Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PNM2
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2015
    • 1071
    • Espoo

    Originally posted by MajorDrake View Post
    Tulipas taas sähköautoiltua yksi auto Saksasta Suomeen.

    Kyseessä Tesla model x performance, 2020 loppuvuodesta käyttöönotettu....

    Oli melko tuskaista matkanteko, Teslan politiikka kun on että auto tunnistetaan laturilla, ts. supereilla ei ole mitään tägejä käytössä, joten auton lataaminen ei onnistu jos auto ei ole jonkun tilissä, eikä sitä omaan tiliin saanut liitettyä kun myyjällä (autokauppa) ei ollut autoa omassa tilissään, eikä teslan palveluun riittänyt Suomalaisten siirtolupien paperit omistajuuden osoittamiseksi...

    Ja kun auton CCS adapteri oli hukkunut johonkin (autossa on siis type2 portti, Teslan vanhemmilla supereilla lataaminen olisi onnistunut jos olisi ollut auto tilissä) niin mentiin sitten 22 kW pönttöjen mukaan jolla saatiin 17 kW latausnopeus, eli ajoa siis se 2h autobaanalla ja 4h latausta. Oli aika hitaat 1050 km ajella auto Jyväskylään. No onneksi oli pari päivää aikaa Saksan päässä...

    Edit: Aika halpaa se oli, lähtissä oli 85% akussa ja Jyväskylässä 0%, pari kertaa ladattiin ilmaisilla, 24€ oli kokonaiskustannus tuolla 1050km matkalla ;-)
    Mites auto muuten toimi yli tuhannen kilsan matkalla? Toi lataushommahan on toki täysin poikkeuksellinen ns normaalikäyttöön verrattuna ja varmasti noin ollut suht rasittava kokemus.
    i4 M50
    ex: G30 530e xDrive M-Sport
    ex: F11 525d xDrive
    ex: F11 520d
    ex: E91 318i

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7518
      • Jyväshyvä

      Originally posted by PNM2 View Post
      Mites auto muuten toimi yli tuhannen kilsan matkalla? Toi lataushommahan on toki täysin poikkeuksellinen ns normaalikäyttöön verrattuna ja varmasti noin ollut suht rasittava kokemus.
      Auto tomi moitteetta, tosin en sillä itse koko matkaa ajanut.
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • van cleef
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 1889
        • 01830

        Ota agregaatti seuraavalle reissulle mukaan
        ...

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6709
          • PK-seutu

          Originally posted by MajorDrake View Post
          Tulipas taas sähköautoiltua yksi auto Saksasta Suomeen.

          Kyseessä Tesla model x performance, 2020 loppuvuodesta käyttöönotettu....

          Oli melko tuskaista matkanteko, Teslan politiikka kun on että auto tunnistetaan laturilla, ts. supereilla ei ole mitään tägejä käytössä, joten auton lataaminen ei onnistu jos auto ei ole jonkun tilissä, eikä sitä omaan tiliin saanut liitettyä kun myyjällä (autokauppa) ei ollut autoa omassa tilissään, eikä teslan palveluun riittänyt Suomalaisten siirtolupien paperit omistajuuden osoittamiseksi...

          Ja kun auton CCS adapteri oli hukkunut johonkin (autossa on siis type2 portti, Teslan vanhemmilla supereilla lataaminen olisi onnistunut jos olisi ollut auto tilissä) niin mentiin sitten 22 kW pönttöjen mukaan jolla saatiin 17 kW latausnopeus, eli ajoa siis se 2h autobaanalla ja 4h latausta. Oli aika hitaat 1050 km ajella auto Jyväskylään. No onneksi oli pari päivää aikaa Saksan päässä...

          Edit: Aika halpaa se oli, lähtissä oli 85% akussa ja Jyväskylässä 0%, pari kertaa ladattiin ilmaisilla, 24€ oli kokonaiskustannus tuolla 1050km matkalla ;-)
          Huh tuota ei käy kateeksi

          Itse ajelin pari viikkoa sitten ~500km i3s 120Ah mallilla. Silläkin saa talvilämpötiloissa ja baanaa 130km/h ajaessa käydä laturilla aika tiuhaan, mutta siihen saa sentään sen 50kW nätisti aina ladattua. Viime reissulla oli 2,5h stau ja meinas mennä tiukille kun puolen yön jälkeen aloittaa lataamaan tyhjää akkua Hampurin liepeillä kun vielä olis matkaakin 130km ja laiva lähtee kotvasen kuluttua. Jäi 10min aikaa että vielä päästivät portista. Tuolla kertaa tuli kyllä kirottua, että "**tun patteriautot missä on V8 niin olisit jo perillä"
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • Thmas
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2008
            • 531
            • HEL

            Otetaas ajatusleikki:

            Perhe (kaksi aikuista, 1-2 alle kouluikäistä lasta) tarvitsee kaksi autoa. Toisen pitää toimia sähköllä, mutta toinen voi olla bensa. Jommassa kummassa autossa pitää olla tilaa niin, että mahtuu mukavasti tekemään esim juhannusreissun, mutta toinen auto saisi olla hauska, kuitenkin min 4 hengen auto. Sähköauton WLTP pitää olla min 400 km. Kokonaisbudjetti max 80 ke.

            Minkälaiseen komboon päätyisitte?
            Audi e-tron 55

            Exiä:
            1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

            Comment

            • Demz
              Bimmer Rookie
              • Jun 2016
              • 112
              • Helsinki

              Originally posted by Thmas View Post
              Otetaas ajatusleikki:

              Perhe (kaksi aikuista, 1-2 alle kouluikäistä lasta) tarvitsee kaksi autoa. Toisen pitää toimia sähköllä, mutta toinen voi olla bensa. Jommassa kummassa autossa pitää olla tilaa niin, että mahtuu mukavasti tekemään esim juhannusreissun, mutta toinen auto saisi olla hauska, kuitenkin min 4 hengen auto. Sähköauton WLTP pitää olla min 400 km. Kokonaisbudjetti max 80 ke.

              Minkälaiseen komboon päätyisitte?
              Eiköhän tuollaisella range-vaatimuksella käytännössä joudu kallistumaan siihen, että sähköauto on noista se reilusti kalliimpi ja 50-60k budjetilla a la ID4, Enyaq, Q4 etron tai sitten esimerkiksi ioniq 5 tai ev6.

              Siihen kaveriksi sitten joku pienempi kauppakassi mallia Golffi/A3 jne tai hyundai i30, jonne kyllä mahtuu tuon kokoinen perhe ihan jees.

              Jos sen sijaan Golf-kokoluokan vekottimet ei kiinnosta, niin äkkiseltään voisi olla kombona esimerkiksi Kia E-Niro tai Hyundailta Kona pienemmällä akulla uudempana, tai pari vuotta vanhempi ja 64kw akulla. Hinta noissa on sitten 30-40k, jolloin jää parempaa budjettia isompaan bensaan. Vaikkapa 5-sarjalainen sitten kaveriksi siihen, 40-50k haarukalla saa hyvän yksilön, vaikkei ihan uutena.

              Näitä itse pyörittelisin.

              Comment

              • jokes911
                Bimmer Fanatic
                • May 2008
                • 875
                • Espoo

                Originally posted by Thmas View Post
                Otetaas ajatusleikki:

                Perhe (kaksi aikuista, 1-2 alle kouluikäistä lasta) tarvitsee kaksi autoa. Toisen pitää toimia sähköllä, mutta toinen voi olla bensa. Jommassa kummassa autossa pitää olla tilaa niin, että mahtuu mukavasti tekemään esim juhannusreissun, mutta toinen auto saisi olla hauska, kuitenkin min 4 hengen auto. Sähköauton WLTP pitää olla min 400 km. Kokonaisbudjetti max 80 ke.

                Minkälaiseen komboon päätyisitte?
                3-sarjan avo joita löytää ihan soivia alle 20keur ja sit uusi sähköauto n. 60keur. Enyaq takaveto isolla akulla ja tuohon rahaan mahtuu vielä hyvin varusteitakin. Tesla Y mutta sitten pitää alkaa tinkiä tosta toisesta autosta. Kia EV6 saa myös tuohon rahaan jo ihan hyvin varustellun. Käytetty Teslan S on myös vaihtoehto. Täytyy myöntää että en ole tsekannut meneekö nuo tuota vaadittua WLTP:tä.
                2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                2022 X3 Charged Edition Msport
                1999 Honda CBR 900 SC33
                2009 Husqvarna SMR 510
                2017 KTM EXCF 350

                Comment

                • ///Jone
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2009
                  • 1281
                  • HKI

                  Originally posted by Thmas View Post
                  Otetaas ajatusleikki:

                  Perhe (kaksi aikuista, 1-2 alle kouluikäistä lasta) tarvitsee kaksi autoa. Toisen pitää toimia sähköllä, mutta toinen voi olla bensa. Jommassa kummassa autossa pitää olla tilaa niin, että mahtuu mukavasti tekemään esim juhannusreissun, mutta toinen auto saisi olla hauska, kuitenkin min 4 hengen auto. Sähköauton WLTP pitää olla min 400 km. Kokonaisbudjetti max 80 ke.

                  Minkälaiseen komboon päätyisitte?
                  VAG ja Korean-konsernin tuotteissa ei pakkasille akun lämppäriä. Keskinopeus jää laturilla siksi Polestaria alemmas. Ääni siksi Polestar 2, joka alk. 45k€.

                  Tohon kylkeen sitten saa vaikka uudehkon BPS takuullisen 3-sarjan farkun.
                  ______________________
                  Nykyinen:
                  Model 3

                  BMW:t vuodesta 2009:
                  i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                  Comment

                  • jokes911
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2008
                    • 875
                    • Espoo

                    Originally posted by ///Jone View Post
                    VAG ja Korean-konsernin tuotteissa ei pakkasille akun lämppäriä. Keskinopeus jää laturilla siksi Polestaria alemmas. Ääni siksi Polestar 2, joka alk. 45k€.

                    Tohon kylkeen sitten saa vaikka uudehkon BPS takuullisen 3-sarjan farkun.
                    Polestar on vaan aika pieni nelihenkiselle perheelle :think
                    2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                    2022 X3 Charged Edition Msport
                    1999 Honda CBR 900 SC33
                    2009 Husqvarna SMR 510
                    2017 KTM EXCF 350

                    Comment

                    • Demz
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2016
                      • 112
                      • Helsinki

                      Originally posted by jokes911 View Post
                      Polestar on vaan aika pieni nelihenkiselle perheelle :think
                      Ja lisäksi itse en ainakaan paikantanut 45k "alkaen" versiota, vaan aloitettiin heti 50k. Siinä on ne varusteet mitä on, eli muutamalla täsmävalinnalla ja talvirenkailla edetään jo 55k sektorille. Mutta hyvä vaihtoehto kyllä, vaan tuohon hintaan etsisin perheellisenä kyllä isompaa sähkövaihtoehtoa.

                      Comment

                      • SkyMan
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2008
                        • 518
                        • Sirius

                        Kannattaa käydä ajamassa tuo Polle ennen ostopäätöstä. Ihan soiva peli, mutta sisämelu jossakin e30 tasolla
                        Coffee isn´t my cup of tea

                        Comment

                        • Thmas
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2008
                          • 531
                          • HEL

                          Polestar on kyllä pirteä ilmestys, mutta en tiedä täyttääkö ihan tilatoivetta sen isomman auton suhteen - liikenteessä näyttää ainakin tosi kompaktilta.

                          Idea kuviossa on, että sähköautoon kerätään luonnollisesti ne isommat kilometrit, mutta sitten bensa / bensahybridi olisi se, jolla voi tarvittaessa lähteä liikenteeseen kauemmaksi jos ei huvita miettiä latausmahdollisuuksia.

                          Yksi vaihtoehto olisi, jos pystyisi ajattelemaan sen sähköauton hauskaksi autoksi, tyyliin Tesla Model 3 Performance, hinnat alk 50 ke. Siinä riittäisi tilatkin hyvin arkipyöritykseen. Sitten se toinen tilavampi auto voisi olla vaikka bensa "katumaasturi", esim X1/X3

                          Model 3 ei vaan ulkonäöllisesti oikein houkuta. Model S on paljon hienompi.
                          Audi e-tron 55

                          Exiä:
                          1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                          Comment

                          • peLoGo?
                            BTCF Member
                            • Jul 2012
                            • 374
                            • Vaasa

                            Originally posted by Thmas View Post
                            Polestar on kyllä pirteä ilmestys, mutta en tiedä täyttääkö ihan tilatoivetta sen isomman auton suhteen - liikenteessä näyttää ainakin tosi kompaktilta.

                            Idea kuviossa on, että sähköautoon kerätään luonnollisesti ne isommat kilometrit, mutta sitten bensa / bensahybridi olisi se, jolla voi tarvittaessa lähteä liikenteeseen kauemmaksi jos ei huvita miettiä latausmahdollisuuksia.

                            Yksi vaihtoehto olisi, jos pystyisi ajattelemaan sen sähköauton hauskaksi autoksi, tyyliin Tesla Model 3 Performance, hinnat alk 50 ke. Siinä riittäisi tilatkin hyvin arkipyöritykseen. Sitten se toinen tilavampi auto voisi olla vaikka bensa "katumaasturi", esim X1/X3

                            Model 3 ei vaan ulkonäöllisesti oikein houkuta. Model S on paljon hienompi.
                            Näillä kriteereillä mun valinta olis BMW i4 tai Polestar 2 Dual motor. Polestarissa on aika pieni takaluukku. Bemarissa taitaa olla isompi? Toisaalta ostaa sen toisen auton sitten sen kokoisena johon mahtuu mökkireissun kamat.
                            BMW G31 540iA xDrive B58 -18
                            BMW F31 320iA xDrive LCI -19
                            Yamarin Cross 64 BR & Yamaha F150 -20
                            Ex. BMW F11 530dA xDrive LCI "VOLL" -15​
                            Ex. BMW F10 530dA -10
                            Ex. BMW E46 323iA "wnb ///M-Sport" -00
                            Ex. BMW E34 518i M43 Touring
                            Ex. BMW E60 525i -04

                            BimmerCode & BimmerLink + ENET

                            Comment

                            • _nixu_
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 8972
                              • Kellokoski

                              Originally posted by jokes911 View Post
                              Polestar on vaan aika pieni nelihenkiselle perheelle :think
                              Polestar on ihan onnettoman pieni sisätiloiltaan.
                              Hauska voimalinja dualmotorissa mutta tilojen puolesta ei ollut itselle mikään vaihtoehto.

                              iX3 oli tilojen puolesta lähellä F11 mutta takapenkki ei ollut kovin mukava istua pidempään. Ohjaus bemariksi ylitehostettu ja alusta oli vähän erikoinen. Ei tuntunut ajossa tutulle. Hallintalaitteet ja voimalinja oli kyllä kohdallaan. Käyttö oli muuten tuttua ja yhden polkimen käyttöön tottui nopeasti. Ihan ok auto mutta tuohon rahaan odottaisi enemmän.
                              Last edited by _nixu_; 13-04-2022, 07:13.
                              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17509
                                • Turku

                                Originally posted by peLoGo? View Post
                                Näillä kriteereillä mun valinta olis BMW i4 tai Polestar 2 Dual motor. Polestarissa on aika pieni takaluukku. Bemarissa taitaa olla isompi? Toisaalta ostaa sen toisen auton sitten sen kokoisena johon mahtuu mökkireissun kamat.
                                I4 vie käytännössä koko budjetin.
                                Näillä mennään:
                                - BMW E81 118i since 2017
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎