Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Carbonfiber
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 5226
    • Hki 43

    Samat vastaukset saat halutessasi täältäkin.

    Varmasti yksi pääsyy on, että kolmivaihetta ei universaalisti ymmärretä. Toinen on kustannus, kolmivaihelaturi maksaa x EUR enemmän, Opel juuri esim. hinnoitellut sen erikseen. Kolmas syy lienee se, että suurimmalle osalle kuluttajista riittää tuo yhdestä vaiheesta lataaminen. 1x16A eli 3,6 kW, sillä saa 12 tunnin yön aikana 43 kWh eli monella autolla pääsee sen 200 kilometriä. Suomalainen ajaa keskimäärin 14 000 kilometriä vuodessa eli alle 40 kilometriä päivässä.
    Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
    Z3 Roadster 2.8 '98
    isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
    ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
    Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
    Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

    Comment

    • Carbonfiber
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 5226
      • Hki 43

      Originally posted by pyroz View Post
      Kuinka paljon se 11kW laturi muka voi maksaa, ettei sitä laiteta vakiona kaikkiin?
      Tämä varmaan on liikesalaisuus autotehtaille. Mutta ennen kuin korelaisissa oli vakiona täyssähköissä kolmivaihe se maksoi esim. Hyundai Konaan 564€ ja Opeliin tällä hetkellä 590€.

      Tuosta voi ehkä päätellä hintaa tai ehkä ei.
      Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
      Z3 Roadster 2.8 '98
      isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
      ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
      Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
      Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

      Comment

      • Doni
        Moderator
        • Sep 2004
        • 2842
        • Kyrsälä

        Pyroz jatkoi hyvin. Samat ajatukset itselläni. Jos hybridissä on 20km range, niin sitä suuremmalla syyllä akku pitäisi saada nopeasti täyteen kun käy kaupassa.

        Mersun GLE 350de on edelläkävijä ja siihen on lyöty 60kW CCS pikalataus.


        Originally posted by Carbonfiber View Post
        Samat vastaukset saat halutessasi täältäkin.

        Varmasti yksi pääsyy on, että kolmivaihetta ei universaalisti ymmärretä. Toinen on kustannus, kolmivaihelaturi maksaa x EUR enemmän, Opel juuri esim. hinnoitellut sen erikseen. Kolmas syy lienee se, että suurimmalle osalle kuluttajista riittää tuo yhdestä vaiheesta lataaminen. 1x16A eli 3,6 kW, sillä saa 12 tunnin yön aikana 43 kWh eli monella autolla pääsee sen 200 kilometriä. Suomalainen ajaa keskimäärin 14 000 kilometriä vuodessa eli alle 40 kilometriä päivässä.
        Miksi niissä autoissa on sitten 80kWh akut jos niitä ei tarvita Ja jos Opelilla olisi tarjolla vain yksi vaihtoehto, eli se 11kW niin minkä verran se olisi oikeasti kalliimpi jos se 1-vaihe romu otettais kokonaan pois linjastolta.
        Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

        Comment

        • Carbonfiber
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 5226
          • Hki 43

          Originally posted by Doni View Post
          Pyroz jatkoi hyvin. Samat ajatukset itselläni. Jos hybridissä on 20km range, niin sitä suuremmalla syyllä akku pitäisi saada nopeasti täyteen kun käy kaupassa.



          Miksi niissä autoissa on sitten 80kWh akut jos niitä ei tarvita Ja jos Opelilla olisi tarjolla vain yksi vaihtoehto, eli se 11kW niin minkä verran se olisi oikeasti kalliimpi jos se 1-vaihe romu otettais kokonaan pois linjastolta.
          Ajattelen itse niin alalla olevana, että normaalissa pyörityksessä kotona lataa pienemmälläkin virralla. Yhdessäkään Opelissa tai korelaisessa ei ole esimerkkisi 80 kilowattitunnin akkua, mutta isolla akulla on kivempi taittaa matkaa ja pika- tai suurteholaturilla niihinkin saa nopeasti lisärangea.

          Uskon myös, että suurien akkujen ihannointiin osasyy on, että olemme tottuneet dieseleiden +1000 kilometriä rangeihin. Oma ajomääräni edusti ennen koronaa keskiverto suomalaisen ajomäärää. Ajelin yhden talven 28 kWh akkuisella Ioniqilla ja latasin sitä 1x8A. Muutaman kerran vaati harrastuneistuutta, kun teimme pidemmän reissun muuten en edes aktiivisesti ajatellut akun riittävyyttä kun päiväajot oli siellä maksimissaan 100 kilometriä.
          Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
          Z3 Roadster 2.8 '98
          isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
          ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
          Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
          Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

          Comment

          • Turder
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2008
            • 464
            • Suomi

            Originally posted by Doni View Post
            Itseäni kiinnostava Mese EQC. 2021 mallissa on 11kW, mutta vanhempaan ei edes rahalla.
            Täälläkin kiinnostelee EQC, hyvä pointti tuo laturi, koska oon vaan ihmetellyt että miksi monessa tekstissä tuo mainitaan, muttei ole ollut että miksi, ja täten luullut että se on ollut aina alusta saakka. Koskahan tuohon olisi tulossa jonkin sortin facelift, niin tietäisi pohtia milloin uskaltaisi hankkia? 2023? Mutta omaan käyttöön aika täydellinen vehje olisi, range riittää peruskäyttöön, tilat myös. Ja kerrankin hiljainen auto! Ei ois maasturille niinkään tarvetta, mutta ainoa järkevä Mersun sähkis tällä hetkellä. EQA liian mopo, ja EQS kallis. EQE vielä liian uusi ja ainakin alkuun saisi olla enemmän tehoa? :think

            Olen jonkin verran pyöritellyt konfiguraattoria ja jänniä viivästyksiä tulee uuteen, jos joku on sellaista tilaamassa. Esim. Burmesterit tippui pois konfiguraattorista, ja jostain hinnaston pikkupräntiltä näkyi että saatavilla seuraavan kerran alkaen Q2/2022 (ja siihen päälle uuden valmistusaika ja muu odottelu?). Varmaan olisi paras ostaa tuollainen voll-varusteltu käytetty 2021-> malli Saksasta kun niitä saa n. 75-85 tonnilla sieltä. Uuden hinta Suomessa olisi n. 95-99 tonnia kaikilla varusteilla (jos ne Burmesterit sais). Tosin monessa käytetynkin ilmoituksessa mainitaan että saatavilla vasta esim. 3/2022. Liisari loppumassa tuolloin tai pois demokäytöstä?

            Varusteista myös, että EQC:ssä on sopivan paljon varusteita mutta sopivan vähillä varustepaketeilla, joten käytettyjen selaaminen ei ole ihan älytön suo kun parista jutusta näkee heti mitä on tarjolla, eikä ole mitään outoja varustekomboja tehty mitä näkee vaikka E/S- tai 5/7-sarjoissa, ja mobile.de haussakin saa muutamalla täsmäruksilla (HUD ja tuuletetut penkit) hyvin näkyviin vain täysin varustellut autot

            Comment

            • Wespa
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2016
              • 1842
              • Karjaa

              Kyllähän 3-vaihevirta kotitalouksissa on aika pohjoismainen kuriositeetti, esim. jenkeissä ei käytännössä isoissakaan omakotitaloissa ole 3-vaihevirtaa tarjolla ellei sitten kyseessä ole asumiskäyttöön muutettu entinen tehdas tms. Vaikka meidän näkökulmasta kolmivaihelataus olisikin ehdottoman hyvä asia niin on helppo ymmärtää miksi autotehtaat eivät ihan hirveästi sitä painota.
              E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
              Porsche 944 -86 (DE)
              Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

              Comment

              • Doni
                Moderator
                • Sep 2004
                • 2842
                • Kyrsälä

                Originally posted by Carbonfiber View Post
                Uskon myös, että suurien akkujen ihannointiin osasyy on, että olemme tottuneet dieseleiden +1000 kilometriä rangeihin. Oma ajomääräni edusti ennen koronaa keskiverto suomalaisen ajomäärää. Ajelin yhden talven 28 kWh akkuisella Ioniqilla ja latasin sitä 1x8A. Muutaman kerran vaati harrastuneistuutta, kun teimme pidemmän reissun muuten en edes aktiivisesti ajatellut akun riittävyyttä kun päiväajot oli siellä maksimissaan 100 kilometriä.
                Iso akku tulee kaupanpäälle kun haaveilee muusta kun Opelista tai korealaisesta.

                Olisihan se 11/22kW AC laturi kätevä myös tuolla tienpäällä jos CCS/CHAdeMO pikalaturit on varattuja.
                Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17528
                  • Turku

                  Taitaa olla juuri noin, että ulkomailla ei ole juuri käytössä kolmea vaihetta :think?
                  Näillä mennään:
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • GameOver
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3027
                    • Sjundeå

                    Originally posted by Doni View Post

                    Mersun GLE 350de on edelläkävijä ja siihen on lyöty 60kW CCS pikalataus.
                    Toisinaan pikalataus plugarissa on kyllä kätevä. Varsinkin, jos akkua on vähänkään enemmän. Outlanderissakin on ollut CHAdeMO jo vuosia.

                    Originally posted by Laku View Post
                    Taitaa olla juuri noin, että ulkomailla ei ole juuri käytössä kolmea vaihetta :think?
                    Joo Suomi on siinä mielessä oikeesti erikoinen paikka, että täällä tulee kolmivaihevirtaa melkein joka torppaan. Leafiakin valmistetaan USA:ssa, Briteissä ja Japanissa ja siksi siinäkin ol 1-vaihelataus. Ei kolmivaihelataus ole käynyt edes mielessä.
                    -22 Lexus ES300h
                    -23 Nissan Leaf

                    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                    Comment

                    • TheRipper
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2012
                      • 5022
                      • Paimio

                      Originally posted by Laku View Post
                      Taitaa olla juuri noin, että ulkomailla ei ole juuri käytössä kolmea vaihetta :think?
                      Joo näinhän se on. Suomeen tuo kolmivaihesähkö omakotitaloihin tuli paljon virtaa tarvitsevien sähköhellojen mukana.
                      Ulkomailla varsin yleisesti on käytössä kaasuhellat niin ei ole ollut tarvetta.
                      F10 523iA 2010

                      Ex: E39 528iA 1997
                      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                      Ex: E65 745iA 2003
                      Ex: E46 318i 1998
                      Ex: E34 525iA 1989

                      Comment

                      • poke
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 3105

                        Originally posted by TheRipper View Post
                        Joo näinhän se on. Suomeen tuo kolmivaihesähkö omakotitaloihin tuli paljon virtaa tarvitsevien sähköhellojen mukana.
                        Ulkomailla varsin yleisesti on käytössä kaasuhellat niin ei ole ollut tarvetta.
                        ja toinen on se sähkökiuas.
                        Kulkineet/projektit:

                        640D F06
                        530iA E39
                        635 CSi E24
                        518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                        Comment

                        • MikaLaaksonen
                          BTCF Member
                          • Jan 2011
                          • 377
                          • Vantaa

                          Originally posted by Laku View Post
                          Taitaa olla juuri noin, että ulkomailla ei ole juuri käytössä kolmea vaihetta :think?
                          Ihme takapajuloita. Mulla käyttää terassin espressokonenkin kolmivaihevirtaa. Miten noi pystyy elää tolleen

                          Comment

                          • mikae34
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 4992
                            • Forssa

                            Originally posted by MikaLaaksonen View Post
                            Ihme takapajuloita. Mulla käyttää terassin espressokonenkin kolmivaihevirtaa. Miten noi pystyy elää tolleen
                            Mietin ihan samaa. Ei tarvi kovin kummonen sähkölaite olla, että on kolmivaihe, ainakin meillä.
                            Auto on liikkumaväline.

                            Comment

                            • ///Jone
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2009
                              • 1281
                              • HKI

                              Originally posted by jokes911 View Post
                              Minä tilasin nyt 530e tilalle X3 Msportin 36kk/45tkm. Hintaa tuolle tuli 575eur/kk sisältäen huollot, renkaat ja renkaiden vaihdot, mutta ei säilytystä. Otin lisävarusteista vain sport ohjauksen ja sen kanssa piti ottaa performance control joista tuli 10eur lisähinta kuukaudessa.

                              Bemun konfiguraattorin mukaan auto maksaa 65.941eur ja päälle siihen vielä talvirenkaat jotka on reilusti yli 3 tonnia. Vaikee on pätkällä päästä lähellekkään samoja lukemia vaikka minkälaisen jämärin laittaa ja minulle lainaraha on käytännössä ilmaista. .
                              X3 vaikuttaa olevan erilainen hinnoittelukaava kuin i4. I40 hinta nousee paljon nopeammin, jos lisää m-sportin, ja kannattavuus liisariin alkaa heiketä. Paha hinta ei ole silloinkaan. Käytännössä nousu: lisävarustehinta / liisarikuukaudet. 66k€ i4 ei saa tohon rahaan.
                              ______________________
                              Nykyinen:
                              Model 3

                              BMW:t vuodesta 2009:
                              i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17528
                                • Turku

                                Originally posted by MikaLaaksonen View Post
                                Ihme takapajuloita. Mulla käyttää terassin espressokonenkin kolmivaihevirtaa. Miten noi pystyy elää tolleen
                                Originally posted by mikae34 View Post
                                Mietin ihan samaa. Ei tarvi kovin kummonen sähkölaite olla, että on kolmivaihe, ainakin meillä.
                                3-vaihe on Suomessa hellalle (vanhat, nykyään integroidut 230V) ja suurin osa kiukaista sekä tekijämiehille, joilla on koneita pyörimässä oikeita töitä tehdessä.

                                Tavikset eivät tarvitse kolmivaihetta kuin kahteen ensin mainittuun kerrostaloissaan.
                                Näillä mennään:
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎