Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    Originally posted by |foder| View Post
    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/k...=ampparit:331b

    Eipä se bemarinkaan lämmityslaite jaksa toimia.
    Väärin testattu.

    Comment

    • jani73
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 4320
      • Turku

      Uusi Tesla toimitettiin ilman jarrupalaa ja Tesla jopa väitti että pyörästä kuuluva rahina oli normaalia. Varaosien saamiseen meni viikkoja.

      Comment

      • Vmatti
        BTCF Member
        • Dec 2012
        • 329
        • Espoo

        Tänään tuli ajettua uudet iX3, 420D xDrive ja kirsikkana IX .
        Ja tässä järjestyksessä.

        Nopeat huomiot:

        iX3
        - sähköistetty X3
        - ei mitään ihmeellistä
        - nastarenkaiden melu yllättävän suuri
        - huutaa nelivetoa

        420D xDrive
        - positiivinen ylläri vanhaan verrattuna
        - hiljainen
        - ajajan auto
        - huippu jarrut
        - vaatii vaan lisää tehoa

        iX
        - luonnossa paljon paremman näköinen
        - huippu ajettava isoksi autoksi
        - hyvin boostaa Sport modessa
        - jopa HK soundi hyvä
        - istuu käteen
        - bemmin hyvä nosto sähköautoissa - lupaa hyvää

        Jos i4 on inkarnaatio tuosta nykyisestä 4-seriestä niin tulee olemaan loistava ajettava uusi kokonaisuus. Hyvä näin.

        Maaliskuussa pääsee tuota kokeilee - ehkä?

        Muutama kuva:

        iX3:





        iX:










        Yhteenveto: Bemmiltä on edelleen tulossa kovaa kalustoa - nyt ja jatkossa. Sekä sähköisenä että 6/8 zyl. Se on hyvä!
        Last edited by Vmatti; 23-01-2022, 11:44.
        F01 740D xDrive Individual LCI
        Kawasaki H2SX SE

        Exät:
        F10 520D, F10 520D xDrive, F10 530D
        Kawasaki Z750 -04, Suzuki Hayabusa -08, Kawasaki ZZR1400 -12

        "Trust your instincts, be yourself"

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11680
          • Kouvola

          Ei sittenkään mitään
          Last edited by Esko; 28-01-2022, 19:51.

          Comment

          • ///Jone
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2009
            • 1281
            • HKI

            Despite having a more range on paper, the Mercedes Benz EQS 580 was no match for the Tesla Model 3 Long Range in a recent cold weather range test in Norway. The winter test, conducted […]


            Kiinnostava kulutustesti. Aika linjassa Norjan Björn Nylandin reaalitesteihin (linkki alla). Tesla ykkönen, perässä muut, lähimpänä taitaa olla Hyundai. Teslan voisi kulutuksessa haastaa kenties aikanaan uudelle pohjalle suunniteltu sähkösedan BMW:ltä joskus 2026? i4 on liian painava ja 0,24 ilmanvastuskerron lienee liikaa, sekä ottaako i4 lämpöa talteen voimansiirrosta ja akusta?

            Tässä edellä mainittu Björnin testien tulokset:
            ______________________
            Nykyinen:
            Model 3

            BMW:t vuodesta 2009:
            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

            Comment

            • jori
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 1010
              • Vantaa

              Originally posted by Esko View Post
              Ei sittenkään mitään
              Ehdin lukea Esko tekstisi ennen kuin sen poistit. Ihan hyvä summaus ja Tesla edelleen ykkönen sähköautoilussa. Kunhan koti latauksen saa kuntoon voisi tuollaista Model S long rangea harkita.
              Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
              Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

              Comment

              • Esko
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 11680
                • Kouvola

                Originally posted by jori View Post
                Ehdin lukea Esko tekstisi ennen kuin sen poistit. Ihan hyvä summaus ja Tesla edelleen ykkönen sähköautoilussa. Kunhan koti latauksen saa kuntoon voisi tuollaista Model S long rangea harkita.
                90D varmasti valtaosalle riittävä niin rangen kuin suorituskyvynkin kannalta, mutta jos sopivasti löytyy 100D/Long range, niin ei tuosta lisärangesta haittaa ole. P90D ja P100D suorituskyky sitten omaa luokkaansa! Sen mitä tehossa P-malleissa voittaa, häviää sitte hienoisesti rangessa normi 90D/100D:lle. Itsellä tuli toi UMC Gen1 laturi mukana missä myös voimavirta-adapteri ja tallista löytyy valmiina voimavirtapistoke, niin ei tarvi olla heti wallboxia vielä hommaamassa. Auton ajotietokoneesta voi rajata latausvirran tehon, jos pelkää ettei sulakkeet riitä.

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17509
                  • Turku

                  Originally posted by jori View Post
                  Ehdin lukea Esko tekstisi ennen kuin sen poistit. Ihan hyvä summaus ja Tesla edelleen ykkönen sähköautoilussa. Kunhan koti latauksen saa kuntoon voisi tuollaista Model S long rangea harkita.
                  Minäkin ehdin sen lukea. Miksi ihmeessä poistit pitkän kirjoituksen?
                  Näillä mennään:
                  - BMW E81 118i since 2017
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • Esko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 11680
                    • Kouvola

                    Originally posted by Laku View Post
                    Minäkin ehdin sen lukea. Miksi ihmeessä poistit pitkän kirjoituksen?
                    Ajattelin, että liekö ketään kiinnostaa sittenkään, kun ei herättänyt keskustelua toisin kuin nämä töpseliautoja haukkuvat kommentit vaikkapa. Saa joku mode sen varmasti palautettua. Laitan lisää kommenttia autosta jahka saa vähän kilometrejä alle. Nyt ei ole kuin joku 150km vasta takana parilta päivältä.

                    Comment

                    • lnaukkar
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2015
                      • 189
                      • Helsinki

                      Originally posted by ///Jone View Post
                      Teslan voisi kulutuksessa haastaa kenties aikanaan uudelle pohjalle suunniteltu sähkösedan BMW:ltä joskus 2026? i4 on liian painava ja 0,24 ilmanvastuskerron lienee liikaa, sekä ottaako i4 lämpöa talteen voimansiirrosta ja akusta?

                      Miksi bemarin pitää haastaa tesla kulutuksessa, "kulutuksen iloa" ?

                      On siellä lämpöpumppu, joka voi siirtää lämpöä kabiinin, ulkoilman, akun, tehoelektroniikan ja sähkömoottoreiden välillä. Samankaltainen tavoite kuin teslalla, mutta ei todellakaan yhtä yksinkertainen eikä yhtä energiatehokas. Bemarissa on myös yhteensä 9 kW:n edestä sähköistä lisälämmitintä, semmosethan model 3 / model Y tesloista puuttuu kokonaan tehokkuuden alttarilla uhrattuna.

                      Koko, paino, aerodynamiikka sekä rengastus. Ja voimalinjan sekä (tässä talvitestissä) lämmityksen taloudellisuus. Siinähän se selitys on eroille.
                      2023 G26 i4 M50
                      2023 U11 iX1 xDrive30

                      Comment

                      • jori
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 1010
                        • Vantaa

                        Originally posted by Esko View Post
                        Ajattelin, että liekö ketään kiinnostaa sittenkään, kun ei herättänyt keskustelua toisin kuin nämä töpseliautoja haukkuvat kommentit vaikkapa. Saa joku mode sen varmasti palautettua. Laitan lisää kommenttia autosta jahka saa vähän kilometrejä alle. Nyt ei ole kuin joku 150km vasta takana parilta päivältä.
                        Laita ihmeessä 👍
                        Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                        Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                        Comment

                        • joko
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2004
                          • 1964
                          • Seinäjoki

                          Pumppuhintoja taivastellessa on hiipinyt ajatus jos hommais talouden toiseksi autoksi jonku sähkökinnerin. Mitään suurta vai elämystä en kyllä noista jostainsyystä saa mutta riittäis sellainen peli millä pääsee 23km töihin ja illalla takas, töissä mahdollisuus ladata lämmitys tolpasta. Ongelmana se että en todellakaan haluais uuteen/uudehkon nissanin laittaa 25ke rahaa, teslan model s on ainut mikä käytettynä houkuttaisi. Uskaltaakohan sellaiseen sekaantua jos valitsee myynnissä olevista sellaisen missä on akku vaihdettu takuuseen (yllättävän monessa on). Mitä vähemmän rahaa tuohon käyttää niin sen parempi, en tiedä saako käytettyjen markkinoilta mitään järkevää siinä 10-15ke luokassa niin oisko se sama laittaa Tesla. Tesla on ainut mikä tällähetkellä olis sellainen auto mistä vähän innostuu.
                          Tosiaan kotona on mahdollisuus ladata lämmitys tolpasta katoksessa ja jos ajaa talliin niin sielä on 3 vaihe töpseli. Kovimmilla pakkasilla on mahdollisuus pitää lämpimässä tallissa.
                          Tällähetkellä ajan tuon matkan sprinterillä joka vie 12l/100km naftaa niin alkaa se tuntua ja siihen muut ajot päälle mitä nyt käy kaupassa jne. 400 menee karkeasti kuukaudessa tankkiin nyt kun diesel maksaa liki 2 eur litra
                          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                          W906 319 sprinter - 14

                          Comment

                          • kalevik
                            BTCF Member
                            • Apr 2009
                            • 957
                            • Salo

                            Originally posted by joko View Post
                            Tällähetkellä ajan tuon matkan sprinterillä joka vie 12l/100km naftaa niin alkaa se tuntua ja siihen muut ajot päälle mitä nyt käy kaupassa jne. 400 menee karkeasti kuukaudessa tankkiin nyt kun diesel maksaa liki 2 eur litra

                            Mikäs noissa sigusi autoissa on ongelmana, kyllä niilläkin sprinteriä edullisemmin liikkuu.
                            E61 525i, Suzuki VS1400
                            Exät: Jaana, Susanna, Maija

                            Comment

                            • Negatroni
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2016
                              • 188
                              • Oulu

                              Originally posted by jani73 View Post
                              Uusi Tesla toimitettiin ilman jarrupalaa ja Tesla jopa väitti että pyörästä kuuluva rahina oli normaalia. Varaosien saamiseen meni viikkoja.

                              https://www.thedrive.com/news/43876/...ng-a-brake-pad



                              Hyviä autojahan ne on..
                              E30 4D schwarz M60
                              E30 2D zinnoberrot
                              E24 resedagrün M90

                              Comment

                              • joko
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2004
                                • 1964
                                • Seinäjoki

                                Originally posted by kalevik View Post
                                Mikäs noissa sigusi autoissa on ongelmana, kyllä niilläkin sprinteriä edullisemmin liikkuu.
                                Liikkuu, vaimo ajelee 20d:llä ja 30d on tallissa ilman moottoria. Ajatuksen tasolla kunnostaa se ja kenties tienata jokunen tonni (ostin sen rikkinäisenä). Eli tarvitaan siis 2 autoa, 20d lisäksi toinen. Molemmilla on kokolailla sama työmatka. Onhan tässä toki sekin ajatus pyörinyt päässä että myis sprinterin pois ja pitäis nuo äffät. 30d tekniikalla tuskin on juuri eroa kulutukseen, ainakaan merkittävää.
                                F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                                W906 319 sprinter - 14

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎