Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa IV
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by MikeDry View Post
Sähköautoissa painopiste on matalalla, joka tietysti tuntuu positiivisesti ajamisessa olipa merkki mikä hyvänsä.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by MikeDry View PostE92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostEi mulla ainakaan moottorin pörinöiden puuttuminen tee autosta automaattisesti sielutonta, mutta videota katsellessa silti vähän hymyilytti kun toistuvasti esiin tuli numeroarvot suorituskykyyn liittyen. Sielukkuus lienee kuitenkin peräisin pääasiassa muista asioista kuitenkin numeerisista spekseistä ja näistä jutuista ois halunnu enemmänkin kuulla.
Tämmöinen id3 kuulemma on sekunteja nopeampi kuin maanteiden mopoautona pitämänsä mr2 vastaan. Jätin oikomatta ja herran oman onnensa kukkuloille, itseäni kiinnosti id3 muotoilu ja se että sehän oli ihan soivan oloinen peli, kiihtyvyyttä epäilen eikä sillä nyt kauheaa väliä minulle ole.
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostPuit hienosti sanoiksi ajatukset ja myös sähköautoilijoiden omat tärkeysjärjestykset. Minulle selitti id3 omistaja kuinka hurja peli se on, jättää leikiten tuollaiset vanhat urheiluautot kiihtyvyydessä. Kuulemma kun se kaikki massiivinen teho on käytössä paikaltaan huippunopeuteen ja bensamoottorissa ei ole. Olin ihan hiljaa ja mietin että ihan samalla tavalla ne tehot kyllä on polttomoottorissa käytössä paikalla seistessä, lyö lapun pohjaan niin kaikki 0-1000 konia odottaa vain lähtöpuomin pudotusta
Tämmöinen id3 kuulemma on sekunteja nopeampi kuin maanteiden mopoautona pitämänsä mr2 vastaan. Jätin oikomatta ja herran oman onnensa kukkuloille, itseäni kiinnosti id3 muotoilu ja se että sehän oli ihan soivan oloinen peli, kiihtyvyyttä epäilen eikä sillä nyt kauheaa väliä minulle ole.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostJätin oikomatta ja herran oman onnensa kukkuloille, itseäni kiinnosti id3 muotoilu ja se että sehän oli ihan soivan oloinen peli, kiihtyvyyttä epäilen eikä sillä nyt kauheaa väliä minulle ole.Sorry I'm Not Sorry
E34 540iA 93 sedan
E34 540iA 93 sedan
E39 530iA 00 touring
Comment
-
-
here is a huge difference between power to weight ratio and what I call weight to power ratio.
It is possible to disguise a heavy car’s dynamic performance with complex inter-active suspension and electronic wizardry but it will never match the vehicle dynamics and transient handling characteristics that a light weight car can deliver.
Gordon Murray
Ei voi muuta kuin allekirjoittaa.
Olisi kyllä mielenkiintoista käydä kurvailemassa tuollaisen kuskin kanssa. Jotenkin syntyy kuva että siitä kiihtyvyydestä puhuessakin sitä ei ole edes uskallettu kokeilla, "mutta tarvittaessa löytyy, näin on jämpti!" Vähän kuin neitsyellä itsemurhapommittajalla jota odottaa allah ja 69 neitsyttä taivaassa kunhan vaan painaa liipasimesta kerran. Ajotaitoa tuskin on lainkaan vaan mennään sen mukaan mitä kojelautaan vasaroitu pädi kertoo ja muut kaistavaroitussysteemit. Mitä tähän voi enää sanoa muuta kuin että surun lista.
Originally posted by tiko4tiko View Post
Sähköautoissa painopiste on matalalla, joka tietysti tuntuu positiivisesti ajamisessa olipa merkki mikä hyvänsä.Last edited by Remotion; 17-05-2021, 12:09.
Comment
-
-
Itse jos käyttistä miettii, niin huomioon otettavaa on ainaki
1) ulkonäkö
2) tehokkuus
3) käyttökustannukset
4) hankintahinta
5) ajettavuus kadulla
6) kestävyys, takuu
7) vetotapa
En juuri huomioi:
8) ajettavuus radalla
Sähköissä lisäksi
9) toimintamatka ja latausteho
Sit hommahan on näiden kaikkien tasapainoilua. Kullakin omat tasapainoilunsa, ihan samoin ruokavalion mieltymyksien tai asuntosi seinän värin valinnan osalta. Siksi en aivan ymmärrä tän topikin keskustelussa joidenkin tahtoa tuoda esiin jonkin tietyn ominaisuuden ollen erityisen tärkeä, samalla mollaten toisia ominaisuuksia. Homma ihan omien preferenssien kanssa tasapainoilua ja korvien välissä. Ominaisuuksista itsessään on kiva kuulla näkemyksiä, mutta toistettuna kuinka sähköauto X syystä huono ja bensa Y syystä parempi, ei tunnu merkitykselliseltä...______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Tässä paikoin vähän hassusti vertaillaan isoja sähkömöhköjä tai sähkö(edustus)sedaneita pieniin keveisiin urheiluautoihin.
Nykyautothan on ihan kammottavan painavia möhkäleitä eteenpäin vievästä voimasta huolimatta. Seiskasarjalainen, M5, Panamera jne. painaa kaikki polttomoottorilla sen 2000 kg. X5 painaa siinä 2200-2300 kg. Jos mukana on vielä pluginin tekniikka, taas tulee parisataa lisää. Sähköautot on näissä kokoluokissa samaa painoluokkaa kuin pluginit. Totta kai nämä kaikki möhkäleet on varsin nopeita, kun apuna on valtavat renkaat, elektroniikka, aktiiviset alustakomponentit, nelipyöräohjaukset yms. (Ihan kuin Gordonkin siinä lainauksessa sanoo.) Samaan aikaan näistä suurin osa on yhtä lailla hieman tunnottomia, etäisiä ja tunteettomia järjestelmäoperaattorin autoja, joissa on vain paljon voimaa - olipa käyttövoima sähköä, hybridiä, dieseliä, bensaa. Mutta pitää siis verrata saman käyttötarkoituksen vehkeitä ja siellä painoero ei ole ihan mahdottoman iso, kun kaikki painaa ihan hirveästi.
Kevyet urheiluautotkin on harvinaisia. Jopa 911 turbo painaa sellaiset rapeat 1700 kg, kun on nelivetoa, PDK:ta ja muuta kilkettä mukana. Toki sitten on iloisia harvinaisuuksia, kuten Alpine A110 tai Alfa 4C, mutta nämä on ihan niche-vehkeitä. Näihin massoihin ei tietenkään sähköllä nykyakuilla päästä.
(Ja olen siis itsekin sitä mieltä, että pienemmillä ja kevyemmillä autoilla on paljon hauskempaa ajaa. Ja uudempi tai enemmän uusinta tekniikkaa ei ole välttämättä synonyymi hauskemmalle.)
E
Comment
-
-
Hauska juttu muistui mieleen tuosta 4C kun se on model x perässä trailerilla vedettynä nopeampi vartilla kuin omin voimin, melkoinen urheiluauto siis vaikka onhan alfa mutkaisella syherötiellä varmaan parempi menemään
Minkäköhän laisia nämä sähköpommit alkaa olemaan vähän enemmän käytettynä, 5-15 omistajan jälkeen ja työväen hintaluokassa eli alle 15t€?E39 523i Turbo
Comment
-
-
Kyllä noille sähköautoille paikka löytyy maailmasta. Ylivertaisen pehmeä ja sulava voimalinja, joka ei nyi tai mieti missään tilanteessa. Vastaavaa voimalinjan saumattomuutta on tähän asti ollut tarjolla lähinnä V8/V12 Seiskoissa ja Rollseissa. Tekee etenemisestä nurkka-ajossa todella mukavaa ja vaivatonta.
Omasta puolestani kelpuuttaisin Taycanin koska vaan käyttikseksi. Oman koeajon perusteella auto on hyvin Porschemainen niin ohjattavuudeltaan kuin alustan toimivuudeltaan. Kätkee massan todella hyvin ja lähinnä kovemmassa jarrutuksessa massan hitauden tuntee. Käykäähän koeajamassa, jos vain mahdollisuus tulee. Saattaa mielipide muuttua.
Emännälle on ID3 tilauksessa, vaikka en uskonut ikinä ostavani uutta autoa, saati VAG-tuotosta. Yllätyin kuitenkin positiivisesti perusauton hyvästä kokonaispaketista. Olin varma koeajolle lähtiessä, että tuossa on tehty jotain kompromisseja sähkövoimalinjan takia, mutta olin väärässä. Infotaimentista voi olla montaa mieltä, mutta iPhonen Carplayn/Android Auton kautta käytettäessä sekään ei mahdottomasti harmita.
Bensa-autoille kuitenkin löytyy vielä paikka maailmasta ja sen takia harrasteena onkin tallissa S85-moottorinen kutonen. Käyttikset ja harrastepulkat erikseen. :think
Comment
-
-
Toyota Alphard MS
Peugeot e-2008
ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316
Comment
-
-
Originally posted by Attekun View Posthttps://www.youtube.com/watch?v=Qs6L...8D%94%E4%BC%9A
Japanissa ajettu jo näemmä sähköautoilla kilpaa. Mielenkiintoinen huomio tuo että Taycan on aluksi aika ylivoimainen mutta hyytyy pahasti jo muutaman kierroksen jälkeen, ilmeisesti akun lämpenemisen johdosta.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostHuomio kiinnittyi myös autojen meluun sisällä, melkoinen ero... Tosin voihan toisella olla mikki herpempi mutta silti, kanttarin yli ajaessa M3 kuulostaa hajoavan osiin...
Iso käsi.
Comment
-
Comment