Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Markus-
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1463
    • Ihan Savossa

    Originally posted by pyroz View Post
    Excel <3

    Oikeasti Excelin sijaan ovat sähkökaapin ovessa ruutupaperilla, eli analogi-Excelissä

    Tähän mennessä reilu 1,5v aikana sähköautoilun statsit: 31tkm ajettu, 5700kWh käytetty ja se on maksanut veroineen about ~655€.
    Eli 18,4 kwh/100 km. Melko vähällä olet päässy jos vielä sisältää lataushäviöt.

    E-golfissa oli kylmimmän talven keskikulutus auton mukaan 25 kwh/100km, ei siis sisällä lataushäviöitä. Nyt tuosta lukemasta luonnollisesti tultu jo alas päin.

    Ford Mondeo Mk3 STW
    VW E-Golf 2015
    BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6709
      • PK-seutu

      Originally posted by -Markus- View Post
      Eli 18,4 kwh/100 km. Melko vähällä olet päässy jos vielä sisältää lataushäviöt.

      E-golfissa oli kylmimmän talven keskikulutus auton mukaan 25 kwh/100km, ei siis sisällä lataushäviöitä. Nyt tuosta lukemasta luonnollisesti tultu jo alas päin.
      Talvella menee kyllä 20kWh rikki useinkin, mutta kesällä sitten taas monet ajot alle 15kWh. Keskiarvona tuo reilu 18 on ihan alueella
      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

      Comment

      • duckland
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2003
        • 418

        Syksyllä nollattu kulutusmittari ja 28 kwh näyttää kulutus mulla 530e. Tallista aina lähtö 21 lämmitys. Töistä kylmästä parkkipaikasta paluu. Auton akun koko ja range vahvistaa tuon aika lähelle totuudeksi. Tosin ajo on 40-50 teitä ja risteyksiä ja liikennevaloja.

        Comment

        • jokes911
          Bimmer Fanatic
          • May 2008
          • 875
          • Espoo

          Originally posted by duckland View Post
          Syksyllä nollattu kulutusmittari ja 28 kwh näyttää kulutus mulla 530e. Tallista aina lähtö 21 lämmitys. Töistä kylmästä parkkipaikasta paluu. Auton akun koko ja range vahvistaa tuon aika lähelle totuudeksi. Tosin ajo on 40-50 teitä ja risteyksiä ja liikennevaloja.
          Paljon on ollut bensankulutus? Ja onko 9 vai 12 kokosella akulla?
          2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
          2022 X3 Charged Edition Msport
          1999 Honda CBR 900 SC33
          2009 Husqvarna SMR 510
          2017 KTM EXCF 350

          Comment

          • duckland
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2003
            • 418

            Originally posted by jokes911 View Post
            Paljon on ollut bensankulutus? Ja onko 9 vai 12 kokosella akulla?
            Bensankulutus koko talvelta 3,1 litraa. Oikeaa kulutusta mahdoton sanoa. En oo pitänyt mitään kirjaa mitä toi vie jos bensalla oikeasti enemmän ajaisi. Pienempi akkunen kyseessä.

            Comment

            • TheRipper
              Bimmer Enthusiast
              • May 2012
              • 4978
              • Paimio

              Ei ehkä ihan mahdottomasti yllätä se että Tesloissa vikoja runsaasti mutta huollon tilanne on aikas huolestuttava:

              F10 523iA 2010

              Ex: E39 528iA 1997
              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
              Ex: E65 745iA 2003
              Ex: E46 318i 1998
              Ex: E34 525iA 1989

              Comment

              • jokes911
                Bimmer Fanatic
                • May 2008
                • 875
                • Espoo

                Originally posted by duckland View Post
                Bensankulutus koko talvelta 3,1 litraa. Oikeaa kulutusta mahdoton sanoa. En oo pitänyt mitään kirjaa mitä toi vie jos bensalla oikeasti enemmän ajaisi. Pienempi akkunen kyseessä.
                Ok, sama pieni akku myös minulla. Ja luvut oli siis 3.4 ja 27.3kWh.

                Bensaa tuo vie kaupungissa ja varsinkin pätkäajossa paljon (siis ilman sähköä) mutta maantiellä pääsee ihan kelvollisiin lukuihin. Kutosella alkavat luvut saa helposti vaikka olis 100 rajoituksena. Hki - Tahko - Hki 950km meni täydellä autolla ja boxi katolla 6.8. Ja keskinopeus oli yli 90 tuolla matkalla. Ei mikään haamulukema mutta ihan kelvollinen.
                2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                2022 X3 Charged Edition Msport
                1999 Honda CBR 900 SC33
                2009 Husqvarna SMR 510
                2017 KTM EXCF 350

                Comment

                • Thmas
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2008
                  • 531
                  • HEL

                  No nyt on Model S 100D alla. Aika paljon vaatii totuttelua ja aikaa varmasti kuluu ennen kuin oppii tätä käyttämään. Ilma-alustaa pelaa kyllä kivasti.
                  Audi e-tron 55

                  Exiä:
                  1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                  Comment

                  • Esko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 11680
                    • Kouvola

                    Originally posted by Thmas View Post
                    No nyt on Model S 100D alla. Aika paljon vaatii totuttelua ja aikaa varmasti kuluu ennen kuin oppii tätä käyttämään. Ilma-alustaa pelaa kyllä kivasti.
                    Onnittelut hankinnasta. Nopeasti noi asetukset ja valikot tulee tutuksi, kun on selkeä ja looginen ulkoasu. Tuoreessa päivityksessä tuli myös Suomi kielivalinnaksi. Auto wlan-verkkoon ja päivittämään. Tesla äppi on kanssa mainio auton etäkäyttämiseen.
                    Last edited by Esko; 05-04-2022, 21:23.

                    Comment

                    • Wespa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2016
                      • 1832
                      • Karjaa

                      Originally posted by Esko View Post
                      Onnittelut hankinnasta. Nopeasti noi asetukset ja valikot tulee tutuksi, kun on selkeä ja looginen ulkoasu. Tuoreessa päivityksessä tuli myös Suomi kielivalinnaksi. Auto wlan-verkkoon ja päivittämään. Tesla äppi on kanssa mainio auton etäkäyttämiseen.
                      Ehkä vähän asiatonta kommentoida näin sähköautotopicciin, mutta sanonpahan kuitenkin: voisi luulla tuon perusteella että puhe on uudesta puhelimesta eikä autosta. Niin ne ajat muuttuu, aiemmin tälläkin palstalla uuden ajoneuvon hankinnan osalta kiinnosti eniten onko se hyvä ajettavuudeltaan eikä kaiken maailman äpit ja wlanit yms.

                      Kylläpäs sitä tuntee itsensä jo näin reilusti alle nelikymppisenäkin vanhaksi kun oikein mikään 2000-luvun ensimmäistä vuosikymmentä uudempi auto ei voisi vähempää kiinnostaa juuri tuon nelipyöräiseksi tietokoneeksi muuttumisen vuoksi vaikka hinta ei ole mikään este hakea vaikka uutta autoa kaupasta samantien.. No, tätä vauhtia kun maailma muuttuu niin voi tulla yllättävän äkkiä eteen tarve tehdä E39:lle ja 944:selle sähkökonversiot.
                      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                      Porsche 944 -86 (DE)
                      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                      Comment

                      • larsen
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2020
                        • 73
                        • Tampere

                        Originally posted by Thmas View Post
                        No nyt on Model S 100D alla. Aika paljon vaatii totuttelua ja aikaa varmasti kuluu ennen kuin oppii tätä käyttämään. Ilma-alustaa pelaa kyllä kivasti.
                        Onnittelut! Jos et ole vielä lukenut, kannattaa selailla Tyyliniekasta Joose Luukkasen juttuja. Niissä on paljon kahlattavaa, mutta myös varsinkin latauksiin liittyvää detaljitietoa, mitä en ole muualta bongannut.


                        F36 420ix
                        Ex. E39

                        -- menneiltä vuosilta --
                        Porsche Boxster, Mazda MX-5, Cadillac Seville STS, Chrysler Vision, Mitsubishi Eclipse, Pontiac Trans Am, Ford Thunderbird, Subaru XT, Toyota Celica Supra, Ford Capri
                        pari mannelavettia ja muita bulkkikulkineita

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17509
                          • Turku

                          Näillä mennään:
                          - BMW E81 118i since 2017
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • Esko
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2002
                            • 11680
                            • Kouvola

                            Originally posted by Wespa View Post
                            Ehkä vähän asiatonta kommentoida näin sähköautotopicciin, mutta sanonpahan kuitenkin: voisi luulla tuon perusteella että puhe on uudesta puhelimesta eikä autosta. Niin ne ajat muuttuu, aiemmin tälläkin palstalla uuden ajoneuvon hankinnan osalta kiinnosti eniten onko se hyvä ajettavuudeltaan eikä kaiken maailman äpit ja wlanit yms.
                            Kylläpäs sitä tuntee itsensä jo näin reilusti alle nelikymppisenäkin vanhaksi kun oikein mikään 2000-luvun ensimmäistä vuosikymmentä uudempi auto ei voisi vähempää kiinnostaa juuri tuon nelipyöräiseksi tietokoneeksi muuttumisen vuoksi vaikka hinta ei ole mikään este hakea vaikka uutta autoa kaupasta samantien.. No, tätä vauhtia kun maailma muuttuu niin voi tulla yllättävän äkkiä eteen tarve tehdä E39:lle ja 944:selle sähkökonversiot.
                            Ominaisuuksia tulee koko ajan lisää, niin tulisi melko epämiellyttävä nappiviidakko kojelaudassa, jos kaikille toiminnoille loisi fyysisen napin. Sama homma huomattiin puhelimissa 15 vuotta sitten, kun ominaisuudet lisääntyi, syntyi kosketusnäytölliset puhelimet. Kaikki oli taas loogista ja selkeää. Ei sinullakaan taida mikään Doro tai Nokia 3110 olla käytössä? Asetuksissa kyse on paljon auton personoinnista omiin tarpeisiin ja kun ne saa kohdilleen, ei niihin ole tarvetta mennä kajoamaan päivittäin tai edes kuukausittain. Ilmastointi toimii automatiikalla jne. Ajamaan pääsee kunhan avain on taskussa, lähestyt autoa ja ovien lukitus aukeaa automaattisesti, hyppää autoon ja viiksestä valitsee D tai R ja liikkeelle. Ei tarvi painella mitään erillisiä start-nappeja tai työntää avainta mihinkään telakkaan tms. Sama pysähdyttäessä painat viiksestä P-nappia, astut ulos autosta ja lähdet kävelemään, niin auto ”sammuu” automaattisesti ja ovet menee lukkoon. Päivittäiset toimet on lähinnä äänenvoimakkuuden säätäminen ja radiokanavan valitseminen tai Spotifystä uuden kappaleen valitseminen.

                            E39:ssä alkoi olla jo melkoinen läjä erilaisia nappeja ominaisuuksille. Pelkästään automaatti-ilmastoinnin paneelissa oli toistakymmentä nappia ja lopunperin kun laitoin mieluisan lämpötilan, niin tarviko niitä nappeja painella päivittäin? Sama 4:3 ja 16:9 naveissa oli hirveä läjä nappeja ja rullia ja lopunperin tarvit niistä vai muutamaa päivittäin. E60:n kanssa oli jo pakko lähteä integroimaan ominaisuuksia järkevämpään muotoon. Mitä tulee etäohjauksiin, niin porukka rakenteli jo 15v sitten kaikennäköisiä etäohjauksia webastoihin myös näihin E39 aikakauden vehkeisiin vanhoista Nokian puhelimista

                            Omasta mielestä on myös nykyaikaa, että auton ohjelmisto- ja navigointipäivitykset voi kuka tahansa ladata ilmaiseksi suoraan verkon yli vaikka omassa pihassa ilman sen kummempaa ymmärrystä tietotekniikasta. Ei tarvi olla mikään Böntti ja omistaa läjää erilaisia kaapeleita/ohjelmistoja, hankkia vuosittain uusi navi DVD tai käyttää auto merkkihuollossa piuhan perässä, että oma auto pysyy ajan tasalla ja saat uusia ominaisuuksia käyttöön. Mitä tulee tuohon Tesla puhelinsovellukseen, niin aivan helvetin kätevä kun voit etänä laittaa auton lämpiämään/viilentymään 5-15min ennen liikkeelle lähtöä, niin auto on halutussa lämpötilassa kelillä kuin kelillä. Voi myös laittaa ratin tai penkkien lämmityksen päälle etänä. Niin kuuma kun viime kesäkin oli, niin kyllä vitutti tulla autolle, kun autossa oli sisällä +50 astetta seisovaa ilmaa. Lähde siinä sitten paita ja naama hiessä ajamaan ilmastoinnin huutaessa hoosiannaa ja ehkä 10-15min päästä pahin tuska helpottaa. Teslan äpistä voit myös näppärästi tilata autolle huollon, tarkistaa onko autolle tullut päivityksiä, etäohjata autoa Summon-toiminnolla esim. parkkipaikalla jos joku idiootti on parkannut aivan viereen etkä saa ovia avattua. Tietty saa kanssa luukut ja ovet avattua tai katsottua onko vaimo vieraissa jne. Uusissa Tesloissa on myös lataushistorian seuranta tossa sovelluksessa, että ei tarvi enää omaa exceliä ylläpitää.

                            Comment

                            • SkyMan
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2008
                              • 518
                              • Sirius

                              Originally posted by Esko View Post
                              Ominaisuuksia tulee koko ajan lisää, niin tulisi melko epämiellyttävä nappiviidakko kojelaudassa, jos kaikille toiminnoille loisi fyysisen napin. Sama homma huomattiin puhelimissa 15 vuotta sitten, kun ominaisuudet lisääntyi, syntyi kosketusnäytölliset puhelimet. Kaikki oli taas loogista ja selkeää. Ei sinullakaan taida mikään Doro tai Nokia 3110 olla käytössä? Asetuksissa kyse on paljon auton personoinnista omiin tarpeisiin ja kun ne saa kohdilleen, ei niihin ole tarvetta mennä kajoamaan päivittäin tai edes kuukausittain. Ilmastointi toimii automatiikalla jne. Ajamaan pääsee kunhan avain on taskussa, lähestyt autoa ja ovien lukitus aukeaa automaattisesti, hyppää autoon ja viiksestä valitsee D tai R ja liikkeelle. Ei tarvi painella mitään erillisiä start-nappeja tai työntää avainta mihinkään telakkaan tms. Sama pysähdyttäessä painat viiksestä P-nappia, astut ulos autosta ja lähdet kävelemään, niin auto ”sammuu” automaattisesti ja ovet menee lukkoon. Päivittäiset toimet on lähinnä äänenvoimakkuuden säätäminen ja radiokanavan valitseminen tai Spotifystä uuden kappaleen valitseminen.

                              E39:ssä alkoi olla jo melkoinen läjä erilaisia nappeja ominaisuuksille. Pelkästään automaatti-ilmastoinnin paneelissa oli toistakymmentä nappia ja lopunperin kun laitoin mieluisan lämpötilan, niin tarviko niitä nappeja painella päivittäin? Sama 4:3 ja 16:9 naveissa oli hirveä läjä nappeja ja rullia ja lopunperin tarvit niistä vai muutamaa päivittäin. E60:n kanssa oli jo pakko lähteä integroimaan ominaisuuksia järkevämpään muotoon. Mitä tulee etäohjauksiin, niin porukka rakenteli jo 15v sitten kaikennäköisiä etäohjauksia webastoihin myös näihin E39 aikakauden vehkeisiin vanhoista Nokian puhelimista

                              Omasta mielestä on myös nykyaikaa, että auton ohjelmisto- ja navigointipäivitykset voi kuka tahansa ladata ilmaiseksi suoraan verkon yli vaikka omassa pihassa ilman sen kummempaa ymmärrystä tietotekniikasta. Ei tarvi olla mikään Böntti ja omistaa läjää erilaisia kaapeleita/ohjelmistoja, hankkia vuosittain uusi navi DVD tai käyttää auto merkkihuollossa piuhan perässä, että oma auto pysyy ajan tasalla ja saat uusia ominaisuuksia käyttöön. Mitä tulee tuohon Tesla puhelinsovellukseen, niin aivan helvetin kätevä kun voit etänä laittaa auton lämpiämään/viilentymään 5-15min ennen liikkeelle lähtöä, niin auto on halutussa lämpötilassa kelillä kuin kelillä. Voi myös laittaa ratin tai penkkien lämmityksen päälle etänä. Niin kuuma kun viime kesäkin oli, niin kyllä vitutti tulla autolle, kun autossa oli sisällä +50 astetta seisovaa ilmaa. Lähde siinä sitten paita ja naama hiessä ajamaan ilmastoinnin huutaessa hoosiannaa ja ehkä 10-15min päästä pahin tuska helpottaa. Teslan äpistä voit myös näppärästi tilata autolle huollon, tarkistaa onko autolle tullut päivityksiä, etäohjata autoa Summon-toiminnolla esim. parkkipaikalla jos joku idiootti on parkannut aivan viereen etkä saa ovia avattua. Tietty saa kanssa luukut ja ovet avattua tai katsottua onko vaimo vieraissa jne. Uusissa Tesloissa on myös lataushistorian seuranta tossa sovelluksessa, että ei tarvi enää omaa exceliä ylläpitää.
                              Ymmärrän pointin ja tottahan tuossa on moni asia, mutta onko se hyvä auto? Itse en ole Model-S:llä ajanut, mutta kolmonen jäi kyllä kauppaan. Voimalinja pois, niin varsin keskinkertainen tuote.
                              Coffee isn´t my cup of tea

                              Comment

                              • ritariässä
                                BTCF Member
                                • Jan 2006
                                • 3517
                                • Raisio

                                Nykylaitteissa vaikka hienoja ovatkin, kiusaavat jatkuvat päivitykset ja kun lopulta auto, käyttäjä ja puhelinaplikaatiot puhuvat sujuvasti samaa kieltä ja aurinko paistaa, mutta kun perkele puhelimeen tulee uusi päivitys tms, osa toiminnoista tilttaa tai tökkii.

                                Se näissä uusiss ristiriitaista, käytön pitäs olla helppoo, mutta ei se aina ole ja huoltotiski kutsuu.

                                Vanhassa e39 se sixgangin kutonen on aina tutussa ja turvallisessa paikassa
                                G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎