memebuy23buy

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jani
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post

    Tämän hetken meno on ollut se, että sähköautoissa on ollut poikkeuksellinen tilanne, jossa sähköautot ovat säilyttäneet arvoaan huomattavasti normaalisti totuttua paremmin.
    Uus perus ix3 maksaa noin 75tonnia ja vuoden vanhaa 20tkm ajettua saa jo alle 60tonnia. Hurjaa on autokauppa.

    Leave a comment:


  • SkyMan
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Minun veikkaus on edelleen että tässä markkinatalaoushelvetissä sähkötötterö i4sen hinnat putoaa myös sen n. 50%/4vuotta, eivät tule olemaan poikkeus.

    Voi toki olla että olen väärässä, 2026 ajan edelleen väsyneellä pöllö-öljy autolla, koska i4 maksaa liian paljon minulle, eikä Santtu myönnä rahoitusta.

    Palataan tähän aiheeseen muutaman vuoden päästä ja katsotaan miten esim. i4 hinnoille on käynyt.
    Todennäköisesti tulet olemaan oikeassa. Tilannehan on tällä hetkellä hyvin poikkeuksellinen nimenomaan sähköautojen saatavuusongelmasta johtuen. Ei kai kukaan täyspäinen ole väittänytkään, että sähköautojen arvonkehitys tulee pysymään nykyisen kaltaisena ikuisuuksia. Minä en tiedä enkä edes välitä, minkälaista vääntöä täällä olet aiemmin käynyt. Tällä hetkellä tilanne on kuitenkin se, että mitä todennäköisimmin esim i4 pitää hintansa myös lähitulevaisuudessa todella hyvin. Jopa niin hyvin, että joku voi joissain poikkeustapauksissa niillä jopa tienata. Tai ainakin ajaa vähän aikaa käytännössä ilmaiseksi, kun autosta saa myytäessä saman mitä maksoi. Näitä esimerkkejä on joitakin, mutta niin kuin todettua, pysyvä tila tämä ei missään nimessä tule olemaan.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Ei tietenkään ole mitään järkeä verrata väsynyttä 530e vanhalla tekniikalla uuteen i4seen, mutta mielesätäni tämä kuvastaa tämän hetken menoa hyvin. Vaikka kuinka kuvittelevat tekeväsi tänään hyvän ostoksen niin epäonnistumisen riski on suuri.
    Sun logiikkaa pätee minkä tahansa asian arvonsäilymiseen ja uusi auto ei ole missään nimessä mikään hyvä sijoituskohde, vaikka nyt jotkut sähköautoja flippaamalla jotain tiliä ovat saattaneetkin tehdä.

    Tämän hetken meno on ollut se, että sähköautoissa on ollut poikkeuksellinen tilanne, jossa sähköautot ovat säilyttäneet arvoaan huomattavasti normaalisti totuttua paremmin. Siihen ei mikään hybridi liity millään tavalla.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Kyseessä oli takavetoinen 530e sedan pienellä tavaratilalla, maksimissaan 30-40 kilometrin sähkörangella ja hitaalla latauksella. Mitä ihmeen järkeä tällaista hybridiä on verrata sähköautoon?
    Ei tietenkään ole mitään järkeä verrata väsynyttä 530e vanhalla tekniikalla uuteen i4seen, mutta mielesätäni tämä kuvastaa tämän hetken menoa hyvin. Vaikka kuinka kuvittelevat tekeväsi tänään hyvän ostoksen niin epäonnistumisen riski on suuri.

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    Vanhemmilla ei saa vetää käytännössä mitään. Tämä voi olla Suomessa joillekin myös ongelma, mökkien luvattu maa.
    Omakotiasujana olen käyttänyt tätä samaa "typeränä argumenttina" miksi ei i3.
    Sen muutaman kerran kun vuodessa muka tarvitsen peräkärryä (1500-2000 euron "sijoitus") voisin asian ihan hyvin hoitaa vaikka vuokraamon pakettiautolla.

    Toki mökille olisi kiva pyyhältää omalla autolla, kärry perässä...

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Kyseessä oli takavetoinen 530e sedan pienellä tavaratilalla, maksimissaan 30-40 kilometrin sähkörangella ja hitaalla latauksella. Mitä ihmeen järkeä tällaista hybridiä on verrata sähköautoon? 530e:stäkin on parempi painos farmarikoreineen, isompine akkuineen ja nelivetoineen olemassa. Eri asia on miettiä, paljonko moisen hinnan kuuluisi tippua mutta sähköautovertailu on taas pelkkää skeidanjauhanta ja trollaamista.

    Vanhemmilla ei saa vetää käytännössä mitään. Tämä voi olla Suomessa joillekin myös ongelma, mökkien luvattu maa.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by Tommix View Post
    Samaa mieltä. Ja jos nyt ei nopeasti kehitetä uutta akkuteknologiaa tulee sähköautot olemaan mariginaali autoilun kokonaisuudessa ja pelkkä välivaihe siirtymässä vetyautoihin.
    Henkilöautojen uskoisin kulkevan sähköllä, perustuen ihan vaan vedyn tekoon vaadittavaan sähkön määrään (ajaminen kalliimpaa), varastoinnin vaikeuteen, vetyautojen kehittämättömyyteen (markkinoilla vissii 2 vetyautoa, Lexus ja Hyundai?) ja vetyauton kalliimpaan hintaan (Hyundain vetyauto joku 75k€). Voi toki olla hyvinkin, että rinnalle kirii vety, onhan sillä etunsa: mm. voidaan tuottaa vähemmällä mineraalimäärällä ja pidempi range, sekä nopeampi latausnopeus.

    Taas vaikkapa lentokoneet ja rekat varmaan kulkee vedyllä tai "sähköbensalla" tulevaisuudessa. Vattenfallilla taisi olla kemiallisen polttoaineen valmistushanke vireilläkin Tukholman edustalla tuotetun merituulen avulla.

    Nämä nyt enemmän uskomuksia, joita koitettu perustella.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Vähän nyt oli pakko vääntää kun Esko antoi esimerkin reaalimaailmasta missä hybridiauton hinta 4vuodessa tullut alas noin 65-70% uuden hinnasta. Luulisi että tuollainen olisi paremmin säilyttänyt hintansa? Sanonpahan vaan edelleen, saa itselleen kovasti valehdella että sähköautot olisivat poikkeus tässä markkintalaousmaailmassa ja että niiden arvon pudotus tulisi olemaan 4vuoden aikana 10-20%?

    Mutta voi olla että olen väärässä, 2026 ajan edelleen väsyneellä pöllö-öljy autolla, koska i4 maksaa liian paljon minulle, eikä Santtu myönnä rahoitusta.

    Palataan tähän aiheeseen muutaman vuoden päästä ja katsotaan miten esim. i4 hinnoille on käynyt.
    Kyseessä oli takavetoinen 530e sedan pienellä tavaratilalla, maksimissaan 30-40 kilometrin sähkörangella ja hitaalla latauksella. Mitä ihmeen järkeä tällaista hybridiä on verrata sähköautoon? 530e:stäkin on parempi painos farmarikoreineen, isompine akkuineen ja nelivetoineen olemassa. Eri asia on miettiä, paljonko moisen hinnan kuuluisi tippua mutta sähköautovertailu on taas pelkkää skeidanjauhanta ja trollaamista; taaskaan ei ole esitetty mitään arvioita esim i4:n hinnan säilymisestä mutta silti mainitaan "itselleen valehtelu". Suurin osa niistä, jotka ostavat autonsa uutena, tietävät kyllä, ettei se mikään hyvä sijoitus rahallisesti ole.
    Last edited by PNM2; 20-11-2022, 09:10.

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    Hyvin mahdollista, ettei pahinta pullonkaulaa sähköautojen tuotannossa ole vielä nähty. Kuitenkin "vasta" noin 10 % valmistetuista/rekisteröidyistä autoista globaalisti ja 20 % euroopassakin 2021 sähköisiä. En pidättelisi hengitystä, odotellessa i4:n hintaromahdusta. Kaikkea toki voi aina käydä.

    Tuotantomäärän 10x ei käy ihan hetkessä, koska se [muun muassa] edellyttää litiumin kaivamisen määrän [noin] seitsenkertaistamista. Taas tuollainen litiumkaivos syntyy varmaan 5-10 vuodessa jos nyt aloittaa. LFP-akut tulevat kuitenkin hintansa takia olemaan todennäköisesti se volyymituote, ja siihen etenkin tarvitaan litiumia. Pullonkaulat siis voinevat poistua tällä teorialla, että tuotannossa on isoja pullonkauloja vasta joskus 2030.

    Litiumin 7x.
    https://www.nature.com/articles/d41586-021-02222-1
    Samaa mieltä. Ja jos nyt ei nopeasti kehitetä uutta akkuteknologiaa tulee sähköautot olemaan mariginaali autoilun kokonaisuudessa ja pelkkä välivaihe siirtymässä vetyautoihin.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Erittäin väsynyttä vääntöyritystä mutta ehkä säkin saat sitten joskus sen i4:n käytettynä ostettua. Jonkun ne pitää uutena ensin ostaa ja ostajista vähintään osa miettii uutena ostetun rassinsa jälleenmyyntiarvoa.
    Vähän nyt oli pakko vääntää kun Esko antoi esimerkin reaalimaailmasta missä hybridiauton hinta 4vuodessa tullut alas noin 65-70% uuden hinnasta. Veikkaanpa että Eskon porukat ovat hyvinkin miettineet että heidän hybridin hyvitus olisi uuteen i4seen. Lottoan että tämä summa on ollut n. tuplat mitä heille lopulta tarjottiin hyvityksenä. Ymmärtääkseni 530e on varsin hyvä myyntituote tällä hetkellä vai olenko tässäkin asiassa täysin metsässä?

    Minun veikkaus on edelleen että tässä markkinatalaoushelvetissä sähkötötterö i4sen hinnat putoaa myös sen n. 50%/4vuotta, eivät tule olemaan poikkeus.

    Voi toki olla että olen väärässä, 2026 ajan edelleen väsyneellä pöllö-öljy autolla, koska i4 maksaa liian paljon minulle, eikä Santtu myönnä rahoitusta.

    Palataan tähän aiheeseen muutaman vuoden päästä ja katsotaan miten esim. i4 hinnoille on käynyt.
    Last edited by jani; 20-11-2022, 09:10.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Erittäin väsynyttä vääntöyritystä mutta ehkä säkin saat sitten joskus sen i4:n käytettynä ostettua. Jonkun ne pitää uutena ensin ostaa ja ostajista vähintään osa miettii uutena ostetun rassinsa jälleenmyyntiarvoa.
    Hyvin mahdollista, ettei pahinta pullonkaulaa sähköautojen tuotannossa ole vielä nähty. Kuitenkin "vasta" noin 10 % valmistetuista/rekisteröidyistä autoista globaalisti ja 20 % euroopassakin 2021 sähköisiä. En pidättelisi hengitystä, odotellessa i4:n hintaromahdusta. Kaikkea toki voi aina käydä.

    Tuotantomäärän 10x ei käy ihan hetkessä, koska se [muun muassa] edellyttää litiumin kaivamisen määrän [noin] seitsenkertaistamista. Taas tuollainen litiumkaivos syntyy varmaan 5-10 vuodessa jos nyt aloittaa. LFP-akut tulevat kuitenkin hintansa takia olemaan todennäköisesti se volyymituote, ja siihen etenkin tarvitaan litiumia. Pullonkaulat siis voinevat poistua tällä teorialla, että tuotannossa on isoja pullonkauloja vasta joskus 2030.

    Litiumin 7x.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Mutta jos auto olisi i4nen, siitä saisi varmaan vielää 66.800€, ainakin foorumin sähköautotietäjien mukaan
    Erittäin väsynyttä vääntöyritystä mutta ehkä säkin saat sitten joskus sen i4:n käytettynä ostettua. Jonkun ne pitää uutena ensin ostaa ja ostajista vähintään osa miettii uutena ostetun rassinsa jälleenmyyntiarvoa.

    Leave a comment:


  • SkyMan
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Mutta jos auto olisi i4nen, siitä saisi varmaan vielä 66.800€, ainakin foorumin sähköautotietäjien mukaan
    Todennäköisesti paljon enemmänkin.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by Esko View Post
    Auto maksanut noilla varusteilla uutena 80-85k, niin 4 vuotta vanhana tarjotaan enää 26.800€, niin mitä helvettiä!
    Mutta jos auto olisi i4nen, siitä saisi varmaan vielä 66.800€, ainakin foorumin sähköautotietäjien mukaan

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by Thmas View Post
    Model S meni vähän yllättäen eilen kaupaksi ja vielä suurempana yllätyksenä löytyi sopiva Model Y tänä aamuna. Taas mennään!

    Mikä sai pysymään ns. merkissä?

    Täällä näyttää varmalta, että i3s:n jälkeen tulee tämän vuoden Model 3 SR+. Vaikea sanoa miksi lopulta Model 3, ehkä joku ihmisen primitiivinen syy. Hyviä rationaalisia syitä on vetotapa, teho, matkantekokyky, tilat, laaja varustetaso, sedan kori, ulkonäkö ja brändi. Hyvää myös LFP-akku (ei nikkeliä tai kobolttia). Jotain samaa tuossa kuin 3-sarjan BMW;ssä, kun sellaista ei 50k€ vielä sähköisenä saa. i4 karvalakkina on 60k€.

    Leave a comment:

Working...
X