BMW:n ohjeelle yksittäisen modulin vaihdolle tuskin on tarvetta, koska akkutakuu on 8 vuotta, jonka aikana todennäköisesti vaihdetaan koko akku. Ennemminkin kannattaa keskittyä alla olevaan.
BMW reveals that the i4 is equipped with an 83.9 kWh battery, and interestingly 81.5 kWh or 97.1% is usable, which is quite a high value. The battery consists of prismatic battery cells.
The high-voltage battery in the i4 is comprised of four modules with 72 cells each and three 12-cell modules.
Prismatic cell on yksittäinen vaihdettava paketti. Tuskin noita merkkihuollossa tullaan vaihtamaan, kuten ei ole tehty esim. automaattivaihteiston yksittäisille osillekaan, mutta akkuihin tulee olemaan omat pajansa, kuten on myös automaattivaihteistoillekin. Merkkarilla voidaan ehkä vaihtaa moduli, tai todennäköisemmin kokonainen akku, mutta pienemmillä pajoilla mennään yksityiskohtaisemmalle tasolle.
Suuri sähköautokeskustelu osa VI
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by jani View PostTässä kun hieman olen nettiä googlannut, millainen i4 akusto on niin enpä ole missään vielä nähnyt mitään korjaus ohjetta että BMW tarjoaisi takuulla i4seen yksittäisin moduulin vaihdon (vaikkakin se lienee hyvinkin todennäköistä).
Modulaarinen rakenne siellä näyttää tässäkin olevan:
Last edited by pyroz; 31-10-2022, 18:11.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by PNM2 View PostTotta, sekoitin osaltaan työn hinnan, koska siinä laskit hommaa vain marmoritiskin luvuissa. Ei ole olemassa mitään konkreettista hintaa i4:n akun uusimisille, kun niistä takuut isossa kuvassa loppuvat. Sä näitä lukuja olet tänne alkanut esittämään eli vastaa omaan huutoosi. Ei niitä ole Suomessa vaihdettu kokonaan vielä yhtään tällä foorumilla tunnettua tapausta.
Erikoista on tämäkin. Bemari on tehnyt hyvän sähköauton ja nyt sitten kymmenen vuotta uudempi seuraavan sukupolven tuote vähemmillä lataussykleillä onkin jotenkin vertailukelvoton, ettei vaan saataisi mitään hyvää sanottua Bemarin sähköautoista.
Ihan normaalit ihmiset näitä autoja nytkin ostavat eli voidaan taas lopettaa toi köyhyysuhriutuminen.
Tässä kun hieman olen nettiä googlannut, millainen i4 akusto on niin enpä ole missään vielä nähnyt mitään korjaus ohjetta että BMW tarjoaisi takuulla i4seen yksittäisin moduulin vaihdon (vaikkakin se lienee hyvinkin todennäköistä).
Mutta kerta minun piti hintaan vastata niin samalla tapaa voisi joku laittaa kehiin BMW:n dokumenttia kuinka i4seen vaihdetaan yksittäinen akkumoduuliSe varmasti joka tapauksessa kiinnostaa porukkaa.
Ja sitten mitä tulee arvonalenemaan niin nyt on jo nähtävissä että kun markkinat "tervehtyvät", tulee sähkökatiskojen hinnat takuulla samalla tavalla putoamaan kuin polttomoottoristen katiskojen, n. 4vuottaa ja -50%: https://www.iltalehti.fi/autouutiset...2-0e441fefe407Last edited by jani; 31-10-2022, 17:26.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by PNM2 View PostLaita nyt vaikka alkuun yksikin rakentava, aidosti sähköautoista kiinnostunut tai mikään edes lähelle siihen viittaava postauksesi tiedoksi. Tähän asti sä olet lähinnä trollannut tässä ja muissakin sähköautoketjuissa. Ja ei, en laita ignoreen vaan toki vastaan viesteihin. Kannattaa ehkä ennemmin miettiä, miksi ehdottaa itseään laitettavaksi ignoreen.
Sinullehan tuo tuntuu jonkinmoinen henkilökohtainen kurimus olevan, siksi ehdotus. Minulle täysin se ja sama mitä vänkäät.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jarger View PostTuo logiikan etsiminen tunkee esiin aina vaan, ehkäpä menetit kutsumusammattisi jos et ole kouluttautunut psykiatriksi.
Juu ei tietenkään, ei mitään aihetta sivuavaa eikä niihin osuvaa ollenkaan.
Nämä argumentit ovat luokkaa "et voi puhua F1:stä kun et ole koskaan edes ajanut" Seuraavaksi varmaan kuolemansyyntutkijakaan ei voi tehdä hommiaan koska ei ole koskaan kuollut jne
Logiikallasi kaikesta tekniikasta keskustelu on kiellettyä jos ei sitä jo omista, ei ehkä kehittävä näkökulma asiaan. Foorumilla kuitenkin hyvin usein etsitään tietoa ja luetaan aihepiiristä joka koetaan kiinnostavaksi.
Suosittelisin että laitat vaikka ignoreen jos et kestä, tämä vänkääminen tänne päin hienoilla argumenteilla ei tarjoa mitään keskustelulle ja taitaa lähinnä mennä toisen keskustelijan parjaamiseksi.Last edited by PNM2; 28-10-2022, 21:28.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by PNM2 View PostEhkä sun kannattaisi joskus miettiä logiikkaa omien postauksiesi takana. Sähköautoistahan sä et oikeastaan koskaan keskustele ja toivonkin, että jossain vaiheessa saat sähköautosta omaa kokemusta ja pääset moisen rattiin. Nyt oot sähköautokeskustelussa jäänyt monta kuukautta peräkammariin.
Juu ei tietenkään, ei mitään aihetta sivuavaa eikä niihin osuvaa ollenkaan.
Nämä argumentit ovat luokkaa "et voi puhua F1:stä kun et ole koskaan edes ajanut" Seuraavaksi varmaan kuolemansyyntutkijakaan ei voi tehdä hommiaan koska ei ole koskaan kuollut jne
Logiikallasi kaikesta tekniikasta keskustelu on kiellettyä jos ei sitä jo omista, ei ehkä kehittävä näkökulma asiaan. Foorumilla kuitenkin hyvin usein etsitään tietoa ja luetaan aihepiiristä joka koetaan kiinnostavaksi.
Suosittelisin että laitat vaikka ignoreen jos et kestä, tämä vänkääminen tänne päin hienoilla argumenteilla ei tarjoa mitään keskustelulle ja taitaa lähinnä mennä toisen keskustelijan parjaamiseksi.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jarger View PostEi pienituloiset ostele sähköautoja, vaan varakkaat. Ei kärsimistä. Tosin ehkä liisarina, jos on tarpeeksi huono arvottamaan kuukausittaisia menojaan.
En tiennyt esimerkkien käyttämisen olevan kiellettyä ketjussa. Ehkäpä nimeksi tulisi vaihtaa "vain sähköautoritareille" koska skeptiset kommentit ovat kiellettyjä, kuten myös kyseenalaistaminen. Kuvittelin että mielenkiinnostahan täällä ollaan, mutta se kyllä katoaa tässä ketjussa hyvin nopeaa joka kerta kun joku näsäviisas tuputtaessaan omaan näkökulmaansa.
Jos heität näkökulmaksi ison kuvan, tarkoitatko sillä 50tkm ajosuoritetta ja aikaa 20 vuotta? Veikkaan että nykyisillä polttoaineen verotuksilla sähköautoilijan verosuorite jää huomattavasti matalammaksi kaikkine veroineen. Ihan vaan päässä ynnäilemällä..Last edited by PNM2; 28-10-2022, 20:30.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Kräki View PostKyllävain. Monenlaisia menoja autoissa,toinen ostaa 50k auton,toinen 10k harrasteauton/käyttöauton,mihin upottaa tonneja vuodessa erillaisiin viritysosiin ja halkeileviin kansiin. Kädet savessa 2x viikossa vitunvittu huutojen säestämänä.
Siihen ehkä vielä jokin tallin vuokra päälle. Ja sillekkin tulee yllätyksenä se,että auton arvo ei ole noussut,vaan päinvastoin.
Tai sitten on se järkevä pena,joka ostaa sen corollan ja pääsee halvoilla kilsoilla vuodesta toiseen niillä läikkäsillä plyyssipenkeillä.
Ihmisiä on moneen junaan. Ja tuloistakin se on kiinni tietenkin.
Ainoa haittapuoli on tuo akuston vanheneminen. Jos olettaa että auton huoltoon menee vaikka 1ke vuodessa, ja tuon summan laittaa säästöön, 10 vuoden välein samalla summalla uusinee sen akunkin kaikkineen.
Harrasteenhan tuollainen lienee aika paljon tylsempi, tavallaan. Mutta toisaalta taas huomattavaa edistystä tapahtuu noilta osin. Jos ei nyt lasketa tähän keskusteluun mukaan mitään keinotekoisia pakoputkiääniä.. (myötistä)
Leave a comment:
-
-
Originally posted by PNM2 View PostIhan oikeasti, "maksetut verot"?. Kumpi maksaa veroja isossa kuvassa enemmän: uusia autoja ostavat ihmiset vai 5000€:n euron autoja käytettynä ostavat vaikka miten laskisit polttonesteen verotuksen mukaan? Onko siis tosiaan tuo kannustin ostaa uusi sähköauto niin kova isku, että kaikki muu verobyrokratia ja -velvollisuus unohtuu sen alla ja on pakko ritaroida näillä yksinhuoltajaesimerkeillä?
Lokeroida voidaan oikein hyvin maksetun veron määrän mukaan silloin, kun rahaa käyttävää ja verotuloja tuottavaa arvostellaan täysin aiheettomasti. Harvemmin vähän veroja maksava voi päättää maksavansa enemmän veroja kuin paljon maksava voi päättää maksavansa vähemmän. Tämä toki ei ollut sultakaan ensimmäinen kerta, kun kirjoitat pienituloisen jotenkin kärsivän uuden sähköauton ostamisesta.
En tiennyt esimerkkien käyttämisen olevan kiellettyä ketjussa. Ehkäpä nimeksi tulisi vaihtaa "vain sähköautoritareille" koska skeptiset kommentit ovat kiellettyjä, kuten myös kyseenalaistaminen. Kuvittelin että mielenkiinnostahan täällä ollaan, mutta se kyllä katoaa tässä ketjussa hyvin nopeaa joka kerta kun joku näsäviisas tuputtaessaan omaan näkökulmaansa.
Jos heität näkökulmaksi ison kuvan, tarkoitatko sillä 50tkm ajosuoritetta ja aikaa 20 vuotta? Veikkaan että nykyisillä polttoaineen verotuksilla sähköautoilijan verosuorite jää huomattavasti matalammaksi kaikkine veroineen. Ihan vaan päässä ynnäilemällä..
Leave a comment:
-
-
Originally posted by nullzwei View PostVauhti kiihtyy.
EUROOPAN unionin neuvosto ja parlamentti ovat päässeet yksimielisyyteen ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä vaiheittain vuoteen 2035 mennessä. Asiasta kertoi ranskalainen Pascal Canfin Twitterissä. Canfin johtaa Euroopan parlamentin ympäristökomissiota.
Mitähän tuo fossiilikäyttöisten autojen myynti tarkoittaa, etenkin tuo mikä on fossiilinen polttoaine. Käsittääkseni "sähköbensa" ei ole fossiilista, koska sen alkuperä ei ole muodostunut ajan saatossa luonnossa ja se ei lisää hiilidioksidia. Tarkastelin, niin sähköbensa on käytännössä sähköä ja olemassa olevaa hiilidioksidia hyödyntäen tehtyä polttoainetta jota voi polttaa.
Jos sähköbensalla toimivia autoja saa yhä myydä, niin tullaan varmaan tuonkin jälkeen näkemään vähintään superautoja moottoreilla, ja toki niin kauan kuin kysyntää myös muita autoja.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Tiik View PostPointtina olikin se, että kuinka monelle näistä halpoja käyttökuluja hakevista (kenties) uusista hintakategorian autoilijoista tämä saattaa tulla yllätyksenä? Ehkä kyseessä on ensimmäinen 50k+ auto koskaan ja tämä fakta on jäänyt huomioimatta.
Tämä siis ihan oman pään sisäistä ihmettelyä. Itse rakastan autoja, mutta sellaista vehjettä ei ole olemassakaan, jonka käytöstä itse maksaisin 10k arvonalenemaa / vuosi
Siihen ehkä vielä jokin tallin vuokra päälle. Ja sillekkin tulee yllätyksenä se,että auton arvo ei ole noussut,vaan päinvastoin.
Tai sitten on se järkevä pena,joka ostaa sen corollan ja pääsee halvoilla kilsoilla vuodesta toiseen niillä läikkäsillä plyyssipenkeillä.
Ihmisiä on moneen junaan. Ja tuloistakin se on kiinni tietenkin.
Leave a comment:
-
-
Vauhti kiihtyy.
EUROOPAN unionin neuvosto ja parlamentti ovat päässeet yksimielisyyteen ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä vaiheittain vuoteen 2035 mennessä. Asiasta kertoi ranskalainen Pascal Canfin Twitterissä. Canfin johtaa Euroopan parlamentin ympäristökomissiota.
Leave a comment:
-
-
Sen takia nuo pöhkönhintaiset yksityisliisarit on suosittuja. Arvonaleneman ”riski siirretään” leasingyhtiölle joka toki riskienhallinnan mukaisesti laskuttaa sen kuukausierässä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Kräki View PostMikä vain 80k auto on kyllä 3v päästä se 50k.
Eli ei eroa.
Tämä siis ihan oman pään sisäistä ihmettelyä. Itse rakastan autoja, mutta sellaista vehjettä ei ole olemassakaan, jonka käytöstä itse maksaisin 10k arvonalenemaa / vuosi
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jarger View PostEpämääräinen kysymys.
En minä ainakaan näe että sähköautoihin vaihtaminen lisäisi verovaroja millään tavalla verrattuna perinteisiin polttomoottoriautoihin, jopa päinvastoin. Uskon että jossain vaiheessa tilanne realisoituu ja joudutaan alkaa kantamaan uutta veroa joka kohdistuu paremmin juuri sähköautoileville, tai sitten muuttaa nykyisiä.
Esimerkin yh oli tuossa vain siksi, että todennäköisesti tuossa tapauksessa rahalle on parempaa käyttöä kuin sen sijaan että sitä käytettäisiin jo ennestään varakkaan ihmisen autoilun sponsorointiin, mutta toki tuota katsantoa on varmaan vaikea harrastaa jos kuuluu tuohon toiseen ryhmään.
Ihmisillä on kumma tarve lokeroida toisiaan nykyään, älä suotta.
Lokeroida voidaan oikein hyvin maksetun veron määrän mukaan silloin, kun rahaa käyttävää ja verotuloja tuottavaa arvostellaan täysin aiheettomasti. Harvemmin vähän veroja maksava voi päättää maksavansa enemmän veroja kuin paljon maksava voi päättää maksavansa vähemmän. Tämä toki ei ollut sultakaan ensimmäinen kerta, kun kirjoitat pienituloisen jotenkin kärsivän uuden sähköauton ostamisesta.
Leave a comment:
-
Leave a comment: