Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |foder|
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 7045
    • Forssa

    Miksi ei voisi latausasemissa olla lähimaksua? Kuinka vaikeaa on käyttää niinkin uutta maksutapaa kuin pankkikortti?
    Ymmärrän että jokaisella eri laturin ylläpitäjällä oman ketjun juttuja mutta miksi kaikki pitää tänäpäivänä tunkeä puhelimeen äppien taakse?

    Itse olen yrittänyt muutenkin pitää äppien määrän alhaisena, ihan vaan koska voin. Silti aika-ajoin joutuu jonkin asian suhteen nöyrtymään ja taas lataamaan juttuja. Esim työpaikkaruokala, väkipakolla siirrettiin epassiin. Ennen nimi listaan ja otettiin suoraan palkasta. Nyt firman puolelta tehdään käytännössä sama työmäärä ajallisesti että epassin homma pyörii mutta me syöjät jouditaan kikkailemaan jonkun heikosti rakennetun äpin kanssa että saa syödä. Tässä yksi esimerkki miten voi mennä asiat huonompaan suuntaan äpin takia.

    Jossain vaiheessa se sähkis tulee mullekin ja pakostahan sitä joutuu sitten äppejä ja döppejä ja pöppekä latailemaan jos mielii ladata mutya edelleen, mikä on niin vaikeaa käyttää niinkin yksinkertaista asiaa kuin maksupäätettä latausaseman kyljessä? Valmis systeemi ja tietty joku pieni summa menee pankille tms joka maksusta, mutta ei käy, nehän tekee oman järjestelmän mitä käytetään äpillä ja joutuvat itse ylläpitämään. Saatana mä sanon! Täällä sohvalla mä kirvaan mutten mä tonne laturille mene sanomaan...
    Nyt:
    E82 135i -11

    Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

    Comment

    • PNM2
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2015
      • 1071
      • Espoo

      Originally posted by |foder| View Post
      Miksi ei voisi latausasemissa olla lähimaksua? Kuinka vaikeaa on käyttää niinkin uutta maksutapaa kuin pankkikortti?
      Ymmärrän että jokaisella eri laturin ylläpitäjällä oman ketjun juttuja mutta miksi kaikki pitää tänäpäivänä tunkeä puhelimeen äppien taakse?

      Itse olen yrittänyt muutenkin pitää äppien määrän alhaisena, ihan vaan koska voin. Silti aika-ajoin joutuu jonkin asian suhteen nöyrtymään ja taas lataamaan juttuja. Esim työpaikkaruokala, väkipakolla siirrettiin epassiin. Ennen nimi listaan ja otettiin suoraan palkasta. Nyt firman puolelta tehdään käytännössä sama työmäärä ajallisesti että epassin homma pyörii mutta me syöjät jouditaan kikkailemaan jonkun heikosti rakennetun äpin kanssa että saa syödä. Tässä yksi esimerkki miten voi mennä asiat huonompaan suuntaan äpin takia.

      Jossain vaiheessa se sähkis tulee mullekin ja pakostahan sitä joutuu sitten äppejä ja döppejä ja pöppekä latailemaan jos mielii ladata mutya edelleen, mikä on niin vaikeaa käyttää niinkin yksinkertaista asiaa kuin maksupäätettä latausaseman kyljessä? Valmis systeemi ja tietty joku pieni summa menee pankille tms joka maksusta, mutta ei käy, nehän tekee oman järjestelmän mitä käytetään äpillä ja joutuvat itse ylläpitämään. Saatana mä sanon! Täällä sohvalla mä kirvaan mutten mä tonne laturille mene sanomaan...
      Juuri tuosta mainitsemastasi syystä, että kortinmyöntäjä ottaa jokaisesta maksusta tietyn siivun ja pienillä summilla (lataukset harvoin ovat kymmentä euroa) näistä muodostuu liian iso osa sisääntulevaan rahaan nähden. Ei se Virta tms latauspalveluntarjoaja sitä sähköä itsekään ilmaiseksi saa. Jonnet ei ehkä muista, mutta aikanaan pankkikorttimaksun alaraja oli hyvin yleisesti 30 markkaa ja se muuttui sitten viiteen euroon. Tästä samasta hommasta lienee edelleen kyse.

      Lainaan itseäni aiemmin ketjusta. Appien määrän tarvetta jokapäiväisessä latauselämässä liioitellaan suht paljon:

      Originally posted by PNM2 View Post
      Aika usein ihmiset käyttävät samoja palveluita oli kyseessä sitten polttonesteen tankkaaminen tai auton lataaminen eli kovin montaa applikaatiota ei päivittäisessä käytössä aidosti suurin osa ihmisistä tarvitse. Näissä kahdessa käyttövoimassa toki erona on se, että autoa voi ladata myös himassa, mikä onkin yksi kulmakivistä menestykselliseeen ja vaivattomaan sähköautoiluun.
      Last edited by PNM2; 24-02-2022, 10:51.
      i4 M50
      ex: G30 530e xDrive M-Sport
      ex: F11 525d xDrive
      ex: F11 520d
      ex: E91 318i

      Comment

      • Timelord
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 504
        • Loimaa

        Originally posted by PNM2 View Post
        Jonnet ei ehkä muista, mutta aikanaan pankkikorttimaksun alaraja oli hyvin yleisesti 30 markkaa ja se muuttui sitten viiteen euroon. Tästä samasta hommasta lienee edelleen kyse.
        Kyllä Suomessa pystyy maksamaan ihan vaikka yhden euron ostoksen, kortilla. Ainakin ruokakaupassa.
        Ranskassa oli tosi monessa paikkaa 5e korttimaksun rajana. Mutta Ranska onkin mielestäni kehitysmaa tuon suhteen kun korttimaksu ei joka paikassa onnistu vieläkään. Taksit erittäin hyviä esimerkkejä siellä. Tai, onnistuu se mutta helvetillisen päivittelemisen ja Ranskan molotuksen kera kaivetaan maksupääte hanskalokerosta ja käynnistellään sitä tovi. Joutuukohan yrittäjä maksamaan sillä maksutavalla veroja. :think

        Täällä Skotlannissa en ole käteistä tarvinnut yhtään, ihan sama missä liikkeessä olen ollut niin maksu onnistunut kortilla aina.

        Apit toki nykyaikaa mutteivät välttämättä hyvässä mielessä. Niinkuin mun vuokra- autokin: Seat Leon jossa kaikki systeemit kosketusnäytön takana. Jopa valokytkin on nippu painikkeita. Sisävalot saa päälle itse valoa hipaisemalla. Tämänaamuisessa räntäsateessa oikein vitutti kun ei ollut kierrettäviä lämppärin säätimiä ja takalasinlämppäriä napista käytettäväksi.
        W201 2,5D
        W123 280ce
        E21 316
        ex-E60 530ia
        ex-E53 4,4i
        ex-E39 523i
        ex-E34 520ia
        ex-E21 318i

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          Sitten kun äpeistä tulee vielä Tapalk versio niin ollaan jo ihan jännän äärellä

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15229
            • Ajamisen Iloa

            Originally posted by A.I View Post
            7. kiihtyvyys aivan surkea varsinkin moottoritienopeuksilla. ihan sama kuka sanoo mitä, 100Kw 290Nm on 100Kw 290Nm -se ei kiihdy yhtään nopeampaa kuin 100Kw polttiskaan. auton huippunopeus on 155kmh joka kyllä riittää ohittamiseen motarilla. mutta se 110 -> 140kmh kiihdytys kestää ikuisuuden..
            Tuon lienee jo pakko olla aivan itsemurhatouhua lähteä ohittamaan jos huiput 155. Itse tuskailen saman kanssa Volvon D4 dieselillä ajaessa vaikka siinä huippunopeus kuitenkin lienee yli 200 mutta vakio softa on sellainen että vääntö ja teho laskee kuin sähköautossa just siellä missä sitä alkaisi kipeimmin tarvita.
            Voin vain kuvitella mitä se sitten tuossa on.
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • PNM2
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2015
              • 1071
              • Espoo

              Originally posted by Timelord View Post
              Kyllä Suomessa pystyy maksamaan ihan vaikka yhden euron ostoksen, kortilla. Ainakin ruokakaupassa.
              Tottakai pystyy. Mutta kauppa silti maksaa kortin myöntäjälle maksun, joka hukkuu lopulta isossa kuvassa, kun kaupassa keskiverto-ostos on sen verran iso. Latausostokset ovat niin pieniä, että maksu kortin myöntäjälle onkin jo merkittävämpi osa sisääntulevasta rahasta.
              i4 M50
              ex: G30 530e xDrive M-Sport
              ex: F11 525d xDrive
              ex: F11 520d
              ex: E91 318i

              Comment

              • Takalo_kari
                BTCF Member
                • Mar 2007
                • 1359
                • tku

                Originally posted by BFI18 View Post
                Hyviä havaintoja.

                Noin 1,5v on talouden toisena kulkineena ollut e-up 36,8 kWh akustolla. Omat havainnot ovat sähkövolkkarista hiukan positiivisempia.

                Toimiva peli nurkka-ajossa ja ei ole ollut valittamista.
                Se luvattu 260 km range toteutuu kesällä hyvinkin nurkka-ajossa, silloin kulutus jossain 9-14 kWh välissä, riippuen ajosta (maantie/kaupunki), ei motari.
                Halpaahan ajaminen on n.12c kotisähkön hinnalla.
                7,2 kWh saa voimavirtapistokkeesta kotoa, julkisissa 40 kWh DC on maksimi.

                Sen mitä on ulkoisia latauksia tarvinnut niin Lidl ja K-lataus on riittänyt meille.

                Tänä aamuna oli n.-10c ja täysi akku auto ulkona näytti 138 km, joka myöhemmin pikkupakkasessa 50 km ajosuoritteessa väheni vain 22 km lähdöstä.

                Alle -15c lämpötiloissa rangen näyttämä on jossain 120 km paikkeilla, eli aika pieni. Meidän ajoihin riittävä.

                Hiljainen peli hintaluokassaan.

                Taajamassa kiihtyy riittävästi.

                Etenemiskyky hyvä liukkaalla.

                Hyvä maantiellä pikkautoksi. Alusta toimii ihan ok.

                Tilava pikkuautoksi.

                VW:n We connect appi aika paska maksulliseksi palveluksi, toimii aina kun saattuu olemaan sillä päällä.

                Kaistavahti täytyy aina ottaa päältä pois, holhoava ja toimii kulmikkaasti.

                Liitteen kuva on Tku-Forssa-Tku ajo nastoilla nopeusrajoitukset +5 kmh nollakelissä. Aika lailla valmistajan antamaan kulutukseen tuntuu menevän.

                Minulla työmatkat 12km suunta joten pikkupätkissä lämppäri vie aika ison siivun energiasta. siksi meillä varmasti range-eroja. Up varmasti vähän kevyempi auto niin kulutus senkin puolesta pienempi.

                Liukkaalla golf etenee mielestäni kuin mikä tahansa muukin vetovammainen, aivan surkea. -tosin viimeiset 5-vuotta on tullut ajettua Torsen -nelivedolla joka on Kankkusen Juhan sanoin paras -allekirjoitan tämän täysin.
                ja näissä ero tulee varmasti eniten renkaista. golfissa nyt 215-leveät, kun nuo on loppu niin lykkään 175 tai 185 leveät, sitten alkaa liukkaalla sivupitoa löytymään..

                Nuo VW apit on kuulemma aivan paskoja. en ole suostunut asentamaan enkä ainakaan maksamaan..

                Onko upin alusta oikeasti hyvä? en ole koskaan ajanut upilla (mulla asennevamma kääpiökoppiautoihin) eilö ole pintakova lötkö?
                itsellä vertailupohjaa sadoista ellei tuhannesta eri autosta niin osaan aika hyvin verrata. aikanaan tuli autoliikkeelle siirreltyä erinäisiä autoja pitkin E-suomea..
                on ajettu avoporschea -20 talvipakkasilla ja uusia M-sarjan bemareita ja vaikka mitä.
                -on kyllä todettava että yleistasolla BMW on ollut yksi parhaita ja responsiivisimpiä merkkejä ajaa jos arvostellaan kaikki mallit ns. könttäarvosanana. -yksittäisistä autoista puhuessa ykköspaikan ja sydämmen vei GR-yaris -hiton hyvä.


                Originally posted by Remotion View Post
                Tuon lienee jo pakko olla aivan itsemurhatouhua lähteä ohittamaan jos huiput 155. Itse tuskailen saman kanssa Volvon D4 dieselillä ajaessa vaikka siinä huippunopeus kuitenkin lienee yli 200 mutta vakio softa on sellainen että vääntö ja teho laskee kuin sähköautossa just siellä missä sitä alkaisi kipeimmin tarvita.
                Voin vain kuvitella mitä se sitten tuossa on.
                Se kiihtyy satasesta ihan yhtä vikkelästi kuin mikä tahansa 136hp auto
                0-40kmh kiihtyy kuin 300hp bensa-auto.
                kyllä sillä ohi pääsee satasesta, kestää vain. ja huiput 155 mutta ei tuo motariauto ole muutenkaan. kulutus gigawatteja noissa vauhdeissa..
                Last edited by Takalo_kari; 24-02-2022, 20:22.
                Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                Kiitos ajastasi? :think

                Comment

                • BFI18
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 1456
                  • Turku

                  Originally posted by A.I View Post
                  Minulla työmatkat 12km suunta joten pikkupätkissä lämppäri vie aika ison siivun energiasta. siksi meillä varmasti range-eroja. Up varmasti vähän kevyempi auto niin kulutus senkin puolesta pienempi.

                  Liukkaalla golf etenee mielestäni kuin mikä tahansa muukin vetovammainen, aivan surkea. -tosin viimeiset 5-vuotta on tullut ajettua Torsen -nelivedolla joka on Kankkusen Juhan sanoin paras -allekirjoitan tämän täysin.
                  ja näissä ero tulee varmasti eniten renkaista. golfissa nyt 215-leveät, kun nuo on loppu niin lykkään 175 tai 185 leveät, sitten alkaa liukkaalla sivupitoa löytymään..

                  Nuo VW apit on kuulemma aivan paskoja. en ole suostunut asentamaan enkä ainakaan maksamaan..

                  Onko upin alusta oikeasti hyvä? en ole koskaan ajanut upilla (mulla asennevamma kääpiökoppiautoihin) eilö ole pintakova lötkö?
                  itsellä vertailupohjaa sadoista ellei tuhannesta eri autosta niin osaan aika hyvin verrata. aikanaan tuli autoliikkeelle siirreltyä erinäisiä autoja pitkin E-suomea..
                  on ajettu avoporschea -20 talvipakkasilla ja uusia M-sarjan bemareita ja vaikka mitä.
                  -on kyllä todettava että yleistasolla BMW on ollut yksi parhaita ja responsiivisimpiä merkkejä ajaa jos arvostellaan kaikki mallit ns. könttäarvosanana. -yksittäisistä autoista puhuessa ykköspaikan ja sydämmen vei GR-yaris -hiton hyvä.
                  Upin ja Golfin painoero on vajaa 400 kg (1230 kg vs 1615 kg).
                  Upissa 165 renkaat.

                  E-Golfissa on painoon/kokoon nähden aika pienehkö akusto näemmä.. Luulin todella, että olisi isompi kuin upissa.

                  Joo toki vajaavetoinen on vajaavetoinen liukkaalla eikä muuksi muutu.
                  Mutta väittäisin, että nastoilla lähtee liukkaalta liikkeelle paremmin kuin lähes mikä vaan vajaavetoinen, ihan kokemuksesta.

                  Kuten sanoin, alusta on ihan ok, siis jos vertaa muihin saman kokoluokan autoihin joilla olen ajanut. Ei ole pintakova. Toki kun tuosta omasta sigun autosta hyppää upin rattiin niin erilaista arvatenkin on…
                  G26 i4 M50 Black Sapphire

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7397
                    • Oulu

                    Originally posted by A.I View Post
                    0-40kmh kiihtyy kuin 300hp bensa-auto.
                    Tämä on varmasti se sähköauton suuri etu kaupunkiajossa, eikä vain tuo kiihtyvyys sinänsä vaan se helppous millä se onnistuu oli ratissa kuka vain. YouTube-videolta nopeusmittarin viisarin mukaan arvioiden 0-40 km/h noin 2,6 s ja 0-60 km/h 4,0 s. Mitähän nää bensa-autoille tyypillisesti on?
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Tämä on varmasti se sähköauton suuri etu kaupunkiajossa, eikä vain tuo kiihtyvyys sinänsä vaan se helppous millä se onnistuu oli ratissa kuka vain. YouTube-videolta nopeusmittarin viisarin mukaan arvioiden 0-40 km/h noin 2,6 s ja 0-60 km/h 4,0 s. Mitähän nää bensa-autoille tyypillisesti on?
                      Renault Clio 100 TCe
                      0-40 3.0
                      0-50 4.3
                      0-60 5.0
                      0-70 6.0
                      0-80 7.8
                      0-90 10.0
                      0-100 11.8

                      60-120 5.2
                      Last edited by BMW525Xda; 25-02-2022, 08:34.

                      Comment

                      • VilleP
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2160
                        • Vantaa

                        Menee pahasti ohi aiheen, mutta ei se 215 kumista 185 kumiin siirtyminen tarkoita parempaa pitoa, kapea toki sietää sohjoa paremmin. Eikä 185 leveää taida e-golffin olla saatavilla, tai ainakin ajo-ominaisuudet menetetään totaalisesti.
                        F11 530xd LCI
                        S2 Avant

                        Comment

                        • Takalo_kari
                          BTCF Member
                          • Mar 2007
                          • 1359
                          • tku

                          Huvitun aina näistä kiihtyvyys jutuista.

                          100kw on mitattu teho. ihan sama vaikka se moottori kävis plutoniumilla, 100kw on 100kw. se ei ole missään autossa millään energialähteellä yhtään tehokkaampi.
                          Vähän sama kun vertais kilon omenaa kilon päärynään


                          Ilmoitetaanko sähköauton teho muuten suurimmalla jännitteellä, vai jollain keskimääräisellä jännitteellä?

                          Originally posted by VilleP View Post
                          Menee pahasti ohi aiheen, mutta ei se 215 kumista 185 kumiin siirtyminen tarkoita parempaa pitoa, kapea toki sietää sohjoa paremmin. Eikä 185 leveää taida e-golffin olla saatavilla, tai ainakin ajo-ominaisuudet menetetään totaalisesti.
                          Väität siis että kaikki rallimiehet ajavat vääränlaisella rengastuksella jäällä ja lumella? -kannattaa äkkiä mennä neuvomaan pojille millaiset renkaat alle niin aletaan saamaan maailmanmestaruuksia
                          Last edited by Takalo_kari; 25-02-2022, 10:24.
                          Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                          -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                          Kiitos ajastasi? :think

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            Originally posted by A.I View Post
                            Huvitun aina näistä kiihtyvyys jutuista.

                            100kw on mitattu teho. ihan sama vaikka se moottori kävis plutoniumilla, 100kw on 100kw. se ei ole missään autossa millään energialähteellä yhtään tehokkaampi.
                            Vähän sama kun vertais kilon omenaa kilon päärynään


                            Ilmoitetaanko sähköauton teho muuten suurimmalla jännitteellä, vai jollain keskimääräisellä jännitteellä?
                            +1



                            Toki paikaltaan lähtö kertoo etujousituksen toiminnasta jotakin, muttei siitä arkiajoon paljon iloa ole

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7397
                              • Oulu

                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              +1



                              Toki paikaltaan lähtö kertoo etujousituksen toiminnasta jotakin, muttei siitä arkiajoon paljon iloa ole
                              Ei taida takavedossa tai nelivedossa kertoa etujousituksen toiminnastakaan mitään.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                Ei taida takavedossa tai nelivedossa kertoa etujousituksen toiminnastakaan mitään.
                                No kertoohan se takavedossa takajousituksesta.

                                Kaikenkaikkiaan 0-100 tai mikään muukaan kiihtyvyys arvo ei ole kuin pikkupoikien pippelin venyttelyä autoista puhuttaessa, täysin merkityksetön arvo.
                                Kaikki keskustelu sähköautoissa keskittyy 0-100, range lappiin kusematta yms täysin tyhjänpäiväiseen (97,3% ihmisistä käy lapissa kerran elämässään), mutta ihminen jolle kerrankin aukeaa liikennevalojen herruus ei pysty kuin tällä nostamaan itsensä kahvipöydän arvostetuimmaksi automieheksi. Perheenäitejä unohtamatta, ”kuka eka tarhalla”. Kuitenkin päivästä toiseen 99,99% ihmisistä ajoneuvon tehontarve on 20-30kw luokkaa arkiliikenteessä.

                                Tosielämässä kuitenkin odotellaan niitä ihan perusautoja kuten golf jolla voi ajaa vaivattomasti ja kustannustehokkaasti, ja hinnaltaan alle 20k€. Tällä hetkellä sähköautot on kaikki ylihinnoiteltuja ja takuun loppuessa kansan ihmisen silmissä kierrätysmateriaalia koska 99% ihmisistä akkutekniikka on täysin tuntematonta ja akkujen kestävyys korreloituu iPhonen akkujen toimintaan pakkasessa ja käyttöiässä, niiden tiedetään kestävän sen 5v max.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎