Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17509
    • Turku

    Originally posted by ///Jone View Post
    Vaikuttaa muuten sähköautojen olevan takavetoisten paluu.
    Onko tähän(kin) jokin taloudellinen syy?
    Näillä mennään:
    - BMW E81 118i since 2017
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • Attekun
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2013
      • 1407
      • Saarijärvi

      Originally posted by Laku View Post
      Onko tähän(kin) jokin taloudellinen syy?
      Tavallaan. Etuvetopolttisten tekeminen on ollut halvempaa kuin takavetopolttisten. Nyt kun sähköauton valmistuksessa ei juuri ole kustannuseroa sillä että onko sähkömoottori etu- vai takapäässä, niin muiden hyödykkeiden (dynaamisempi ajotuntuma, yms) vuoksi voidaan aivan hyvin tehdä takavetoja. Tosin kaikillehan tämä ei sovi sitten millään. Sähköautofoorumilta lueskelin käyttäjästä joka halusi palauttaa id3:sen, koska koki takavetoisen auton liian vaarallisena.
      Toyota Alphard MS
      Peugeot e-2008
      ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

      Comment

      • GameOver
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3026
        • Sjundeå

        Originally posted by Attekun View Post
        Tavallaan. Etuvetopolttisten tekeminen on ollut halvempaa kuin takavetopolttisten. Nyt kun sähköauton valmistuksessa ei juuri ole kustannuseroa sillä että onko sähkömoottori etu- vai takapäässä, niin muiden hyödykkeiden (dynaamisempi ajotuntuma, yms) vuoksi voidaan aivan hyvin tehdä takavetoja. Tosin kaikillehan tämä ei sovi sitten millään. Sähköautofoorumilta lueskelin käyttäjästä joka halusi palauttaa id3:sen, koska koki takavetoisen auton liian vaarallisena.
        Mä en tiedä, että oliko tuossa volkkarin palauttamassa kyse siitä hahmosta, jolle oli osunut joku softabuginen auto, joka tarinan mukaan lähti itsestään kiihdyttämään reippaasti jonkun GPS-nopeusrajoitusdatan perässä. Tarinasta ei ole tosiaan kun se yhden puolen näkemys. Sinänsä jos pitää paikkansa, niin voi moinen paskakeleillä yllättää kokeneemmankin kuskin ja sen myötä luottamus saattaa karista aika rajusti.
        -22 Lexus ES300h
        -08 Subaru Impreza

        ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

        Comment

        • TheRipper
          Bimmer Enthusiast
          • May 2012
          • 4978
          • Paimio

          Originally posted by GameOver View Post
          Mä en tiedä, että oliko tuossa volkkarin palauttamassa kyse siitä hahmosta, jolle oli osunut joku softabuginen auto, joka tarinan mukaan lähti itsestään kiihdyttämään reippaasti jonkun GPS-nopeusrajoitusdatan perässä. Tarinasta ei ole tosiaan kun se yhden puolen näkemys. Sinänsä jos pitää paikkansa, niin voi moinen paskakeleillä yllättää kokeneemmankin kuskin ja sen myötä luottamus saattaa karista aika rajusti.
          Mutta eihän tuo vetotavan vika ole vaan umpisurkean/vaarallisen ohjelmiston.
          F10 523iA 2010

          Ex: E39 528iA 1997
          Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
          Ex: E65 745iA 2003
          Ex: E46 318i 1998
          Ex: E34 525iA 1989

          Comment

          • GameOver
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3026
            • Sjundeå

            Originally posted by TheRipper View Post
            Mutta eihän tuo vetotavan vika ole vaan umpisurkean/vaarallisen ohjelmiston.
            Juu nimenomaan. Jos se skenaario siis edelleen pitää paikkansa.

            Etuvetoisen kanssa vastaava tilanne vaan tulisi todennäköisesti vähemmän ”silmille”.
            -22 Lexus ES300h
            -08 Subaru Impreza

            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

            Comment

            • 205/65-15H
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1422

              Tesla Model 3 LR (neliveto) on saanut kans kritiikkiä että perä saattaa irrota yllättäen normiajossa liukkaalla koska auto on jatkuvasti vain takavetoinen ja neliveto tulee mukaan vasta takapään sudittua. Eli vanhat quattro-kuskit ja muutkin on olleet vähän ihmeissään.
              e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
              e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
              Ioniq5 AWD -22
              Leaf 40kwh -18

              Comment

              • |foder|
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2006
                • 7045
                • Forssa

                Tähän kevennyksenä. Eräs quattro kuski ei saanut pidettyä e30 316i:tä näpeissä märällä radalla. Pyörähteli parin mutkan välein. Onneksi oltiin alastarossa ja turva-alueita riitti.
                Nyt:
                E82 135i -11

                Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15229
                  • Ajamisen Iloa

                  Originally posted by GameOver View Post
                  No nyt päästiin jo alakoulutasolle.



                  Edit: vanteet ei kyllä siis omaakaan silmää miellytä, ei siinä. Mutta kaupasta saa uusia vanteita
                  Ei ole vaan pitkään aikaan tullut vastaan mielipidettä, jossa auton paremmuus määrittyy vanteiden, saati niiden maalauksen perusteella. Siitä spontaani repeäminen
                  Eikö? Minkälaisen vastaanoton sai mm. M4:n munuaiset?
                  Jos esim E60 5-sarja ois esitelty tuollaisilla mikrokuvun näköisillä mustavalkoisilla vanteilla niin täällä ois porukalla tippunut tekarit ja tupakat kahvikuppiin ja ollut 30 topikkia aiheesta. Ymmärrän että rakasta lasta ei saa arvostella ja kun rahatkin on sähköautojen osakkeissa kiinni mutta mulla ei ole, siksi sanonkin suoraan että hävyttömän rumat.

                  Tämä tahallinen väärin ymmärtäminen on niin läpinäkyvää, ei tarvii koittaa noin kauheesti vakuutella itselle ja muille. Auton paremmuus ei määrittynyt vanteiden maalauksen perusteella, ymmärsit jälleen ihan itse tahallaan väärin. Sen sijaan mainitsin syyn miksi ne ovat teknisistä lähtökohdista tuon näköiset.

                  Originally posted by pyroz View Post
                  Ja remo ehkä missasi 45e:n pointin, siellä on 3L ahdettu bensakone. Tuo voimalinja saattaisi maistua kyllä vaikkei sähköautoilusta välittäisikään
                  Faijan tämän vuotista kevythybridiä olen ajanut ja se on ollut hiuksen hienosti havaittavasti ripeämpiä kuin viime vuoden sama auto ilman hybridisointia. Mutta sitten taas lisääntynyt massa ja raskassoutuisuus tulee esiin viimeistään kun ajaa kuoppaista tietä hieman kovempaa.
                  Missä se oli huomattavasti parempi oli että nämä kaistavahdit yms lapsenvahdit jotka teki vuoden 2020 autossa koko ajamisesta helvettiä, oli nyt hieman paremmin laitettu taka-alalle ja painopiste oli hieman enemmän takaisin ajamisessa.

                  Käyttöautonahan tuollainen tietenkin menisi jos se kukkaroon sopisi ja muuten nappaisi. Ei ehkä into riitä lähteä koeajolle kuitenkaan...
                  Last edited by Remotion; 27-04-2021, 01:35.
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6709
                    • PK-seutu

                    Originally posted by Remotion View Post
                    Faijan tämän vuotista kevythybridiä olen ajanut ja se on ollut hiuksen hienosti havaittavasti ripeämpiä kuin viime vuoden sama auto ilman hybridisointia. Mutta sitten taas lisääntynyt massa ja raskassoutuisuus tulee esiin viimeistään kun ajaa kuoppaista tietä hieman kovempaa.
                    Missä se oli huomattavasti parempi oli että nämä kaistavahdit yms lapsenvahdit jotka teki vuoden 2020 autossa koko ajamisesta helvettiä, oli nyt hieman paremmin laitettu taka-alalle ja painopiste oli hieman enemmän takaisin ajamisessa.

                    Käyttöautonahan tuollainen tietenkin menisi jos se kukkaroon sopisi ja muuten nappaisi. Ei ehkä into riitä lähteä koeajolle kuitenkaan...
                    Kevythybridit ovat asia täysin erikseen. Niillä ei ole mitään tekoa näiden kanssa. Kevythybrideissä on vaan pikkiriikkinen akku ja sähkötekniikka, joilla voi liikauttaa autoa muutaman metrin. MHEV tekniikka on lähinnä seuraava askel normaali polttiksen teknologiassa, jolla yritetään vähän pudottaa kulutusta. Ei muuta.

                    45e mallissa on siis tehokkain ei-M mallin bensa voimalinja ja siihen sähkö päälle.
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      Sähköautojen valtiollisissa, lähinnä eurooppa, närästää kampanjointi jolla sähköautoja tuputetaan kaikille. Aivan kuin polttomoottoriautot katoaisivat 2030 ja bensa loppuisi 1.1.2031.

                      Maailmassa on useampi miljaardi polttomoottoria ja sähköautojen tuotanto on aivan lasten kengissä määrällisesti ja massoja houkuttelevasti. Vaikka sähkö on polttoainetta halvempaa on käyttökulut kuitenkin lähes samat kun laskee kaikki yhteen. Ja köyhillä ei ylihinnoiteltuihin sähköautoihin ole edes varaa, saati infraa.

                      Aika marginaalissa mennään vielä useampi vuosikymmen sähköautoilun kanssa, vaikka meillä euroopassa ja varsinkin suomessa ajetaan pelkällä sähköllä jo jouluna, thaimaan tuktukit on pääministerin mielestä sähköistetty jo ennen joulua.

                      Comment

                      • Attekun
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2013
                        • 1407
                        • Saarijärvi

                        Originally posted by BMW525Xda View Post
                        Vaikka sähkö on polttoainetta halvempaa on käyttökulut kuitenkin lähes samat kun laskee kaikki yhteen.
                        Avaatko tätä kaavaa vielä hieman tarkemmin?


                        Originally posted by GameOver
                        Mä en tiedä, että oliko tuossa volkkarin palauttamassa kyse siitä hahmosta, jolle oli osunut joku softabuginen auto, joka tarinan mukaan lähti itsestään kiihdyttämään reippaasti jonkun GPS-nopeusrajoitusdatan perässä. Tarinasta ei ole tosiaan kun se yhden puolen näkemys. Sinänsä jos pitää paikkansa, niin voi moinen paskakeleillä yllättää kokeneemmankin kuskin ja sen myötä luottamus saattaa karista aika rajusti.
                        Juuri tämä sama todennäköisesti. Ymmärrän kuljettajan kokemuksen siitä, että etuvetoisella vastaava bugi ei aiheuttaisi niin isoa vaaratilannetta kuin takavetoisella. Muistaakseni tämä samainen kaveri kyllä kovasti oli autoa vaihtamassa nimenomaan etuvetoiseen näiden kokemusten jälkeen. Mainittakoon myös että ainakin profiilikuvan perusteella, kyseessä oli myös jo kohtalaisen iäkäs mieshenkilö. Oma tarkoitukseni ei ollut myöskään kritisoida vetotapaa, vaan tuoda esille sen että osa käyttäjistä ei näe sitä positiivisena asiana.
                        Toyota Alphard MS
                        Peugeot e-2008
                        ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                        Comment

                        • GameOver
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3026
                          • Sjundeå

                          Originally posted by Remotion View Post
                          Eikö? Minkälaisen vastaanoton sai mm. M4:n munuaiset?
                          Jos esim E60 5-sarja ois esitelty tuollaisilla mikrokuvun näköisillä mustavalkoisilla vanteilla niin täällä ois porukalla tippunut tekarit ja tupakat kahvikuppiin ja ollut 30 topikkia aiheesta. Ymmärrän että rakasta lasta ei saa arvostella ja kun rahatkin on sähköautojen osakkeissa kiinni mutta mulla ei ole, siksi sanonkin suoraan että hävyttömän rumat.

                          Tämä tahallinen väärin ymmärtäminen on niin läpinäkyvää, ei tarvii koittaa noin kauheesti vakuutella itselle ja muille. Auton paremmuus ei määrittynyt vanteiden maalauksen perusteella, ymmärsit jälleen ihan itse tahallaan väärin. Sen sijaan mainitsin syyn miksi ne ovat teknisistä lähtökohdista tuon näköiset.
                          E60 esimerkkiin viitaten varmasti juurikin näin kun sanot.

                          Mitä jälkimmäiseen tulee, niin pitäisikö jättää ottamatta kantaa maalaukseen? :think

                          Olet näissä aiheeseen liittyvissä ketjuissa osoittautunut sen tason trolliksi, etten henkilökohtaisesti usko sinulla olevan kompetenssia arvioida sähköautojen teknisiin lähtökohtiin oikeastaan mitään. Olet sen itsekin kirjoittanut, ettei kiinnosta pätkääkään ottaa selvää asioista.
                          Väärinymmärryksen riski on varmasti olemassa. Provosoimalla sen riski kasvaa oleellisesti, olen tämän huomannut itsekin. Tosin siinä kohtaa ei moinen voi tulla yllätyksenä tai ”tahallisena”, jos se on odotettua.
                          -22 Lexus ES300h
                          -08 Subaru Impreza

                          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                          Comment

                          • anv
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2012
                            • 324
                            • Oulu

                            Originally posted by GameOver View Post
                            Juu nimenomaan. Jos se skenaario siis edelleen pitää paikkansa.

                            Etuvetoisen kanssa vastaava tilanne vaan tulisi todennäköisesti vähemmän ”silmille”.

                            Noh, itse olen lähes koko ikäni (70-luvulta) ajanut vain etuvetoisilla. Niiden luiston hallinta on niin selkäytimessä etten kyllä pahalla kelillä uskaltaisi takavetoisen rattiin mennä. Kieltämättä tämä on rajoittanut jonkin verran autovalintoja.

                            Comment

                            • Susiraja
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2004
                              • 361
                              • Helsinki

                              Originally posted by |foder| View Post
                              Tähän kevennyksenä. Eräs quattro kuski ei saanut pidettyä e30 316i:tä näpeissä märällä radalla. Pyörähteli parin mutkan välein. Onneksi oltiin alastarossa ja turva-alueita riitti.
                              Siitä nyt on paha ketään syyttää. On se E30 niin p***a liukkaalla ajaa. Aika on ajanut siitäkin ohi 30v sitten Nuoruusvuosia takavetofiiiliksiä verestelläkseni ostin kymmenisen vuotta sitten E30 318is:n. Ajattelin että hauska ajaa välillä poikittain talvella. Lopputulos oli se, että aamuruuhkassa moderneissa etuvetuautoissa porukka itki varmaan verta, kun jarruttelin ilman abseja ja sitten punoin autoa mutkista ja risteyksistä läpi. Parkkipaikalla pysähdyksissä auto alko pysymään jo yli 5 sekuntia suorassa. Itellä oli sinällään kyllä hauskaa, mutta onhan tuommonen vanha E30 liukkaalla ihan kuolemanloukko. Kuivalla kiva auto. Ratti vois tosin olla vähän eri asennossa. Tulee mieleen pakettiauto. Pelkkä urakkanuppi puuttuu

                              Jottei menis off topiciks, niin E30 neliveotsena sähkärinä ois hieno. Kunhan ei painokaan nousis.
                              www.finnishcodriver.blogspot.fi

                              Comment

                              • Freak
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2003
                                • 2539
                                • .

                                Originally posted by Susiraja View Post
                                Siitä nyt on paha ketään syyttää. On se E30 niin p***a liukkaalla ajaa. Aika on ajanut siitäkin ohi 30v sitten Nuoruusvuosia takavetofiiiliksiä verestelläkseni ostin kymmenisen vuotta sitten E30 318is:n. Ajattelin että hauska ajaa välillä poikittain talvella. Lopputulos oli se, että aamuruuhkassa moderneissa etuvetuautoissa porukka itki varmaan verta, kun jarruttelin ilman abseja ja sitten punoin autoa mutkista ja risteyksistä läpi. Parkkipaikalla pysähdyksissä auto alko pysymään jo yli 5 sekuntia suorassa. Itellä oli sinällään kyllä hauskaa, mutta onhan tuommonen vanha E30 liukkaalla ihan kuolemanloukko. Kuivalla kiva auto. Ratti vois tosin olla vähän eri asennossa. Tulee mieleen pakettiauto. Pelkkä urakkanuppi puuttuu

                                Jottei menis off topiciks, niin E30 neliveotsena sähkärinä ois hieno. Kunhan ei painokaan nousis.
                                Tämä yllä oleva on ilmeisesti vain pelkkää provoa ja pahan olon purkausta, mutta en kyllä muista vuosituhannen vaihteen tienoilla olleen tyystin sateetonta aikaa. Kyllä silloin pysyi e30 märällä tiellä hyvin hanskassa eikä oltu tien tukkeena edes talvella. Hengissäkin säilyttiin, vaikka lähipiirissä oli useitakin e30:jä. En oikein tiedä miten kalenterin sivujen vaihtuminen voi vaikuttaa auton ajettavuuteen? Jos auton alustassa on vikaa, niin se pitää laittaa kuntoon eikä haukkua autoa paskaksi. Vika siis löytyy oikeasti ratin ja penkin välistä eikä autosta, samoin jos e30 ei pysy tiellä liukkaalla. Alustarakennetta käytettiin kuitenkin 80-luvun alusta 00-luvun alkuun eli ei se susipaska voi silloin olla.

                                Varmasti uudet autot on parempia ajaa ja ennen kaikkea mukavampia, mutta ei ne ajo-ominaisuudet sentään niin paljoa ole kehittynyt. Jos e30 on kuolemanloukku, niin mikä e21 sitten on? Tai 50-luvun autot? Ne varmaan luisuu ojaan itsekseen parkkipaikallakin...
                                Last edited by Freak; 27-04-2021, 13:16.
                                Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                                Vanha Uuden liiton mies...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎