Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BFI18
    BTCF Member
    • Aug 2012
    • 1456
    • Turku

    Originally posted by melperri View Post
    Käytettyinä noita on jonkinverran tarjolla ja tietääkseni UP:n voi vielä tilata uutenakin. Itse ostin uuden UP:n viime lokakuussa kaikilla satavilla varusteilla 20t€ hintaan. On mielestäni etenkin hintaansa nähden varsin mainio peli. Kun jäkiasensi keskikyynärnojan , sujuu maantieajokin oikein mukavasti. Kokoon nähden suuri paino ja matala painopiste tuo vakautta moottortievauhtiinkin.

    Pörssisähköllä tankillinen maksaa n 2€ ja sillä pääsee pakkasista riippuen 150-300km , eli polttoaine on käytännössä ilmaista. Kiihtyvyys alle 70kmh on varsin ripeää , eikä melukaan juuri vaivaa korkean ja kapean renkaan ansiosta. Takapenkin kaatamalla kulkee tavaraakin yllättävän paljon. Jos takatiloja ei juuri tarvitse ja range riittää omiin tarpeisiin , tämän tyyppinen auto tarjoaa n 95%:sesti sen , mitä auto ylipäätään voi ihmiselle antaa ja ns kakkosautoksi aivan ylivoimainen valinta , jos vain latausmahdollisuus kotona on.
    Hyvin pitkälti samat kokemukset/kommentit itselläkin E-Upista
    Lokakuussa tuli meillekin talouteen (vaimolle) tuollainen lähes uutena.
    On kyllä sopiva peli päivittäiseen nurkka-ajoon ja range tosiaan vähintäänkin riittävä tuollaiseen pikkukippoon.

    Ostohetkellä oli myynnissä 1 kpl käytettyjä 2020 uppeja (isompiakkuista), nyt niitä on myynnissä parisenkymmentä. Se mitä ihmettelen, on tämänhetkiset jopa +27k pyynnit noista kalleimmista, vaikka autoja on enempi tarjolla.
    G26 i4 M50 Black Sapphire

    Comment

    • tiko4tiko
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2020
      • 773
      • Lappeenranta

      Hienon näköinen laite EV6, ainakin kuvissa.

      Sähköautojen speksit ja lupaukset on suunnatonta huttua. Vaihteluvälit näille range-lupauksille on hurjia (vrt. aiemmat kulutus&päästölupaukset polttomoottoreilla), että itse en tuollaisia autoja kyllä osta kokeilematta tai ennekuin mallista on tehty kunnon testi, missä asia on selvitetty. Varmaa on, että 77kWh akulla Kia ei maatiellä liiku norminopeuksilla ja ajotavalla lähellekään 500km:a, ei taida päästä edes 400km vaikka ajaisi ulos viimeisenkin elektronin. Tuommoisen hieman korkeamman auton kulutus on päälle 20kWh/100km, kuten muillakin merkeillä.

      Kian EV6:a voi verrata esim VW ID4.GTX:ää, jossa akku on samankokonen ja jolle volkkari ilmoittaa rangeksi 340-475km.Volkkarin ilmoituksessa on uskottavuutakin ja rehellisyyttä, range jänee maatieajossa ilmoitetun ikkunan alalaidalle. Suoritusarvoiltaan ja hinnaltaan aika samanlaiset veljekset, designin puolesta pisteet Kialle
      Mini, E24, E90, G70
      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

      Comment

      • GameOver
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3026
        • Sjundeå

        Se on kyllä totta, että noita kannattaa kokeilla omassa peruskäytössä, niin saa kuvan siitä miten toimintamatka käyttäytyy omalla ajotavalla.

        Mitä WLTP-mittaukseen tulee niin ”don’t hate the player, hate the game”. Eli tahtoo sanoa sitä, että pääset kyllä niihin toimintamatkoihin, jos ajoprofiilisi vastaa mittauksen speksejä.
        Suuri vaihteluero taas selittyy moottorin hyötysuhteella, jolloin nopeuden kasvaessa se korreloi suoraan kulutuksen kasvuun.

        Polttomoottorivertaukseen tuo taas liittyy siten, että nopeuden kasvaessa energiantarve kasvaa myös niissä. Mutta koska eteenpäin kulkemiseen vaaditun energian osuus on about 1/4 kokonaiskulutuksesta, niin nopeuden nosto kasvattaa lähinnä tuota osuutta. Ja siksi kokonaiskulutukseen vaikutus on paljon vähäisempi.
        -22 Lexus ES300h
        -08 Subaru Impreza

        ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

        Comment

        • 205/65-15H
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1422

          ^^merkityksellisempää on nopea lataus (auton ja laturin yhteispeli) kuin suuri akku matka-ajossa. Itselle kävisi hyvin joku 60kwh akku jolla pääsee kesällä +300km ja kelissä kuin kelissä +200km eli laturilta toiselle n. kolmen tunnin välein. Eniten näissä muodikkaissa möhköfantti sähköautoissa häiritsee niiden huima omamassa, suurehkot ja leveät renkaat ja arvatenkin nopeasti kuluvat alustan osat. Renkaitahan nuo syövät kans nopeaan tahtiin. Pienempi akku helpottaa hivenen tuota omamassa-kuviota.
          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
          Ioniq5 AWD -22
          Leaf 40kwh -18

          Comment

          • anv
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2012
            • 324
            • Oulu

            Originally posted by 205/65-15H View Post
            ^^merkityksellisempää on nopea lataus (auton ja laturin yhteispeli) kuin suuri akku matka-ajossa. Itselle kävisi hyvin joku 60kwh akku jolla pääsee kesällä +300km ja kelissä kuin kelissä +200km eli laturilta toiselle n. kolmen tunnin välein. Eniten näissä muodikkaissa möhköfantti sähköautoissa häiritsee niiden huima omamassa, suurehkot ja leveät renkaat ja arvatenkin nopeasti kuluvat alustan osat. Renkaitahan nuo syövät kans nopeaan tahtiin. Pienempi akku helpottaa hivenen tuota omamassa-kuviota.

            Joo, näin se on meilläkin. 99.9% päivittäisestä ajosuorituksesta jää alle 200km:n. Oli mulla vaihdokki laittaa, vuoden vanha hyundai i30 farkku kaikilla mausteilla. Eipä noita alennuksia kovinkaan paljon saa, tai ainakaan minä en osaa niitä tingata autokaupassa

            Comment

            • tiko4tiko
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2020
              • 773
              • Lappeenranta

              Originally posted by 205/65-15H View Post
              ^^merkityksellisempää on nopea lataus (auton ja laturin yhteispeli) kuin suuri akku matka-ajossa. Itselle kävisi hyvin joku 60kwh akku jolla pääsee kesällä +300km ja kelissä kuin kelissä +200km eli laturilta toiselle n. kolmen tunnin välein. Eniten näissä muodikkaissa möhköfantti sähköautoissa häiritsee niiden huima omamassa, suurehkot ja leveät renkaat ja arvatenkin nopeasti kuluvat alustan osat. Renkaitahan nuo syövät kans nopeaan tahtiin. Pienempi akku helpottaa hivenen tuota omamassa-kuviota.
              Olen kyllä vahvasti eri mieltä. 60kWh akulla ei ajeta +300 km maantieajoa edes kesällä, siihen tarvitaan min 77kWh. Ja hienoa teoriaa tuo laturilta toiselle Suomessa, tällä hetkellä. Tai voihan sitä 22-50kW laturi löytyäkin, mutta niillä aikaa menee vähän eri malliin kuin noissa mainoksissa, jossa patteriin liukuu elektroni poikineen pelkällä kusitauolla.

              300km on erittäin lyhyt etäiyyys matka-ajossa. Itseäni harmittaisi, jos aiemmin määränpäähän on pääsyt ilman stoppeja, niin pitäisi sitten 100-200km ennen 'maalia' pysähtyä latailemaan ja norkoilemaan huoltoasemalla. Tai matka, joka on hoitunut yhdellä stopilla, vaatii 'jatkuvaa' pysähtelyä. Jos todellisssa rangessa ei päästä lähelle 500km, sähköauto jää kyllä kauppaa, olipa sitten millainen dragsteri hyvänsä kiihtymään. Pitkästä rangesta olen kyllä valmis maksamaan tulevaisuudessa sähköautoon siirtyessäni, kiihtyvyydestä en niinkään.
              Mini, E24, E90, G70
              exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

              Comment

              • Attekun
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2013
                • 1407
                • Saarijärvi

                Originally posted by tiko4tiko View Post
                Olen kyllä vahvasti eri mieltä. 60kWh akulla ei ajeta +300 km maantieajoa edes kesällä, siihen tarvitaan min 77kWh. Ja hienoa teoriaa tuo laturilta toiselle Suomessa, tällä hetkellä. Tai voihan sitä 22-50kW laturi löytyäkin, mutta niillä aikaa menee vähän eri malliin kuin noissa mainoksissa, jossa patteriin liukuu elektroni poikineen pelkällä kusitauolla.
                Olen tästä eri mieltä, perustuen omaan kokemukseen. Leaf kuluttaa keväisessä lämpöisessä säässä maantieajolla 14kwh/100km. Sillä pääsee 40kwh akulla 285km. Eli kyllä 60kwh akulla 300km menee rikki kevyesti. Kyllä noita nopeampiakin kuin 50kw latureita alkaa kivasti jo löytyä. Toki itse auton tarvitsee sitä nopeampaa latausta tukea eli leafilla niitä on turha etsiä Mutta eipä tuo sellaiselle olekaan tehty kenen pitää ajaa lappiin kusematta kerran viikossa. Latausverkostoa päivitetään jatkuvasti aika huikealla tahdilla, etenkin kun s-ryhmä alkaa lisätä tarjontaa k-latauksen kilpailijaksi. Pari pidempää reissua olen Leafilla heittänyt ja itse pidin ajorytminä siitä, että parin tunnin välein noin 30min tauko. Pysyi ajovirkeyskin parempana. Ymmärrän kyllä että ei tämä kaikille sovi eikä tarvitsekaan.

                Matkan aikana pikalatauksessa on hyvä huomioida, että siinä ei ladata akkua yleensä aivan täyteen vaan noin 80% saakka. Tämä lyhentää latausaikaa ja nopeuttaa matkantekoa. Toisaalta kantamasta jää se 20% verran pois, mutta nopein tapa edetä sähköautolla on pikaladata max 80% saakka. Tässä voi toki olla joitain autokohtaisia eroja mutta pääsääntöisesti näin.
                Toyota Alphard MS
                Peugeot e-2008
                ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                Comment

                • SkyMan
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2008
                  • 518
                  • Sirius

                  Kaikkihan on kiinni kelistä ja ajotyylistä / nopeudesta. Itse ajoin reilun vuoden (+50tkm) tunnetusti pihillä Hyundai Ioniq electricillä (MY20, 38kwh) ja keskikulutus koko ajalta oli 15,5kwh. Vauhti vaikuttaa ainakin tuohon autoon tosi paljon. Kuivalla kesäkelillä himmaillen menee helposti n. 12-13kwh satasella. Sitten kun pistät 110km/h tauluun ja / tai tienpinta on kostea, niin johan menee lähes 20kwh. Talvella sitten sama. Range on maks 210km, jos haluat ajaa normaalisti rajoitusten mukaan ja ilman pilkkihaalaria. Tähän kun vielä yhdistää tuon mallin heikon pikalatauksen, niin pidemmät matkat meinaa olla ainakin näin hätäselle kaverille haastavia. Sisämelusta ym. puhumattakaan. Mutta paikasta toiseen liikkumiseen ilman sen kummempia vaatimuksia ihan soiva peli. Itse vaihdoin kuitenkin pois ja ajelen nyt g20 330e:llä.

                  Sähkössä on hyvinkin todennäköisesti henkilöautoilun tulevaisuus. Siihen menee kuitenkin vielä hetki, ainakin omalta osaltani. Lähinnä huvittaa nämä pitkän matkan hehkuttajat, kuinka mainostetaan sähköautolla tehtyjä Lapin reissuja. Itselleni ainakin on ihan sama mikä se kokonaisaika on, mutta jos alle tuhannen kilometrin siirtymällä pitää pysähtyä kuusi kertaa (olkoon kuinka lyhyitä pysäyksiä hyvänsä) niin ei oo mun laji. Toivottavasti tarjonta sähkiksissä kuitenkin lisääntyy ja hinnat saadaan kilpailukykyisemmiksi. Tällä hetkellä tämmöisille normituloiselle, mutta autoista tykkäävälle ei vaihtoehtoja oikein vielä ole.
                  Coffee isn´t my cup of tea

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6709
                    • PK-seutu

                    Originally posted by SkyMan View Post
                    Kaikkihan on kiinni kelistä ja ajotyylistä / nopeudesta. Itse ajoin reilun vuoden (+50tkm) tunnetusti pihillä Hyundai Ioniq electricillä (MY20, 38kwh) ja keskikulutus koko ajalta oli 15,5kwh. Vauhti vaikuttaa ainakin tuohon autoon tosi paljon. Kuivalla kesäkelillä himmaillen menee helposti n. 12-13kwh satasella. Sitten kun pistät 110km/h tauluun ja / tai tienpinta on kostea, niin johan menee lähes 20kwh. Talvella sitten sama. Range on maks 210km, jos haluat ajaa normaalisti rajoitusten mukaan ja ilman pilkkihaalaria. Tähän kun vielä yhdistää tuon mallin heikon pikalatauksen, niin pidemmät matkat meinaa olla ainakin näin hätäselle kaverille haastavia. Sisämelusta ym. puhumattakaan. Mutta paikasta toiseen liikkumiseen ilman sen kummempia vaatimuksia ihan soiva peli. Itse vaihdoin kuitenkin pois ja ajelen nyt g20 330e:llä.

                    Sähkössä on hyvinkin todennäköisesti henkilöautoilun tulevaisuus. Siihen menee kuitenkin vielä hetki, ainakin omalta osaltani. Lähinnä huvittaa nämä pitkän matkan hehkuttajat, kuinka mainostetaan sähköautolla tehtyjä Lapin reissuja. Itselleni ainakin on ihan sama mikä se kokonaisaika on, mutta jos alle tuhannen kilometrin siirtymällä pitää pysähtyä kuusi kertaa (olkoon kuinka lyhyitä pysäyksiä hyvänsä) niin ei oo mun laji. Toivottavasti tarjonta sähkiksissä kuitenkin lisääntyy ja hinnat saadaan kilpailukykyisemmiksi. Tällä hetkellä tämmöisille normituloiselle, mutta autoista tykkäävälle ei vaihtoehtoja oikein vielä ole.
                    Kyllä. Ja esim. i3 menee vaikka 10kWh/100km jos ajaa verkkaisesti, mutta jos mennään motarille ja lyödään cruiseen 130km/h ja on vastatuulta ja räntää sataa ja ulkona +4 ja lämppärit normaalisti 21 asteen pyynnillä, niin menee kyllä yli 20kWh. Tuossa ylempänä puhuttiin "maantieajosta". Pitää olla tosiaan tarkkana. Toiselle se on 80km/h rajoitusalueella 78km/h ajamista pilkkihaalarit päällä. Toiselle "maantieajo" on vähintään 100km/h ja muutenkin eri meininki.

                    Eikä se pahin noissa pidemmissä reissuissa ole edes se, että pitää pysähtyä silloin tällöin. Mutta se, että sitten kun sen laturin löydät niin on kaksi vaihtoehtoa: 1) Kaikki latauspaikat varattuja ja ensin jonotat tunnin, että voi ladata toisen. Ja 2) Jos vapaan laturin löydät, niin se on taatusti rikki.

                    Sekä 1) että 2) on suurimmat hankaluudet sähköautoilussa. Eikä tilanne ole todellakaan helpottumassa. Latureita tulee lisää, mutta ladattavia autoja vieläkin nopeammin.

                    Sanotaan se taas tässä. Sekä 1), että 2) tapauksissa i3 REX:llä ajava voi vilkutella sinne huoltoaseman pihaan kaikille teille rikkinäisten ja varattujen laturien kanssa taisteleville ja ajaa aamun koittoon REX:n avulla
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • ErkkiE
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 594
                      • Espoon haja-asutus

                      Originally posted by GameOver View Post
                      Suuri vaihteluero taas selittyy moottorin hyötysuhteella, jolloin nopeuden kasvaessa se korreloi suoraan kulutuksen kasvuun.

                      Polttomoottorivertaukseen tuo taas liittyy siten, että nopeuden kasvaessa energiantarve kasvaa myös niissä. Mutta koska eteenpäin kulkemiseen vaaditun energian osuus on about 1/4 kokonaiskulutuksesta, niin nopeuden nosto kasvattaa lähinnä tuota osuutta. Ja siksi kokonaiskulutukseen vaikutus on paljon vähäisempi.
                      Vähän vaikeasti kirjoitettu. Toki se eteenpäin kulkemisen energia tehdään kokonaisenergiasta jollain hyötysuhteella niin isommalla kuin pienemmälläkin nopeudella.

                      Vaihtelua voi tulla siitä (kuten sanotkin), että polttomoottorin hyötysuhde sinänsä vaihtelee eri nopeus- ja kuormitustasoilla. "Hyvän" hyötysuhteen alue on vielä eri dieselissä, bensassa, suorasuihkubensassa jne. Kulutuksen kasvu voi olla suhteessa pienempää, kun pienellä nopeudella (kuormituksella) hyötysuhde on tosi huono ja paranee vauhdin kasvaessa. Tämä on vähän sama tilanne kuin ilo siitä, että raakaöljyn hinnanmuutos vaikuttaa polttoaineen pumppuhintaan suhteessa vähemmän, jos hinnasta on jo muuten 75 % litraperusteista veroa.

                      Sähkömoottorin hyötysuhde taas on korkea ja melko vakio eri kuormituksilla (vaikka taas sitten eri moottorien välillä voi olla eroja), ja kulutus seuraa siten varsin suoraan ajovastuksia.

                      Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä, joten sen osuus kokonaisvastuksesta kasvaa nopeuden kasvaessa ollen vähäinen kaupunkinopeuksissa ja merkittävä moottoritienopeuksissa. Ja tietysti näin möhköautojen kaudella pitää muistaa, että ilmanvastuksen kaavassa on mukana myös ilmanvastuskerroin ja poikkipinta-ala. Möhköjen poikkipinta-ala on väkisinkin suuri ja myös kulutus. Siksi on tavallaan absurdia, että iso osa markkinoille tulevista sähköautoista on noita möhkökorisia, kun kuitenkin toimintamatkojakin haluttaisiin isommiksi. Toki kansa haluaa edelleen ostaa möhköjä, niin niitä sitten tehdään ja onhan akusto on helpompi sijoittaa jo valmiiksi korkeaan autoon.

                      E

                      Comment

                      • Attekun
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2013
                        • 1407
                        • Saarijärvi

                        Originally posted by pyroz View Post
                        Latureita tulee lisää, mutta ladattavia autoja vieläkin nopeammin.
                        Kehitys on menossa oikeaan suuntaan. Lisääntyvä autojen määrä antaa myös painetta latauspaikkojen lisääntymiseen johon on lähivuosina jo ilmoitettu tulevan merkittäviä lisäyksiä
                        Toyota Alphard MS
                        Peugeot e-2008
                        ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                        Comment

                        • Susiraja
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2004
                          • 361
                          • Helsinki

                          Originally posted by ErkkiE View Post
                          Ja tietysti näin möhköautojen kaudella pitää muistaa, että ilmanvastuksen kaavassa on mukana myös ilmanvastuskerroin ja poikkipinta-ala. Möhköjen poikkipinta-ala on väkisinkin suuri ja myös kulutus. Siksi on tavallaan absurdia, että iso osa markkinoille tulevista sähköautoista on noita möhkökorisia, kun kuitenkin toimintamatkojakin haluttaisiin isommiksi. Toki kansa haluaa edelleen ostaa möhköjä, niin niitä sitten tehdään ja onhan akusto on helpompi sijoittaa jo valmiiksi korkeaan autoon.
                          Näin se menee. Oman mini countryman hybridin keskikulutus pyörii jossain reilun neljän litran tietämillä, kun enimmäkseen ajelee sähköllä ja välillä sit pelkällä bensalla, jos ei kerkee lataamaan. Ekoilla kerroilla maantiellä oli kyllä aikamoinen "mitä hemmettiä" fiillis. Reippaat 100km/h vauhdissa kulutus 8-8,5L. Motarilla kesärajotuksilla 10L. Tuommonen tiiliskivi joutuu pienellä moottorilla tekemään aika paljon töitä siihen vauhdin ylläpitämiseen. Vertailun vuoks vanha -99 S500L mese 20" renkailla vei motarilla saman verran. Kuten aiemmin tässä ketjussa on tullut mainostettua, niin Ioniqin 6 sedanina kiinnostaa sitten kun joskus tulee markkinoille. Ois virtaviivanen ja auttas tuossa maantieajossa sähkärin kulutuksessa varmasti.
                          www.finnishcodriver.blogspot.fi

                          Comment

                          • jokes911
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2008
                            • 875
                            • Espoo

                            Originally posted by pyroz View Post

                            Sanotaan se taas tässä. Sekä 1), että 2) tapauksissa i3 REX:llä ajava voi vilkutella sinne huoltoaseman pihaan kaikille teille rikkinäisten ja varattujen laturien kanssa taisteleville ja ajaa aamun koittoon REX:n avulla
                            Mites se olikaan, 9 litran tankki? Taidat olla sit letkun jatkeena about 100km välein
                            2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                            2022 X3 Charged Edition Msport
                            1999 Honda CBR 900 SC33
                            2009 Husqvarna SMR 510
                            2017 KTM EXCF 350

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6709
                              • PK-seutu

                              Originally posted by jokes911 View Post
                              Mites se olikaan, 9 litran tankki? Taidat olla sit letkun jatkeena about 100km välein
                              Jep. N. 9,5L tankki. Täydellä tankilla ja akulla kun lähtee liikkeelle niin kesällä pääsee yli 350km pysähtymättä (normaali disclaimer, riippuu tietenkin vauhdista ja olosuhteista).

                              Ja jos tietää ajavansa pidemmälle, niin käynnistää REX:n 75% kohdalla ja tankkaa vaikka 200km kohdalla ensimmäisen kerran, sitten vaikka 350km kohdalla seuraavan kerran. Tai miten nyt sitten haluaakaan tehdä. Koko pointti on se, että ei ole milloinkaan vajaan ja toimimattoman ja ruuhkaisen latausinfran armoilla. Eikä koskaan tarvitse jäädä tienpäälle siksi että watit loppui. Itse tarvitsen REXiä muutaman kerran vuoteen jos i3 on ainut auto taloudessa. Se on minulle siis täyssähköauto, mutta muutaman kerran vuodessa se pelastaa pinteestä ja helpottaa suunnattomasti matkantekoa. Sekä muunkin ajan on helpottamassa range-ahdistusta ja vapauttaa sellaisesta ikävästä reittisuunnittelusta.

                              On mielestäni käsittämätöntä, että REX:n tyylistä teknologiaa ei tarjoa kukaan enää. Olisihan se nyt huomattavasti fiksumpi vaihtoehto kuin vaikka plugin hybridit. Ei tarvittaisi megalomaanisen kokoisia akkuja änkeä kaikkiin autoihin kalliisti. Ja voisi aika monen sähköautoilua vieroksuvan olla helpompi hypätä kelkkaan jos olisi tuollainen varavirtalähde käytettävissä.
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • jj5
                                BTCF Member
                                • Aug 2012
                                • 1332
                                • pks

                                Originally posted by pyroz View Post

                                On mielestäni käsittämätöntä, että REX:n tyylistä teknologiaa ei tarjoa kukaan enää. Olisihan se nyt huomattavasti fiksumpi vaihtoehto kuin vaikka plugin hybridit. Ei tarvittaisi megalomaanisen kokoisia akkuja änkeä kaikkiin autoihin kalliisti. Ja voisi aika monen sähköautoilua vieroksuvan olla helpompi hypätä kelkkaan jos olisi tuollainen varavirtalähde käytettävissä.
                                Kyllä just näin. i3 REX on hieno idea. Vähän isompi akku kun vielä ois ja vähän isompi tankki niin sellaisessa ois jo oikein pätevät etenemismahdollisuudet.
                                sigpic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎