Originally posted by joko
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa VI
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
-
Originally posted by lnaukkar View PostJep, siinä vaiheessa kun sähköautoilu lähestyy bensa-autoilun hintaa, niin kotitaloudet on konkurssissa lämmityslaskuista.
Ja nytkin, poikkeuksellisen kalliin sähkön vallitessa… Niin kauan kun voi ladata pörssisähköllä yön aikana, niin sähköautoilu on halpaa. Varsinkin jos ei ihan joka yö tarvitse ladata.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ///Jone View PostKriisivuotena -22 spot-keskiarvo ollut nyt 18snt. Ei paljon huoleta sähköautoilijana tuleva täällä Suomessa. Asian voi katsoa esim. Vattenfallin sivuilta.
Jos nousisi johonkin 0,80€/kwh, niin alkaisin pitämään asiaa ongelmana. Silloinkin sähköllä leikkaa jopa -50% co2 päästöistä joka erittäin hyvä asia ja kannustaisi sähköön, ellei sitten ole ilmastodenialisti ja usko omaan kristallipalloon tieteen sijaan.
Enemmän sähkönhinta huolettaa teollisuuden näkökulmasta ja tavan sähkölämmittäjän.
Ja nytkin, poikkeuksellisen kalliin sähkön vallitessa… Niin kauan kun voi ladata pörssisähköllä yön aikana, niin sähköautoilu on halpaa. Varsinkin jos ei ihan joka yö tarvitse ladata.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ///Jone View PostKriisivuotena -22 spot-keskiarvo ollut nyt 18snt. Ei paljon huoleta sähköautoilijana tuleva täällä Suomessa. Asian voi katsoa esim. Vattenfallin sivuilta.
Jos nousisi johonkin 0,80€/kwh, niin alkaisin pitämään asiaa ongelmana. Silloinkin sähköllä leikkaa jopa -50% co2 päästöistä joka erittäin hyvä asia ja kannustaisi sähköön, ellei sitten ole ilmastodenialisti ja usko omaan kristallipalloon tieteen sijaan.
Enemmän sähkönhinta huolettaa teollisuuden näkökulmasta ja tavan sähkölämmittäjän.
Leave a comment:
-
-
En tiedä tarkkoja lukemia mut ainakin pikkupakkasella i4 latailee kyllä shukostakin alusta asti silleen että prossat lähtee nousemaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ///Jone View PostOnko kukaan seurannut lämmittääkö BMW akkua pakkasella 11kw latauksen alussa kuin paljon? [asian huomaa ainakin siitä, että vertaa mitä laturi ilmoittaa sähkönkulutukseksi vr. mitä auto kertoo akkuun menneen]
Model 3 litium-rauta-fosfaattiakulla näytti eilen puskeneeen 8kw teholla noin 30minuuttia lämpöä akkuun, ennen kuin latasi koko 11kw akkua. Käytännössä jollain 3,7kw- saati sukolaturilla saa olla heti ajon jälkeen tökkäämässä pistoketta, muutoin menee latauksesta eka tunti akun lämmitykseen.
Leave a comment:
-
-
Onko kukaan seurannut lämmittääkö BMW akkua pakkasella 11kw latauksen alussa kuin paljon? [asian huomaa ainakin siitä, että vertaa mitä laturi ilmoittaa sähkönkulutukseksi vr. mitä auto kertoo akkuun menneen]
Model 3 litium-rauta-fosfaattiakulla näytti eilen puskeneeen 8kw teholla noin 30minuuttia lämpöä akkuun, ennen kuin latasi koko 11kw akkua. Käytännössä jollain 3,7kw- saati sukolaturilla saa olla heti ajon jälkeen tökkäämässä pistoketta, muutoin menee latauksesta eka tunti akun lämmitykseen.Last edited by ///Jone; 03-12-2022, 10:04.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by aae30 View Postuteliaisuudesta, että mitäs se kilowattitunti nykyään julkisilla latureilla maksaa? onko hinnoissa näkynyt nousua?
Leave a comment:
-
-
Kriisivuotena -22 spot-keskiarvo ollut nyt 18snt. Ei paljon huoleta sähköautoilijana tuleva täällä Suomessa. Asian voi katsoa esim. Vattenfallin sivuilta.
Jos nousisi johonkin 0,80€/kwh, niin alkaisin pitämään asiaa ongelmana. Silloinkin sähköllä leikkaa jopa -50% co2 päästöistä joka erittäin hyvä asia ja kannustaisi sähköön, ellei sitten ole ilmastodenialisti ja usko omaan kristallipalloon tieteen sijaan.
Enemmän sähkönhinta huolettaa teollisuuden näkökulmasta ja tavan sähkölämmittäjän.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by PNM2 View PostKallista sähkö on tuossa mutta sähköautoilun kannalta toi on kallista sitten, jos sähkön hinta on jatkuvasti noin korkea ja pidät moista sähkösopimusta. Tossa siis kyseessä yhden sähköyhtiön yksi sähkötuote ja pörssisähköllä esim yöllä lataavat sitten taas täysin eri asia.
Sitähän pitäis olla taloudessa kohta molemmille aikuisilla oma sähköliittymä toisella pörasisähkö ja toisella kiinteä määräaikainen.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Esko View PostTällä hetkellä ei kannata latailla pörssisähköllä edes yöaikaan, kun hinnat olleet viime päivinä alimmillaan 40c luokkaa ja siihen siirrot päälle.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by PNM2 View PostKallista sähkö on tuossa mutta sähköautoilun kannalta toi on kallista sitten, jos sähkön hinta on jatkuvasti noin korkea ja pidät moista sähkösopimusta. Tossa siis kyseessä yhden sähköyhtiön yksi sähkötuote ja pörssisähköllä esim yöllä lataavat sitten taas täysin eri asia.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jarger View PostTää on hyytävä jo ilman sähköautoa https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009236718.html
"Energiayhtiö Fortumilta sähköä ostavat saavat varautua vuodenvaihteessa suuriin hinnankorotuksiin.
Toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella eli Kesto-sopimuksella yleissähköä ostavien sähköenergian hinnoittelu nousee vuoden alussa 46,73 senttiin. Tällä hetkellä energia maksaa 35,16 senttiä kilowattitunnilta."
Leave a comment:
-
-
Tää on hyytävä jo ilman sähköautoa https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009236718.html
"Energiayhtiö Fortumilta sähköä ostavat saavat varautua vuodenvaihteessa suuriin hinnankorotuksiin.
Toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella eli Kesto-sopimuksella yleissähköä ostavien sähköenergian hinnoittelu nousee vuoden alussa 46,73 senttiin. Tällä hetkellä energia maksaa 35,16 senttiä kilowattitunnilta."
Leave a comment:
-
-
Juuri tuli K-Lataukselta sähköpostia, että laskevat hintoja alv:n alennuksen johdosta. Normaalilataus 22c/kwh ja pikalaturit 32c/kwh. Hinta laski siis 2-3c. S-ryhmällä 25 ja 35c/kwh
Leave a comment:
-
Leave a comment: