Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15250
    • Ajamisen Iloa

    #76
    Norjan taloudellinen tilanne on kuitenkin täysin eri kuin käytännössä koko lopun maapallon. Norjan talous on maailman paras. Ehkä vatikaani voi haastaa.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • Eemeli
      BTCF Member
      • Jul 2003
      • 1605
      • pk-seutu

      #77
      Originally posted by Remotion View Post

      En pitäisi mitenkään mahdottomana että kun ensin saadaan sähköautoja paljon liikenteeseen, niin sitten havaitaan kuinka järjettömän vaikeaksi alati kasvavan sähköinfran toteutus tulee. Ja esim kotilataamista aletaan rajoittaa tai siihen oman pistokkeen hankintaan tarvitaan joku tonnin parin lupa kaupungilta.
      Hyvää vauhtia myös 200.000 öljylämmitettyä talossa siirtymässä sähkölämmitykseen, lämpöpumpulla tai ilman. Voi olla halpaa spottisähköä pakkaspäivinä muutaman vuoden päästä, kun samalla tehokasta lämmön ja sähkön yhteistuotantoa ajetaan alas. Siinä on huumori kaukana, kun putsailee lumia aurinkopaneeleista keskellä päivää otsalampun loisteessa.

      Comment

      • duckland
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2003
        • 418

        #78
        Unohdan kaiken politikoinnin ja verot niin itse olen kiinnostunut sähköautoista ja jos joskus saataisiin syötettyä auton akuista taloon energiaa. Haavekuva: lataan aurinkopaneleilla autoon päivällä virtaa ja luovutan sen yöllä lämminvesivaraajan lämmitykseen. Silloin saisin paneleiden hyödyn itselle kokonaan ilman että tarvitsee ostaa taloon akustoja johon saisi energian varastoitua. Joku 600 rangea omaava sähköauto niin siitä riittäisi helpolla käytännössä 99% ajasta yli puolet akkukapasiteetista talon tarpeisiin.

        Comment

        • fransesco
          BTCF Member
          • Jul 2014
          • 235
          • Vantaa

          #79
          Originally posted by duckland View Post
          Unohdan kaiken politikoinnin ja verot niin itse olen kiinnostunut sähköautoista ja jos joskus saataisiin syötettyä auton akuista taloon energiaa. Haavekuva: lataan aurinkopaneleilla autoon päivällä virtaa ja luovutan sen yöllä lämminvesivaraajan lämmitykseen. Silloin saisin paneleiden hyödyn itselle kokonaan ilman että tarvitsee ostaa taloon akustoja johon saisi energian varastoitua. Joku 600 rangea omaava sähköauto niin siitä riittäisi helpolla käytännössä 99% ajasta yli puolet akkukapasiteetista talon tarpeisiin.
          Meillä on talon katolla aurinkopanelit ja pihassa hybridi joka ladataan periaatteessa aurinkosähköllä. No, ainakin maalis-lokakuussa. Tätä myös minä ajattelin laajentaa tuohon kuvaamaasi suuntaan ja Teslan Powerwall periaatteessa ratkaisisi asian. Tuosta miten sähköä johdetaan Powerwalliin ja autoon taitaa Youtubessa olla jotain tarinoita. Taitaa vaan olla että se ei ikinä maksa itseään takaisin näillä leveysasteilla.
          E88 & F56 electric

          Comment

          • 205/65-15H
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1422

            #80
            Originally posted by Remotion View Post
            Norjan taloudellinen tilanne on kuitenkin täysin eri kuin käytännössä koko lopun maapallon. Norjan talous on maailman paras. Ehkä vatikaani voi haastaa.
            En mitenkään viitannut siihen, miten Norja on asiansa hoitanut. Mutta siellä voi seurata mahdollisuuksia ja uhkia (?) joita lisääntyvä sähköautoilu tuo tullessaan.

            Vaikka Norjan tapauksessa yleensä vedetään mukaan myös sen öljy, niin siellä myös polttikset ovat verojen takia merkittävästi kalliimpia kuin meillä. Eli siellä on käytössä paljon rankemmat positiiviset ja negatiiviset kannustimet jo nyt kohti nollapäästöautoja (paikallispäästöt).

            Kokoomuksestakin on tullut haittaveropuolue, kaikkia muita veroja voidaan nostaa paitsi tuloveroja. Kyllä tämä homo laiskimuksen vapaan liikkumisen periaate on minulle yksi kynnyskysymys myös seuraavissa vaaleissa. Toki olen sitä mieltä että kaikkien kannattaisi tehdä se sähköllä mikäli mahdollista. Halla-ahon persut oli viime vaaleissa ainoa puolue joka ehdotti parempaa verotukea sähköautojen hankintaan, siitä huolimatta tuli melkein vaalivoitto...🙂
            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
            Ioniq5 AWD -22
            Leaf 40kwh -18

            Comment

            • gnz
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 428
              • -

              #81
              Originally posted by Remotion View Post
              En pitäisi mitenkään mahdottomana että kun ensin saadaan sähköautoja paljon liikenteeseen, niin sitten havaitaan kuinka järjettömän vaikeaksi alati kasvavan sähköinfran toteutus tulee.
              Mikä siinä on niin vaikeata?

              Comment

              • GameOver
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3026
                • Sjundeå

                #82
                Originally posted by Remotion View Post
                Ei kun motiivit eivät ole järjellä ohjattuja vaan uskonnonomaisen poliittisen aatteen. Tästä esimerkkinä nyt esitelty 0,10€/kilometri ja lisäksi polttoaineveron korotusautomaatti jossa ensimmäinen korotusporras 0,40€/litra. Tämän lisäksi on suunniteltu että autoteitä tahallisesti suljetaan ajolta jotta autoilu vaikeutuisi entisestään. Lisäksi pysäköintialueiden hintojen kaksinkertaistus.
                Kyllä pitäisi hirvittää sähköautoilijaakin. Minähän ihan tykkään sähköautosta silloin kun sellaista ei pakoteta ostamaan ja se on oman harkinnan varassa. Tarjonta ja kilpailuhan seuloo voittajat on kyse tekniikasta tai mistä vaan.
                Noi esitetyt muutoskohteet tuntuu kyllä omituisilta aivopieruilta. Toki oma fiilis on muutenkin se, että yhteiskunnalta tahdotaan kiristää vähän sieltä ja vähän täältä. Oli kyseessä sitten yrittäjät tai palkansaajat. Melkoisen kivinen tie onneen.
                Mitään autoa taasen ei kukaan tiettävästi pakota ostamaan. Omaan harkintaan se perustuu edelleenkin. Toiset harkitsee sitä fiilispohjalta ja toiset laskee tco-arvioita excelin kanssa. Kumpikin aivan yhtä hyvä tapa
                Sitä on aiemminkin keskusteltu, kuinka markkinat ohjaavat kyllä valintoja ihan kaikessa.

                Originally posted by Remotion View Post
                En pitäisi mitenkään mahdottomana että kun ensin saadaan sähköautoja paljon liikenteeseen, niin sitten havaitaan kuinka järjettömän vaikeaksi alati kasvavan sähköinfran toteutus tulee. Ja esim kotilataamista aletaan rajoittaa tai siihen oman pistokkeen hankintaan tarvitaan joku tonnin parin lupa kaupungilta. Ja sen jälkeen trafin vuosittainen vero tms.
                Sähköinfraa löytyy kasvaviinkin tarpeisiin ihan kohtuullisesti. Tuntuu joskus siltä, että minne tahansa kaivurin kauha iskee, lyö se jonkun kaapelin poikki. Kaupunkia ajatellen tuntuu nykyään holmoltä se, kun parkkimittarit on purettu kaapelointeja myöten.
                Kotilataamistahan rajoitetaan jo. Tavallisesta 230V pistokkesta sesko määrittelee maksimi latausvirraksi 8A (n.1,8kW), kun käyttö on pidempiaikaista. Latauslaitteet ja pistokkeet sitten tehokkaammille. Maksuspekulaatioihin on vähän paha lähteä.



                Originally posted by 205/65-15H View Post
                ^Norjan tilannetta kun seuraa niin saa käsityksen miten sähköautojen yleistyminen vaikuttaa. Sinälläänhän sähkisten lataaminen ei poikkea lohko&sisälämmittimen aiheuttamasta kuormasta ja koti-infra kaapelointeineen on meillä jo olemassa, toisin kuin muualla maailmassa.
                Originally posted by Remotion View Post
                Norjan taloudellinen tilanne on kuitenkin täysin eri kuin käytännössä koko lopun maapallon. Norjan talous on maailman paras. Ehkä vatikaani voi haastaa.
                Taloudellinen tilanne ei sinänsä vaikuta, vaikka helpottaakin varmasti investointeja. Norjan sähköverkko taasen ei ole yhtä luotettava tai älykäs, kuin Suomessa. Suomesta kuitenkin löytyy yksi maailman älykkäimmistä ja luotettavimmista sähköverkoista. Täällä tulee kolmivaihesähköä about joka tontille, kun taas norjassa käytetään keskimäärin kahta vaihetta (korjatkaa, jos oon väärässä). Yksi vaihe/kiinteistö on kovin yleinen muualla maailmassa. Hollannissa taas on kiinteistöjä, joiden pääsulakkeet ovat luokkaa 8A. Siitä irroittamalla pari ampeeria 100kWh Teslan lataamiseen alkaa kysymään jo aikaa ja hermoja.

                Originally posted by duckland View Post
                Unohdan kaiken politikoinnin ja verot niin itse olen kiinnostunut sähköautoista ja jos joskus saataisiin syötettyä auton akuista taloon energiaa. Haavekuva: lataan aurinkopaneleilla autoon päivällä virtaa ja luovutan sen yöllä lämminvesivaraajan lämmitykseen. Silloin saisin paneleiden hyödyn itselle kokonaan ilman että tarvitsee ostaa taloon akustoja johon saisi energian varastoitua. Joku 600 rangea omaava sähköauto niin siitä riittäisi helpolla käytännössä 99% ajasta yli puolet akkukapasiteetista talon tarpeisiin.
                Japanissa tuosta tehtiin projekti Fukushiman ydinoimalaonnettomuuden jälkeen. Vehicle-to-house projektin tarkoitus oli käyttää sähköauton akkuja tukena toistuvien sähkökatkosten yli ja ladata sitten taas, kun sähkökatkos oli ohi. Tämä kaupallistui myöhemmin Vehicle-to-gridiksi, jonka tarkoitus on tukea valtakunnallista verkkoa esim. taajuushäiriöiden tasapainottamisella.

                Käytännössä siis mahdollista, joskin investointina melkoisen kallis. Ja toistaiseksi onnistuu CHAdeMO DC-latausliittimen kautta sen yksinkertaisuuden takia.
                -22 Lexus ES300h
                -07 Subaru Outback

                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                Comment

                • brainsurgery
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2011
                  • 1355
                  • Helsinki

                  #83
                  Originally posted by fransesco View Post
                  Meillä on talon katolla aurinkopanelit ja pihassa hybridi joka ladataan periaatteessa aurinkosähköllä. No, ainakin maalis-lokakuussa. Tätä myös minä ajattelin laajentaa tuohon kuvaamaasi suuntaan ja Teslan Powerwall periaatteessa ratkaisisi asian. Tuosta miten sähköä johdetaan Powerwalliin ja autoon taitaa Youtubessa olla jotain tarinoita. Taitaa vaan olla että se ei ikinä maksa itseään takaisin näillä leveysasteilla.
                  Tää olis muuten hyvä idea mutta normaalina aikana meidän auto makaa duunipaikan pihassa silloin kun aurinko paistaa. Sen verran voisi laittaa paneeleita että sillä kattaa talon pohjakulutuksen. Kaikki mikä menee yli tuskin maksaa itseään koskaan takaisin.

                  Comment

                  • GameOver
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3026
                    • Sjundeå

                    #84
                    Originally posted by brainsurgery View Post
                    Tää olis muuten hyvä idea mutta normaalina aikana meidän auto makaa duunipaikan pihassa silloin kun aurinko paistaa. Sen verran voisi laittaa paneeleita että sillä kattaa talon pohjakulutuksen. Kaikki mikä menee yli tuskin maksaa itseään koskaan takaisin.
                    Tuohon toimisi se, että asennuttaisi bufferiakuston seinälle. Esimerkiksi käytöstä poistuneen ajoakuston autosta, sikäli jos sellanen eteen tulisi. Kevyessä 5-15kW kuormituksessa hyvinkin pitkäikäinen laite seinässä. Ottaa päivällä ylijäämän arkistoon talteen ja siirtää sen yöllä sitten akusta autoon.

                    Kaupallisia esimerkkejä esimerkiksi. Teslan powerwall ja Nissan/Eaton Xstorage.
                    -22 Lexus ES300h
                    -07 Subaru Outback

                    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                    Comment

                    • brainsurgery
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2011
                      • 1355
                      • Helsinki

                      #85
                      Originally posted by GameOver View Post
                      Tuohon toimisi se, että asennuttaisi bufferiakuston seinälle. Esimerkiksi käytöstä poistuneen ajoakuston autosta, sikäli jos sellanen eteen tulisi. Kevyessä 5-15kW kuormituksessa hyvinkin pitkäikäinen laite seinässä. Ottaa päivällä ylijäämän arkistoon talteen ja siirtää sen yöllä sitten akusta autoon.

                      Kaupallisia esimerkkejä esimerkiksi. Teslan powerwall ja Nissan/Eaton Xstorage.
                      Täytyy varmaan joskus laskea huvikseen tällaiselle TMA.

                      Comment

                      • jokes911
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2008
                        • 875
                        • Espoo

                        #86
                        Originally posted by brainsurgery View Post
                        Täytyy varmaan joskus laskea huvikseen tällaiselle TMA.
                        Ei ole vielä business casea suomen sähköhinnoilla. Järkevin akusto on iso-akkuinen sähköauto.
                        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                        2022 X3 Charged Edition Msport
                        1999 Honda CBR 900 SC33
                        2009 Husqvarna SMR 510
                        2017 KTM EXCF 350

                        Comment

                        • nullzwei
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 11056
                          • ?

                          #87
                          Die Bilanz der Elektroautos damals

                          Comment

                          • poke
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 3103

                            #88
                            Originally posted by nullzwei View Post
                            Golf-värinen koppa olis tallissa ilman tekniikkaa :think
                            Kulkineet/projektit:

                            640D F06
                            530iA E39
                            635 CSi E24
                            518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              #89
                              Campingvarusteet mukaan ja töpselijonoon

                              Comment

                              • mikae34
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 4991
                                • Forssa

                                #90
                                Auto on liikkumaväline.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎