memebuy23buy

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • OVi
    replied
    BMW:n ohjeelle yksittäisen modulin vaihdolle tuskin on tarvetta, koska akkutakuu on 8 vuotta, jonka aikana todennäköisesti vaihdetaan koko akku. Ennemminkin kannattaa keskittyä alla olevaan.

    BMW reveals that the i4 is equipped with an 83.9 kWh battery, and interestingly 81.5 kWh or 97.1% is usable, which is quite a high value. The battery consists of prismatic battery cells.
    BMW i4 is one of the latest new all-electric models from BMW, which entered production in Munich, Germany in October and sales started in Europe in November.


    The high-voltage battery in the i4 is comprised of four modules with 72 cells each and three 12-cell modules.
    +++ New generation of purely electric vehicles from BMW. +++ i4 eDrive40 with 335 hp and rear-wheel drive. Estimated range up to 475 km. +++ i4 M50 with 536 hp and all-wheel drive. Estimated range up to 385 km. +++ Canadian market launch expected in Q1 of 2022. +++


    Prismatic cell on yksittäinen vaihdettava paketti. Tuskin noita merkkihuollossa tullaan vaihtamaan, kuten ei ole tehty esim. automaattivaihteiston yksittäisille osillekaan, mutta akkuihin tulee olemaan omat pajansa, kuten on myös automaattivaihteistoillekin. Merkkarilla voidaan ehkä vaihtaa moduli, tai todennäköisemmin kokonainen akku, mutta pienemmillä pajoilla mennään yksityiskohtaisemmalle tasolle.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Tässä kun hieman olen nettiä googlannut, millainen i4 akusto on niin enpä ole missään vielä nähnyt mitään korjaus ohjetta että BMW tarjoaisi takuulla i4seen yksittäisin moduulin vaihdon (vaikkakin se lienee hyvinkin todennäköistä).
    i4 akut korjataan takuuseen seuraavat 8 vuotta vielä. Eiköhän tällä välin korjausoppaat ja hinnat selviä ja muutu moneen kertaan. Ei kannata yöuniaan siitä menettää

    Modulaarinen rakenne siellä näyttää tässäkin olevan:
    Last edited by pyroz; 31-10-2022, 18:11.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Totta, sekoitin osaltaan työn hinnan, koska siinä laskit hommaa vain marmoritiskin luvuissa. Ei ole olemassa mitään konkreettista hintaa i4:n akun uusimisille, kun niistä takuut isossa kuvassa loppuvat. Sä näitä lukuja olet tänne alkanut esittämään eli vastaa omaan huutoosi. Ei niitä ole Suomessa vaihdettu kokonaan vielä yhtään tällä foorumilla tunnettua tapausta.



    Erikoista on tämäkin. Bemari on tehnyt hyvän sähköauton ja nyt sitten kymmenen vuotta uudempi seuraavan sukupolven tuote vähemmillä lataussykleillä onkin jotenkin vertailukelvoton, ettei vaan saataisi mitään hyvää sanottua Bemarin sähköautoista.

    Ihan normaalit ihmiset näitä autoja nytkin ostavat eli voidaan taas lopettaa toi köyhyysuhriutuminen.
    Jatketaan täällä ihmettelyä Donin pyynnöstä niin ei mene hyvä i4 topikki pilalle.

    Tässä kun hieman olen nettiä googlannut, millainen i4 akusto on niin enpä ole missään vielä nähnyt mitään korjaus ohjetta että BMW tarjoaisi takuulla i4seen yksittäisin moduulin vaihdon (vaikkakin se lienee hyvinkin todennäköistä).

    Mutta kerta minun piti hintaan vastata niin samalla tapaa voisi joku laittaa kehiin BMW:n dokumenttia kuinka i4seen vaihdetaan yksittäinen akkumoduuli Se varmasti joka tapauksessa kiinnostaa porukkaa.

    Ja sitten mitä tulee arvonalenemaan niin nyt on jo nähtävissä että kun markkinat "tervehtyvät", tulee sähkökatiskojen hinnat takuulla samalla tavalla putoamaan kuin polttomoottoristen katiskojen, n. 4vuottaa ja -50%: https://www.iltalehti.fi/autouutiset...2-0e441fefe407
    Last edited by jani; 31-10-2022, 17:26.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Laita nyt vaikka alkuun yksikin rakentava, aidosti sähköautoista kiinnostunut tai mikään edes lähelle siihen viittaava postauksesi tiedoksi. Tähän asti sä olet lähinnä trollannut tässä ja muissakin sähköautoketjuissa. Ja ei, en laita ignoreen vaan toki vastaan viesteihin. Kannattaa ehkä ennemmin miettiä, miksi ehdottaa itseään laitettavaksi ignoreen.
    Katsellaanko saman tien kauaskin historiaan, jos se asenne kaukana takana päin on se joka nykyhetken ratkaisee.
    Sinullehan tuo tuntuu jonkinmoinen henkilökohtainen kurimus olevan, siksi ehdotus. Minulle täysin se ja sama mitä vänkäät.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Tuo logiikan etsiminen tunkee esiin aina vaan, ehkäpä menetit kutsumusammattisi jos et ole kouluttautunut psykiatriksi.

    Juu ei tietenkään, ei mitään aihetta sivuavaa eikä niihin osuvaa ollenkaan.

    Nämä argumentit ovat luokkaa "et voi puhua F1:stä kun et ole koskaan edes ajanut" Seuraavaksi varmaan kuolemansyyntutkijakaan ei voi tehdä hommiaan koska ei ole koskaan kuollut jne

    Logiikallasi kaikesta tekniikasta keskustelu on kiellettyä jos ei sitä jo omista, ei ehkä kehittävä näkökulma asiaan. Foorumilla kuitenkin hyvin usein etsitään tietoa ja luetaan aihepiiristä joka koetaan kiinnostavaksi.

    Suosittelisin että laitat vaikka ignoreen jos et kestä, tämä vänkääminen tänne päin hienoilla argumenteilla ei tarjoa mitään keskustelulle ja taitaa lähinnä mennä toisen keskustelijan parjaamiseksi.
    Laita nyt vaikka alkuun yksikin rakentava, aidosti sähköautoista kiinnostunut tai mikään edes lähelle siihen viittaava postauksesi tiedoksi. Tähän asti sä olet lähinnä trollannut tässä ja muissakin sähköautoketjuissa. Ja ei, en laita ignoreen vaan toki vastaan viesteihin. Kannattaa ehkä ennemmin miettiä, miksi ehdottaa itseään laitettavaksi ignoreen.
    Last edited by PNM2; 28-10-2022, 21:28.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Ehkä sun kannattaisi joskus miettiä logiikkaa omien postauksiesi takana. Sähköautoistahan sä et oikeastaan koskaan keskustele ja toivonkin, että jossain vaiheessa saat sähköautosta omaa kokemusta ja pääset moisen rattiin. Nyt oot sähköautokeskustelussa jäänyt monta kuukautta peräkammariin.
    Tuo logiikan etsiminen tunkee esiin aina vaan, ehkäpä menetit kutsumusammattisi jos et ole kouluttautunut psykiatriksi.

    Juu ei tietenkään, ei mitään aihetta sivuavaa eikä niihin osuvaa ollenkaan.

    Nämä argumentit ovat luokkaa "et voi puhua F1:stä kun et ole koskaan edes ajanut" Seuraavaksi varmaan kuolemansyyntutkijakaan ei voi tehdä hommiaan koska ei ole koskaan kuollut jne

    Logiikallasi kaikesta tekniikasta keskustelu on kiellettyä jos ei sitä jo omista, ei ehkä kehittävä näkökulma asiaan. Foorumilla kuitenkin hyvin usein etsitään tietoa ja luetaan aihepiiristä joka koetaan kiinnostavaksi.

    Suosittelisin että laitat vaikka ignoreen jos et kestä, tämä vänkääminen tänne päin hienoilla argumenteilla ei tarjoa mitään keskustelulle ja taitaa lähinnä mennä toisen keskustelijan parjaamiseksi.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Ei pienituloiset ostele sähköautoja, vaan varakkaat. Ei kärsimistä. Tosin ehkä liisarina, jos on tarpeeksi huono arvottamaan kuukausittaisia menojaan.

    En tiennyt esimerkkien käyttämisen olevan kiellettyä ketjussa. Ehkäpä nimeksi tulisi vaihtaa "vain sähköautoritareille" koska skeptiset kommentit ovat kiellettyjä, kuten myös kyseenalaistaminen. Kuvittelin että mielenkiinnostahan täällä ollaan, mutta se kyllä katoaa tässä ketjussa hyvin nopeaa joka kerta kun joku näsäviisas tuputtaessaan omaan näkökulmaansa.

    Jos heität näkökulmaksi ison kuvan, tarkoitatko sillä 50tkm ajosuoritetta ja aikaa 20 vuotta? Veikkaan että nykyisillä polttoaineen verotuksilla sähköautoilijan verosuorite jää huomattavasti matalammaksi kaikkine veroineen. Ihan vaan päässä ynnäilemällä..
    Ehkä sun kannattaisi joskus miettiä logiikkaa omien postauksiesi takana. Sähköautoistahan sä et oikeastaan koskaan keskustele ja toivonkin, että jossain vaiheessa saat sähköautosta omaa kokemusta ja pääset moisen rattiin. Nyt oot sähköautokeskustelussa jäänyt monta kuukautta peräkammariin.
    Last edited by PNM2; 28-10-2022, 20:30.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Originally posted by Kräki View Post
    Kyllävain. Monenlaisia menoja autoissa,toinen ostaa 50k auton,toinen 10k harrasteauton/käyttöauton,mihin upottaa tonneja vuodessa erillaisiin viritysosiin ja halkeileviin kansiin. Kädet savessa 2x viikossa vitunvittu huutojen säestämänä.
    Siihen ehkä vielä jokin tallin vuokra päälle. Ja sillekkin tulee yllätyksenä se,että auton arvo ei ole noussut,vaan päinvastoin.
    Tai sitten on se järkevä pena,joka ostaa sen corollan ja pääsee halvoilla kilsoilla vuodesta toiseen niillä läikkäsillä plyyssipenkeillä.

    Ihmisiä on moneen junaan. Ja tuloistakin se on kiinni tietenkin.
    Mutta siis onhan polttomoottorit nykyään aika muovisia ja paljon huoltoa vaativia saastelaitteineen. Verrattuna sähkömoottoriin, niin aika "huoltomiehen unelmia"
    Ainoa haittapuoli on tuo akuston vanheneminen. Jos olettaa että auton huoltoon menee vaikka 1ke vuodessa, ja tuon summan laittaa säästöön, 10 vuoden välein samalla summalla uusinee sen akunkin kaikkineen.
    Harrasteenhan tuollainen lienee aika paljon tylsempi, tavallaan. Mutta toisaalta taas huomattavaa edistystä tapahtuu noilta osin. Jos ei nyt lasketa tähän keskusteluun mukaan mitään keinotekoisia pakoputkiääniä.. (myötistä)

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Ihan oikeasti, "maksetut verot"?. Kumpi maksaa veroja isossa kuvassa enemmän: uusia autoja ostavat ihmiset vai 5000€:n euron autoja käytettynä ostavat vaikka miten laskisit polttonesteen verotuksen mukaan? Onko siis tosiaan tuo kannustin ostaa uusi sähköauto niin kova isku, että kaikki muu verobyrokratia ja -velvollisuus unohtuu sen alla ja on pakko ritaroida näillä yksinhuoltajaesimerkeillä?

    Lokeroida voidaan oikein hyvin maksetun veron määrän mukaan silloin, kun rahaa käyttävää ja verotuloja tuottavaa arvostellaan täysin aiheettomasti. Harvemmin vähän veroja maksava voi päättää maksavansa enemmän veroja kuin paljon maksava voi päättää maksavansa vähemmän. Tämä toki ei ollut sultakaan ensimmäinen kerta, kun kirjoitat pienituloisen jotenkin kärsivän uuden sähköauton ostamisesta.
    Ei pienituloiset ostele sähköautoja, vaan varakkaat. Ei kärsimistä. Tosin ehkä liisarina, jos on tarpeeksi huono arvottamaan kuukausittaisia menojaan.

    En tiennyt esimerkkien käyttämisen olevan kiellettyä ketjussa. Ehkäpä nimeksi tulisi vaihtaa "vain sähköautoritareille" koska skeptiset kommentit ovat kiellettyjä, kuten myös kyseenalaistaminen. Kuvittelin että mielenkiinnostahan täällä ollaan, mutta se kyllä katoaa tässä ketjussa hyvin nopeaa joka kerta kun joku näsäviisas tuputtaessaan omaan näkökulmaansa.

    Jos heität näkökulmaksi ison kuvan, tarkoitatko sillä 50tkm ajosuoritetta ja aikaa 20 vuotta? Veikkaan että nykyisillä polttoaineen verotuksilla sähköautoilijan verosuorite jää huomattavasti matalammaksi kaikkine veroineen. Ihan vaan päässä ynnäilemällä..

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by nullzwei View Post
    Vauhti kiihtyy.

    EUROOPAN unionin neuvosto ja parlamentti ovat päässeet yksimielisyyteen ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä vaiheittain vuoteen 2035 mennessä. Asiasta kertoi ranskalainen Pascal Canfin Twitterissä. Canfin johtaa Euroopan parlamentin ympäristökomissiota.

    Mitähän tuo fossiilikäyttöisten autojen myynti tarkoittaa, etenkin tuo mikä on fossiilinen polttoaine. Käsittääkseni "sähköbensa" ei ole fossiilista, koska sen alkuperä ei ole muodostunut ajan saatossa luonnossa ja se ei lisää hiilidioksidia. Tarkastelin, niin sähköbensa on käytännössä sähköä ja olemassa olevaa hiilidioksidia hyödyntäen tehtyä polttoainetta jota voi polttaa.

    Jos sähköbensalla toimivia autoja saa yhä myydä, niin tullaan varmaan tuonkin jälkeen näkemään vähintään superautoja moottoreilla, ja toki niin kauan kuin kysyntää myös muita autoja.

    Leave a comment:


  • Kräki
    replied
    Originally posted by Tiik View Post
    Pointtina olikin se, että kuinka monelle näistä halpoja käyttökuluja hakevista (kenties) uusista hintakategorian autoilijoista tämä saattaa tulla yllätyksenä? Ehkä kyseessä on ensimmäinen 50k+ auto koskaan ja tämä fakta on jäänyt huomioimatta.

    Tämä siis ihan oman pään sisäistä ihmettelyä. Itse rakastan autoja, mutta sellaista vehjettä ei ole olemassakaan, jonka käytöstä itse maksaisin 10k arvonalenemaa / vuosi
    Kyllävain. Monenlaisia menoja autoissa,toinen ostaa 50k auton,toinen 10k harrasteauton/käyttöauton,mihin upottaa tonneja vuodessa erillaisiin viritysosiin ja halkeileviin kansiin. Kädet savessa 2x viikossa vitunvittu huutojen säestämänä.
    Siihen ehkä vielä jokin tallin vuokra päälle. Ja sillekkin tulee yllätyksenä se,että auton arvo ei ole noussut,vaan päinvastoin.
    Tai sitten on se järkevä pena,joka ostaa sen corollan ja pääsee halvoilla kilsoilla vuodesta toiseen niillä läikkäsillä plyyssipenkeillä.

    Ihmisiä on moneen junaan. Ja tuloistakin se on kiinni tietenkin.

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied
    Vauhti kiihtyy.

    EUROOPAN unionin neuvosto ja parlamentti ovat päässeet yksimielisyyteen ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä vaiheittain vuoteen 2035 mennessä. Asiasta kertoi ranskalainen Pascal Canfin Twitterissä. Canfin johtaa Euroopan parlamentin ympäristökomissiota.

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Sen takia nuo pöhkönhintaiset yksityisliisarit on suosittuja. Arvonaleneman ”riski siirretään” leasingyhtiölle joka toki riskienhallinnan mukaisesti laskuttaa sen kuukausierässä.

    Leave a comment:


  • Tiik
    replied
    Originally posted by Kräki View Post
    Mikä vain 80k auto on kyllä 3v päästä se 50k.
    Eli ei eroa.
    Pointtina olikin se, että kuinka monelle näistä halpoja käyttökuluja hakevista (kenties) uusista hintakategorian autoilijoista tämä saattaa tulla yllätyksenä? Ehkä kyseessä on ensimmäinen 50k+ auto koskaan ja tämä fakta on jäänyt huomioimatta.

    Tämä siis ihan oman pään sisäistä ihmettelyä. Itse rakastan autoja, mutta sellaista vehjettä ei ole olemassakaan, jonka käytöstä itse maksaisin 10k arvonalenemaa / vuosi

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Epämääräinen kysymys.
    En minä ainakaan näe että sähköautoihin vaihtaminen lisäisi verovaroja millään tavalla verrattuna perinteisiin polttomoottoriautoihin, jopa päinvastoin. Uskon että jossain vaiheessa tilanne realisoituu ja joudutaan alkaa kantamaan uutta veroa joka kohdistuu paremmin juuri sähköautoileville, tai sitten muuttaa nykyisiä.

    Esimerkin yh oli tuossa vain siksi, että todennäköisesti tuossa tapauksessa rahalle on parempaa käyttöä kuin sen sijaan että sitä käytettäisiin jo ennestään varakkaan ihmisen autoilun sponsorointiin, mutta toki tuota katsantoa on varmaan vaikea harrastaa jos kuuluu tuohon toiseen ryhmään.
    Ihmisillä on kumma tarve lokeroida toisiaan nykyään, älä suotta.
    Ihan oikeasti, "maksetut verot"?. Kumpi maksaa veroja isossa kuvassa enemmän: uusia autoja ostavat ihmiset vai 5000€:n euron autoja käytettynä ostavat vaikka miten laskisit polttonesteen verotuksen mukaan? Onko siis tosiaan tuo kannustin ostaa uusi sähköauto niin kova isku, että kaikki muu verobyrokratia ja -velvollisuus unohtuu sen alla ja on pakko ritaroida näillä yksinhuoltajaesimerkeillä?

    Lokeroida voidaan oikein hyvin maksetun veron määrän mukaan silloin, kun rahaa käyttävää ja verotuloja tuottavaa arvostellaan täysin aiheettomasti. Harvemmin vähän veroja maksava voi päättää maksavansa enemmän veroja kuin paljon maksava voi päättää maksavansa vähemmän. Tämä toki ei ollut sultakaan ensimmäinen kerta, kun kirjoitat pienituloisen jotenkin kärsivän uuden sähköauton ostamisesta.

    Leave a comment:

Working...
X