Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by BMW525Xda View Post
Mutta tosikoille: Tuohan ei itseasiassa edes ole vitsi. Ja oma pointti on, että Teslan kontissa mukana kulkeva agregaatti on aika paljon parempi kuin tavallisilla polttiksilla ajava iso massa. Luulisi olevan parempi se satunnainen generaattorin pakokaasu harvoin kun sähkörange ei riitä vs. kansa joka ei suostu akun varaan heittäytymään ja jatkaa polttikselle ajoa sitten 100% ajoistaan.
Tuntuu jopa siltä, että eikä globaalia ja ah niin vihreää yhteiskuntaa kiinnosta sittenkään autoilun sähköistyminen jos on parempi ajaa dieselillä kuin olla REX tekniikkaa satunnaiseen käyttöön?S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostMuistaakseni harkitsit itsekin i3 hankkimista niin tulkitsen tosiaan huumoriksi
Mutta tosikoille: Tuohan ei itseasiassa edes ole vitsi. Ja oma pointti on, että Teslan kontissa mukana kulkeva agregaatti on aika paljon parempi kuin tavallisilla polttiksilla ajava iso massa. Luulisi olevan parempi se satunnainen generaattorin pakokaasu harvoin kun sähkörange ei riitä vs. kansa joka ei suostu akun varaan heittäytymään ja jatkaa polttikselle ajoa sitten 100% ajoistaan.
Tuntuu jopa siltä, että eikä globaalia ja ah niin vihreää yhteiskuntaa kiinnosta sittenkään autoilun sähköistyminen jos on parempi ajaa dieselillä kuin olla REX tekniikkaa satunnaiseen käyttöön?
Ihmisille myydään minusta täysin vääriä mielikuvia sähköistymisessä, aivan kuin kaikkien 100% ihmisistä päivittäinen ajosuorite olisi 1000km (Pissimättä). Totuus kuitenkin on 50km (Pissi housussa). Rex on tällä hetkellä minusta(kin) fiksuin tekniikka ja tätä tulisi kehittää. Tällä hetkellä 500km rangen autoissa kuljetetaan turhaa akkukapasiteettia sitä 4% ihmisten vuotuista poronkuseman eli lapin matkaa kusematta varten. Aivan sama kuin polttikseen pitäisi saada 1000L tankki. Ihan perse edellä puuhun tämä sähköistyminen on mennyt, suureksi osaksi siksi että kaikki valmistajat ovat haistaneet tukiviidakon luoman katteen noston. Tällä hetkellä sähköautot ovat reilusti ylihintaisia ja suuri katteisia.
Comment
-
-
Tässäpä matka-ajon auvoa sähköautolla
Omaan tilanteeseen verrattuna tuon on vielä helppo haaste. Täällä LPR:sta kun lähtee käymään päiväseltään Turussa, niiin vaikeuskerroita tulee lisää. Ajan moottoritiellä 140km/h (GPS) vakkariasetuksella. Volkkari varmaan kehottaisi etsimään latausta jo puolessa välissä :think. Ja kun akussa olisi taas virtaa jatkaa, nykyisellä autolla ollaan jo perillä. Niin ja sitten etsimään lautauspaikkaa, vaikka fokus pitäisi olla aivan muuulla. Ja sama takaisin tullessa. Joopa joo, tähän voisi sanoa erään F1-kuskin kommentin muutaman vuoden takaa "****** mitä säätöö." Kyllä tässä taitaa vielä useampi vuosi mennä ilman sähköautoa, aika paljon pitää parantaa monellakin alueella.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostTässäpä matka-ajon auvoa sähköautolla
Omaan tilanteeseen verrattuna tuon on vielä helppo haaste. Täällä LPR:sta kun lähtee käymään päiväseltään Turussa, niiin vaikeuskerroita tulee lisää. Ajan moottoritiellä 140km/h (GPS) vakkariasetuksella. Volkkari varmaan kehottaisi etsimään latausta jo puolessa välissä :think. Ja kun akussa olisi taas virtaa jatkaa, nykyisellä autolla ollaan jo perillä. Niin ja sitten etsimään lautauspaikkaa, vaikka fokus pitäisi olla aivan muuulla. Ja sama takaisin tullessa. Joopa joo, tähän voisi sanoa erään F1-kuskin kommentin muutaman vuoden takaa "****** mitä säätöö." Kyllä tässä taitaa vielä useampi vuosi mennä ilman sähköautoa, aika paljon pitää parantaa monellakin alueella.
Suomen kaltaisessa maassa sähköautolle oikeasti otollista ja toimivaa käyttömaastoa on pinta-alasta häviävän pieni osa.
Vielä ei olla tekniikassa niin pitkällä että tänne voisi kaupungin ulkopuolella asuva normaali henkilö sähköauton ostaa niin että sitä voisi yhtä kätevästi käyttää kuin polttomoottoria.F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
Originally posted by TheRipper View PostTuokin juttu sen taas todistaa että sähköautot on puhtaasti kaupunkiautoja...Jos kaupungista toiseen pitää siirtyä niin ongelmat alkavat.
Suomen kaltaisessa maassa sähköautolle oikeasti otollista ja toimivaa käyttömaastoa on pinta-alasta häviävän pieni osa.
Vielä ei olla tekniikassa niin pitkällä että tänne voisi kaupungin ulkopuolella asuva normaali henkilö sähköauton ostaa niin että sitä voisi yhtä kätevästi käyttää kuin polttomoottoria.
Ei kaikille sovi okt asuminen, toiselle hajaasutusalue, yhdelle keskusta jne. Autokin hankitaan oman ajoprofiilin ja tarpeen mukaan, vähän on näkynyt lestadiolaisperheissä 2p ferrareita tai pörssimeklaripoikamiehellä previoita, niin karkeasti karrikoiden. Kyllä sähköautolla pärjäisi 90% suomalaisista päivittäisistä ajoistaan 98%. Mutta eihän tarjolla ole kuin ylimitoitettuja ylihintaisia raketteja ylimittaisilla toimitusajoilla, ei tavallista perheenäitiä kiinnosta kiihtyvyydet ja ranget, vaan lastenistuimien sopivuus ja meikkipeilin sijoittelu. Tuossa alla jo kirjoitin että nyt myydään täysin absurdeja mielikuvia ihmisille, itsellenikin teslan myyjän ensimmäinen myyntiargumentti oli ”hurja kiihtyvyys”, minua ei vi***aan kiinnostanut kiihtyvyys, en edes koeajolla sitä kokeillut vaikka harrastuspohjasta näin voisi olettaa, minulle käyttöauto on eri asia kuin ratapäivälelu tai fiilistelyauto, niitä minulla on, paljon parempia kuin teslan mikään malli.Last edited by BMW525Xda; 07-05-2021, 08:04.
Comment
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostTässäpä matka-ajon auvoa sähköautolla
Omaan tilanteeseen verrattuna tuon on vielä helppo haaste. Täällä LPR:sta kun lähtee käymään päiväseltään Turussa, niiin vaikeuskerroita tulee lisää. Ajan moottoritiellä 140km/h (GPS) vakkariasetuksella. Volkkari varmaan kehottaisi etsimään latausta jo puolessa välissä :think. Ja kun akussa olisi taas virtaa jatkaa, nykyisellä autolla ollaan jo perillä. Niin ja sitten etsimään lautauspaikkaa, vaikka fokus pitäisi olla aivan muuulla. Ja sama takaisin tullessa. Joopa joo, tähän voisi sanoa erään F1-kuskin kommentin muutaman vuoden takaa "****** mitä säätöö." Kyllä tässä taitaa vielä useampi vuosi mennä ilman sähköautoa, aika paljon pitää parantaa monellakin alueella.
Esimerkiksi avautuminen 22kw latauksesta tuntuu erikoiselta koska kyseisessä autossa on 11kw laturi. Pääasiallisen ongelman tässä aiheuttaa nyt se, että toimittaja haluaa syödä kantakaupungissa (jotain muuta kuin pikaruokaa) ja samalla auto lataisi itseensä riittävästi energiaa, jotta pääsisi takaisin kotiin. Tuokin ongelma olisi ratkennut sillä, että paluumatkalla vartin pysähdys HPC-latauksessa. Siinä ajassa ei ehdi edes saada tilaamiansa ruokia saati syömään. Ok, olisi tämä varmasti helpompaa ja nopeampaa polttiksella, se nyt on selvä. Mutta tällaiset jutut antavat herkästi sellaisen mielikuvan, että en saakeli osta sähköautoa kun se on tuollaista säätöä koko ajan. No ei se ole. Paljon on kiinni omasta päästä ja suunnittelusta, joka toki vaatii harrastuneisuutta vielä jonkin verran.
Loppukaneetti vedyn puoleen vetää sanattomaksi. Suomessa ei ole käytännössä yhtään asemaa ja sen saman 15 minuuttia sielläkin saisi viettää mitä pikalatauksessa, jos edessä olisi ollut yksikin auto tankkaamassa samalta asemalta. Jos kaksi autoa, 30min ja niin edelleen. Puhumattakaan että mitä se vety maksaisi. Saahan sitä haaveilla. Edelleen korostan aiemminkin sanomaani, sähkö ei sovi kaikille eikä tarvitsekaan sopia eikä sitä tarvitse pakottaa kenellekään. Uskon että se valinta tulee ihan luonnostaan. Mutta tämän kaltaiset "säätökokemukset" herkästi herättävät vääriä mielikuvia sähköautoilusta.Last edited by Attekun; 07-05-2021, 08:26.Toyota Alphard MS
Peugeot e-2008
ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316
Comment
-
-
Esimerkiksi avautuminen 22kw latauksesta tuntuu erikoiselta koska kyseisessä autossa on 11kw laturi
Tämän taas voisi kääntää, miksi ja miksi ?
Eihän polttomoottoriin tarvittavilta tankkauspisteiltäkään tule eri määriä ainetta, siellä litra on litra ja se valuu melko tasapaksusti jokaisen toimittajan pistoolista.
Liikaa sähköautoilussa on vielä standardisoimatonta aluetta, mm äppileikit, hinnoittelu ja latausnopeudet yms muita pikku juttuja, johtoja jne.
Ps. Eilen tankatessa polttista ei mittari hyväksynyt korttiani, mutta viereinen mittaripa hyväksyi, tankkaus 800km rangelle kesti noin 2min. Voimaa pistoolista tuli yli 200kwLast edited by BMW525Xda; 07-05-2021, 08:57.
Comment
-
-
En oikein itse pidä sähköautoa vielä yhden auton perheen ainoana kulkuneuvona, jos ei halua sitten harrastuksen vuoksi leikkiä noilla. liikaa kaikenlaista standardisoimatonta kamaa kuten mainittu yllä. Mutta silti ihmettelen vauhtia millä nuo on tullut markkinoille. käytännössä 5 vuotta sitten ei ollut mitään. 5 vuotta tästä eteenpäin voi aikahyppy tulevaisuuteen olla todella iso. Autoilun saralla eletään ainakin oman elämäni aikana isointa murrosta. Ennen riitti päätös bensa vai diesel.
Comment
-
-
Itsellä on nyt sähköautoilua takana noin seitsemän kuukautta. En kyllä takaisin enää vaihtaisi polttomoottoriautoon. Ajoprofiili ja latausmahdollisuudet ovat itselläni todella hyvät miettien sähköautoilua. Työmatka 13 km suuntaansa ja pari kertaa kuukaudessa käydään mökillä, jonne matkaa 90 km suuntaansa. Kotona ja mökillä voimavirta käytössä, johon saa tökättyä suoraan Audin oman laturin. Työpaikalla sitten vielä 11 kW laturi, jossa hoidankin 95 %:sti auton lataukset. Tätä kirjoittaessa auto latautumassa työpaikan pihalla laturissa, työpäivän aikana ennättää mukavasti latautumaan tyhjästä täyteen. Hyvä juttu kun ei mene enää tuota latausetuakaan palkasta. (verovapaa etu vuoteen 2025 asti) Ajan noin 18 tkm vuodessa.AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro
ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
e30 318i -88
Comment
-
-
Mielenkiintoista nähdä että tuleeko näistä tämän päivän täyssähkö tai plug in hybridi autoista ikinä halpaa loppukäyttäjän autoa lyhyille matkoille.. ja mitä käyttö sitten oikeasti maksaa vaikka 10v päästä.
Meillä tällä hetkellä auton käyttö about 6tkm vuodessa. Kokonaiskustannus varmaan 200e/kk.
Jostain pitää säästää kun on 5 harraste kulkuneuvoa.
Comment
-
-
Originally posted by Attekun View PostEsimerkiksi avautuminen 22kw latauksesta tuntuu erikoiselta koska kyseisessä autossa on 11kw laturi. Pääasiallisen ongelman tässä aiheuttaa nyt se, että toimittaja haluaa syödä kantakaupungissa (jotain muuta kuin pikaruokaa) ja samalla auto lataisi itseensä riittävästi energiaa, jotta pääsisi takaisin kotiin. Tuokin ongelma olisi ratkennut sillä, että paluumatkalla vartin pysähdys HPC-latauksessa. Siinä ajassa ei ehdi edes saada tilaamiansa ruokia saati syömään. Ok, olisi tämä varmasti helpompaa ja nopeampaa polttiksella, se nyt on selvä. Mutta tällaiset jutut antavat herkästi sellaisen mielikuvan, että en saakeli osta sähköautoa kun se on tuollaista säätöä koko ajan. No ei se ole. Paljon on kiinni omasta päästä ja suunnittelusta, joka toki vaatii harrastuneisuutta vielä jonkin verran.
Loppukaneetti vedyn puoleen vetää sanattomaksi. Suomessa ei ole käytännössä yhtään asemaa ja sen saman 15 minuuttia sielläkin saisi viettää mitä pikalatauksessa, jos edessä olisi ollut yksikin auto tankkaamassa samalta asemalta. Jos kaksi autoa, 30min ja niin edelleen. Puhumattakaan että mitä se vety maksaisi. Saahan sitä haaveilla. Edelleen korostan aiemminkin sanomaani, sähkö ei sovi kaikille eikä tarvitsekaan sopia eikä sitä tarvitse pakottaa kenellekään. Uskon että se valinta tulee ihan luonnostaan. Mutta tämän kaltaiset "säätökokemukset" herkästi herättävät vääriä mielikuvia sähköautoilusta.Coffee isn´t my cup of tea
Comment
-
Comment