Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5857
    • Joccis City

    Originally posted by zakspeed View Post
    Ihan 12v akusta kokeiltiin apukaapeleilla b-pilari palaseen, joka on sitä samaa tavaraa mitä itse koko Korikehikko.

    Virran määrää en valitettavasti enään muista, sen verran monta vuotta jo aikaa.
    Sammuiko heti kun otti kaapelit irti?
    Muutamat kuidut kun kotona toholla polttanut, sammuu välittömästi kun tohon suuntaa muualla. Kun taas esim. perinteinen kusilaitu polyesteri hartsilla palaa oikein kunnolla sytyttyää .
    Aprilia RSV4

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      Originally posted by jani View Post
      Ja tottakai sen modaajan saa AINA vastuuseen?

      ps. Ei tämä ole mitään paskan jauhantaa vaan suuri keskustelu sähköautoista joihin osallistuminen on vapaata. Jos menee hermot, voi alkaa vaikka kirjoittamaan projektipuolelle esittelyä harrasteajoneuvosta. Olitpa sinä mitä mieltä tahansa, ei se muuta minun mielipidettäni että sähköautot ovat aikamoinen riski sen takia kuinka ne palavat syttyessään.
      Aistittavissa lapsellista palamisprosessia eli hiiltymistä?

      Kaipaamasi harrasteajoneuvon projektiesittely saattaa alkaa heti kohta kun talli on valmis. Luonnollisesti teen sen tuonne member-puolelle

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1994
        • Tampere/kainuu

        Originally posted by jannmann View Post
        Sammuiko heti kun otti kaapelit irti?
        Muutamat kuidut kun kotona toholla polttanut, sammuu välittömästi kun tohon suuntaa muualla. Kun taas esim. perinteinen kusilaitu polyesteri hartsilla palaa oikein kunnolla sytyttyää .
        Ei sammunut virran katkaisulla vaan joutui peitteellä sammuttamaan. Ei kuitenkaan jäänyt voimakkaasti tai voimistuen palamaan.
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • |foder|
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2006
          • 6988
          • Forssa

          Ihan vaan kauhuskenaariona.

          Mikäli akusto vaurioituu, esim vaikka palo alkaa muualta kuin itse akusta. Melko pitkään kestää yleensä saada palokunta paikalle. Tällä välin yksittäisten akkujen runko ehtinyt sulaa, akku vetää itsensä oikosulkuun. Näin ollen alkaa ruokkimaan paloa aika rajusti. Siinä ketjureaktio laajenee viereisiin akustoihin ja tätä paloa on erittäin vaikea saada sammumaan ennen kuin akuista loppuu energia. Tämä olisi se pahin skenaario. Akustoissa sen verran energiaa että melko kauan palaa ja todella voimakkaasti.

          Esmes meillä töissäkin yksittäinen akku tehnyt tämän kyseisen tilanteen ja on siinä ollut showta kerrakseen. Ei sammutin tehnyt tuossa tilanteessa kuin ohjasi liekkiä/palokaasuja toiseen suuntaan. Meillä kolmen tyyppisiä sammuttimia. Tämän seurauksena tehtiin palolaatikoita hiekalla täytettynä.

          Nämäkin tilanteet ovat harvassa mutta kun sellainen kohdalle sattuu, saa katsella komeaa paloa.

          Edelleen ei mitenkään sähköautoa dissaten vaan on hyvä tiedostaa mitä voi sattua.

          Ajan diiselillä, palaa jos palaa. Toisen saa tilalle. Sama sähköautossa, palaa jos palaa ja toisen saa tilalle. Mutta näiden kahden (tai vaikka bensa-auton) palon välillä on aivan eri tilanne kun käy se pahin skenaario.

          Bensapalon tai diiseli palon saa sammumaan kun poistaa hapen tai lämmön. Mutta kun patteri menee oikkariin, se ei tarvitse happea ja lämmön se tuottaa itse. Näsäviisastelijoille, ei ole paloa jos ei ole happea, joten ei ole liekkiäkään. Mutta jos ja kun se patteri lämpiää niin paljon että sytyttää ympärillä olevat materiaalit, niin joo ei se itse pala mutta sytyttää varmasti jotain muuta tuleen.
          Aika vaikea tilanne rakentaa nopeasti hapeton tila auton ympärille, ettei muut materiaalit syty ja odottaa milloin akut lakkaa hehkumasta.
          Nyt:
          E82 135i -11

          Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

          Comment

          • kalevik
            BTCF Member
            • Apr 2009
            • 957
            • Salo

            Tässä eräs tapaus, ei vaikuta ihan helpolta hommalta sammutus.



            E61 525i, Suzuki VS1400
            Exät: Jaana, Susanna, Maija

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 1994
              • Tampere/kainuu

              Tämä lienee se toimivin tapa sammuttaa.
              Last edited by zakspeed; 16-01-2020, 22:01.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • Lördagskorv
                Aluevastaava
                • Nov 2016
                • 2095
                • Lohja city

                Hyvä tuo pelastustiedon artikkeli.

                OLETAN että suurimmaksi osaksi näissä tapauksissa akun lämpötila alkaa nousta ja akku itsessä ei ala palamaan vaan läpötilan noususta johtuen joku materiaali sen akkupaketin ympärillä alkaa ottamaan lämmöstä itseensä ja jossain vaiheessa syttyy.

                Jokainen meistä tietää oikusulussa olevan akun ja kuinka kuumaksi se tulee.
                Mieittii sitten että sulla on näitä akkuja auton alla 30-40 kappaleta.

                Tuo altaaseen "dippaus" on kyllä varmasti tehokkain tapa saada akku jäähtymään ja auto AVK listalle

                Suomessahan ei tietääkseni ole missään alueella tuommosta dippauskonttia.
                Toki tuommosen saat tehtyä tarvittaessa hälyttämällä muutaman yksikön lisää.

                Aikaa se vaatii kyllä sen tunnin verran parhaassakin skenaariossa, ennekun saadaan sinne tuo lava ja pilkki.
                Sillävälin voi sitten yrittää jäähdyttää autoa ja valutella raskasmetallit veden mukana lähimpään ojaan...
                E92 M3 -10 Jerezschwarz
                E28 528i -84 Diamantschwarz
                G20 320e -22 Sunset Orange
                Youtube @wheelwallgarage Instagram: @alexxmichael

                E92 M3 -08 Silverstone 2
                E38 740i -00 Imolarot 2
                E46 320d -02 Orientblau

                Comment

                • nokonzok
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2013
                  • 826
                  • Espoo

                  Originally posted by kalevik View Post
                  Tässä eräs tapaus, ei vaikuta ihan helpolta hommalta sammutus.



                  https://pelastustieto.fi/pelastustoi...ttaa/#3ca99d5d
                  Oikein hyvä artikkeli. Pääasiallinen ongelmahan tuntuu olevan, ettei ihan tiedetä mitä pitäisi tehdä. Onneksi asia on huomattu ja sille näin ollen voidaan tehdä jotain.

                  Comment

                  • j-a
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2005
                    • 1522
                    • PohojosPohojammaa

                    Huh helkkari, aika karua hommaa on sähköauton palo.

                    Onneksi bemarilla ei ole dieselhybridejä niinku volvolla ja pösöllä, aatelkaa ku ois sekä EGR-palo että akkupalo samassa kinnerissä.

                    ...mutta jos plugarin tai muun sähkövatkaimen hommaan niin en ainakaan tallissa säilytä tai lataa. Liekkö jälkimmäinen jossain pykälässä kiellettykin, ainakin omakotitalossa kiinni olevassa tallissa. Joka tapauksessa, kun itse nukkuu siinä seinän toisella puolella niin ei tekis mieli latailla. Vähän on joskus mietityttänyt sähköpyörääkään siinä tallissa ladata, useimmin se latautuukin kylmässä tallirakennuksessa mikä on vähän talosta etäämpänä.
                    Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                    Ylimääräisenä tarjolla:

                    E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                    F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      Ei kai taas joku linkki

                      As electric vehicles transition from a niche of the market into the mainstream, they force us to reset our way of thinking not only regarding driving habits


                      Some EV manufacturers, such as Tesla, have created emergency response guides for the even their cars catch fire. As the Austrian firefighters learned, the key thing to do to extinguish a Tesla on fire is to cut the Fire Responder Disconnect Point cable, which can be reached through the trunk or the rear pillar. Cutting the wire disables the high voltage system and airbags, making the fire easier to put down.

                      Comment

                      • nokonzok
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2013
                        • 826
                        • Espoo

                        Ei niin, etteikö sähköautojen paloihin pitäisi suhtautua asiaan kuuluvalla vakavuudella, mutta onkohan tässä huolessa kuitenkin todelliseen riskiin nähden hieman liioittelua? Kuinka moni palo vuosittain alkaa kodinkoneesta, kynttilästä, väärin tehdyistä kytkennöistä tai ties mistä ja silti ihmiset nukkuvat keskimäärin ihan hyvin. Ja kuten Norjan esimerkki osoitti, akku ei ihan pienestä syty.

                        Comment

                        • Lördagskorv
                          Aluevastaava
                          • Nov 2016
                          • 2095
                          • Lohja city

                          Originally posted by nokonzok View Post
                          Ei niin, etteikö sähköautojen paloihin pitäisi suhtautua asiaan kuuluvalla vakavuudella, mutta onkohan tässä huolessa kuitenkin todelliseen riskiin nähden hieman liioittelua? Kuinka moni palo vuosittain alkaa kodinkoneesta, kynttilästä, väärin tehdyistä kytkennöistä tai ties mistä ja silti ihmiset nukkuvat keskimäärin ihan hyvin. Ja kuten Norjan esimerkki osoitti, akku ei ihan pienestä syty.
                          En usko että tämä on vielä ihan mahdottoman iso riski, mutta...

                          Jossain vaiheessa nuo sähkökinnerit on 20v vanhoja tuolla liikenteessä, sitten niitä ongelmia tulee olemaan huomattavasti enemmän.

                          Asiaan pitää nimenomaan nyt (yli)reagoida, koska kohta on paskaa housussa paloviranomaisilla tästä ihan reilusti.
                          Paljon helmpompi on vaatia uusille latauspisteille vaatimukset xx ja yy, kun jälkeenpäin alkaa niitä vaatimaan ihmisiltä.

                          --

                          Tässä vielä perspektiiviä.
                          Lähes kaikki akuilla toimivat laitteet on 95% ajasta kuivassa sisätilassa +20 asteessa ja niissä on omat ongelmansa. Akut turpoo, kuumenee latausvaiheessa yms.

                          Sähköautoilla ajetaan kuitenkin ympärivuoden +30°c / -30°c ja kosteassa kelissä noin puolet vuodesta.
                          Akut on huomattavasti erilaisen rasitustestin alla kun läppärissä tai puhelimessa.

                          EDIT: puhelimien ylikuumenemiset johtuu usein väärästä laturista tai kiina-versioisesta laturista.
                          Mikä estää Pasia vuonna 2035 ostettuaan 7000e sähköauton ostamasta kiinalaista laturia samaan vehkeeseen?
                          Noi piuhat orkkiksena on kuitenkin sen 300€? 500€?

                          En tullut tänne listaamaan oikeeta tai väärää, jokaisella olkoon mielipide
                          Last edited by Lördagskorv; 17-01-2020, 11:00.
                          E92 M3 -10 Jerezschwarz
                          E28 528i -84 Diamantschwarz
                          G20 320e -22 Sunset Orange
                          Youtube @wheelwallgarage Instagram: @alexxmichael

                          E92 M3 -08 Silverstone 2
                          E38 740i -00 Imolarot 2
                          E46 320d -02 Orientblau

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17474
                            • Turku

                            Originally posted by j-a View Post

                            ...mutta jos plugarin tai muun sähkövatkaimen hommaan niin en ainakaan tallissa säilytä tai lataa. Liekkö jälkimmäinen jossain pykälässä kiellettykin, ainakin omakotitalossa kiinni olevassa tallissa. Joka tapauksessa, kun itse nukkuu siinä seinän toisella puolella niin ei tekis mieli latailla. Vähän on joskus mietityttänyt sähköpyörääkään siinä tallissa ladata, useimmin se latautuukin kylmässä tallirakennuksessa mikä on vähän talosta etäämpänä.
                            Jos hankin s-auton, lataan kyllä tallissa. On siellä muitakin sähkölaitteita jatkuvasti päällä kuten talossakin.
                            Näillä mennään:
                            - BMW E81 118i since 2017
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • Carbonfiber
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 5226
                              • Hki 43

                              Originally posted by j-a View Post
                              Huh helkkari, aika karua hommaa on sähköauton palo.

                              Onneksi bemarilla ei ole dieselhybridejä niinku volvolla ja pösöllä, aatelkaa ku ois sekä EGR-palo että akkupalo samassa kinnerissä.

                              ...mutta jos plugarin tai muun sähkövatkaimen hommaan niin en ainakaan tallissa säilytä tai lataa. Liekkö jälkimmäinen jossain pykälässä kiellettykin, ainakin omakotitalossa kiinni olevassa tallissa. Joka tapauksessa, kun itse nukkuu siinä seinän toisella puolella niin ei tekis mieli latailla. Vähän on joskus mietityttänyt sähköpyörääkään siinä tallissa ladata, useimmin se latautuukin kylmässä tallirakennuksessa mikä on vähän talosta etäämpänä.
                              Originally posted by Laku View Post
                              Jos hankin s-auton, lataan kyllä tallissa. On siellä muitakin sähkölaitteita jatkuvasti päällä kuten talossakin.
                              Ei ole kiellettyä. Sitä varten talossa kiinni oleva tallikin pitää olla EI30 eristetty, että kerkeää lähteä hotelliin ennen kuin akut roihuaa olohuoneessa.

                              Luotan sähköautojen latureihin ja akkujen turvamekanismeihin, että nukun yöni rauhassa. Toki hyvä näistä asioista on keskustella, mutta enemmän mua huolestuttaa kännykkän syttyminen latauksessa, eikä sekään kovin paljoa. Mutta välttäisin kyllä noname-tarvikelatureita. Yksi kiinalainen halpa kännykälaturi minulla alkoi savuamaan ja sen jälkeen olen käyttänyt vain alkuperäisiä tai laadukkaita tarvikkeita.
                              Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                              Z3 Roadster 2.8 '98
                              isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                              ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                              Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                              Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                              Comment

                              • van cleef
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 1857
                                • 01830

                                Originally posted by j-a View Post

                                ...mutta jos plugarin tai muun sähkövatkaimen hommaan niin en ainakaan tallissa säilytä tai lataa. Liekkö jälkimmäinen jossain pykälässä kiellettykin, ainakin omakotitalossa kiinni olevassa tallissa. Joka tapauksessa, kun itse nukkuu siinä seinän toisella puolella niin ei tekis mieli latailla. Vähän on joskus mietityttänyt sähköpyörääkään siinä tallissa ladata, useimmin se latautuukin kylmässä tallirakennuksessa mikä on vähän talosta etäämpänä.
                                Ei sitä mikään laki kiellä, vaikka Suomessa lakeja rakastetaankin. Autotallin ja asuinhuoneiston seinä on oltava vähintään REI30-paloluokkaa 90-luvun alusta asti muistaakseni. Eli seinän on eristettävä 30 minuutin ajan palo täydellisesti. PK-seudulla vaatimus on min. REI60

                                Loppuun Solsenitzynia:

                                "Missä laki, siellä rikos"
                                BMW m340i x-drive -22
                                Audi q5 sportback 55tfsie -21
                                Transit custom -18
                                Lincoln Town car -89

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎