Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kimmon
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 1461
    • Tuusulantien päässä...

    Originally posted by gnz View Post
    Ei.

    Fossiilisten polttoaineiden käytölle tulee taloudellinen päätepiste. Logistiikka siirtyy suurissa määrin biopolttoaineisiin, samoin kuin marginaaliryhmät, kuten autoharrastajat/kilpailijat.

    Tämä siis noin vuonna ~2040 +/- 10 vuotta.

    Henkilöautot kulkevat pääasiassa sähköllä; energia otetaan joko akusta tai vedystä. Todennäköisesti pääasiassa ensimainitusta. Vetysähköautolla (polttokenno) en näe ainakaan tällä hetkellä olevan mahdollisuuksia.
    Mikä sinut pätevöittää antamaan näin ehdottomia ja ehdottoman oikeita mielipiteitä tästä asiasta? Olen utelias.
    Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

    Comment

    • gnz
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 428
      • -

      Originally posted by kimmon View Post
      Mikä sinut pätevöittää antamaan näin ehdottomia ja ehdottoman oikeita mielipiteitä tästä asiasta? Olen utelias.
      Kyseessä on siis mielipide. Hyvä, että huomasit. Sillä ei nyt liene suurta merkitystä, kuinka ehdoton se on tai ei ole. Saa olla myös eri mieltä; en minä pahastu.

      edit: Punainen lanka siis oli, että eivät polttoaineet häviä tällä vuosisadalla mihinkään, mutta siellä missä voidaan, sähköistymistä tulee tapahtumaan voimakkaasti.

      Ja logistiikassakin fossiilikomponentti pyörii mukana sekoitussuhteissa vielä pitkään, mutta vähenevissä määrin.
      Last edited by gnz; 25-01-2020, 13:59.

      Comment

      • Pred
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2007
        • 442
        • E-Pohjanmaa

        Originally posted by BFI18 View Post
        Ääripään esimerkki? Model S hinnat uutena pudonneet myös aika paljon.

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/m...0-58389bc1192f
        Uusien Model S:n hintoja laskettiin reilusti keväällä ja jutussa on otanta aika pieni, niin en kovin suuria johtopäätöksiä vetäisi. Eikä Kauppalehden haastattelun perusteella tuokaan tappio realisoitunut, kun kauppaa ei tehty.

        Model 3:sta vaikea sanoa miten hinnat kehittyy, kun niitä ei juurikaan ole käytettynä myynnissä. Ensimmäiset autot tuli Suomeen 2019 helmikuun lopulla ja kaikkiaan niitä taisi olla vuoden loppuun ~700kpl rekisterissä. Itse olen ajatellut että noin 15% vuodessa lähtee hinnasta seuraavan viiden vuoden aikana ja veikkaan että se on vähemmän kuin vastaavan hintaisen polttomoottorilla varustetulla autolla. Joka tapauksessa omilla ajoilla tuo säästää ~4500-5000€ vuodessa veroissa ja poltto-aineessa.
        Tesla Model 3 Performance
        EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
        EX: VW Touran 2.0 TDI
        EX: VW R6 Polo GTI
        EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
        EX: BMW E91 325dA M-sport
        EX: BMW E46 320d touring M-sport
        EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
        EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
        EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
        EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11056
          • ?

          Originally posted by MikeDry View Post
          Kiitos tästä, oli mielenkiintoinen juttu
          Mielenkiintoinen ja ajankohtainen:

          Jopa kymmeniä uusia ydinvoimaloita Suomeen?

          Suuri lakiremontti tasoittaa tietä hiilettömyyteen pienoisvoimaloiden avulla
          Työryhmältä odotetaan ehdotuksia, jotka avaisivat ovet pienille moduuliydinvoimalaoille.

          Comment

          • H3nu
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 252
            • Hämeenlinna

            Originally posted by nullzwei View Post
            Mielenkiintoinen ja ajankohtainen:

            Jopa kymmeniä uusia ydinvoimaloita Suomeen?

            Suuri lakiremontti tasoittaa tietä hiilettömyyteen pienoisvoimaloiden avulla
            Työryhmältä odotetaan ehdotuksia, jotka avaisivat ovet pienille moduuliydinvoimalaoille.
            Huonosti liikkuu sähköauto kaukolämmöllä:think
            BMW F82 M4 -16
            BMW F20 116d M-sport -14
            Aprilia Dorsoduro 900 -20
            Sea-Doo RXP300RS -16

            Comment

            • OVi
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2016
              • 514
              • Oulu

              Noh, eiköhän sitä sähköä saada siinä veden keittämisen yhteydessä, kuten on näihinkin päiviin asti saatu.
              Last edited by OVi; 25-01-2020, 20:37.
              Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

              Comment

              • jokes911
                Bimmer Fanatic
                • May 2008
                • 875
                • Espoo

                Originally posted by BFI18 View Post
                Ääripään esimerkki? Model S hinnat uutena pudonneet myös aika paljon.

                https://www.kauppalehti.fi/uutiset/m...0-58389bc1192f
                No täähän oli tyypillinen trolli. Model S jossa paljon lisävarusteita ja oli 'yllätys' että hinta tippui paljon. Näin käy kaikille >100teur autoille.

                Voiko joku näytää sen A8, S-class, 700-sarjan joka on 'loaded' ja hinta ei ole tippunut rajusti?
                2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                2022 X3 Charged Edition Msport
                1999 Honda CBR 900 SC33
                2009 Husqvarna SMR 510
                2017 KTM EXCF 350

                Comment

                • MikeDry
                  BTCF Member
                  • May 2006
                  • 6166
                  • Helsinki

                  Originally posted by nullzwei View Post
                  Mielenkiintoinen ja ajankohtainen:

                  Jopa kymmeniä uusia ydinvoimaloita Suomeen?
                  Varmaan hyvä idea, mutta sitten sen ydin jätteen loppu sijoittelu paikka ja miten:think
                  Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                  Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    Originally posted by OVi View Post
                    Noh, eiköhän sitä sähköä saada siinä veden keittämisen yhteydessä, kuten on näihinkin päiviin asti saatu.
                    Jep.

                    Sähköauton hyvä on, että sitä ei tarvitse tankata kaukana olevilla jakeluasemilla. Sähköauton voi ladata kotona, aamulla on "tankki" täynnä valmiina päivittäisiin työmatkoihin ja kauppareissuihin. Totta kai on tapauksia, joille 200 km talvinen yhdensuuntainen työmatka ei riitä. Suurimmalle osalle kuitenkin riittää. Sähköauto tulee toistaiseksi sitä edullisemmaksi mitä enemmän tulee vuodessa ajokilometrejä. Luulisi, että harvaan asutussa maassa niitä tulee enemmän juurikin syrjäkylillä?
                    Last edited by nullzwei; 25-01-2020, 22:55.

                    Comment

                    • hietase
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 536
                      • Espoo



                      Mika Anttosen puheenvuoro Autoliiton 100-vuotisjuhlassa lienee foorumilaisille jo tuttu, mutta yllä linkki jos ei ollut. Sivuaa vähän tätä sähköautokeskusteluakin.

                      Comment

                      • jokes911
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2008
                        • 875
                        • Espoo

                        Originally posted by nullzwei View Post
                        Sähköauto tulee toistaiseksi sitä edullisemmaksi mitä enemmän tulee vuodessa ajokilometrejä. Luulisi, että harvaan asutussa maassa niitä tulee enemmän juurikin syrjäkylillä?
                        Mä olen vähän samoilla linjoilla. On parjattu ettei sähköautoilla voi sitä ja tätä ja kuinka kalliita ovat. On esitetty erilaisia vyöhykkeitä varsinkin pääkaupungin ja isojen kaupunkien ulkopuolelle joissa autoilu olisi halvempaa.

                        Mä veikkaan että se on juuri tuo ulkopuolinen alue kun kohta äkkää että kotona voi ladata ja ajaminen on halpaa. Hankalampaa se on niille kun asuvat änkyröitä täynnä olevissa taloyhtiöissä joissa lataus ei onnistu vaikka kuinka olisi halua.
                        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                        2022 X3 Charged Edition Msport
                        1999 Honda CBR 900 SC33
                        2009 Husqvarna SMR 510
                        2017 KTM EXCF 350

                        Comment

                        • |foder|
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 7036
                          • Forssa

                          Vaikka mun kirjoituksista saattaa saada toisen kuvan, ei mulla mitään sähköautoa vastaan ole. Tai hybridiä.

                          Enemmän mua tässä asiassa ärsyttää se että sähkö/hybridiautot ovat kalliita, vielä käytettynäkin.
                          Tästä johtuen niiden hankinta ei ole lähtenyt kunnolla vauhtiin. Noläökkeeksi tähän nostetaan polttisten käyttökustannukset portaittain pilviin, niin johan ihmisten on pakko alkaa akkuautoja hankkimaan.

                          Ennemminkin näkisin että saatava akkuautojen hinnat alas, jolloin valinnan vara jää kuluttajalle.

                          Nyt ne kenellä olisi edes orastava mahdollisuus hankkia uusi auto, mutya ei välttämättä sitä inan kalliimpaa akkuautoa, tältä ostajakunnalta viedään entistä enemmän rahaa. Tämä sitten ohjaa joko jättämään uiden ostamatta tai ottamaan kalliita rahoituksia. Molemmissa tapauksissa häviää suuria summia rahaa tuhkana tuuleen.

                          Voidaan taas saivarrella kuinka jotain rellua, opelia tai muuta saa hiivamininä halvemmalla, mutta kun tällä foorumilla ollaan niin ainakin minulla pysyy vahvasti katse bemarileirissä. Jos olisi jo aiemmin kelvannut joku muu merkki, en varmaan olisi enää vuosiin ajanut bemarilla, saatika pyörinyt tällä foorumilla.

                          Olen varma että akkuauto minullekin vielä joskus tulee. Hintakehitystä seuraillessa.
                          Nyt:
                          E82 135i -11

                          Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                          Comment

                          • GameOver
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 3026
                            • Sjundeå

                            Originally posted by nullzwei View Post
                            Jep.

                            Sähköauton hyvä on, että sitä ei tarvitse tankata kaukana olevilla jakeluasemilla. Sähköauton voi ladata kotona, aamulla on "tankki" täynnä valmiina päivittäisiin työmatkoihin ja kauppareissuihin. Totta kai on tapauksia, joille 200 km talvinen yhdensuuntainen työmatka ei riitä. Suurimmalle osalle kuitenkin riittää. Sähköauto tulee toistaiseksi sitä edullisemmaksi mitä enemmän tulee vuodessa ajokilometrejä. Luulisi, että harvaan asutussa maassa niitä tulee enemmän juurikin syrjäkylillä?
                            Originally posted by jokes911 View Post
                            Mä olen vähän samoilla linjoilla. On parjattu ettei sähköautoilla voi sitä ja tätä ja kuinka kalliita ovat. On esitetty erilaisia vyöhykkeitä varsinkin pääkaupungin ja isojen kaupunkien ulkopuolelle joissa autoilu olisi halvempaa.

                            Mä veikkaan että se on juuri tuo ulkopuolinen alue kun kohta äkkää että kotona voi ladata ja ajaminen on halpaa. Hankalampaa se on niille kun asuvat änkyröitä täynnä olevissa taloyhtiöissä joissa lataus ei onnistu vaikka kuinka olisi halua.
                            Tämä tuli huomattua kun täältä eteläisen metropolialueen reunojen ulkopuolelta kuljin Espoon Keilaniemeen töihin. 90km/päivä. Omakotitaloasujana toki todella helppoa järjestää lataukset, kun ei tarvinnut kohdata hallituksia tai taloyhtiöitä.
                            Sama on nyt viiden vuoden jälkeen pistänyt silmään täällä kotikylällä muutenkin. Leafit, Teslat ja Zoet alkaa pikkuhiljaa yleistymään silmiinpistävästi, plugareista puhumattakaan.

                            Taannoin esitettiin liikenne- ja viestintäministeriölle mallia ladattavien autojen yleistymiselle työsuhdeautojen kautta. Malli oli ajonaikaisten hiilidioksidipäästöjen mukaan muuttuva, jossa 80g/km päästävä auto olisi vielä täydellä verotusarvolla ja siitä verotusarvosta saisi alennusta prosentin per gramma. Näin 0g/km päästävän auton käyttäjä olisi saanut alennusta 80% verotusarvosta.
                            Veikkaanpa että olisi saattanut pikapuoliin olla niitä edullisempia käytettyjä leasingautoja vähän eri tavalla kuluttajien saatavilla kuin nyt.

                            Toki tuo ehdotus torpattiin tiettyjen puolueiden toimesta koska se koettiin eliitin tukemisena. Vaikka hintaraja autojen hankkimiselle on monissa yrityksissä edelleen voimassa. En tiedä sitten, että ajattelivatkohan he tämän eliitin työsuhdeautojen määrän nyt jollain tapaa vähenevän
                            -22 Lexus ES300h
                            -08 Subaru Impreza

                            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                            Comment

                            • mikae34
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 4985
                              • Forssa

                              Tässä kun tuntuisi, että puhutaan ainoastaan henkilöautoista niin kuinkas pakettiautot sitten? Suomessa on valtava pakettiautojen massa, joka ajaa yritysajoja kaiken aikaa.
                              Auto on liikkumaväline.

                              Comment

                              • nullzwei
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 11056
                                • ?

                                Originally posted by mikae34 View Post
                                Tässä kun tuntuisi, että puhutaan ainoastaan henkilöautoista niin kuinkas pakettiautot sitten? Suomessa on valtava pakettiautojen massa, joka ajaa yritysajoja kaiken aikaa.
                                Lainasin FB, kun sattumalta sopivasti oli:
                                ...uudet euro6-dieselmoottorit eivät kestä paljon tyhjäkäyntiä sisältävää lyhyttä pätkäajoa ja puhdistuslaitteisiin joudutaan tekemään tyhjäkäynnin takia tuhansien eurojen remontteja.
                                Katalysaattorin toiminta vaatii noin 400 asteen lämpötilaa ja jo viiden minuutin tyhjäkäynti jäähdyttää sen 200 asteeseen. Tämä taas aiheuttaa ureapuhdistusjärjestelmään kiteytymistä, joka lopulta tukkii sen ja vaatii korjausta. Moottorinohjauksella yritetään tämän vuoksi lämmittää pakokaasuja, joka lisää kulutusta ja noen syntymistä, joka tukkii taas hiukkassuodatinta. Laitteistot eivät pysty lähellekään normin mukaiseen puhdistukseen, jos ne eivät ole oikeassa käyttölämpötilassa.

                                Koska ihan samat puhdistustekniikat ovat käytössä myös henkilöautopuolella, niin taitaa olla aika kuollut perustelu, että euro6-dieselit olisivat niissäkään mikään ratkaisu kaupunkien ilmanlaatuun, vaikka moni on hehkuttanut niiden puhtautta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎