memebuy23buy

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JH.
    replied
    Oon nyt ajellu i4 e40:llä n. 600 km sekalaista ajoa Helsingissä ja ympäristössä ja vieny keskimäärin 22,1 kwh/100 km. Esilämmitystä on käytetty sellanen 10-20 kertaa tänä aikana joku 5-15 min ja yleensä joka toinen kerta akusta. Lumet sulatettu joka kerta sähköllä ja pari kaveria käynyt koeajolla (jolloin n. 30kwh/100km).

    Oikein tyytyväinen, kulutus odotusten mukainen. Lexus vei mun ajossa 7l/100 ja E90 -06 325iA 12,5/100.

    Leave a comment:


  • Thmas
    replied
    Originally posted by Esko View Post
    Eikö sulla ollu tommonen tilattuna Teslalta uutena kanssa? Mitä käytiin tossa yhtä Model Y:tä katsomassa, niin aivan mahtavat sisä- ja tavaratilat. Vieressä oli iX3 ja eihän noita voi edes verrata tiloiltaan. Miten muuten fiilikset Y:stä?
    Joo edelleen on tilaus voimassa, mutta toimituspäivästä ei ole tietoa. Tämä minkä nyt hommasin on tämän kevään malli, suomi-peli ja maksoi melkeen 15 ke alle uuden hinnan, saattaa jäädä uusi lunastamatta.. Nyt on käytetyissä sähkäreissä ostajan markkinat

    Fiilikset ihan jees. Selkeästi jämäkämmän ja uudemman oloinen auto kuin 2019 Model S. Tilat on erinomaiset. Hyvin käytännöllinen auto. Takapyöräpainotteinen regen häiritsee vähän liukkaalla, mutta siihen tulee ilmeisesti softapäivitys. Ja tässä on nastat alla, tuntuu oudolta kun tottunut ajamaan kitkoilla. Joku lisäeristys tähän on laitettu 1. omistajan toimesta, melu ei ole nastoillakaan mahdoton.
    Last edited by Thmas; 24-11-2022, 20:24.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by Tomi T View Post
    Tavattoman epäkiinnostavia nämä kulutuslukemat ilman minkäänlaista ajomatkan/-nopeuden avaamista, oli sitten polttis tahi sähkö.

    Aika vähän kuullut tarinoita, mutta yksi Pirkanmaalla ammattiajossa oleva iX3 on mennyt n. 22-23kWh/100km viimeaikoina.
    Eipä tuossa ajosuorituksessa ollut mitään ihmeellistä, arkista ajoa tässä Kuopion ympäristössä normaalisti muun liikenteen mukana. Todennäköisesti ajotietokoneen pohjalla oli auton omistajan nurkka ajoa jonka takia kulutus oli noin kova. Mutta tätä samaa ajelua ajetaan nyt dieselillä joten siinä mielessä oli itselle ihan vertailukelpoinen lukema.
    Last edited by jani; 23-11-2022, 22:09.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Perinteisesti kulutuksista puhuttaessa aika olennainen tieto olisi esim. keskinopeus tai matka-ajoa/sekalaista tms., että voisi edes jollain tasolla verrata kulutuksia. Samoin renkaiden koolla on väliä. Vielä ainakaan etelässä ei talvi ole kunnolla päässyt alkuun eli niitä todellisia talvikulutuksia ei ole saatu. Ei tuo 30-35kwh kulutus alkuun mitenkään mahdottomalta kuulosta alkuun, jos vähintään -10 astetta pakkasta ja auton sisätilat ja akku kylmät liikenteeseen lähtiessä. Sen on sitten lämppärien tehokkuudesta kiinni, että kauan lämpenemiseen menee ja sitäkautta kulutus tippuu. Sisätilat lämpenee nopeammin mitä akut.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Mulla talvirenkaiden myötä kulutus laski ensin luokkaa 6kwh, mutta nyt pakkasten myötä kesään verrattuna -2kwh luokkaa. Esilämmitän ainakin kahdesti päivässä, joskus useammin.

    Leave a comment:


  • Tomi T
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Yks päivä ajelin toisella saksalaisella sähköhärvelillä ja siinä näytti kulutus 35sähköyksikköä joka lähes tuplat kesä lukemiin.

    Mites i4ssa?
    Tavattoman epäkiinnostavia nämä kulutuslukemat ilman minkäänlaista ajomatkan/-nopeuden avaamista, oli sitten polttis tahi sähkö.

    Aika vähän kuullut tarinoita, mutta yksi Pirkanmaalla ammattiajossa oleva iX3 on mennyt n. 22-23kWh/100km viimeaikoina.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Tuskin me ollaan ensimmäinen kenellä nämä jutut menee tällä foorumilla tunteisiin

    Mutta jos mennään itse asiaan niin koska pakkaskelit tulivat, olisi kiva kuulla miten vaikuttaa i4 rangeen. Yks päivä ajelin toisella saksalaisella sähköhärvelillä ja siinä näytti kulutus 35sähköyksikköä joka lähes tuplat kesä lukemiin.

    Mites i4ssa?
    Rangekeskustelu vasta onkin herkkä sille, että puhutaan omenoista ja päärynöistä. Mutta jos yrittää vaikka vastata näin, että omalla ajoprofiililla jos kesäkelissä kulutus on vaikka 18kWh/100km niin talvella se on ainakin 22kWh/100km. Helposti toki ylikin.

    35 on niin iso lukema, että silloin pitää olla kärry perässä. Varmaan jollain ihmeellä onnistuu mutta ei siis mikään normaali kulutus.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post

    Edit: onko tuo toinen saksalainen härveli Mersu ilman ilppiä?
    Ei vaan VAG tuote.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Et kyllä itsekään osaa päärynöitä päärynöihin verrata
    En ole ihan varma, tunnetko sanontaa, jota käytin. Ainakaan tämä vastaus ei siihen mitenkään viittaa.

    Originally posted by jani View Post
    Selväksi on tullut jo että jos sähköautoa mieli halajaa, kannattaa ostaa i4 koska se pitää hintansa hyvin, muut on jätettä.
    Ei sulla kyllä mitään järkeä näissä postauksissa ole. Mä en ole ottanut mitään kantaa erityisesti minkään sähköautomallin hintakehitykseen vaan yleisesti sähköautoihin varsinkin tämän vuoden alkupuolella olleen yllättävän arvonsäilymisen osalta ja tätä vastaan sä vänkäät erikoisin esimerkein. Mitään sähköautoa ne varmasti ole jätteeksi kutsunut; se on täysin toisen jengin heiniä. Mulla i4 on perheen autoista se ainoa liisari eli sen nimenomaan toivoisin itse menettävän mahdollisimman paljon arvoaan, jotta olisin tehnyt itse lopulta "paremman diilin". Tämä tosin ei kiinnosta edes vähää alusta vaan nautin autosta ja sen jälkeen tulee sitten taas jotain muuta.

    Lue viestit äläkä vaan postaa turhaa skeidaa.
    Last edited by PNM2; 23-11-2022, 19:59.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Eka työmatka nastarenkailla, sama 20" koko kuin kesällä ja -4 pakkasta. Kulutus iX3:lla 20kWh/100km. Esilämmittys 30min kummassakin päässä. Kesällä sama väli meni 15-16kWh kulutuksella.

    Edit: onko tuo toinen saksalainen härveli Mersu ilman ilppiä?
    Last edited by _nixu_; 23-11-2022, 18:45.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by Doni View Post
    Huumoria jani huumoria. Löysää vähän vyötä.
    Tuskin me ollaan ensimmäinen kenellä nämä jutut menee tällä foorumilla tunteisiin

    Mutta jos mennään itse asiaan niin koska pakkaskelit tulivat, olisi kiva kuulla miten vaikuttaa i4 rangeen. Yks päivä ajelin toisella saksalaisella sähköhärvelillä ja siinä näytti kulutus 35sähköyksikköä joka lähes tuplat kesä lukemiin.

    Mites i4ssa?

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Markkina varmasti normalisoituu jollain syklillä ja jos hinnat eivät laske, se on uusi normaali. Sä tosin olet onnistunut lähes jokaisessa esimerkissäsi kaivamaan erikoisia vertailuita esiin eli et ole klassisesti verrannut omenoita omenoihin. Näitä on sitten epäilty; viimeisenä iX3:n erilaiset mallit.
    Et kyllä itsekään osaa päärynöitä päärynöihin verrata

    Selväksi on tullut jo että jos sähköautoa mieli halajaa, kannattaa ostaa i4 koska se pitää hintansa hyvin, muut on jätettä.
    Last edited by jani; 23-11-2022, 16:31.

    Leave a comment:


  • protoni
    replied
    Originally posted by Doni View Post
    Jos se vyö on vedetty pään ympäri?
    No sitten kannattaa löysätä. Tai poistaa vaikka kokonaan ja lukea käyttöohjeet. Saattaa ihmiset ihmetellä.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Muistelen kumminkin kirjoittaneeni että kun markkinat normalisoituvat, i4 hinnat tulee tippumaan siinä missä muidenkin tötteröiden ja selviää meille kaikille vuonna 2026. Minun väittämää on muutamat tällä foorumilla kovin vahvasti epäilleet, pudotaako i4 neljässä vuodessa noin 50% hinnastaan ja oman väittämän tueksi olen esittänyt muiden BMW tuotteiden arvon kehitystä, mikä on ollut hyvinkin tässä haarukassa.
    Markkina varmasti normalisoituu jollain syklillä ja jos hinnat eivät laske, se on uusi normaali. Sä tosin olet onnistunut lähes jokaisessa esimerkissäsi kaivamaan erikoisia vertailuita esiin eli et ole klassisesti verrannut omenoita omenoihin. Näitä on sitten epäilty; viimeisenä iX3:n erilaiset mallit.
    Last edited by PNM2; 23-11-2022, 12:17.

    Leave a comment:


  • Doni
    replied
    Originally posted by protoni View Post
    Eikö yleensä löysätä pipoa? Vyön löysäämisellä voi olla kohtalokkaat seuraukset.
    Jos se vyö on vedetty pään ympäri?

    Leave a comment:

Working...
X