Mulla oli vajaan vuoden Volvon D6 hybridi vm -15. Ihan ok laite varusteiltaan ja käytettävyydeltään. Heikkoutena surkea alusta ja äänieristys sekä perus Volvomaisuus.
Hybridi kokemuksen jälkeen sanoisin, että kannattaa kyllä kolme kertaa miettiä, mitä autolta haluaa. Panostaako suoraan sähköön vai oikeasti käyttökuluiltaan edulliseen polttikseen. Ehkä hybridin vois joskus hankkia, kunhan muutama ehto täyttyy.
Päivittäiset ajot tulee päästä pelkällä sähköllä, myös talvella. Itellä työmatkat 50-80 kilsaa per arkipäivä. Tarpeeksi tehokas sähkömotti, vähintään 100hv (mieluummin enemmän), jotta pystyy oikeasti sähkön voimin liittymään liikenteeseen kyttäämättä rajaa, jossa polttis käynnistyy. Lisäksi sähköllä esilämmitys/jäähdytys sekä ajonaikainen lämmitys/jäähdytys.
Ja jos tekniikan osalta jotain niin sellainen, jossa sähkömoottori on integroitu muuhun voimalinjastoon. Näin uskoisin toimivuuden olevan mohdollisimman sulavaa ja huomaamatonta.
Näillä ominaisuuksilla hybridin käyttö olisi oikeasti mukavaa ja järkevää, niin auton, ilmaston kuin myös lompakon osalta.
Hybridi kokemuksen jälkeen sanoisin, että kannattaa kyllä kolme kertaa miettiä, mitä autolta haluaa. Panostaako suoraan sähköön vai oikeasti käyttökuluiltaan edulliseen polttikseen. Ehkä hybridin vois joskus hankkia, kunhan muutama ehto täyttyy.
Päivittäiset ajot tulee päästä pelkällä sähköllä, myös talvella. Itellä työmatkat 50-80 kilsaa per arkipäivä. Tarpeeksi tehokas sähkömotti, vähintään 100hv (mieluummin enemmän), jotta pystyy oikeasti sähkön voimin liittymään liikenteeseen kyttäämättä rajaa, jossa polttis käynnistyy. Lisäksi sähköllä esilämmitys/jäähdytys sekä ajonaikainen lämmitys/jäähdytys.
Ja jos tekniikan osalta jotain niin sellainen, jossa sähkömoottori on integroitu muuhun voimalinjastoon. Näin uskoisin toimivuuden olevan mohdollisimman sulavaa ja huomaamatonta.
Näillä ominaisuuksilla hybridin käyttö olisi oikeasti mukavaa ja järkevää, niin auton, ilmaston kuin myös lompakon osalta.
Comment