Suuri hybridiautokeskustelu osa I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hezman
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2012
    • 708
    • Jyväskylä

    #61
    Mulla oli vajaan vuoden Volvon D6 hybridi vm -15. Ihan ok laite varusteiltaan ja käytettävyydeltään. Heikkoutena surkea alusta ja äänieristys sekä perus Volvomaisuus.
    Hybridi kokemuksen jälkeen sanoisin, että kannattaa kyllä kolme kertaa miettiä, mitä autolta haluaa. Panostaako suoraan sähköön vai oikeasti käyttökuluiltaan edulliseen polttikseen. Ehkä hybridin vois joskus hankkia, kunhan muutama ehto täyttyy.
    Päivittäiset ajot tulee päästä pelkällä sähköllä, myös talvella. Itellä työmatkat 50-80 kilsaa per arkipäivä. Tarpeeksi tehokas sähkömotti, vähintään 100hv (mieluummin enemmän), jotta pystyy oikeasti sähkön voimin liittymään liikenteeseen kyttäämättä rajaa, jossa polttis käynnistyy. Lisäksi sähköllä esilämmitys/jäähdytys sekä ajonaikainen lämmitys/jäähdytys.

    Ja jos tekniikan osalta jotain niin sellainen, jossa sähkömoottori on integroitu muuhun voimalinjastoon. Näin uskoisin toimivuuden olevan mohdollisimman sulavaa ja huomaamatonta.

    Näillä ominaisuuksilla hybridin käyttö olisi oikeasti mukavaa ja järkevää, niin auton, ilmaston kuin myös lompakon osalta.

    Comment

    • Esko
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 11734
      • Kouvola

      #62
      Tuossa hyvä vertailu 740e, 740i ja 740d suorituskyvystä 0-250km/h.



      Itselle oli yllättävää kuinka pienet erot noiden välille muodostui. Toki edellyttää, että 740e:ssä on akussa virtaa, mutta kukapa tuota jatkuvasti ajaisi tuollaisia vetoja.

      Comment

      • mikkod
        BTCF Member
        • Aug 2007
        • 5205
        • Stadi

        #63
        Originally posted by Remotion View Post
        Suoralla ehkä ohituskiihtyvyydessä tai valoista ampaistessa, muuten ei todellakaan. (ja suorallakaan tuskin jarruttaessa.) Nauratti kommentit hybridien omistajilta viime syysmiitin jälkeen "kyllä mentiin todella kovaa" ja itse sai puida nyrkkiä 22v vanhan bemarin kabiinissa kun meinasi nukuttaa niinkuin huopatossutehtaalla. Nämä 2000kg painoiset hybridit ovat pudottaneet reaalielämän suorituskyvyn jonnekin kuorma-autoluokkaan.

        Saa vetää herneitä niin paljon kun haluaa.

        ps. Jos vertaa johonkin noin 5-10v ikäiseen hybridittömään bensalaitteeseen niin ero on vielä tuplasti isompi sen hybridittömän eduksi.
        Se olin mä joka sanoi noin, ja voin sanoa ettei ole herkku ajaa ton kokoista autoa vakioalustalla...siis ei edes msportalustaa vaikka onkin msport...
        Helkama S3000
        Myydään kutosen alustaosia
        This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

        Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

        Comment

        • duckland
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2003
          • 418

          #64
          Originally posted by Esko View Post
          Tuossa hyvä vertailu 740e, 740i ja 740d suorituskyvystä 0-250km/h.



          Itselle oli yllättävää kuinka pienet erot noiden välille muodostui. Toki edellyttää, että 740e:ssä on akussa virtaa, mutta kukapa tuota jatkuvasti ajaisi tuollaisia vetoja.
          Mutulla vaikka akku on tyhjä siellä on about 30% virtaa kiihdytyksiin, mutta huippunopeuteen ei siksi huiput otetaan kai pelkällä bensalla, jotka ei oo kummoset ainakaan 530e:ssä. Tosin eipä sillä suomessa oo väliä. 530d ei pysy matkassa mukana taisin mainitakkin jo(suoralla reealimaailmassa). Testattu on. Mutta kumpikaan 530e eikä d oo urheiluautoja. Sillee hyvä provo remotionilta. Tiedä sit mitä tarkotit reaalimaailmalla. Rataautoilua? Sinne maailmaa näitä ei oo tehty.

          545e on kuutoskoneella ja erittäin mielenkiintoinen uutuus. Alle 5 sekkaa 0-100 ja paska ajettavuus radalla, mut menee harkintaan vahvasti.

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6778
            • PK-seutu

            #65
            Originally posted by Hezman View Post
            ...jotta pystyy oikeasti sähkön voimin liittymään liikenteeseen kyttäämättä rajaa, jossa polttis käynnistyy. Lisäksi sähköllä esilämmitys/jäähdytys sekä ajonaikainen lämmitys/jäähdytys.
            Hyvästi Volvo ja tervetuloa BMW:n pariin. Kaikki BMW:n ladattavat hybridit omaavat nuo ominaisuudet, myös edelliset sukupolvet
            S65, S85, H1, N63TU, IB1

            Comment

            • tiko4tiko
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2020
              • 820
              • Lappeenranta

              #66
              Originally posted by Remotion View Post
              Suoralla ehkä ohituskiihtyvyydessä tai valoista ampaistessa, muuten ei todellakaan. (ja suorallakaan tuskin jarruttaessa.) Nauratti kommentit hybridien omistajilta viime syysmiitin jälkeen "kyllä mentiin todella kovaa" ja itse sai puida nyrkkiä 22v vanhan bemarin kabiinissa kun meinasi nukuttaa niinkuin huopatossutehtaalla. Nämä 2000kg painoiset hybridit ovat pudottaneet reaalielämän suorituskyvyn jonnekin kuorma-autoluokkaan.

              Saa vetää herneitä niin paljon kun haluaa.

              ps. Jos vertaa johonkin noin 5-10v ikäiseen hybridittömään bensalaitteeseen niin ero on vielä tuplasti isompi sen hybridittömän eduksi.
              AMS mittauksia X5 30d (toki diesel) verrattuna vastavaan hybridiin 45e. Hybridi painaa noin 270kg enemmän. Mitätön ero dynamiikassa. Suorituskyky vaikka on hyvä onkin tälläiselle möhkäleelle, se on aika vaatimaton vert hybridiin.

              Kolmas luku vertailun vuoksi on sitten Z4 30i, painoa 1000kg vähemmän kuin 45e:ssä. Kiihtyvyydessä samaa luokkaa hybridin kanssa, dynamiikassa 1000kg on selvä etu, kuten pitääkin.

              Fahrdynamik
              Slalom 18 m
              mit ESP (TC) 62,4 km/h 63,5 km/h 68,6 km/h

              Slalom 18 m
              ohne ESP (TC) 62,4 km/h 63,7 km/h 68,9 km/h

              Doppelter Spurwechsel
              mit ESP (TC) 129,0 km/h 128,6 km/h 137 km/h

              Doppelter Spurwechsel
              ohne ESP (TC) 129,8 km/h 129,4 km/h 138 km/h

              0-160km/h 18,4 s 14,2 s 13,5 s

              80-120km/h 5 s 3,8 s 3,7 s
              Mini, E24, E90, G70
              exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

              Comment

              • miyli
                BTCF Member
                • Dec 2008
                • 2093
                • Naantali

                #67
                Originally posted by pyroz View Post
                No kas kummaa
                No mitäs kummaa tässä on jos totean että ohjelmoitu 430d vie viis nolla vakioi G20 330E hybridiä. Se on totuus
                Vakiona F sarjan 430d ja g20 330e varmaan aika tasaväkisiä, ainakin ilmoitettujen speksien osalta.

                Ei tässä ollut tarkoitus mitenkään mollata noita BMW hybridejä ovat varmasti nopeita kiihtymään massaansa nähden, mutta omalla kohdalla ei tuo 330e sytyttänyt, kun löi tallan pohjaan huusi 4 kone hoosiannaa ja ei kiihtynyt samaan tahtiin tuohon meidän ohjemoituun 430d verrattuna.
                Oli ostohousut jo jalassa, mutta jäi kaupat tekemättä kun ei tullut sellaista fiilistä tuosta hybridistä että olis kannattanut 25t€ antaa väliin. Samoin tuo todellinen n.30km sähköllä on liian pieni meidän tarpeisiin. Sit kun näillä 3-4 sajan autoilla pääsee sen 50-100km sähköllä ostan varmasti tälläisen BMW hybridin.
                Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                0-200km/h 11.40s
                100-200km/h 6,00s
                http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17571
                  • Turku

                  #68
                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  En tiedä kiihtyvyyttä mutta riittävä on minulle, 530e on tämän hetkisestä bmw valikoimasta ainoa auto i3 lisäksi joka kiinnostaisi jos olisin uutta autoa ostamassa. 530e pitäisi kyllä olla kutoskoneella mutta 3v autona menettelisi jakoketjuongelmaisella 20i koneellakin. Minusta 530e tarjoaa hintaansa nähden eniten bemaria.
                  BMW 545e? Kutoskoneella.
                  Näillä mennään:
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6778
                    • PK-seutu

                    #69
                    Originally posted by miyli View Post
                    No mitäs kummaa tässä on jos totean että ohjelmoitu 430d vie viis nolla vakioi G20 330E hybridiä. Se on totuus
                    Vakiona F sarjan 430d ja g20 330e varmaan aika tasaväkisiä, ainakin ilmoitettujen speksien osalta.

                    Ei tässä ollut tarkoitus mitenkään mollata noita BMW hybridejä ovat varmasti nopeita kiihtymään massaansa nähden, mutta omalla kohdalla ei tuo 330e sytyttänyt, kun löi tallan pohjaan huusi 4 kone hoosiannaa ja ei kiihtynyt samaan tahtiin tuohon meidän ohjemoituun 430d verrattuna.
                    Oli ostohousut jo jalassa, mutta jäi kaupat tekemättä kun ei tullut sellaista fiilistä tuosta hybridistä että olis kannattanut 25t€ antaa väliin. Samoin tuo todellinen n.30km sähköllä on liian pieni meidän tarpeisiin. Sit kun näillä 3-4 sajan autoilla pääsee sen 50-100km sähköllä ostan varmasti tälläisen BMW hybridin.
                    Niin. Vertaillaan keskenään softaamattomia tai sitten molemmat softattuna. Hybridejä voi myös kutitella virittämällä ja niissä on potentiaalia (ei mennä nyt niihin Celticin männän sulatus -aiheisiin kuitenkaan )

                    Ps. G20 hybridillä pääsee sen noin 50km sähköllä vs. F30 noin 30km.
                    S65, S85, H1, N63TU, IB1

                    Comment

                    • miyli
                      BTCF Member
                      • Dec 2008
                      • 2093
                      • Naantali

                      #70
                      Originally posted by pyroz View Post
                      Niin. Vertaillaan keskenään softaamattomia tai sitten molemmat softattuna. Hybridejä voi myös kutitella virittämällä ja niissä on potentiaalia (ei mennä nyt niihin Celticin männän sulatus -aiheisiin kuitenkaan )

                      Ps. G20 hybridillä pääsee sen noin 50km sähköllä vs. F30 noin 30km.
                      Niinhän se BMW lupaa, mutta todellisuus taitaa olla ihan jotain muuta kuulemma.
                      Sen takia katse kääntynyt hieman MB C 300e malliin jolle luvataan myös se n.50km. Testeissä tällä päästy jopa n.90km.
                      Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                      Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                      Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                      Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                      Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                      Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                      1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                      0-200km/h 11.40s
                      100-200km/h 6,00s
                      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                      Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        #71
                        Originally posted by Laku View Post
                        BMW 545e? Kutoskoneella.
                        Hinta karkaa yli 70k€, liian kallista autoilua jo. Perusvarusteltu 530e on todella järkevä käyttöauto, yhdistyy kaikki se mitä käyttöautoilussa tarvitaan.

                        Comment

                        • Juh4
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 5453
                          • Seinäjoki

                          #72
                          Originally posted by miyli View Post
                          Niinhän se BMW lupaa, mutta todellisuus taitaa olla ihan jotain muuta kuulemma.
                          Kyllä siihen on täysin mahdollista päästä. Parhaimillaan olen ajanut 60km pelkällä sähköllä 330e xDr G21:llä. Ennakointi on näissä hybridien rangeissa avainsana.

                          BTW, olihan siinä teidän ajamassa G20 330e:ssa xtraboost toiminto käytössä silloin kun "lappu oli lattiassa"?
                          -Official member of BTCF-Sauna team-

                          Comment

                          • miyli
                            BTCF Member
                            • Dec 2008
                            • 2093
                            • Naantali

                            #73
                            Originally posted by Juh4 View Post
                            Kyllä siihen on täysin mahdollista päästä. Parhaimillaan olen ajanut 60km pelkällä sähköllä 330e xDr G21:llä. Ennakointi on näissä hybridien rangeissa avainsana.

                            BTW, olihan siinä teidän ajamassa G20 330e:ssa xtraboost toiminto käytössä silloin kun "lappu oli lattiassa"?
                            Juu ajotapa varmaan vaikuttaa sähkön rangeen paljon.
                            Käytiin kokeilemassa 2 eri g20 330e ja oli xtraboostit käytössä. Itseä kyllä miellyttää muuten toi G20 versus MB C paljon enemmän ja kun tässä on bemari miehiä oltu jo tovi ei viitsisi merkkiäkään vaihtaa
                            Odotellaan nyt tovi että näiden hinnat tulee hiukan alaspäin jos löytyis vähän käytetty G20 330e xDrive M-Sport semi voll jossain vaiheessa sopivaan hintaan.
                            Tesla model 3 performance olis mun valinta tällä hetkellä, mutta on se vaan niin saatanan ruma varsinkin sisältä ja keulasta että ei luonto anna periksi hommata sellaista.
                            Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                            Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                            Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                            Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                            Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                            Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                            1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                            0-200km/h 11.40s
                            100-200km/h 6,00s
                            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                            Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6778
                              • PK-seutu

                              #74
                              Originally posted by miyli View Post
                              Juu ajotapa varmaan vaikuttaa sähkön rangeen paljon.
                              Käytiin kokeilemassa 2 eri g20 330e ja oli xtraboostit käytössä. Itseä kyllä miellyttää muuten toi G20 versus MB C paljon enemmän ja kun tässä on bemari miehiä oltu jo tovi ei viitsisi merkkiäkään vaihtaa
                              Odotellaan nyt tovi että näiden hinnat tulee hiukan alaspäin jos löytyis vähän käytetty G20 330e xDrive M-Sport semi voll jossain vaiheessa sopivaan hintaan.
                              Tesla model 3 performance olis mun valinta tällä hetkellä, mutta on se vaan niin saatanan ruma varsinkin sisältä ja keulasta että ei luonto anna periksi hommata sellaista.
                              Huom. G20 on vielä pykälää vankempi bensakone kuin F30. Virityspotentiaalia voi olla enemmän. En ole perehtynyt tarpeeksi, mutta näin olen ymmärtänyt intterwebistä lukiessa..
                              S65, S85, H1, N63TU, IB1

                              Comment

                              • Juh4
                                Moderator
                                • Oct 2004
                                • 5453
                                • Seinäjoki

                                #75
                                Originally posted by miyli View Post
                                Odotellaan nyt tovi että näiden hinnat tulee hiukan alaspäin jos löytyis vähän käytetty G20 330e xDrive M-Sport semi voll jossain vaiheessa sopivaan hintaan.
                                Lääke löytyisi tähän, mutta xDrive puuttuu.
                                -Official member of BTCF-Sauna team-

                                Comment

                                Working...
                                X