Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • miyli
    BTCF Member
    • Dec 2008
    • 2084
    • Naantali

    Kyllähän toi korkea pakkanen paljon vaikuttaa plukarin ja täys-sähkön kulutuksiin/rangeen. Meillä rouvalla käytössä X2 plukari ja sillä pääsee kesällä n.50km ja nyt näillä etelän kovilla pakkasilla mitä oli (-15-20) n.35km, tosin lähtö lämpimästä tallista.

    Itsellä 23km työmatka käytössä pikkuakkuinen i3 ja kesällä sillä pääsi n.120km ja nyt kovilla pakkasilla n.50-70km riippuen miten esilämmittää ja auto aina ulkona.

    Täytyy myöntää että kaikki nurkkajot ajetaan kyllä tuolla i3 ja kotona wallbox millä ladataan, eli julkisia latauspisteitä ei tule käytettyä. i3 Kulutus kesällä oli 14kw ja nyt kovilla pakkasilla 21kw, eli halpaa ajoa minusta kun 100km ajo maksaa 2-3€ ja pirun näppärä pikkukikkare toi i3 on.
    Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
    Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
    Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

    Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
    Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



    Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
    1/4 maili 11.8 / 205 km/h
    0-200km/h 11.40s
    100-200km/h 6,00s
    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

    Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

    Comment

    • GameOver
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3026
      • Sjundeå

      Originally posted by tiko4tiko View Post
      Latausverkolla tarkoitan nopeita pikalatureita, joila näihin isoihin akkuihin saadaan täyttöä kunnon vauhdilla.
      Ah tietty.

      Pieniakkuisille sen tiheydellä kai enemmän on merkitystä. Joka tapauksessa pitkää matkaa ajaville tarpeellisia (tai jos ei ole sitä kotilatausmahdollisuutta).

      Toki täältä etelästä katsottuna alkaa pikkuhiljaa piisaamaan. Hki-turku välillä taitaa olla vähintään neljä liikenneasemaa, joissa pikalataus. HKI-tampere välillä ainakin kolme. Sitä täällä asuessa sokeutuu sille kokonaisuudelle.

      Pohjoisempaan mentäessä kaiketi harvenee ja erityisesti tuo pohjois-Savo ja Kainuun seutu on vissiin edelleen aika autiota.
      -22 Lexus ES300h
      -08 Subaru Impreza

      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

      Comment

      • ///Jone
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2009
        • 1281
        • HKI

        Oliko i4 ja/tai ix:ssä akun lämmön hyödyntäminen sisätilan lämmityksessä mahdollista? Tämähän konkretisoituu hyötynä, kun akku on lämmitetty pikalaturille tultaessa, jonka jälkeen voi akun lämpöä hyödyntää sisätilan lämmitykseen. Samoin hyöty näkyy, kun akun lautaus täyteen on kotona ajastettu lähtöaikaan. Akun lämpöä voi hyödyntää sisätilojen lämmitykseen.

        Hybrid-keskusteluun esimerkki aamulta: -4 kelissä esilämmitetyillä sisätiloilla pääsi 23km pelkällä sähköllä ennen bensamoottorin käynnistymistä. Keskinopeus 46 km/h (30/70 maantie, kaupunki). Katolla suksiboksi, lämmitys 20 asteessa ja puhallusteho 2. Kyseessä se pieniakkuinen hybrid 9,2 kwh akulla. Akkua söi aika paljon, kun auto kylmeni n. 15km jälkeiseen pysähdykseen...mutta näin arkiajon havaintona nämä speksit. Tuollaisilla pakkasilla range on vielä tuntuva kaupunkipyörittelyyn.



        Kulutus on kyllä hybridillä melkoinen, kun kesällä 22-25kwh/100km ja talvella taas pikkupakkasella 30-35kwh/100km. Aidot sähköautot menevät 20 tai jopa 30% pienemmällä.
        Last edited by ///Jone; 30-12-2021, 12:48.
        ______________________
        Nykyinen:
        Model 3

        BMW:t vuodesta 2009:
        i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

        Comment

        • isolohko
          BTCF Member
          • May 2004
          • 900
          • Kymenlaakso

          Norjassa ja Ruotsissa on paljon kiinalaisia automerkkejä, mikähän ne Suomesta pitänyt poissa.

          MG vuoden valinta Ruotsissa, parin sadan euron liisarilla kuussa saatavissa.


          e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

          Comment

          • tiko4tiko
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2020
            • 773
            • Lappeenranta

            Originally posted by TheRipper View Post
            No ei tuo kyllä paha ole sinällään kyllä...mutta toki jos talvella kerta bensalla joutuu vallan ajelemaan niin eiköhän se kulutus siellä 10l paremmalla puolella olisi tuossakin...siis tuossa 10km siirtymällä. Kesällä sitten toki eri juttu...tuo on kyllä ihan hyvä jos edes -12 asti toimii pelkällä sähkölläkin...ei niitä tuota kylmempiä öitä nyt sentään ihan mahdottomasti ole...mutta kuten sanoit niin onhan tämmöinen käytettynä sitten aikamoinen riskiostos...jopa saksasta. Suomesta ei nyt missään nimessä uskaltaisi se nyt on selväkin.
            Toki kylmänä polttomoottorin kulutus, varsinkin kolmilitraisen bensakoneen, on ekoilla kilometreillä varmasti lähempänä 20 litraa. Mutta nopeasti kulutus pienenee koneen lämmetessä. Olen hyvin yllätynyt kuinka nopeasti kone lämpenee.

            Nyt on ajettuna joulupäivästä alkaen kylillä ees taas pätkäajoa, lähinnä töihin, runsaat 160km yhteensä. Alkuun oli kova pakkanen, -15 astetta ja enemmän useamman päivän ja ajelin sport-moodilla koko ajan, joten moottori oli koko ajan käynnissä => öljynlämmöt nousi joka kerta lähelle 100 astetta, mikä on jo ihan terve alue. Nyt on ollut sitten pari päivää ollut -5...-10 astetta ja kaikki ajot on ajettu sähköllä. Kaikkiaan kilometrejä noin 170km, keskikulutus on 5,6 l/100km koko matkalta. Eli ei talvi nyt aivan myrkkyä hybridille ole. 45e akku riittää vajaan 10 asteen pakkasessa noin 50km matkaan, mikä riittää päivän ajoin mulla mainiosti.
            Mini, E24, E90, G70
            exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

            Comment

            • Kanerv4
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2009
              • 976
              • Tampere

              Originally posted by tiko4tiko View Post
              Latausverkolla tarkoitan nopeita pikalatureita, joila näihin isoihin akkuihin saadaan täyttöä kunnon vauhdilla.

              Juu poikkeus sääntöön toki, mutta yleisesti noiden ratissa istuu Stadilaisia toimareita ja ne ei huolla niitä 15 välein, harvoin muistaa edes sen 30tkm välein jos auto ei kokoajan helota mittaristosta punaisena

              Comment

              • Kanerv4
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2009
                • 976
                • Tampere

                Originally posted by Kanerv4 View Post
                Juu poikkeus sääntöön toki, mutta yleisesti noiden ratissa istuu Stadilaisia toimareita ja ne ei huolla niitä 15 välein, harvoin muistaa edes sen 30tkm välein jos auto ei kokoajan helota mittaristosta punaisena

                Vastasin tähän siis:
                Quote:
                Originally Posted by Kanerv4
                Monessa Hybridissä on huoltovälit 15tkm jossa öljynvaihto myös, ainakin vag konsernilla. Bemari vielä pysyttelee 30tkm kohdalla mutta onko noita nyt bemarillakaan ollut kuin muutamia joissa kone rikki ja mikä oli kilsamäärä :think

                Itse olen vaihtanut öljyt bemarin hybrideihin (40e, 45e) kerran vuoteen (~15tkm). Todellisuudessahan koneelle huoltoväli on vielä puolet tuosta, koska sähköllä matkaa on tullut puolet

                Comment

                • ///Jone
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2009
                  • 1281
                  • HKI

                  Kiinnostava video. Kuinka nopeasti sähköllä lappiin?

                  Olennaiset:
                  Matkaa 1103km, aika 14:35h, josta laturilla 2:15h. Hinta 96€ tai 8,7€/100km. Kulutus Model 3 LR 24,2kwh/100km. Olosuhteet -10 Ouluun saakka, ylöspäin -15…-25.

                  ______________________
                  Nykyinen:
                  Model 3

                  BMW:t vuodesta 2009:
                  i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7397
                    • Oulu

                    Originally posted by ///Jone View Post
                    Hinta 96€
                    Päivän hinnalla tuolla ostaa noin 53 litraa 95E:tä jolla ajaa 700-800 km maantieajoa jos ei mikään erityinen ekoauto ole alla.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • zakspeed
                      BTCF Member
                      • Nov 2003
                      • 1996
                      • Tampere/kainuu

                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Päivän hinnalla tuolla ostaa noin 53 litraa 95E:tä jolla ajaa 700-800 km maantieajoa jos ei mikään erityinen ekoauto ole alla.
                      Omalla E90 325i:llä tuo matka tulisi 29€ kalliimmaksi. Näillä bensan hinnoilla pihistelemättä kauheasti ajotavassa.
                      Last edited by zakspeed; 31-12-2021, 12:07.
                      -M5- '00
                      -i3 94 rex '19
                      -Ascona B 4.0 '80
                      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Päivän hinnalla tuolla ostaa noin 53 litraa 95E:tä jolla ajaa 700-800 km maantieajoa jos ei mikään erityinen ekoauto ole alla.
                        Pitää ajella huvikseen micralla sama reitti ja hakea aina 3 litraa kerralla polttoainetta per huoltamo, ja ajaa aina opiskelijavalolle jokaisen aavikkosuoran kohdalle että saa jännitystä elämään. Toki lämmöt pois ja musaa en kuuntele. Ihme kun jatkuvasti sähköautoilijoiden pitää todistella näitä matkoja, itse en kyllä lähtis tuonne ajelemaan tarpeeseen, kuten siinä on kommentti niin lentokoneella pääsee alle 2h saarijärvelle ja edestakainen matka on murto-osan sähkövatkaimen investointi ja käyttökuluista

                        Comment

                        • duckland
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2003
                          • 418

                          Kallista sähköä ladattu. 0,2€/kwh alkaa olemaan aika relevantti luku käyttää. Josta aasinsiltana jos tuollaisia perseraiskaushintoja sähköstä tienvarressa pyydetään niin tuollahan on bisnes mahdollisuus. Ajan kanssa hinnat tasaantuu varmasti kun latauspisteet lisääntyy. Tosin eiköhän se bensan hintakin ole jotain muuta saariselän nesteellä kun kehä3 sisäpuolella.

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6709
                            • PK-seutu

                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            Pitää ajella huvikseen micralla sama reitti ja hakea aina 3 litraa kerralla polttoainetta per huoltamo, ja ajaa aina opiskelijavalolle jokaisen aavikkosuoran kohdalle että saa jännitystä elämään. Toki lämmöt pois ja musaa en kuuntele. Ihme kun jatkuvasti sähköautoilijoiden pitää todistella näitä matkoja, itse en kyllä lähtis tuonne ajelemaan tarpeeseen, kuten siinä on kommentti niin lentokoneella pääsee alle 2h saarijärvelle ja edestakainen matka on murto-osan sähkövatkaimen investointi ja käyttökuluista
                            Sinänsä usein validia ininää kun puhutaan sähköautoilijoista. Mutta valitettavasti Micra-miehen kynttilän valossa (Micran mainiot halogen-valot) inisty ininä menee ohi tällä kertaa. Tuosta videosta tekijälle nimenomaan pisteet suoraselkäisyydestä ja avoimuudesta ja varsinkin siitä kun erikseen mainitsi, ettei ajellut pipo päässä järki jäässä vaan autossa oli kokoajan lämpö säädetty 22 asteeseen ja jopa silloinkin lämppäri päällä kun auto oli laturissa ja kuski Mäkkärissä.

                            Sanoi myös suoraan sen, että tarkoitus oli päästä mahdollisimman nopeasti perille ja siksi piti useamman lyhyemmän stopin (jotta pystyi optimoimaan akun lämmöt aina laturille) ja tämän myötä sähköstä maksoi sitten extra hintaa. Halvemmalla olisi päässyt, mutta se olisi lisännyt matka-aikaa hieman ja sitä ei nyt haluttu.
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • Remotion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 15229
                              • Ajamisen Iloa

                              Originally posted by duckland View Post
                              Ekat kunnon pakkaset saapu etelään ja teki hybridistä täysin kelvottoman. Tai no saa sil kabiinin lämpöseks etänä sen jälkee -20 pakkasessa sillä ei muuta tee. Sähköä ei saa edes käyttöön ekan 5 kilsan aikana ja työ matka ku on 10 kilsaa niin loput 5 kilsaa voisi päästä ja sen jälkeen akku tyhjä. Mutta eipä sitä viitsi ton jäljiltä polttista sammuttaa edes. Jos asuis poronhoitoalueella eli kehä 3 vähän ulospäin niin näillä ei tee mitään muuta ku veropetoksen…käyttöohjeissa voisi lukea vain kesäkäyttöön. Vituttaa toi maitopurkin kokonen tankkikin nyt.
                              Mitä tähän voi enää sanoa. Itsestäänselväähän tämä oli jo etukäteen. Kun aiemmin kävin sorsimassa *pun intended* sähköautoja niin kova marmatus tuli että ne on ylivoimaisia. Nyt sitten realismi palasi. Kuitenkin uurnilla sähköauto/spandexpyöräilijät äänestää jatkossakin "meillä on unelma" jengiä ni mikään konsepti niistä ei tule toimimaan käytännössä vaan tekee aiemmin toimineista elämänosa-alueista helvettiä. Huom vihreässä euroopassa myös talot pitää olla nollapäästöisiä vuoteen 2050 mennessä, eli suomeksi niitä ei lämmitetä sitten enää ja ne on muovikasseja sisältä. Hiilidioksidi kuuluu erittäin vahvasti elämään, ilman hiilidioksidia ei ole elämää enää tällä pallolla, se pitää ymmärtää.

                              Bensa-auto: täydellinen kombinaatio missä paljon haukuttu hukkalämpö ei ole hukkalämpöä ollenkaan vaan pitää matkustajat ja koneen mukavan lämpiminä paukkupakkasillakin. Dieselissä joka on muuten liian energia pihi lämmöntuotantoon, tuo webasto auttaa aika kivasti kun napsauttaa makkarin ikkunasta kauko-ohjaimella päälle. Mistä vetoa että sitten kun agenda muuttuu niin sähköautoit tulee bensakäyttöisin talvilämmittimin myyntiin.

                              Jokainen ajakoon millä haluaa (kumpa näin saisikin toimia) mutta sähköauto tosiaan soveltuu parhaiten kesäajoon.
                              Z3 coupé individual

                              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                              Comment

                              • GameOver
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 3026
                                • Sjundeå

                                Toinen puhui ladattavasta hybridistä ja toinen veti siitä aasinsillan sähköautoihin. Hienoa.

                                Btw, hukkalämpö kyllä lämmittää sisätilojakin. Vaan tuskinpa kukaan kaipailee sisätiloihin satojen asteiden lämpötiloja. Ylivoimaisesti suurin osa polttomoottorin energiasta katoaa lämpönä pakoputkesta ulos. Ei kai sitä muuten tarvitsisi erikseen jäähdyttää?
                                -22 Lexus ES300h
                                -08 Subaru Impreza

                                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎