Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freak
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 2539
    • .

    Originally posted by kalevik View Post
    Sinähän sitä pelikonetta = simulaattoria suosittelit.

    Mutta ota happea ja rauhoitu.

    Minä olen ajanut autoa (laillisesti) vuodesta 1975, omistanut mm moskvitsh elite 1500:sen jolla kyllä tuli tutuksi kaikki ilmiöt, hajut ja maut, varsinkin viat mitä bensamoottori voi tarjota.
    Niin suosittelin pelikonetta halvempana vaihtoehtona sen jälkeen kun ITSE mainostit Teslaa hyvänä simulaattorina 1980 luvun turbo viiveineen ja äänineen ja ajotuntumineen.

    Jos todella haluaa simuloitua todellisuutta, niin se hoituu tarvittaessa pelikoneella, vr-laseilla ja muulla ihmisten elämän täyttävällä skeidalla, mutta se ei koskaan vastaa todellisuutta. Ei koskaan. Ihmisellä, siis ainakin minulla on muitakin aisteja vielä toiminnassa kuin näkö ja kuulo. Tesla on varmaan hyvä siinä mihin se on tehty eli sähköauto, mutta turha yrittää keinotekoisesti tehdä siitä mitään sellaista mitä se ei ole.

    Niin, minähän nuorena en ymmärrä autoista tai autoiluista mitään. Olen vasta 90-luvun taitteessa noin 12 vuotiaana aloittanut ajelut myös Mossella, lava sellaisella. Auto oli harvinainen lyhytlavainen versio, siis vanha. Kesää talvea vanhoilla kesärenkailla ajellessa oppi ainakin takavetoisen niksit. Ikinä en Mossen penkkejä maistellut, mutta haju oli varsinkin kesäkuumalla, öööö.... sanoisinko ainutlaatuinen. Siitä huolimatta tai juuri siitä syystä siinäkin autossa on enemmän luonnetta kuin sadassa Teslassa ikinä.
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      Onkohan nämä sähköautot yhtään sen hiljaisempia sisämelun osalta
      Ainakin oman koeajojen mukaan ihan samalla tavalla siellä on rengasmelua, itseasiassa ainakin teslassa enemmän kun vaikka e60 bmw:ssä.

      Eikä nämä nyt niin kehuja saa


      Alusta ja laatuvaikutelma eivät valitettavasti ole samalla tasolla voimalinjan kanssa. Alusta on heti ensimetreiltä lähtien varsin kovan tuntoinen, mikä heikentää mukavuutta merkittävästi. Tämän lisäksi rengasmelu nousee varsin hiljaisilla kitkarenkailla epämiellyttäväksi taajamanopeuksien yläpuolella. Näiden lisäksi kori elää epätasaisuuksissa, mikä tuntuu tärähdyksinä ja ylimääräisinä ääninä alustasta ja korista. Alustasta kuuluu kolahduksia isommissa epätasaisuuksissa ja kori puolestaan elää, mikä saa huonosti istuvat paneelit pitämään ääntä.
      Last edited by BMW525Xda; 02-01-2022, 19:28.

      Comment

      • ritariässä
        BTCF Member
        • Jan 2006
        • 3507
        • Raisio

        Äänisyntetisaattori ihan sama asia kuin pienistä ja vajaapyttyisestä koneesta yritetään ottaa sama teho irti TURBOlla kuin isosta ja vapaasti hengittävästä V8 moottorista. Tehoa tulee mutta jotain silti puuttuu.

        Täydellistä lopputulosta vaikea toteuttaa.
        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

        Comment

        • miyli
          BTCF Member
          • Dec 2008
          • 2084
          • Naantali

          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Onkohan nämä sähköautot yhtään sen hiljaisempia sisämelun osalta
          Ainakin oman koeajojen mukaan ihan samalla tavalla siellä on rengasmelua, itseasiassa ainakin teslassa enemmän kun vaikka e60 bmw:ssä.

          Eikä nämä nyt niin kehuja saa


          Alusta ja laatuvaikutelma eivät valitettavasti ole samalla tasolla voimalinjan kanssa. Alusta on heti ensimetreiltä lähtien varsin kovan tuntoinen, mikä heikentää mukavuutta merkittävästi. Tämän lisäksi rengasmelu nousee varsin hiljaisilla kitkarenkailla epämiellyttäväksi taajamanopeuksien yläpuolella. Näiden lisäksi kori elää epätasaisuuksissa, mikä tuntuu tärähdyksinä ja ylimääräisinä ääninä alustasta ja korista. Alustasta kuuluu kolahduksia isommissa epätasaisuuksissa ja kori puolestaan elää, mikä saa huonosti istuvat paneelit pitämään ääntä.
          Ainakin i3 on todella hiljainen, Teslan Model 3 kerran testanneena siinä kyllä oli rengasmelua suhteellisen paljon. Uuden sähkö minin kyydissä olin myös pari päivää sitten ja rengasmelu huomattavasti kovempi kuin i3. Tietysti i3 155/175 leveät renkaat ovat varmaan niin paljon hiljemmät kuin normikokoiset. Itse käytän i3 pääsääntöisesti työmatka ajossa ja on sillä vaan vaivatonta/rauhallista madella tuolla ruuhkissa ja kuunnella hyvää musiikkia Harman Kardoneista.
          Last edited by miyli; 03-01-2022, 08:38.
          Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
          Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
          Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

          Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
          Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



          Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
          1/4 maili 11.8 / 205 km/h
          0-200km/h 11.40s
          100-200km/h 6,00s
          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

          Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

          Comment

          • kalevik
            BTCF Member
            • Apr 2009
            • 957
            • Salo

            Originally posted by Freak View Post
            Niin, minähän nuorena en ymmärrä autoista tai autoiluista mitään. Olen vasta 90-luvun taitteessa noin 12 vuotiaana aloittanut ajelut myös Mossella, lava sellaisella. Auto oli harvinainen lyhytlavainen versio, siis vanha. Kesää talvea vanhoilla kesärenkailla ajellessa oppi ainakin takavetoisen niksit. Ikinä en Mossen penkkejä maistellut, mutta haju oli varsinkin kesäkuumalla, öööö.... sanoisinko ainutlaatuinen. Siitä huolimatta tai juuri siitä syystä siinäkin autossa on enemmän luonnetta kuin sadassa Teslassa ikinä.
            Mossesta 100 *

            Alunperin koko ideani oli ihan heitto, noita ei pitäisi netissä tehdä, haen takkini ja lähden
            E61 525i, Suzuki VS1400
            Exät: Jaana, Susanna, Maija

            Comment

            • isolohko
              BTCF Member
              • May 2004
              • 900
              • Kymenlaakso

              Originally posted by ///Jone View Post
              Kiinnostava video. Kuinka nopeasti sähköllä lappiin?

              Olennaiset:
              Matkaa 1103km, aika 14:35h, josta laturilla 2:15h. Hinta 96€ tai 8,7€/100km. Kulutus Model 3 LR 24,2kwh/100km. Olosuhteet -10 Ouluun saakka, ylöspäin -15…-25.

              https://m.youtube.com/watch?v=9oJbIdr1lTU
              Hienoa tositv tason tietoa! Erinomainen verrokki ABRP sovelluksen arvioon samalle matkalle: 14h 3min, joista laturissa 1h 38min. Parametreina 100km/h max, 150kg lastia, luminen tie ja viitekulutus 20 kWh/100km. ja kulutus jos 24kWh:lla 14h 28min, laturilla 1h 57min.
              Last edited by isolohko; 03-01-2022, 08:58. Reason: added 24kWh

              e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

              Comment

              • Turder
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2008
                • 461
                • Suomi

                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Onkohan nämä sähköautot yhtään sen hiljaisempia sisämelun osalta
                Ainakin oman koeajojen mukaan ihan samalla tavalla siellä on rengasmelua, itseasiassa ainakin teslassa enemmän kun vaikka e60 bmw:ssä.
                Ainakin EQC ja EQS ovat minusta todella hiljaisia Suomessa. Enpä ole vastaavia polttisautoja (uusi GLC tai S-sarja) kokeillut joten en osaa sanoa onko niihin eroa. Mutta E-sarjan dieselin jälkeen nuo on hiljaisia. Toisaalta tuon hintaisilta jo odottaakin laatua ja hiljaisuutta. Mutta varmaan perus entry level -sähköautossa saa kaupanpäälle rengasmelua, ihan kuin ennenkin.

                Mietin, että saakohan (ainakin teoriassa) sähköauton hiljaisemmaksi samalla määrällä/painolla vaimennusmateriaaleja kun ei tarvitse eristää kuin rengasmelua? Polttisautossa kun pitää moottorin ja pakoputken ääniäkin vaimentaa. Ehkä sähkömoottori(t) vaatii myös hieman eristämistä.

                Comment

                • poke
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 3096

                  Originally posted by ritariässä View Post
                  Äänisyntetisaattori ihan sama asia kuin pienistä ja vajaapyttyisestä koneesta yritetään ottaa sama teho irti TURBOlla kuin isosta ja vapaasti hengittävästä V8 moottorista. Tehoa tulee mutta jotain silti puuttuu.

                  Täydellistä lopputulosta vaikea toteuttaa.
                  Meikän F06:ssa on juurikin kajarimurinat kun lappua painaa. Murakat V8 äänet 3-litran dieselistä.
                  Kulkineet/projektit:

                  640D F06
                  530iA E39
                  635 CSi E24
                  518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                  1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                  Comment

                  • jani73
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 4320
                    • Turku

                    Alkaako kaikki sähkäriin vaihtaneet dissaamaan polttiksien päästöjä, lähipäästöjä jne…

                    Comment

                    • naikou
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2010
                      • 1675
                      • vihti

                      Model S ei ainakaan mikään hiljaisin 21 tuumaisilla nakeilla, vaikka ne on vaimennetut renkaat siis asia on otettu huomioon valmistuksessa että sais olla mahdollisimman hiljainen ja sen lisäksi on misukan tehtaalla liimattu tjsp. vaahtomuovia renkaan sisäpuolelle, samanlaiset vaahtomuovi misukat oli myös xc90 t8 mut se nyt on muutenki hiljaisempi ajoakulla kurvaillessa.
                      E39 523i Turbo

                      Comment

                      • Hezman
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2012
                        • 708
                        • Jyväskylä

                        Kysymyksiä sähköautoilijoille. Ei arvailuja vaan toteutuneita kuluja.

                        Minkälaisia huoltokuluja on kertynyt käytännössä? Joko löytyy kokemusta useammalta satatuhatkilometri luvulta?
                        Renkaiden kuluminen? Sähkäreissä näkyy järkiään olevan todella suuret pyörät ja on kerta investointina aika suuri. Entä alusta osat muuten. Painoa kun perinteisiä pirssejä enemmän.

                        Comment

                        • Kusilaitu
                          BTCF Member
                          • Sep 2010
                          • 704
                          • Seinäjoki

                          Alkupään Model S-malleista alkaa nyt loppumaan tehtaan lupaamat kahdeksan vuoden voimansiirto- ja suurjänniteakkutakuut.

                          Yritin mielenkiinnosta kysellä takuun ulkopuolella olevien Teslojen korjaajista ja suurjänniteakkujen korjaajista Facebookin Tesla Club Finland-ryhmästä, mutta eihän niillä hienohelmoilla ollut antaa kunnon vastauksia.
                          Kaikki luottavat siihen, että kyllä takuu korvaa
                          Kukaan ei tiennyt, mitä Teslan akun vaihto tai akuston korjaus maksavat Suomessa takuuajan ulkopuolella.

                          Sen verran selvisi, että Vaasassa on firma nimeltä Dalas EV repair, jonka omistaja Daniel sanoi aloittavansa Teslan HV akkujen korjaukset, kun takuut umpeutuvat. Nettisivuilla tosin lukee, että jatkaa töitä vasta 2022 loppupuolella.
                          Tampereella sijaitseva BmWiz Oy on ainakin joskus korjaillut Teslojen MCU-yksiköitä Facebook-mainosten perusteella.
                          Jämsän lähellä toimiva, akkuja uusiokäyttävä Kravee Oy tarjoaa Tesla Model S uusioakuista tehtyä, laturilla varustettua 48V ja 19kWh akustoa noin 10000€ hintaan.
                          Last edited by Kusilaitu; 04-01-2022, 10:36.
                          ♦♦♦ Pohjanmaa Connection ♦♦♦

                          Comment

                          • VilleP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2151
                            • Vantaa

                            Just oli juutubessa se teslan räjäytys video. Autoon oli vaihdettu akut jollain teslan ulkopuolisella toimijalla ilmeisen huonolla menestyksellä. Tesla ei suostunut tms vikaa tutkimaan, vaan ainut vaihtoehto oli uusi akkupaketti teslalta hintaan 20000e.

                            Tiedä sitten mikä koko tarina oli, luulis takuun olevan akuilla ja asennuksella muillakin toimijoilla. Mutta pointti oli että 20000e pintaan oli uusi akku.
                            F11 530xd LCI
                            S2 Avant

                            Comment

                            • ///Jone
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2009
                              • 1281
                              • HKI

                              Originally posted by VilleP View Post
                              Just oli juutubessa se teslan räjäytys video. Autoon oli vaihdettu akut jollain teslan ulkopuolisella toimijalla ilmeisen huonolla menestyksellä. Tesla ei suostunut tms vikaa tutkimaan, vaan ainut vaihtoehto oli uusi akkupaketti teslalta hintaan 20000e.

                              Tiedä sitten mikä koko tarina oli, luulis takuun olevan akuilla ja asennuksella muillakin toimijoilla. Mutta pointti oli että 20000e pintaan oli uusi akku.
                              Saas nähdä milloin aletaan markkinoida ”akkuturvaa” tms. Luulisi olevan kiinnostusta ihmisillä vakuuttaa itsensä tuollaiselta riskiltä. Akkutakuu kuitenkin rajallinen.

                              Nissan Leaf taitaa olla ainoita merkkejä, joihin saa Suomessa 4-8t€ ei merkkihuollon akunhuoltoja.
                              ______________________
                              Nykyinen:
                              Model 3

                              BMW:t vuodesta 2009:
                              i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                              Comment

                              • zakspeed
                                BTCF Member
                                • Nov 2003
                                • 1996
                                • Tampere/kainuu

                                Bmw.llä se hieno puoli, että kaikki akustot pl vanhemmat activehybridit ovat täysin huollettavissa / korjattavissa. Käytännössä kaiken saa varaosana akkukotelon sisään.
                                -M5- '00
                                -i3 94 rex '19
                                -Ascona B 4.0 '80
                                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎