Originally posted by PNM2
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa VI
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
-
Originally posted by jani View PostMinun veikkaus on edelleen että tässä markkinatalaoushelvetissä sähkötötterö i4sen hinnat putoaa myös sen n. 50%/4vuotta, eivät tule olemaan poikkeus.
Voi toki olla että olen väärässä, 2026 ajan edelleen väsyneellä pöllö-öljy autolla, koska i4 maksaa liian paljon minulle, eikä Santtu myönnä rahoitusta.
Palataan tähän aiheeseen muutaman vuoden päästä ja katsotaan miten esim. i4 hinnoille on käynyt.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jani View PostEi tietenkään ole mitään järkeä verrata väsynyttä 530e vanhalla tekniikalla uuteen i4seen, mutta mielesätäni tämä kuvastaa tämän hetken menoa hyvin. Vaikka kuinka kuvittelevat tekeväsi tänään hyvän ostoksen niin epäonnistumisen riski on suuri.
Tämän hetken meno on ollut se, että sähköautoissa on ollut poikkeuksellinen tilanne, jossa sähköautot ovat säilyttäneet arvoaan huomattavasti normaalisti totuttua paremmin. Siihen ei mikään hybridi liity millään tavalla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by PNM2 View PostKyseessä oli takavetoinen 530e sedan pienellä tavaratilalla, maksimissaan 30-40 kilometrin sähkörangella ja hitaalla latauksella. Mitä ihmeen järkeä tällaista hybridiä on verrata sähköautoon?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ///Jone View PostVanhemmilla ei saa vetää käytännössä mitään. Tämä voi olla Suomessa joillekin myös ongelma, mökkien luvattu maa.
Sen muutaman kerran kun vuodessa muka tarvitsen peräkärryä (1500-2000 euron "sijoitus") voisin asian ihan hyvin hoitaa vaikka vuokraamon pakettiautolla.
Toki mökille olisi kivapyyhältää omalla autolla, kärry perässä...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by PNM2 View PostKyseessä oli takavetoinen 530e sedan pienellä tavaratilalla, maksimissaan 30-40 kilometrin sähkörangella ja hitaalla latauksella. Mitä ihmeen järkeä tällaista hybridiä on verrata sähköautoon? 530e:stäkin on parempi painos farmarikoreineen, isompine akkuineen ja nelivetoineen olemassa. Eri asia on miettiä, paljonko moisen hinnan kuuluisi tippua mutta sähköautovertailu on taas pelkkää skeidanjauhanta ja trollaamista.
Vanhemmilla ei saa vetää käytännössä mitään. Tämä voi olla Suomessa joillekin myös ongelma, mökkien luvattu maa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Tommix View PostSamaa mieltä. Ja jos nyt ei nopeasti kehitetä uutta akkuteknologiaa tulee sähköautot olemaan mariginaali autoilun kokonaisuudessa ja pelkkä välivaihe siirtymässä vetyautoihin.
Taas vaikkapa lentokoneet ja rekat varmaan kulkee vedyllä tai "sähköbensalla" tulevaisuudessa. Vattenfallilla taisi olla kemiallisen polttoaineen valmistushanke vireilläkin Tukholman edustalla tuotetun merituulen avulla.
Nämä nyt enemmän uskomuksia, joita koitettu perustella.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jani View PostVähän nyt oli pakko vääntää kun Esko antoi esimerkin reaalimaailmasta missä hybridiauton hinta 4vuodessa tullut alas noin 65-70% uuden hinnasta. Luulisi että tuollainen olisi paremmin säilyttänyt hintansa? Sanonpahan vaan edelleen, saa itselleen kovasti valehdella että sähköautot olisivat poikkeus tässä markkintalaousmaailmassa ja että niiden arvon pudotus tulisi olemaan 4vuoden aikana 10-20%?
Mutta voi olla että olen väärässä, 2026 ajan edelleen väsyneellä pöllö-öljy autolla, koska i4 maksaa liian paljon minulle, eikä Santtu myönnä rahoitusta.
Palataan tähän aiheeseen muutaman vuoden päästä ja katsotaan miten esim. i4 hinnoille on käynyt.Last edited by PNM2; 20-11-2022, 09:10.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ///Jone View PostHyvin mahdollista, ettei pahinta pullonkaulaa sähköautojen tuotannossa ole vielä nähty. Kuitenkin "vasta" noin 10 % valmistetuista/rekisteröidyistä autoista globaalisti ja 20 % euroopassakin 2021 sähköisiä. En pidättelisi hengitystä, odotellessa i4:n hintaromahdusta. Kaikkea toki voi aina käydä.
Tuotantomäärän 10x ei käy ihan hetkessä, koska se [muun muassa] edellyttää litiumin kaivamisen määrän [noin] seitsenkertaistamista. Taas tuollainen litiumkaivos syntyy varmaan 5-10 vuodessa jos nyt aloittaa. LFP-akut tulevat kuitenkin hintansa takia olemaan todennäköisesti se volyymituote, ja siihen etenkin tarvitaan litiumia. Pullonkaulat siis voinevat poistua tällä teorialla, että tuotannossa on isoja pullonkauloja vasta joskus 2030.
Litiumin 7x.
https://www.nature.com/articles/d41586-021-02222-1
Leave a comment:
-
-
Originally posted by PNM2 View PostErittäin väsynyttä vääntöyritystä mutta ehkä säkin saat sitten joskus sen i4:n käytettynä ostettua. Jonkun ne pitää uutena ensin ostaa ja ostajista vähintään osa miettii uutena ostetun rassinsa jälleenmyyntiarvoa.
Minun veikkaus on edelleen että tässä markkinatalaoushelvetissä sähkötötterö i4sen hinnat putoaa myös sen n. 50%/4vuotta, eivät tule olemaan poikkeus.
Voi toki olla että olen väärässä, 2026 ajan edelleen väsyneellä pöllö-öljy autolla, koska i4 maksaa liian paljon minulle, eikä Santtu myönnä rahoitusta.
Palataan tähän aiheeseen muutaman vuoden päästä ja katsotaan miten esim. i4 hinnoille on käynyt.Last edited by jani; 20-11-2022, 09:10.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by PNM2 View PostErittäin väsynyttä vääntöyritystä mutta ehkä säkin saat sitten joskus sen i4:n käytettynä ostettua. Jonkun ne pitää uutena ensin ostaa ja ostajista vähintään osa miettii uutena ostetun rassinsa jälleenmyyntiarvoa.
Tuotantomäärän 10x ei käy ihan hetkessä, koska se [muun muassa] edellyttää litiumin kaivamisen määrän [noin] seitsenkertaistamista. Taas tuollainen litiumkaivos syntyy varmaan 5-10 vuodessa jos nyt aloittaa. LFP-akut tulevat kuitenkin hintansa takia olemaan todennäköisesti se volyymituote, ja siihen etenkin tarvitaan litiumia. Pullonkaulat siis voinevat poistua tällä teorialla, että tuotannossa on isoja pullonkauloja vasta joskus 2030.
Litiumin 7x.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jani View PostMutta jos auto olisi i4nen, siitä saisi varmaan vielää 66.800€, ainakin foorumin sähköautotietäjien mukaan
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Thmas View PostModel S meni vähän yllättäen eilen kaupaksi ja vielä suurempana yllätyksenä löytyi sopiva Model Y tänä aamuna. Taas mennään!
Mikä sai pysymään ns. merkissä?
Täällä näyttää varmalta, että i3s:n jälkeen tulee tämän vuoden Model 3 SR+. Vaikea sanoa miksi lopulta Model 3, ehkä joku ihmisen primitiivinen syy. Hyviä rationaalisia syitä on vetotapa, teho, matkantekokyky, tilat, laaja varustetaso, sedan kori, ulkonäkö ja brändi. Hyvää myös LFP-akku (ei nikkeliä tai kobolttia). Jotain samaa tuossa kuin 3-sarjan BMW;ssä, kun sellaista ei 50k€ vielä sähköisenä saa. i4 karvalakkina on 60k€.
Leave a comment:
-
Leave a comment: