Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikeDry
    BTCF Member
    • May 2006
    • 6169
    • Helsinki

    SÄHKÖAUTOT SIELUTTOMIA? | PORSCHE TAYCAN TURBO S
    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

    Comment

    • tiko4tiko
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2020
      • 769
      • Lappeenranta

      Akkujen vuoksi sähköautojen painot on aika samanlaisia, esim Taycan 2,3t vs. uusi iX 2,5t. Ulkomuödon perusteella eroa olettaisi olevan paljon enemmän.

      Sähköautoissa painopiste on matalalla, joka tietysti tuntuu positiivisesti ajamisessa olipa merkki mikä hyvänsä.
      Mini, E24, E90, G70
      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7395
        • Oulu

        Ei mulla ainakaan moottorin pörinöiden puuttuminen tee autosta automaattisesti sielutonta, mutta videota katsellessa silti vähän hymyilytti kun toistuvasti esiin tuli numeroarvot suorituskykyyn liittyen. Sielukkuus lienee kuitenkin peräisin pääasiassa muista asioista kuitenkin numeerisista spekseistä ja näistä jutuista ois halunnu enemmänkin kuulla.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          Ei mulla ainakaan moottorin pörinöiden puuttuminen tee autosta automaattisesti sielutonta, mutta videota katsellessa silti vähän hymyilytti kun toistuvasti esiin tuli numeroarvot suorituskykyyn liittyen. Sielukkuus lienee kuitenkin peräisin pääasiassa muista asioista kuitenkin numeerisista spekseistä ja näistä jutuista ois halunnu enemmänkin kuulla.
          Puit hienosti sanoiksi ajatukset ja myös sähköautoilijoiden omat tärkeysjärjestykset. Minulle selitti id3 omistaja kuinka hurja peli se on, jättää leikiten tuollaiset vanhat urheiluautot kiihtyvyydessä. Kuulemma kun se kaikki massiivinen teho on käytössä paikaltaan huippunopeuteen ja bensamoottorissa ei ole. Olin ihan hiljaa ja mietin että ihan samalla tavalla ne tehot kyllä on polttomoottorissa käytössä paikalla seistessä, lyö lapun pohjaan niin kaikki 0-1000 konia odottaa vain lähtöpuomin pudotusta
          Tämmöinen id3 kuulemma on sekunteja nopeampi kuin maanteiden mopoautona pitämänsä mr2 vastaan. Jätin oikomatta ja herran oman onnensa kukkuloille, itseäni kiinnosti id3 muotoilu ja se että sehän oli ihan soivan oloinen peli, kiihtyvyyttä epäilen eikä sillä nyt kauheaa väliä minulle ole.

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6708
            • PK-seutu

            Originally posted by BMW525Xda View Post
            Puit hienosti sanoiksi ajatukset ja myös sähköautoilijoiden omat tärkeysjärjestykset. Minulle selitti id3 omistaja kuinka hurja peli se on, jättää leikiten tuollaiset vanhat urheiluautot kiihtyvyydessä. Kuulemma kun se kaikki massiivinen teho on käytössä paikaltaan huippunopeuteen ja bensamoottorissa ei ole. Olin ihan hiljaa ja mietin että ihan samalla tavalla ne tehot kyllä on polttomoottorissa käytössä paikalla seistessä, lyö lapun pohjaan niin kaikki 0-1000 konia odottaa vain lähtöpuomin pudotusta
            Tämmöinen id3 kuulemma on sekunteja nopeampi kuin maanteiden mopoautona pitämänsä mr2 vastaan. Jätin oikomatta ja herran oman onnensa kukkuloille, itseäni kiinnosti id3 muotoilu ja se että sehän oli ihan soivan oloinen peli, kiihtyvyyttä epäilen eikä sillä nyt kauheaa väliä minulle ole.
            Olisit voinut myös lähtiessä mainita, että siinä vaiheessa kun valot vaihtuu vihreäksi niin id3:ssa syttyy 79 vikavaloa ja se pitää viedä trailerilla softattavaksi pariksi viikoksi. Että se siitä kiihtyvyydestä
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • aae30
              BTCF Member
              • May 2010
              • 2691
              • .fi

              Originally posted by BMW525Xda View Post
              Jätin oikomatta ja herran oman onnensa kukkuloille, itseäni kiinnosti id3 muotoilu ja se että sehän oli ihan soivan oloinen peli, kiihtyvyyttä epäilen eikä sillä nyt kauheaa väliä minulle ole.
              Mä olisin kysynyt, että mimmone vetomassa siitä niille tehoille löytyy.
              Sorry I'm Not Sorry
              E34 540iA 93 sedan
              E34 540iA 93 sedan
              E39 530iA 00 touring

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                Originally posted by aae30 View Post
                Mä olisin kysynyt, että mimmone vetomassa siitä niille tehoille löytyy.
                Ei olisi ollut relevantti kysymys, eihän munkaan tojotaan saa kiinnittää edes pyörätelinettä

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15225
                  • Ajamisen Iloa

                  here is a huge difference between power to weight ratio and what I call weight to power ratio.

                  It is possible to disguise a heavy car’s dynamic performance with complex inter-active suspension and electronic wizardry but it will never match the vehicle dynamics and transient handling characteristics that a light weight car can deliver.


                  Gordon Murray


                  Ei voi muuta kuin allekirjoittaa.

                  Olisi kyllä mielenkiintoista käydä kurvailemassa tuollaisen kuskin kanssa. Jotenkin syntyy kuva että siitä kiihtyvyydestä puhuessakin sitä ei ole edes uskallettu kokeilla, "mutta tarvittaessa löytyy, näin on jämpti!" Vähän kuin neitsyellä itsemurhapommittajalla jota odottaa allah ja 69 neitsyttä taivaassa kunhan vaan painaa liipasimesta kerran. Ajotaitoa tuskin on lainkaan vaan mennään sen mukaan mitä kojelautaan vasaroitu pädi kertoo ja muut kaistavaroitussysteemit. Mitä tähän voi enää sanoa muuta kuin että surun lista.

                  Originally posted by tiko4tiko View Post

                  Sähköautoissa painopiste on matalalla, joka tietysti tuntuu positiivisesti ajamisessa olipa merkki mikä hyvänsä.
                  Suurinosa sähköautoista on kuitenkin korkeita horokkeja. Koitan ottaa esimerkki valokuvan jos löydän tänään sähköauton jostain.
                  Last edited by Remotion; 17-05-2021, 12:09.
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • ///Jone
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2009
                    • 1281
                    • HKI

                    Itse jos käyttistä miettii, niin huomioon otettavaa on ainaki

                    1) ulkonäkö
                    2) tehokkuus
                    3) käyttökustannukset
                    4) hankintahinta
                    5) ajettavuus kadulla
                    6) kestävyys, takuu
                    7) vetotapa

                    En juuri huomioi:
                    8) ajettavuus radalla

                    Sähköissä lisäksi
                    9) toimintamatka ja latausteho

                    Sit hommahan on näiden kaikkien tasapainoilua. Kullakin omat tasapainoilunsa, ihan samoin ruokavalion mieltymyksien tai asuntosi seinän värin valinnan osalta. Siksi en aivan ymmärrä tän topikin keskustelussa joidenkin tahtoa tuoda esiin jonkin tietyn ominaisuuden ollen erityisen tärkeä, samalla mollaten toisia ominaisuuksia. Homma ihan omien preferenssien kanssa tasapainoilua ja korvien välissä. Ominaisuuksista itsessään on kiva kuulla näkemyksiä, mutta toistettuna kuinka sähköauto X syystä huono ja bensa Y syystä parempi, ei tunnu merkitykselliseltä...
                    ______________________
                    Nykyinen:
                    Model 3

                    BMW:t vuodesta 2009:
                    i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                    Comment

                    • ErkkiE
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 594
                      • Espoon haja-asutus

                      Tässä paikoin vähän hassusti vertaillaan isoja sähkömöhköjä tai sähkö(edustus)sedaneita pieniin keveisiin urheiluautoihin.

                      Nykyautothan on ihan kammottavan painavia möhkäleitä eteenpäin vievästä voimasta huolimatta. Seiskasarjalainen, M5, Panamera jne. painaa kaikki polttomoottorilla sen 2000 kg. X5 painaa siinä 2200-2300 kg. Jos mukana on vielä pluginin tekniikka, taas tulee parisataa lisää. Sähköautot on näissä kokoluokissa samaa painoluokkaa kuin pluginit. Totta kai nämä kaikki möhkäleet on varsin nopeita, kun apuna on valtavat renkaat, elektroniikka, aktiiviset alustakomponentit, nelipyöräohjaukset yms. (Ihan kuin Gordonkin siinä lainauksessa sanoo.) Samaan aikaan näistä suurin osa on yhtä lailla hieman tunnottomia, etäisiä ja tunteettomia järjestelmäoperaattorin autoja, joissa on vain paljon voimaa - olipa käyttövoima sähköä, hybridiä, dieseliä, bensaa. Mutta pitää siis verrata saman käyttötarkoituksen vehkeitä ja siellä painoero ei ole ihan mahdottoman iso, kun kaikki painaa ihan hirveästi.

                      Kevyet urheiluautotkin on harvinaisia. Jopa 911 turbo painaa sellaiset rapeat 1700 kg, kun on nelivetoa, PDK:ta ja muuta kilkettä mukana. Toki sitten on iloisia harvinaisuuksia, kuten Alpine A110 tai Alfa 4C, mutta nämä on ihan niche-vehkeitä. Näihin massoihin ei tietenkään sähköllä nykyakuilla päästä.

                      (Ja olen siis itsekin sitä mieltä, että pienemmillä ja kevyemmillä autoilla on paljon hauskempaa ajaa. Ja uudempi tai enemmän uusinta tekniikkaa ei ole välttämättä synonyymi hauskemmalle.)

                      E

                      Comment

                      • naikou
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2010
                        • 1673
                        • vihti

                        Hauska juttu muistui mieleen tuosta 4C kun se on model x perässä trailerilla vedettynä nopeampi vartilla kuin omin voimin, melkoinen urheiluauto siis vaikka onhan alfa mutkaisella syherötiellä varmaan parempi menemään

                        Minkäköhän laisia nämä sähköpommit alkaa olemaan vähän enemmän käytettynä, 5-15 omistajan jälkeen ja työväen hintaluokassa eli alle 15t€?
                        E39 523i Turbo

                        Comment

                        • korp
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2011
                          • 60
                          • Tampere

                          Kyllä noille sähköautoille paikka löytyy maailmasta. Ylivertaisen pehmeä ja sulava voimalinja, joka ei nyi tai mieti missään tilanteessa. Vastaavaa voimalinjan saumattomuutta on tähän asti ollut tarjolla lähinnä V8/V12 Seiskoissa ja Rollseissa. Tekee etenemisestä nurkka-ajossa todella mukavaa ja vaivatonta.

                          Omasta puolestani kelpuuttaisin Taycanin koska vaan käyttikseksi. Oman koeajon perusteella auto on hyvin Porschemainen niin ohjattavuudeltaan kuin alustan toimivuudeltaan. Kätkee massan todella hyvin ja lähinnä kovemmassa jarrutuksessa massan hitauden tuntee. Käykäähän koeajamassa, jos vain mahdollisuus tulee. Saattaa mielipide muuttua.

                          Emännälle on ID3 tilauksessa, vaikka en uskonut ikinä ostavani uutta autoa, saati VAG-tuotosta. Yllätyin kuitenkin positiivisesti perusauton hyvästä kokonaispaketista. Olin varma koeajolle lähtiessä, että tuossa on tehty jotain kompromisseja sähkövoimalinjan takia, mutta olin väärässä. Infotaimentista voi olla montaa mieltä, mutta iPhonen Carplayn/Android Auton kautta käytettäessä sekään ei mahdottomasti harmita.

                          Bensa-autoille kuitenkin löytyy vielä paikka maailmasta ja sen takia harrasteena onkin tallissa S85-moottorinen kutonen. Käyttikset ja harrastepulkat erikseen. :think

                          Comment

                          • Attekun
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2013
                            • 1407
                            • Saarijärvi



                            Japanissa ajettu jo näemmä sähköautoilla kilpaa. Mielenkiintoinen huomio tuo että Taycan on aluksi aika ylivoimainen mutta hyytyy pahasti jo muutaman kierroksen jälkeen, ilmeisesti akun lämpenemisen johdosta.
                            Toyota Alphard MS
                            Peugeot e-2008
                            ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7518
                              • Jyväshyvä

                              Originally posted by Attekun View Post
                              https://www.youtube.com/watch?v=Qs6L...8D%94%E4%BC%9A

                              Japanissa ajettu jo näemmä sähköautoilla kilpaa. Mielenkiintoinen huomio tuo että Taycan on aluksi aika ylivoimainen mutta hyytyy pahasti jo muutaman kierroksen jälkeen, ilmeisesti akun lämpenemisen johdosta.
                              Huomio kiinnittyi myös autojen meluun sisällä, melkoinen ero... Tosin voihan toisella olla mikki herpempi mutta silti, kanttarin yli ajaessa M3 kuulostaa hajoavan osiin...
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                Originally posted by MajorDrake View Post
                                Huomio kiinnittyi myös autojen meluun sisällä, melkoinen ero... Tosin voihan toisella olla mikki herpempi mutta silti, kanttarin yli ajaessa M3 kuulostaa hajoavan osiin...
                                Maailma muuttuu, ennen autokisoissa kuunneltiin v12 ulvontaa nyt kameroiden räminää ja metron vinkunaa, hienoa kehitystä. Pelatkaapa playkkaa tai x-boxia ilman ääniä, ralli on mielenkiintoinen laji äänettömänä.

                                Iso käsi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎