Norjan taloudellinen tilanne on kuitenkin täysin eri kuin käytännössä koko lopun maapallon. Norjan talous on maailman paras. Ehkä vatikaani voi haastaa.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Remotion View Post
En pitäisi mitenkään mahdottomana että kun ensin saadaan sähköautoja paljon liikenteeseen, niin sitten havaitaan kuinka järjettömän vaikeaksi alati kasvavan sähköinfran toteutus tulee. Ja esim kotilataamista aletaan rajoittaa tai siihen oman pistokkeen hankintaan tarvitaan joku tonnin parin lupa kaupungilta.
Comment
-
-
Unohdan kaiken politikoinnin ja verot niin itse olen kiinnostunut sähköautoista ja jos joskus saataisiin syötettyä auton akuista taloon energiaa. Haavekuva: lataan aurinkopaneleilla autoon päivällä virtaa ja luovutan sen yöllä lämminvesivaraajan lämmitykseen. Silloin saisin paneleiden hyödyn itselle kokonaan ilman että tarvitsee ostaa taloon akustoja johon saisi energian varastoitua. Joku 600 rangea omaava sähköauto niin siitä riittäisi helpolla käytännössä 99% ajasta yli puolet akkukapasiteetista talon tarpeisiin.
Comment
-
-
Originally posted by duckland View PostUnohdan kaiken politikoinnin ja verot niin itse olen kiinnostunut sähköautoista ja jos joskus saataisiin syötettyä auton akuista taloon energiaa. Haavekuva: lataan aurinkopaneleilla autoon päivällä virtaa ja luovutan sen yöllä lämminvesivaraajan lämmitykseen. Silloin saisin paneleiden hyödyn itselle kokonaan ilman että tarvitsee ostaa taloon akustoja johon saisi energian varastoitua. Joku 600 rangea omaava sähköauto niin siitä riittäisi helpolla käytännössä 99% ajasta yli puolet akkukapasiteetista talon tarpeisiin.E88 & F56 electric
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostNorjan taloudellinen tilanne on kuitenkin täysin eri kuin käytännössä koko lopun maapallon. Norjan talous on maailman paras. Ehkä vatikaani voi haastaa.
Vaikka Norjan tapauksessa yleensä vedetään mukaan myös sen öljy, niin siellä myös polttikset ovat verojen takia merkittävästi kalliimpia kuin meillä. Eli siellä on käytössä paljon rankemmat positiiviset ja negatiiviset kannustimet jo nyt kohti nollapäästöautoja (paikallispäästöt).
Kokoomuksestakin on tullut haittaveropuolue, kaikkia muita veroja voidaan nostaa paitsi tuloveroja. Kyllä tämä homo laiskimuksen vapaan liikkumisen periaate on minulle yksi kynnyskysymys myös seuraavissa vaaleissa. Toki olen sitä mieltä että kaikkien kannattaisi tehdä se sähköllä mikäli mahdollista. Halla-ahon persut oli viime vaaleissa ainoa puolue joka ehdotti parempaa verotukea sähköautojen hankintaan, siitä huolimatta tuli melkein vaalivoitto...🙂e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostEi kun motiivit eivät ole järjellä ohjattuja vaan uskonnonomaisen poliittisen aatteen. Tästä esimerkkinä nyt esitelty 0,10€/kilometri ja lisäksi polttoaineveron korotusautomaatti jossa ensimmäinen korotusporras 0,40€/litra. Tämän lisäksi on suunniteltu että autoteitä tahallisesti suljetaan ajolta jotta autoilu vaikeutuisi entisestään. Lisäksi pysäköintialueiden hintojen kaksinkertaistus.
Kyllä pitäisi hirvittää sähköautoilijaakin. Minähän ihan tykkään sähköautosta silloin kun sellaista ei pakoteta ostamaan ja se on oman harkinnan varassa. Tarjonta ja kilpailuhan seuloo voittajat on kyse tekniikasta tai mistä vaan.
Mitään autoa taasen ei kukaan tiettävästi pakota ostamaan. Omaan harkintaan se perustuu edelleenkin. Toiset harkitsee sitä fiilispohjalta ja toiset laskee tco-arvioita excelin kanssa. Kumpikin aivan yhtä hyvä tapa
Sitä on aiemminkin keskusteltu, kuinka markkinat ohjaavat kyllä valintoja ihan kaikessa.
Originally posted by Remotion View PostEn pitäisi mitenkään mahdottomana että kun ensin saadaan sähköautoja paljon liikenteeseen, niin sitten havaitaan kuinka järjettömän vaikeaksi alati kasvavan sähköinfran toteutus tulee. Ja esim kotilataamista aletaan rajoittaa tai siihen oman pistokkeen hankintaan tarvitaan joku tonnin parin lupa kaupungilta. Ja sen jälkeen trafin vuosittainen vero tms.
Kotilataamistahan rajoitetaan jo. Tavallisesta 230V pistokkesta sesko määrittelee maksimi latausvirraksi 8A (n.1,8kW), kun käyttö on pidempiaikaista. Latauslaitteet ja pistokkeet sitten tehokkaammille. Maksuspekulaatioihin on vähän paha lähteä.
Originally posted by 205/65-15H View Post^Norjan tilannetta kun seuraa niin saa käsityksen miten sähköautojen yleistyminen vaikuttaa. Sinälläänhän sähkisten lataaminen ei poikkea lohko&sisälämmittimen aiheuttamasta kuormasta ja koti-infra kaapelointeineen on meillä jo olemassa, toisin kuin muualla maailmassa.Originally posted by Remotion View PostNorjan taloudellinen tilanne on kuitenkin täysin eri kuin käytännössä koko lopun maapallon. Norjan talous on maailman paras. Ehkä vatikaani voi haastaa.
Originally posted by duckland View PostUnohdan kaiken politikoinnin ja verot niin itse olen kiinnostunut sähköautoista ja jos joskus saataisiin syötettyä auton akuista taloon energiaa. Haavekuva: lataan aurinkopaneleilla autoon päivällä virtaa ja luovutan sen yöllä lämminvesivaraajan lämmitykseen. Silloin saisin paneleiden hyödyn itselle kokonaan ilman että tarvitsee ostaa taloon akustoja johon saisi energian varastoitua. Joku 600 rangea omaava sähköauto niin siitä riittäisi helpolla käytännössä 99% ajasta yli puolet akkukapasiteetista talon tarpeisiin.
Käytännössä siis mahdollista, joskin investointina melkoisen kallis. Ja toistaiseksi onnistuu CHAdeMO DC-latausliittimen kautta sen yksinkertaisuuden takia.-22 Lexus ES300h
-07 Subaru Outback
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by fransesco View PostMeillä on talon katolla aurinkopanelit ja pihassa hybridi joka ladataan periaatteessa aurinkosähköllä. No, ainakin maalis-lokakuussa. Tätä myös minä ajattelin laajentaa tuohon kuvaamaasi suuntaan ja Teslan Powerwall periaatteessa ratkaisisi asian. Tuosta miten sähköä johdetaan Powerwalliin ja autoon taitaa Youtubessa olla jotain tarinoita. Taitaa vaan olla että se ei ikinä maksa itseään takaisin näillä leveysasteilla.
Comment
-
-
Originally posted by brainsurgery View PostTää olis muuten hyvä idea mutta normaalina aikana meidän auto makaa duunipaikan pihassa silloin kun aurinko paistaa. Sen verran voisi laittaa paneeleita että sillä kattaa talon pohjakulutuksen. Kaikki mikä menee yli tuskin maksaa itseään koskaan takaisin.
Kaupallisia esimerkkejä esimerkiksi. Teslan powerwall ja Nissan/Eaton Xstorage.-22 Lexus ES300h
-07 Subaru Outback
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by GameOver View PostTuohon toimisi se, että asennuttaisi bufferiakuston seinälle. Esimerkiksi käytöstä poistuneen ajoakuston autosta, sikäli jos sellanen eteen tulisi. Kevyessä 5-15kW kuormituksessa hyvinkin pitkäikäinen laite seinässä. Ottaa päivällä ylijäämän arkistoon talteen ja siirtää sen yöllä sitten akusta autoon.
Kaupallisia esimerkkejä esimerkiksi. Teslan powerwall ja Nissan/Eaton Xstorage.
Comment
-
-
Originally posted by brainsurgery View PostTäytyy varmaan joskus laskea huvikseen tällaiselle TMA.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostKulkineet/projektit:
640D F06
530iA E39
635 CSi E24
518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991
Comment
-
Comment