Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kooma
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1016
    • Pikis

    Originally posted by Remotion View Post
    Mistä vetoa että sitten kun agenda muuttuu niin sähköautoit tulee bensakäyttöisin talvilämmittimin myyntiin.
    Ennemmin löisin vetoa siitä että webastot kielletään polttiksistakin koska ne ovat liian saastuttavia.
    Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

    Comment

    • Freak
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2003
      • 2539
      • .

      Originally posted by GameOver View Post
      Btw, hukkalämpö kyllä lämmittää sisätilojakin. Vaan tuskinpa kukaan kaipailee sisätiloihin satojen asteiden lämpötiloja. Ylivoimaisesti suurin osa polttomoottorin energiasta katoaa lämpönä pakoputkesta ulos. Ei kai sitä muuten tarvitsisi erikseen jäähdyttää?
      Hukkalämpö niitä nimenomaan lämmittääkin. Dieselissä sitä hukkalämpöä ei vain riitä samaan malliin kuin bensamoottorisessa sisarissaan. Niissähän on siis kuitenkin sama sisälämppärin kenno molemmissa. Dieseleissä tämän huomaa talvella, kun ajonopeuden noustessa ja kulutuksen lisääntyessä lämpöä alkaa kabiiniin tulemaan eri tavalla. Sisätilan lämmitystä saisi kyllä parannettua suuremmalla kennolla, mutta voi olla turhan kallista sellaista pelkästään dieseleihin suunnitella ja toteuttaa. Talvella dieselissä ei edes termostaatti ole välttämättä auki, vaan moottorin jäähdytys tapahtuu sisätilan kennon kautta. Sitten ihmetellään miksi huohottimet jäätyy, kun lämmintä ilmaa ei tule syylärin kautta konetilaan ja peitellään keulaa ties millä kaljalaatikon pahvilla tai tarkoitusta varten tehdyllä muovilla. Bensamoottorisessa minä en ole koskaan sellaista tarvinnut kuin kerran pikaisesti ennen auki jumittuneen termarin vaihtoa.

      Pakoputkesta puheen ollen. Bemarihan suunnitteli jossain vaiheessa jotain lämmönvaihdinta pakoputkistoon, jolla parannettaisiiin entisestään polttomoottorin hyötysuhdetta. Tästä ei tainnut tulla sitten mitään hybridi- ja sähköaikakauden vyöryessä vauhdilla päälle.
      Last edited by Freak; 31-12-2021, 16:19.
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • GameOver
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3026
        • Sjundeå

        Originally posted by Freak View Post
        Hukkalämpö niitä nimenomaan lämmittääkin. Dieselissä sitä hukkalämpöä ei vain riitä samaan malliin kuin bensamoottorisessa sisarissaan. Niissähän on siis kuitenkin sama sisälämppärin kenno molemmissa. Dieseleissä tämän huomaa talvella, kun ajonopeuden noustessa ja kulutuksen lisääntyessä lämpöä alkaa kabiiniin tulemaan eri tavalla. Sisätilan lämmitystä saisi kyllä parannettua suuremmalla kennolla, mutta voi olla turhan kallista sellaista pelkästään dieseleihin suunnitella ja toteuttaa. Talvella dieselissä ei edes termostaatti ole välttämättä auki, vaan moottorin jäähdytys tapahtuu sisätilan kennon kautta. Sitten ihmetellään miksi huohottimet jäätyy, kun lämmintä ilmaa ei tule syylärin kautta konetilaan ja peitellään keulaa ties millä kaljalaatikon pahvilla tai tarkoitusta varten tehdyllä muovilla. Bensamoottorisessa minä en ole koskaan sellaista tarvinnut kuin kerran pikaisesti ennen auki jumittuneen termarin vaihtoa.

        Pakoputkesta puheen ollen. Bemarihan suunnitteli jossain vaiheessa jotain lämmönvaihdinta pakoputkistoon, jolla parannettaisiiin entisestään polttomoottorin hyötysuhdetta. Tästä ei tainnut tulla sitten mitään hybridi- ja sähköaikakauden vyöryessä vauhdilla päälle.

        Lämmönvaihdinratkaisulla olis voinutkin jotain saada siitä talteen. Sinänsä sekin kertoo jotain suunnittelusta, jos monen sadan asteen lämpöisistä kaasuista ei saada talteen riittävästi edes moottorin lämpötilan ylläpitämiseksi. Tuli se tosiaan huomattua, että webaston sammuttua lämpömittari lähti liikkumaan kylmempää päin.

        Polttomoottorihan tuottaa ensisijaisesti nimenomaan lämpöenergiaa, eikä pyörivää liikettä. Pitkälti yli puolet polttoaineen energiasta kuitenkin katoaa pakoputken päästä ulos.
        -22 Lexus ES300h
        -08 Subaru Impreza

        ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

        Comment

        • ///Jone
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2009
          • 1281
          • HKI

          Taisi olla joku laskenut, että videon sähkönkulutus vastaa energiasisällöltään 3-4 litraa bensaa. Kuulostaa ihan kelvolta säässä, jossa polttis on ”parhaimmillaan” kun osa ylijäämäenergiasta joka haihtuu lämpönä harakoille voidaan pukata hyttiin. Energian hyötysuhteeltaan sähkö näyttäytyy hyvältä vr. hukkaavaan polttikseen, mutta liekkö sitten näin pakkasella. Näin jos nationalistin silmin katsotaan, niin hyväähän on se, että tuota sähköä voidaan tuottaa ihan maan sisäisin keinoin ja päästöttömästi.
          ______________________
          Nykyinen:
          Model 3

          BMW:t vuodesta 2009:
          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            Originally posted by ///Jone View Post
            Näin jos nationalistin silmin katsotaan, niin hyväähän on se, että tuota sähköä voidaan tuottaa ihan maan sisäisin keinoin ja päästöttömästi.
            Mikä sähkö on päästötöntä ?.

            Comment

            • GameOver
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3026
              • Sjundeå

              Originally posted by BMW525Xda View Post
              Mikä sähkö on päästötöntä ?.
              Kuulemma se sähkö, jota öljynjalostamot käyttää. (Tämä oli sit vitsi)

              Sen saisi joku todella selvittää, paljonko bensiinin jalostamiseen kuluu sähköä per valmis litra. Tosi vähän eksaktia dataa saatavilla. Joskus kautta rantain laskemalla pääsin lukemaan 5kWh/litra, mutta en sitä kyllä arvaa millään tavalla faktisena datana käyttää.

              Olisi mielenkiintoista jos joku asiaa enemmän tunteva selvittäisi moisen.
              -22 Lexus ES300h
              -08 Subaru Impreza

              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

              Comment

              • OVi
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2016
                • 514
                • Oulu

                Sähkö ei tietystikään ole ainoa energia, mitä jalostusprosessiin käytetään, vaan ennemminkin apuenergia (10 % kokonaiskulutuksesta), jolla käytetään pumppuja, saattoja, lämmityksiä, kompressoreita, sekoittimia yms. laitteita.
                Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                Comment

                • ///Jone
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2009
                  • 1281
                  • HKI

                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  Mikä sähkö on päästötöntä ?.
                  Monesti käsitetään, että esim. vesi- ja ydinvoima ovat päästötöntä. Toki voimalat pitää jollain rakentaa ja vesivoima pilaa luonnonmukaisen joen. Liekkö muutakin…Standardit tuohonkin kai on, mikä ”päästötöntä”.
                  ______________________
                  Nykyinen:
                  Model 3

                  BMW:t vuodesta 2009:
                  i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                  Comment

                  • Hezman
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2012
                    • 708
                    • Jyväskylä

                    Sattui silmään Autotalli.comin juttu koeajetusta Hyundai Ioniq5. Varsin hyvän arvostelun sai jutun perusteella ja innostuinkin lukemaan autosta lisää.
                    Onko kukaan tutustunut kyseiseen autoon perusteellisemmin? Tai kokemusta?

                    Vaikuttaisi paperilla oikeen käypäseltä vehkeeltä. Ja ilman muuta tehokkaampi versio nelivedolla.
                    Pitkän miinuksen saa silti mittariston tilalle istutetusta ruudusta. Itse tykkäisin, että olisi perinteinen mittaristo muotoineen.

                    Comment

                    • Kernwaffe
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 173
                      • Masku

                      Originally posted by Hezman View Post
                      Sattui silmään Autotalli.comin juttu koeajetusta Hyundai Ioniq5. Varsin hyvän arvostelun sai jutun perusteella ja innostuinkin lukemaan autosta lisää.
                      Onko kukaan tutustunut kyseiseen autoon perusteellisemmin? Tai kokemusta?

                      Vaikuttaisi paperilla oikeen käypäseltä vehkeeltä. Ja ilman muuta tehokkaampi versio nelivedolla.
                      Pitkän miinuksen saa silti mittariston tilalle istutetusta ruudusta. Itse tykkäisin
                      , että olisi perinteinen mittaristo muotoineen.

                      Kiinnostavan oloinen auto tosiaan, niin ulkonäöltään kuin ominaisuuksiltaan. Yhden olen livenä valoissa nähnyt. Vanhoja mittareita ei varmaan saada enään koskaan takaisin paitsi digitaalisena. Ilmeisesti pikalatauksessa pakkasella ilmeisesti latauskäyrässä jotain ongelmia, tai ainakin niin uutisoitu on. Luonnossa ei tosiaan näytä kovin isolta, mutta ilmeisesti takaluukkua lukuunottamatta melko tilava.
                      Last edited by Kernwaffe; 01-01-2022, 12:52.

                      Comment

                      • Esko
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 11680
                        • Kouvola

                        Suomeen tuli vuonna 1900 ensimmäiset henkilöautot. Olikohan silloin samanlaista pätemisen tarvetta osalla, että ei autolla tee mitään. Ei ole teitä eikä polttoainetta saatavilla mistään ja mitä jos polttoaine loppuu kesken jne. Hevosella on aina ruokaa saatavilla, vähän ongelmia ja työhommissakin vahva puurtaja. Sittemmin on moni pyörtänyt mielipiteensä. Maailma muuttuu ja muutosvastarintaa riittää aina.

                        Comment

                        • ritariässä
                          BTCF Member
                          • Jan 2006
                          • 3517
                          • Raisio

                          Teslassa loimuaa iltanuotio näytöllä ja kaiuttimista pörisee pieru, helppoakos toi olis kaasupoljinsyntetisaattori rakentaa ja valikosta vois valita, päriseekö vanha boxervolkk.. öh Porsche tai haaramoottorinen Bemari tai jopa 9000r/min naukuva Honda.

                          Vois tän jälkeen muutama pinttyneempikin öljynlisääjälenkkari ostaa töpseliauton äänifiilisten takia, kuten aiemminkin.
                          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                          Comment

                          • jori
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 1010
                            • Vantaa

                            Originally posted by ///Jone View Post
                            Monesti käsitetään, että esim. vesi- ja ydinvoima ovat päästötöntä. Toki voimalat pitää jollain rakentaa ja vesivoima pilaa luonnonmukaisen joen. Liekkö muutakin…Standardit tuohonkin kai on, mikä ”päästötöntä”.

                            Ydinvoimasta paheksuminen on ajanut Saksan ahtaalle. Mistähän meinasivat puuttuvat MW:t ottaa? Saa pirun monta tuulihyrrää pyöriä että yksi ydinvoimala katettu.
                            Ydinvoimaa haukutaan aivan turhaan näinä aikoina. Ainut ongelma on polttoaineena käytettävän uraanin loppusijoitus johon Suomella on ollut jo pitkään hyvät menetelmät.
                            Suomen kaltaisessa maassa (kuten Saksa myös monilta osin on) jossa ei ole merkittäviä maanjäristyksiä eikä myrskyjä. Kiinteä kallioperä sekä paljon viileää jäähdytysvettä on ydinvoima paras energian tuotantolähde. Yleensä sitä vastustavat typerykset jotka eivät tajua mistään mitään ja mielessä on vain Fukushima tai Tšernobyl. Off topic mutta kuitenkin…
                            Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                            Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                            Comment

                            • Freak
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2003
                              • 2539
                              • .

                              Originally posted by ritariässä View Post
                              Teslassa loimuaa iltanuotio näytöllä ja kaiuttimista pörisee pieru, helppoakos toi olis kaasupoljinsyntetisaattori rakentaa ja valikosta vois valita, päriseekö vanha boxervolkk.. öh Porsche tai haaramoottorinen Bemari tai jopa 9000r/min naukuva Honda.

                              Vois tän jälkeen muutama pinttyneempikin öljynlisääjälenkkari ostaa töpseliauton äänifiilisten takia, kuten aiemminkin.
                              Aika typerä tuo sun kommentti. Sama kuin sanoisi maanviljelijoille, että mitä te turhaa työtä teette. Muuttakaa rivariin ja tietokoneella farming simulatorilla simuloitte todellisuutta. Ituhipsterit ja muut vihreät ovat tyytyväisiä. Pelkkää ykköstä ja nollaa sisältävä maito ja vilja omaa kyllä todella huonon ravintoarvon eikä se vie nälkää pois.

                              Bensamoottoria fiilistä ei vaan voi korvata millään kaasupoljinsyntetisaattorilla. Jokainen autoilusta nauttiva bensalenkkari sen ymmärtää.
                              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                              Vanha Uuden liiton mies...

                              Comment

                              • Boiga
                                BTCF Member
                                • Jul 2007
                                • 1773
                                • Ylöjärvi

                                Miltekin näkemys teslan vaihtoehdoista äänimaailmaan

                                Tällainen synteettinen ääni tulee olemaan tulevaisuutta ainakin osaksi...
                                Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎