Paljonkohan tuo 2018 mallin i3s on maksanut uutena? Onko puolet sulanut?
Seat Miitä sai uutena 2-3v sitten 15k€. Nyt halvin käytetty 20k€. Saa nähdä onko kohta 4v & +50%.
Suuri sähköautokeskustelu osa VI
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by jani View PostNettiautosta poimittua:
- i3s vm. 2021 ajettu 13tkm hintaa 38400e
- i3s vm. 2018 ajettu 78km hintaa 24400e
En kyllä tässä näe mitään arvon erikoista arvon säilymistä, ei ole kaukana "noin 4 vuotta ja noin -50%" -kaavasta?
i3 autojen markkinoiden kokonaisuus ei ole tuossa sinun kahdessa kaivamassasi esimerkissä muutenkaan. 120Ah i3s autot maksaa Euroopassa ~30k€ ja siitä ylöspäin (2019+). Siihen sitten verot, hakukulut, talvivanteet ja renkaat jne.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by 205/65-15H View PostMitä tulee arvon säilytykseen niin näkisin että täys-sähköauto säilyttää arvonsa paremmin kuin samanhintainen polttis.
- i3s vm. 2021 ajettu 13tkm hintaa 38400e
- i3s vm. 2018 ajettu 78km hintaa 24400e
En kyllä tässä näe mitään arvon erikoista arvon säilymistä, ei ole kaukana "noin 4 vuotta ja noin -50%" -kaavasta?Last edited by jani; 01-11-2022, 14:29.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by VilleP View PostRinta-Juopon tutkimus kertoi samaa asiaa mutta toisinpäin. 8x% bensa/diesel auton omistajista edelleen vaihtaa diesel/bensa autoihin.
Tämä on tätä tilastojen tulkintaa ja miten asiat esitetään. Saadaan loppu tulos kuulostamaan kuulijan korvaan miltä halutaan. Helppo vaikuttaa ihmisten mieliin.
Tuossa K-auton uutisessa oli kuitenkin jo otsikossa kyselyryhmä: "- - 83 % K-Latauksen asiakkaista uskoo- - ".
Vaikea tuon pohjalta on juuri mitään tulevaisuudenennustetta sanoa, mutta ei jutusta nyt läpi paista tahto vain vaikuttaa ihmisten mieliin.
Leave a comment:
-
-
Tuosta voisi rohkeampi päätellä että vaihtamalla paranee.
Vaimot vaihtoon? :think
Leave a comment:
-
-
Rinta-Juopon tutkimus kertoi samaa asiaa mutta toisinpäin. 8x% bensa/diesel auton omistajista edelleen vaihtaa diesel/bensa autoihin.
Tämä on tätä tilastojen tulkintaa ja miten asiat esitetään. Saadaan loppu tulos kuulostamaan kuulijan korvaan miltä halutaan. Helppo vaikuttaa ihmisten mieliin.
Leave a comment:
-
-
No ilmankos prosentit vaikuttikin vähän ylävireisiltä. Valtaosa lataajista meinaa ladata jatkossakin.
Leave a comment:
-
-
Niin siis 83% K-latausaseman käyttäjistä aikoo vaihtaa seuraavaksi sähköautoon. Ei kait siellä muita käyttäjiä ole ollut kuin täys sähkö ja lataushybridi.
Leave a comment:
-
-
Eikös suomalaisen auton keskihinta ollut luokkaa 6000-7000eur? Sähköautojen keskihinta varmaan 5-6x, jos nyt jätetään upit yms laskuista. Siihen nähden tuo 83% kuulostaa aika korkealta. Ehkä 83% suomalaisista on suhdannenäkymistä huolimatta rikastumassa lähitulevaisuudessa. Tuo gallup kannattaisi tehdä verkkokyselyn sijaan vaikka Kontulan ostarilla.
Leave a comment:
-
-
Arvonalenemakeskusteluun. Nyt on nähty arvonalenemista sitten kesän, kun markkinat olivat kuumat. Muutosta tuohon tilanteeseen on ainakin: epävarma sähkön hinta, korkotason nousu ja kuluttajien heikko luottamus talouteen, sekä polttoaineen hinnan laskeminen takaisin noin 2€ tai alle. Kuitenkin yhä lukuisat merkit ovat kalliimpia kuin uuden tilaus. Minullekin olisi sopinut oikein hyvin 1-vuoden vanha sähköauto, mutta kun uuden hankintatuella saa halvemmalla. Että mitä hintojen lasku lopulta koskee?
Sitten pitäisi erottaa, onko yleisesti kaikkien autojen myynti laskenut vai jonkun käyttövoimasegmentin. Ymmärtääkseni nyt on laskenut ihan kaiken ei-välttämättömän kysyntä, ja lisäksi koskien nimenomaan sähköautoa: sähkön hinnan osalta puuttunut tavan kuluttajalta "näköala tulevaan", eikä ilmastokriisi tunnut saavan monia kaupoilla maksamaan noin 10 % enempää sähköautosta. Samoin arkielämää useinkaan haittaa, että suurinosa polttoaineista on valtioista joissa ei perus- ja ihmisoikeuksia länsimaissa tunnetulla tavalla - toki sähköautoissa omat ongelmat, mutta teknologialle voi olla ratkottavissa (esim. LFP-akku jo tuotannossa parantaa tiettyjä asioita).
Taas kun nyt on tarjontarajoite uusista autoista, tarkoittaa se sitä, että tämä sama rajoite pitäisi vain siirtyä käytettyjen markkinoille. Eli kysyntää siellä 2-6-vuoden vanhoissa sähköautoissa riittää vielä pitkälle, koska nyt ei niitä saada markkinalle.
Huomattavaa samalla, että kyselytutkimuksessa lähes kaikki sähköauton ostaneet eivät harkitse muuta, samoin hybridiautoilijat ovat suurilta osin siirtymässä sähköön. Uuden auton ostajille fossiiliauto ei vaihtoehto. Henkilökohtaisesti, jos olisin saanut sähköautokokemuksen joskus 2019, niin olisin jo silloin sellaisen hankkinut, mutta ei sitä tuolloin edes miettinyt varteenotettavana vaihtoehtona käyttöautoon.
Toisinkin voi käydä eri lähtökohdista asiaa tarkastellen.
K-auton kyselytutkimus: https://www.kesko.fi/media/uutiset-j...ayssahkoauton/
Kyselytutkimuksen tulokset summattuna
- Seuraavaksi autonsa uskoo vaihtavan täyssähköön 83 % ja hybridiin 14 % vastaajista. 3 % ei osaa vielä sanoa. Nyt täyssähköautolla ajavista 96 % uskoo jatkossakin ajavansa sellaisella, nyt hybridillä ajavista 61 % uskoo seuraavaksi vaihtavansa täyssähköautoon.
- Erittäin tärkeänä uusiutuvalla energialla tuotettua lataussähköä pitää 31 %, jokseenkin tärkeänä 43 %, ei kovin tärkeänä 17 % ja ei lainkaan tärkeänä 9 % vastaajista.
- Ladatessaan K-Lataus-asemalla ruokaostoksilla käy lähes aina 82 % ja kahvilassa tai ravintolassa 33 % vastaajista. 13 % tekee jotain muuta ja 9 % ei yleensä tee juuri muuta kuin lataa autonsa ja jatkaa matkaa.
- Pääsyyt K-Latauksen käyttöön ovat latauksen sujuvuus (65 %) ja suotuisa sijainti itselle (44 %).
- Tärkeimpinä uusien K-Lataus-asemien sijainteina pidetään kauppakeskuksia (80 %) ja ruokakauppoja (80 %).
- Vastaajista 36 % toivoo lisää suurteholatauspisteitä, 21 % pikalatauspisteitä CCS-kaapelilla ja 21 % peruslatauspisteitä type 2 -kaapelilla.
Last edited by ///Jone; 01-11-2022, 11:11.
Leave a comment:
-
Mitä tulee arvon säilytykseen niin näkisin että täys-sähköauto säilyttää arvonsa paremmin kuin samanhintainen polttis. Sähköinen voimalinja on parempi varsinkin kaupungissa, verot ja käyttökulut on alhaisemmat. Näistä ostajat ovat valmiit maksamaan jatkossa enemmän ja korkea kysyntä pitää hintatason korkeammalla. Polttispuolella perushybrid (tojo) lienee hyvä sijoitus corolla- ja yaris luokissa.
Esim. meillä näyttää että perheen ainoa sähköauto ei edes palaudu markkinaan kun seuraava sähkis tulee pihaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by PNM2 View PostParas verrokki tähän akuston osalta on i3, jossa ei ongelmia ole isossa kuvassa ollut.
Asia kiinnostaa koska oma plääni olisi 2024 alkaa tosissaan vaihtamaan i4seen mikäli jaksan ajaa sinne asti nykyisellä F31lla. Uuteen ei oma pörssi riitä, enkä koe halua sijoittaa autoon 80-100keur, joten tästä johtuen ainoa vaihtoehto on kääntää katse käytettyihin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jani View PostJoo on modulaarinen rakenne se on tiedossa mutta mikä on sitten tapa millä näitä korjataan lopulta? Enkä ole yöunia menettämässä tämän asiaan kanssa, kunhan vain pähkäilen vähän laajemmalla katsonnalla millainen i4 voisi olla ostaa 3-4vuoden kuluttua?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View Posti4 akut korjataan takuuseen seuraavat 8 vuotta vielä. Eiköhän tällä välin korjausoppaat ja hinnat selviä ja muutu moneen kertaan. Ei kannata yöuniaan siitä menettää
Modulaarinen rakenne siellä näyttää tässäkin olevan:
https://bmwi.bimmerpost.com/forums/s....php?t=1896780
Leave a comment:
-
-
Leave a comment: