonvaihtoepisodista voisi sanoa, että kun yritin vaihtaa F30 Bemariani uudempaan, niin vaihtohyvitykset oli surkeita. Kun menin F30 kanssa Mersukauppaan, niin sain hyvän hinnan. Olisikohan niillä joku käännytys-bonus siellä...? No, anyway, Mersun kun halusin vaihtaa niin BMW-liike taas antoi parhaan tarjouksen. Eli vaihto näiden kahden merkin välillä on rahallisesti parempi kuin merkkiuskollisuus.
                    Last edited by fransesco; 01-03-2020, 11:43.
                    E88 & F56 electric

                    Comment

                    • A^A
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 2168
                      • Seinäjoki

                      Originally posted by fransesco View Post
                      Mulla oli pari vuotta se edellismallin CLA 180 bensakoneella. Periaatteessa pidin autosta kyllä, mersu on aina mersu, mutta kaksi asiaa häiritsi yli kaiken:

                      1) Auto on todella matala. Kaupunkiajossa pohja otti kiinni todella useasti jostain edestä ja sai jatkuvasti pelätä rikkovansa sen. Pelkästään kotipihasta kun peruutti kadulle niin normaali viistoitettu katukivi saattoi olla liikaa ja auto rouhaisi asfalttia. En ollut asentanut autoon mitään madallussarjaa, mutta ihan varmaksi en osaa sanoa jos joku lievä madallus oli tehtaalta jonkun varustepaketin mukana tullut.

                      2) Vaihteiston toiminta. Joskus kun halusi kiihdyttää reippaasti esim risteyksessä kolmion takaa liikenteen sekaan, se alkoi arpomaan vaihteita ja hakemaan kierroksia niin, että auto ei lähde juurikaan liikkeelle ja joku melkein ajaa kylkeen. Kun vaihdoin takaisin Bemariin, niin menin tähän samaiseen risteykseen testaamaan liikkeellelähdön ja auton vaihto oli sillä selvä. Muistaakseni myös automaatin öljyt piti vaihtaa 60tkm välein kun taas Bemarissa on "ikuiset" ainakin periaatteessa.
                      Allekirjoitan molemmat

                      Meillä oli 180 Cla amg paketilla ja oli myös todella matala ja 18" pyörillä erittäin äänekäs.

                      Vaihteiston sekoilut myös tuttua ja melkein yhtä huono on myös nykyisessä -17 s205 180 C:ssä jossa sama 7gtronic. Välillä nykivää vaihtoa, arpomista. yms. Liikkeellelähdöt tässä C:ssä on sulavemmat mutta juurikin tuo cla oli järkyttävä siinä, ensin ei lähde mihinkään ja yhtäkkiä ampaisee.

                      Muuten tuo 1.6 bensaturbo on miellyttävä moottori, hienosti sopii myös C:n keulalle. Kulutus ei ole mikään erityisen pieni, sekalaisen ajon keskikulutus pyörii sielä 8-9l tuntumassa..
                      EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3399
                        • Tre

                        CLA taitaa mennä hylkyyn ollen liian pieni ja muutenkin se kai on kaunisteltu, muta köyhdytetty C-sarja.

                        Täytyypi tutkia W205 mallia joka myös kiinnostaa kun päällä on jokin salaperäinen merkinvaihtovillitys ja N47-motista eroonpääsemis-kausi.

                        Millaisia kokemuksia ylipäätään on diesel vs. ahdetut nykyiset bensaturbot kuten C-sarjassa olevat C180 ja C200? 1.6Bensa turbo 156hp ja 2.0 Bensa turbo 184hp. Noissahan käytännön kulku on varmaan aika OK koska vääntöhuippu luvataan alkaen 1200rpm? Ilmeisesti ihan erilaisia pelejä kuin mihin on totuttu ajatuksella "bensakoneet" (vaparit) ei jaksa lähteä mihinkään.

                        Pienellä tämä 520d menee maantiellä, tänään viimeksi 4,5L/100km kellotettu 300km pätkä. Mutta vaikka kuinka vääntäisi ja kääntäisi arjen kotiajoja Tamperella niin 8-9L/100km menee nurkka-ajeluissa. Liekö tuo auto niin painava ja diesel jotenkin epäoptimaalinen tuollaiseen ajeluun.
                        Last edited by alspe; 03-03-2020, 20:43.
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • welderi
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 32

                          Originally posted by fransesco View Post
                          Muistaakseni myös automaatin öljyt piti vaihtaa 60tkm välein kun taas Bemarissa on "ikuiset" ainakin periaatteessa.
                          Ei ole sellaisia öljyjä tai suodattimia jotka pysyvät puhtaana. Ja likainen öljy kuluttaa.

                          Comment

                          • fransesco
                            BTCF Member
                            • Jul 2014
                            • 235
                            • Vantaa

                            Originally posted by welderi View Post
                            Ei ole sellaisia öljyjä tai suodattimia jotka pysyvät puhtaana. Ja likainen öljy kuluttaa.
                            Tämä on aivan totta ja siksi sanoinkin Bemarin öljyjen olevan ikuisia lainausmerkeissä.

                            Toin asian tuossa kuitenkin esille vertailussa MB CLA:han, koska Mersun tiheähkö vaihteistoöljynvaihtoväli tuo ylläpitokustannuksia joita BMW:hen ei tule.

                            Toki ne BMW:n vaihteistoöljytkin voi vaihtaa jos sillä ajelee todella paljon. Siitä varmaan täällä forumilla useitakin threadeja.
                            E88 & F56 electric

                            Comment

                            • A^A
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 2168
                              • Seinäjoki

                              Originally posted by alspe View Post
                              CLA taitaa mennä hylkyyn ollen liian pieni ja muutenkin se kai on kaunisteltu, muta köyhdytetty C-sarja.

                              Täytyypi tutkia W205 mallia joka myös kiinnostaa kun päällä on jokin salaperäinen merkinvaihtovillitys ja N47-motista eroonpääsemis-kausi.

                              Millaisia kokemuksia ylipäätään on diesel vs. ahdetut nykyiset bensaturbot kuten C-sarjassa olevat C180 ja C200? 1.6Bensa turbo 156hp ja 2.0 Bensa turbo 184hp. Noissahan käytännön kulku on varmaan aika OK koska vääntöhuippu luvataan alkaen 1200rpm? Ilmeisesti ihan erilaisia pelejä kuin mihin on totuttu ajatuksella "bensakoneet" (vaparit) ei jaksa lähteä mihinkään.

                              Pienellä tämä 520d menee maantiellä, tänään viimeksi 4,5L/100km kellotettu 300km pätkä. Mutta vaikka kuinka vääntäisi ja kääntäisi arjen kotiajoja Tamperella niin 8-9L/100km menee nurkka-ajeluissa. Liekö tuo auto niin painava ja diesel jotenkin epäoptimaalinen tuollaiseen ajeluun.
                              Meillä juurikin s205:ssa tuo 156hp motti. Tämä C on jo aika iso auto joten olin aika skeptinen kuinka tuo 156 hevosta tuota jaksaa viedä. Mutta jaksaa se ihmeen hyvin, juurikin bensakoneelle epätyypillisesti vääntää alhaalta jo hyvin mutta sitten myös kierroksilla veto ei dieselin tapaan lopu kesken. Monet reissut tuolla on heitetty enkä ole missään tilanteessa kaivannut lisää kulkua. Joku kevyt ohjelmointi toki voisi tehdä terää jos sillä saisi kulutusta vähän alas.. Auto nyt n.60tkm ajettu joten luotettavuudesta paha sanoa mutta ei mitään ongelmia ainakaan vielä. Laatikko tosiaan on mitä on, toimiessaan hyvä mutta välillä on sitä arpomista yms. Lähinnä isoimmilla vaihteilla on tuota epämääräisyyttä, jurnuttaa seiskalla aivan liian kauan kun taas toisena päivänä ei meinaa seiskaa laittaa ollenkaan yms. Menee kohta huoltoon muutenkin niin pitää kyllä kysäistä onko tuohon laatikkoon mitään päivitystä, lootaöljyt muistaakseni myös oli nyt ensimmäisen kerran vaihtolistalla.. Voin kyllä suositella 205:sta ja tuota bensakonetta, amg paketilla ja mustalla lasikatolla vielä ulkonäkö kohdillaan. Hauska juttu muuten vaikka on pikkukone niin amg line paketin mukana tulee aivan jäätävän isot jarrut, juuri ja juuri menee 17" vanne ettei ota satulaan, joten auton ulkonäön perusteella voisi luulla että menohaluja on aika paljonkin enemmän
                              EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

                              Comment

                              • BMW
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2004
                                • 3827
                                • California

                                Mulla on ollut Vito 114 7G automaatissa kulmikkuutta vaihdoissa. N. 50tkm kohdalla ongelmat hävisivät. Tuo Viton laatikko yhdistettynä tuohon 2.2 dieseliin on hyvä. Ainoastaan ajoittain mua on häirinnyt se että laatikko ajatuttaa isoilla kierroksilla kiihdytettäessä kun väännölläkin olisi mahdollista edetä. Toisaalta ymmärrän syyt. Dieseliksi tuo on kierroskone ja hyvä niin. Itse suorastaan inhoan ajaa dieseleillä joissa on hengetön ylärekisteri. Dieselien maksimikierrokset jäävät muutenkin pieniksi ja jos vielä kone on luonteeltaan hengetön ylärekisterissä on lopputuloksena se että aina kun pitäisi mennä, loppuu koneesta veto kesken joka vaihteella.

                                Toiseksi nuo laatikon käyttämät kierrokset takaa sen että kaappi kiihtyy kunnolla oli auto lastattu täyteen tai koppa tyhjänä. Vaihteistosta löytyy erikseen lisäksi Economy ohjelma jolloin laatikko ajatuttaa väännöllä ja pienillä kierroksilla.

                                Nuo Mersun isot neloskoneiset dieselit on mun mielestä todella hyviä ja vahvoja koneita.
                                P
                                R
                                N
                                D

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎