Ruotsin hallitus lakkauttaa mm. sähköautoista maksetun hankintatuen
Ruotsin hallitus lakkauttaa ilmastoystävällisempien autojen, kuten sähkö- ja hydridiautojen, hankinnasta maksetun tuen. Tuki lakkautetaan huomisesta tiistaista lähtien.
Niin sanottua ilmastobonusta on maksettu vuodesta 2018 lähtien, ja se on ollut korkeintaan 25 prosenttia uuden auton ostohinnasta. Tuki on ollut suurimmillaan 70 000 kruunua eli 6450 euroa, kertoo Dagens Nyheter.
Hallitus perustelee tuen lakkauttamista sillä, että ilmastoystävällisempien autojen ostosta on tullut tavallisempaa kuin bensiini- tai dieselautojen ostosta.
– Tietojen mukaan vuonna 2018 myydyistä autoista viisi prosenttia oli lmastobonuksen piirissä. Mutta viime kuukausina ilmastobonusta on maksettu lähes 60 prosentista ostetuista autoista.
Suuri sähköautokeskustelu osa VI
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Jarger View PostTSinänsä kyllä en ymmärrä, kaikenmaailman epärehellisyys on yhtä mukava kuin syöpä.
Leave a comment:
-
-
Tuo kuluttajansuoja on mielenkiintoinen asia nyt kun akut yleistyy autoissa isompina.
Minä en ole pystynyt muistaakseni aikoihin autoa ostamaan liikkeestä, kun on ollut helpompi myydä suoraan tai vaihtaa, ja syynätä se vaihdokki vaan läpi. Väittäisin että silmä on tarkempi kuin keskiverto autoliikkeen myyjällä tai sisäänostajalla. Nyttemmin toki jo elektroniikan osalta ajastaan jälkeen jäänyt kun se uusin auto oli 7 vuotta vanha ja tuosta aikaa 6 vuotta, eli alle 2010 luvulla näiltä osin vielä.
Mutta uudemmissa autoissa tuo kuluttajasuoja on merkittävä asia juuri tuon akuston takia, hankaloittaa kyllä huoletonta ostamista yksityiseltä melkoisesti.
Ja uskaltaako sähköautoa ostaa ilman mitään takuuta. Näemmä noitakin puljataan akuston kunnon ilmaisun suhteen(?)
Sinänsä kyllä en ymmärrä, kaikenmaailman epärehellisyys on yhtä mukava kuin syöpä.
Leave a comment:
-
-
Käyttövoimasta riippumatta minusta kaikki prosentin tarkkuudella oleva hinta spekulaatio on aika turhaa. Nettiauton pyynnit ei kuitenkaan vielä ole ostohintoja ja itse olen aikamonta autoa myynyt pienemmille autoliikkeille hinta on paritonnia alle nettiauton pyyntien mutta ei tarvitse itse kanssa elää kaikenlaisten haaveilijoiden kanssa. Itse myymällä ei välttämättä edes saa parasta hintaa vrt se että liikkeenä on autoliike jossa ainakin näennäisesti toimii kuluttajansuoja ja samankaton alta löytyy rahoitus ja vaihdokit kelpaa. Edullisemman pään i3 kiinnostais ohuesti kauppakassiksi ei toki ainoaksi autoksi
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jarger View PostHeitän tämän vaan tähän jotta ei mene liian mehusteluksi
Tuossa on selvästi totuutta mukana :think
Soittokierros alan suurille toimijoille vahvistaa käsityksen. Yksi, nimettömänä pysyttelevä ylemmän päällikkötason edustaja maanlaajuisesti toimivasta käytettyjen autojen myyntiketjusta kertoo, että vaikka autokauppa kokonaisuutena on hidastunut merkittävästi, käy sähköautokauppa edelleen. Saman henkilön näkemyksen mukaan muutamien runsain mitoin käytettynä maahan tuotujen sähköautomallien kohdalla on nähtävissä eräänlaista ylitarjontaa mikä on johtanut hintojen pudotuksiin.
– Sen sijaan varastolistaamme katsoessa voisin todeta, ettei liiketoimintamme ytimeen kuulu dieselkäyttöisten autojen kauppa, veistellään puhelimessa.
Toinen, suurikokoisen autoalan toimijan kärkikaksikko kertoo puhelimitse käytännössä samoja asioita, lähes samoilla sanankäänteillä. Tällä kertaa kaupan ja tilanteen sanotaan pikemminkin normalisoituneen.
– Porukka saattoi kesällä tehdä jopa 10 000 euron tilin käytetyllä sähköautolla, mutta ne ajat ovat nyt takana päin. Myös autoliikkeillä on edessä vaikeat ajat. Siellä istuu joku pienemmän liikkeen päällikkö muutaman miljoonan arvoisen varaston päällä ja miettii että ”ensi vuonna korkokulut nousevat puolella miljoonalla, että mitäs nyt”.
Tällä ei ole kuitenkaan juuri tekemistä sähkön hinnan kanssa, sillä huolimatta sähkön hinnan rajusta noususta, sillä on hyvin minimaalinen vaikutus ajettujen kilometrien hintaan, verrattuna nyt vaikkapa yli 50 prosenttia kallistuneen bensiinin tai sitäkin hintavamman dieselin vaikutukseen.
Paljon enemmän vaikuttaa se, että kuluttajien luottamus talouteen on nyt samalla tasolla kuin vuonna 1994. Ja se on aika synkkää.
Leave a comment:
-
-
Heitän tämän vaan tähän jotta ei mene liian mehusteluksi
Tuossa on selvästi totuutta mukana :think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by nullzwei View PostHalvin i3 mikä sattui silmiin oli -14, 160 tkm menty pikkuakullinen, hinta 12k€.
Jonkinmoista ripeää jähmettymistä näyttää i3-hintamarkkinassa syntyneen, syyn tietää ja ymmärtää kaikki paitsi foliohattuiset.
Ps. Nykyinen -17 käyttöbensalenkkari maksoi kaksi vuotta sitten aika tarkkaan 10k€, nyt näyttävät pyytävän samanlaisista, yhtä paljon ajetuista 13,5-15 k€ :think En myy vaikka rintajuippi ilmoitti kirjeitse ostohalukkuutensa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by hannuk View PostMun mielestä tuo Janin esimerkki on oikein validi ja hyvin haettu. Merkki on jiirissä ja eikö tässä ole sivutolkulla jauhettu miten käyttökelpoinen i3 edelleen onkaan. Ja niinhän se edelleen onkin verrattuna moniin samanikäisiin japanilaisiin. Ja antaa hyvän esimerkin siitä miten teknologia kehittyy neljässä vuodessa.
Otin vertailun vuoksi samanlaisen 320d:n sama vuosi ja kilometrit. Uutena 52k€ ja nyt Nettiautossa joku vastaava liikkeessä 80tkm ajettuna 28k€. Arvon alenema lienee vähän enemmän mutta erot lienee aika marginaalisia.
Ja ennen kuin joku syyttää puolueellisuudesta niin kyllä, löytyy kaksi sähköautoa pihasta aika lailla skaalan ääripäistä sekä jotain D ja 98E vessojakin.
Nettiautosta voinee havaita, että niiden autojen osalta joiden tarjonta kohtaa kysynnän, arvonalenema on ollut melko normaali. Huomattavaa on, että heinäkuussa -22 omasta i3s:stä (2019) noin 30tkm ajettuna olisi saanut 32000€ suoralla ostolla, tonnin enemmän kuin maksoin. Nyt sai 27000€. Hinnat reagoi kysynnän muutoksiin siis hyvin nopeasti.
Taas kuten havaitaan vaikka id.4, id.5, käytetty maksaa hieman enemmän kuin uusi. Taikka Polestar 2, uusi on halvempi aikakin hinnat alkaen versiossa. Ioniq 5 myös uusi on halvempi. i4 uusi on halvempi/samanhintainen. Taas Model 3 on tuotu tänne pieneen markkinaan keski-euroopasta suuria määriä, joka on kohtuullistanut Model 3 hintoja, mutta yhä ne eivät taida vastata normaalia arvonalenemaa.
Olettamus taas on, että samanarvoinen bensa-auto/diesel-auto menettää enemmän arvoa kuin sähköauto, koska hyödykkeen käyttö maksaa enemmän tällä hetkellä ja kuluttajat ottavat tämän huomioon ihan samoin kuin kalliin lämmitysratkaisun asunnossa. Tämä olettamus edellyttää, että kuluttaja pitää vaihtoehtoisena molemmat käyttövoimat. Taas ajatus, että kuluttaja voisi pitää bensa ja sähköauto keskenään verrannollisina käyttövoimittain, aivan kuten sähkö- ja maalämpöratkaisua asunnon lämmittämisestä edellyttää ihmisten ajattelutavan muutosta.
Sähköautojen ensirekisteröintimäärä näyttää olevan tänävuonna noin 10000-12000 autoa (17%). Vuonna -21 10 % ja -20 4,4 %.
Käytettynä syyskuuhun mennessä oli tuotu uudenveroisia sähköautoja 6000 kappaletta, kun 2021 koko vuonna 3000 kappaletta. Uusia sähköautoja siis tulee Suomeen 2022 noin 15-18t. (https://www.hs.fi/talous/art-2000009075189.html)
Jo se, että puolet uuden auton ostajista (siis jotka ostavat 30-60k€) auton alkavat pitämään sähköautoa haluttavana, niin niiden kysyntä moninkertaistuu ja tämä pitää kysyntää korkealla. Koko ajatus matalasta arvonalenemasta perustuneen keskeisin osin tähän kysynnän kasvun ajatukseen.
Käyttövoimatilasto:
Last edited by ///Jone; 02-11-2022, 09:47.
Leave a comment:
-
-
Halvin i3 mikä sattui silmiin oli -14, 160 tkm menty pikkuakullinen, hinta 12k€.
Jonkinmoista ripeää jähmettymistä näyttää i3-hintamarkkinassa syntyneen, syyn tietää ja ymmärtää kaikki paitsi foliohattuiset.
Ps. Nykyinen -17 käyttöbensalenkkari maksoi kaksi vuotta sitten aika tarkkaan 10k€, nyt näyttävät pyytävän samanlaisista, yhtä paljon ajetuista 13,5-15 k€ :think En myy vaikka rintajuippi ilmoitti kirjeitse ostohalukkuutensa.
Leave a comment:
-
-
Mun mielestä tuo Janin esimerkki on oikein validi ja hyvin haettu. Merkki on jiirissä ja eikö tässä ole sivutolkulla jauhettu miten käyttökelpoinen i3 edelleen onkaan. Ja niinhän se edelleen onkin verrattuna moniin samanikäisiin japanilaisiin. Ja antaa hyvän esimerkin siitä miten teknologia kehittyy neljässä vuodessa.
Otin vertailun vuoksi samanlaisen 320d:n sama vuosi ja kilometrit. Uutena 52k€ ja nyt Nettiautossa joku vastaava liikkeessä 80tkm ajettuna 28k€. Arvon alenema lienee vähän enemmän mutta erot lienee aika marginaalisia.
Ja ennen kuin joku syyttää puolueellisuudesta niin kyllä, löytyy kaksi sähköautoa pihasta aika lailla skaalan ääripäistä sekä jotain D ja 98E vessojakin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View PostIhanko tosiaan mielestäsi tuo paljon ajettu kaikkein halvin edustaa jotain statistista keskiarvoa tai käypää esimerkkiä?
Originally posted by PNM2 View PostOllaan "kiinnostuneita" mutta silti jokainen esimerkki on kärjistystä tai "nopean epähuomioisen googlailun" tulosta. .
Okei, tehdään toinen vertailu: i3s 94A vm. 2018 ajettu 37tkm ja hintalappu 28490euroa. Tässä tapauksessa hinnasta tullut 35%-40% pois uudesta vaikka kyseessä on jo selvästi keskivertoa parempi vaihtoauto koska keskimääräistä pienemmät vuotuiset kilometrit.Last edited by jani; 01-11-2022, 21:11.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View PostIhanko tosiaan mielestäsi tuo paljon ajettu kaikkein halvin edustaa jotain statistista keskiarvoa tai käypää esimerkkiä?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jani View PostMiksi ihmeessä paskaa jauhaisin asialla joka minua kiinnostaa, ihme logiikka sinulla
Myönnän sen että minun moka oli edellinen esimerkki, vähän huono se oli myönnetään. Menin ja otin laiskana nettiautosta hinnat, arvelin että ne kelpaa raadille. Alla parempi esimerkki, jospa nyt ei olisi niin sotkuinen heitto.
Uusi i3s 94A maksoi 2018 suomessa alkaen noin 45tuhatta. Tänään nettiauton halvin: i3s 94A vm. 2018 vuotta, 78tkm ja hintaa 24400euroa. Todennäköisesti autoliike on maksanut tötteröstä vähemmän kuin lappuhinta on, ehkä 21-22tonnia?
Kuinka hyvin hinta on säilynyt?
Leave a comment:
-
-
Tuossa youtube, jossa i3 akkupaketti otetaan irti ja vaihdetaan modulien alla oleva heating/coolin osa:
Kun katseli toista i3 videota sen valmistuksesta, siitä ei saanut kuvaa tuosta akun pöydälle oton helppoudesta/vaikeudesta, näyttää näppärältä ”alakautta luukku auki”, eli pajoille helppo homma irroitus tulee olemaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View Post2018 oli i3 autot 94Ah akulla ja 2021 120Ah akulla. Eri malleja siis. Yritätkö taas jollain kärjistetyllä heitolla kaivella sotkuista keskustelua?
i3 autojen markkinoiden kokonaisuus ei ole tuossa sinun kahdessa kaivamassasi esimerkissä muutenkaan. 120Ah i3s autot maksaa Euroopassa ~30k€ ja siitä ylöspäin (2019+). Siihen sitten verot, hakukulut, talvivanteet ja renkaat jne.Originally posted by protoni View PostPaljonkohan tuo 2018 mallin i3s on maksanut uutena? Onko puolet sulanut?
Myönnän sen että minun moka oli edellinen esimerkki, vähän huono se oli myönnetään. Menin ja otin laiskana nettiautosta hinnat, arvelin että ne kelpaa raadille. Alla parempi esimerkki, jospa nyt ei olisi niin sotkuinen heitto.
Uusi i3s 94A maksoi 2018 suomessa alkaen noin 45tuhatta. Tänään nettiauton halvin: i3s 94A vm. 2018 vuotta, 78tkm ja hintaa 24400euroa. Todennäköisesti autoliike on maksanut tötteröstä vähemmän kuin lappuhinta on, ehkä 21-22tonnia?
Kuinka hyvin hinta on säilynyt?Last edited by jani; 01-11-2022, 16:00.
Leave a comment:
-
Leave a comment: