Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jori
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1010
    • Vantaa

    Originally posted by Esko View Post
    Omassa Model S:ssä 750€ Fenniassa täyskasko tuulilasivakuutuksen kera. Veli hommasi juuri Model 3 Long Rangen ja sille Fenniasta täyskasko ja tuulilasivakuutus pyöreesti 1000€. Yllätys oli toi, että Model 3 oli kalliimpi, mutta toki uudempi autokin.
    Model 3 ymmärrän kun katsoo miten niillä täällä pk-seudulla ajaa tietyt ryhmät. Ja niitä myös vuokra käytössä täällä ja täysin älyvapaata kaahaamista vuokra peleillä.

    Model S alustavasti varattu huomiselle ja katsotaan kuinka käy 😅
    Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
    Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

    Comment

    • Thmas
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2008
      • 531
      • HEL

      Mulla 2019 Model S:ssä liikenne + kasko + lasivakuutus n. 1100€ / vuosi. Vähän kallis mielestäni.
      Audi e-tron 55

      Exiä:
      1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

      Comment

      • jori
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 1010
        • Vantaa

        Originally posted by Thmas View Post
        Mulla 2019 Model S:ssä liikenne + kasko + lasivakuutus n. 1100€ / vuosi. Vähän kallis mielestäni.
        Aika sama kuin G05 X5 e45.
        Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
        Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11680
          • Kouvola

          Originally posted by Thmas View Post
          Mulla 2019 Model S:ssä liikenne + kasko + lasivakuutus n. 1100€ / vuosi. Vähän kallis mielestäni.
          IF ja Pop taisi olla ainoa yhtiöt, jotka antoi suoraan nettisovelluksesta hinnan ja oli juuri luokassa 1000-1100€. Itsellä on kuitenkin kaikki vakuutukset Fenniassa, niin soitto tutulle vakuutusnaiselle, niin sai tosta puristettua alaspäin hintaa vielä keskittämisetuineen yms.

          Comment

          • ///Jone
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2009
            • 1281
            • HKI

            Originally posted by _nixu_ View Post
            En sun viestiä lainannut, oli ihan toinen joka aloitti ennustamaan että nousee paljon ja pian..

            Autoilun kustannukset tulevat nousemaan. Mutta nouseeko sähköauton kulut fossiilin tasolle ja lähivuosina niin en usko. Toki varsinkin prosentteina sähköautoilun hinta tulee nousemaan. Toivottavasti Arkadianmäellä laitettaisiin menot tulojen mukaan niin ei tarvitsisi verottaa kansalaisia hengiltä
            Ei vielä tullutkaan tässä keskustelussa esiin sähkön ja fossiilisen polttoaineen tuotantopaikkojen ja kulurakenteen erot. Sähköä voi tuottaa Suomessa ja kulut joita sen tuotosta syntyy ovat mahdollisesti hyvin erilaisia kuin fossiilisissa polttoaineissa. Mainitut seikat taas vaikuttavat siihen kuinka paljon valtion kirstuu tulee rahaa. Eikö puhuta miljardeista rahaa, joka menee öljyntuottajamaihin…tulevaisuudessa ei mene.
            ______________________
            Nykyinen:
            Model 3

            BMW:t vuodesta 2009:
            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

            Comment

            • PNM2
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2015
              • 1069
              • Espoo

              Originally posted by TheRipper View Post
              Euroopan mittakaavasssa suomessa on vielä halpaa sähköä ja sähköautoilun myötä sähkönkulutus kasvaa...kyllä sähköstä sitten pitää sama veroprosentti saada kuin polttoaineista.

              Voi olla että olen yltiöpessimistinen tässä asiassa mutta jos suomi jotain osaa tehdä hyvin se on verotus.
              Sähkön hinta on Suomessa Euroopan keskitasoa tai hieman alle ja sitä kalliimpaa sähkö on, mitä etelämmäs mennään eli esim Pohjois-Euroopassa ollaan aika normitasolla. Hintapiikkien aikaan kuten esim viime joulukuussa Suomessa oli Euroopan kalleinta sähköä.

              Onko sähkönkulutuksen kasvu jotenkin huono asia sähköyhtiöille? Miten sähkönkulutuksen kasvu liittyy sähkön verotukseen, joka koostuu siirron yhteydessä perittävästä sähköverosta (sisältää valmisteveron ja valtion huoltovarmuusmaksun) sekä alvista, joka peritään sähköstä, siirrosta, sähköverosta ja huoltovarmuusmaksusta. Valmisteveroa toki voisi nostaa, mutta sähkön siirtohinta on jo nyt kaikkien hampaissa. Sähköä myyvät ja siirtävät yksityiset sähköyhtiöt ja verotuksesta päättää valtio. Toki voi laskea, paljonko sähköveron nosto tämänhetkisestä ykkösluokan 2,79372 c/kWh:sta koko Suomen ykköskategorian kulutuksella pitäisi olla, jotta katetaan aikanaan sähköautoilun vuoksi vähentyneen polttonesteiden käytön luoma verotarve. Tämäkin toki osuisi kaikkiin ihmisiin eikä vain sähköautoilijoihin tai autoilijoihin yleisesti.

              En todellakaan väitä, ettei sähköautoilu jonkin verran kallistu mutta näillle esityksille voisi antaa jotain esimerkkejä eikä vain kirjoittaa toistensa kanssa epäloogisia lauseita peräkkäin.
              Last edited by PNM2; 04-05-2022, 12:35.
              i4 M50
              ex: G30 530e xDrive M-Sport
              ex: F11 525d xDrive
              ex: F11 520d
              ex: E91 318i

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8972
                • Kellokoski

                Originally posted by ///Jone View Post
                Ei vielä tullutkaan tässä keskustelussa esiin sähkön ja fossiilisen polttoaineen tuotantopaikkojen ja kulurakenteen erot. Sähköä voi tuottaa Suomessa ja kulut joita sen tuotosta syntyy ovat mahdollisesti hyvin erilaisia kuin fossiilisissa polttoaineissa. Mainitut seikat taas vaikuttavat siihen kuinka paljon valtion kirstuu tulee rahaa. Eikö puhuta miljardeista rahaa, joka menee öljyntuottajamaihin…tulevaisuudessa ei mene.

                Toisaalta Suomessa jalostetaan öljyä ja on jalostettu kauan. Jokunen miljardi siitäkin on verotuloina ja suoraan osinkoina valtion kassaan kertynyt näiden vuosien aikana..
                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                • |foder|
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 7042
                  • Forssa

                  Olihan tästä juuri pari kuukautta sitten tehty avoimet laskelmat. Noin puolen vuoden ajan suomi on hyvinkin omavarainen sähkön osalta. Sitten kun on lämmityskausi, jäädäänkin nippanappa plus miinusnollalle ja kun on kunnon pakkaset, ostetaan kallillaa tuontisähköä reilusti.

                  Jos ja kun sähköautojen suosio kasvaa, sanotaanko vaikka puolet suomen autoista sähköistyy, ostetaankin entistä enemmän ja useammin kallista ulkolaista sähköä. Tähän päälle kaiken muun kulutuksen kasvu. Mitäpä lottoatte, nouseeko vai laskeeko sähkön hinta tulevaisuudessa? Aivan varmasti.

                  Sähkön hinnan nousu jollain aikavälillä on meidän kaikkien ongelma.
                  Nyt:
                  E82 135i -11

                  Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                  Comment

                  • jori
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 1010
                    • Vantaa

                    Originally posted by |foder| View Post
                    Olihan tästä juuri pari kuukautta sitten tehty avoimet laskelmat. Noin puolen vuoden ajan suomi on hyvinkin omavarainen sähkön osalta. Sitten kun on lämmityskausi, jäädäänkin nippanappa plus miinusnollalle ja kun on kunnon pakkaset, ostetaan kallillaa tuontisähköä reilusti.

                    Jos ja kun sähköautojen suosio kasvaa, sanotaanko vaikka puolet suomen autoista sähköistyy, ostetaankin entistä enemmän ja useammin kallista ulkolaista sähköä. Tähän päälle kaiken muun kulutuksen kasvu. Mitäpä lottoatte, nouseeko vai laskeeko sähkön hinta tulevaisuudessa? Aivan varmasti.

                    Sähkön hinnan nousu jollain aikavälillä on meidän kaikkien ongelma.
                    Pyhäjoelle tai muualle kuudes ydinvoimala pystyyn niin ei ole enää tarvetta tuontisähkölle.
                    Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                    Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7518
                      • Jyväshyvä

                      Originally posted by |foder| View Post
                      Jos ja kun sähköautojen suosio kasvaa, sanotaanko vaikka puolet suomen autoista sähköistyy, ostetaankin entistä enemmän ja useammin kallista ulkolaista sähköä. Tähän päälle kaiken muun kulutuksen kasvu. Mitäpä lottoatte, nouseeko vai laskeeko sähkön hinta tulevaisuudessa? Aivan varmasti.

                      Sähkön hinnan nousu jollain aikavälillä on meidän kaikkien ongelma.
                      Nousee...

                      Jos Suomessa olisi vaikkapa 1.5 miljoonaa sähköautoa nykyisten lisäksi, karkeasti laskettuna sähkön kulutus vuositasolla nousisi n. 6.6 TWh (22 kWh/100 km, keskimäärin 20 tkm/vuosi). 2019 kokonaiskulutus oli 81 TWh Suomessa joten puolet henkilöautokannasta sähköistämällä vuosikulutus nousisi n. 8%. toisaalta taas kulutuksen ennustetaan nousevan muutekin, liekkö uusien tuulivoimaloiden kapasiteetti riittää korvaamaan muun kasvun ja vanhempien poistuman...

                      Toisaalta sitten kun joskus Suomessa on 1.5 miljoonaa sähköautoa liikenteessä niin niiden uusimpien keskikulutus tuskin enää silloin on 22 kWh/100 km...

                      Toivottavasti Pyhäjoen atomisärkijä saadaan rakennettua valmiiksi jollain järkevällä aikataululla. Sähkön omavaraisuus olisi kyllä hyve.

                      Jos nyt vähänkään osaan laskea niin 1200 MWh tuottavalla reaktorilla tuotettaisi n. 2.4 miljoonan henkilöauton sähköt...
                      Last edited by MajorDrake; 04-05-2022, 09:46.
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • |foder|
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2006
                        • 7042
                        • Forssa

                        Valitettavasti jo nyt ydinvoiman rakentaminen takkuaa eikä ihan heti ole näköpiirissä helpotusta sähkönhintaan.
                        Nyt:
                        E82 135i -11

                        Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                        Comment

                        • Esko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 11680
                          • Kouvola

                          Originally posted by |foder| View Post
                          Olihan tästä juuri pari kuukautta sitten tehty avoimet laskelmat. Noin puolen vuoden ajan suomi on hyvinkin omavarainen sähkön osalta. Sitten kun on lämmityskausi, jäädäänkin nippanappa plus miinusnollalle ja kun on kunnon pakkaset, ostetaan kallillaa tuontisähköä reilusti.

                          Jos ja kun sähköautojen suosio kasvaa, sanotaanko vaikka puolet suomen autoista sähköistyy, ostetaankin entistä enemmän ja useammin kallista ulkolaista sähköä. Tähän päälle kaiken muun kulutuksen kasvu. Mitäpä lottoatte, nouseeko vai laskeeko sähkön hinta tulevaisuudessa? Aivan varmasti.

                          Sähkön hinnan nousu jollain aikavälillä on meidän kaikkien ongelma.
                          Eipä täällä pohjolassa kairata öljyä tai maakaasuakaan maaperästä, että ollaan 100% tuonnin varassa. Voi vaan pelolla seurata mitä polttoaine tulee maksamaan vuoden päästä, kun Suomi ja muu Eurooppa on lopettanut tai minimoinut öljyn ja maakaasun ostamisen Venäjältä. Sähköä tuottaa joka valtio ja voit myös itse tuottaa aurinkopaneeleilla, mutta öljyä tai maakaasua ei. Suurin osa käyttäjistä myös lataa sähköautoja yöaikaan jolloin sähkön kulutus on vuorokauden sisällä muuten pienintä. Tuolla tasataan aika mukavasti kulutuspiikkejä tuottajan suuntaan ja sitä kautta tuontisähkön ostaminen voidaan minimoida. Eli vaikka kulutus kasvaa, ei se välttämättä tarkoita yksi yhteen, että kaikki joudutaan hankkimaan tuontisähkönä.

                          Comment

                          • wibzu
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2010
                            • 149
                            • Muurame

                            Tämä kuvaaja on hyvä pitää mielessä arvioidessa Suomen sähkön kulutusta vuositasolla ja sähköautojen vaikutusta kokonaiskulutukseen. Teollisuutta poistuu/tehostuu sitä tahtia, että trendi on hyvin tasainen - jopa laskeva
                            Attached Files
                            E91 320dA -06

                            Comment

                            • |foder|
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 7042
                              • Forssa

                              Hetkellisiä piikkeillä ja tasauksillä ei ole väliä jos kokonaistuotanto ei riitä. Tietty lataus ajankohdan valinnalla voi jonkin verran vaikuttaa omaan hintaan, silti tuontisähkö nostaa hintaa yleisesti.

                              "2020 sähkön kokonaiskulutuksesta 82 prosenttia katettiin kotimaisella tuotannolla ja 18 prosenttia sähkön nettotuonnilla."

                              Nyt:
                              E82 135i -11

                              Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                              Comment

                              • PNM2
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2015
                                • 1069
                                • Espoo

                                Originally posted by |foder| View Post
                                Hetkellisiä piikkeillä ja tasauksillä ei ole väliä jos kokonaistuotanto ei riitä. Tietty lataus ajankohdan valinnalla voi jonkin verran vaikuttaa omaan hintaan, silti tuontisähkö nostaa hintaa yleisesti.

                                "2020 sähkön kokonaiskulutuksesta 82 prosenttia katettiin kotimaisella tuotannolla ja 18 prosenttia sähkön nettotuonnilla."

                                https://www.stat.fi/til/salatuo/2020...ie_001_fi.html
                                Tämän jälkeen toki otettu käyttöön Olkiluoto 3 ja tässä lainaus:

                                Uusi reaktori tekee Suomesta entistä omavaraisemman sähkön suhteen. Nettotuonti pienenee.

                                – Vajaa viidennes sähköstä tuotiin viime vuonna ulkomailta. Kun tässä sivussa myös tuulivoimaa tulee vuosittain verkkoon ainakin tuhat megawattia, niin parin vuoden päästä olemme jo energiaomavarainen maa, Fingridin Jyrinsalo laskee.
                                i4 M50
                                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                                ex: F11 525d xDrive
                                ex: F11 520d
                                ex: E91 318i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎