memebuy23buy

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mikae34
    replied
    Originally posted by joko View Post
    Konkurssissa on kaikki ne kotitaloudet joilla ei ole puskuria näin se ikäväkyllä on. Niin rajua on ollut kustannuksien nousu. Eihän pörasisähkö ole ollut aikoihin edes yöllä edullista
    On. En ymmärrä tätä sinisilmäisyyttä. Mehän kyykkäämme toden teolla seuraavan vuoden aikana.

    Leave a comment:


  • joko
    replied
    Originally posted by lnaukkar View Post
    Jep, siinä vaiheessa kun sähköautoilu lähestyy bensa-autoilun hintaa, niin kotitaloudet on konkurssissa lämmityslaskuista.

    Ja nytkin, poikkeuksellisen kalliin sähkön vallitessa… Niin kauan kun voi ladata pörssisähköllä yön aikana, niin sähköautoilu on halpaa. Varsinkin jos ei ihan joka yö tarvitse ladata.
    Konkurssissa on kaikki ne kotitaloudet joilla ei ole puskuria näin se ikäväkyllä on. Niin rajua on ollut kustannuksien nousu. Eihän pörasisähkö ole ollut aikoihin edes yöllä edullista

    Leave a comment:


  • lnaukkar
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    Kriisivuotena -22 spot-keskiarvo ollut nyt 18snt. Ei paljon huoleta sähköautoilijana tuleva täällä Suomessa. Asian voi katsoa esim. Vattenfallin sivuilta.

    Jos nousisi johonkin 0,80€/kwh, niin alkaisin pitämään asiaa ongelmana. Silloinkin sähköllä leikkaa jopa -50% co2 päästöistä joka erittäin hyvä asia ja kannustaisi sähköön, ellei sitten ole ilmastodenialisti ja usko omaan kristallipalloon tieteen sijaan.

    Enemmän sähkönhinta huolettaa teollisuuden näkökulmasta ja tavan sähkölämmittäjän.
    Jep, siinä vaiheessa kun sähköautoilu lähestyy bensa-autoilun hintaa, niin kotitaloudet on konkurssissa lämmityslaskuista.

    Ja nytkin, poikkeuksellisen kalliin sähkön vallitessa… Niin kauan kun voi ladata pörssisähköllä yön aikana, niin sähköautoilu on halpaa. Varsinkin jos ei ihan joka yö tarvitse ladata.

    Leave a comment:


  • joko
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    Kriisivuotena -22 spot-keskiarvo ollut nyt 18snt. Ei paljon huoleta sähköautoilijana tuleva täällä Suomessa. Asian voi katsoa esim. Vattenfallin sivuilta.

    Jos nousisi johonkin 0,80€/kwh, niin alkaisin pitämään asiaa ongelmana. Silloinkin sähköllä leikkaa jopa -50% co2 päästöistä joka erittäin hyvä asia ja kannustaisi sähköön, ellei sitten ole ilmastodenialisti ja usko omaan kristallipalloon tieteen sijaan.

    Enemmän sähkönhinta huolettaa teollisuuden näkökulmasta ja tavan sähkölämmittäjän.
    Mutta sähkön hintaa alettiin nostamaan vasta lämmityskauden jälkeen eli todellisemman kuvan tästä saadaan kun verrataan nyt tulevan talven hintoja. Valitettavasti luulen että kohta on edessä sellainen aika että ilma, vesi ja maalampöpumppuja sammutellaan ja tulisijat nousee arvoon arvaamattomaan. Metallialan yrityksiä on jo ainakin laittanut oviaan kiinni kun pörssisähkön hinta on 20 kertaistunut. Eihän se silloin niin tunnu jos asuu kerrostalossa ja sähköä kuluu muutama sata kwh kuukaudessa. Tietysti toivon että olen väärässä mutta... Meillä ainakin sammutetaan nuo pumput kokonaan mikäli sähköjä aletaan katkomaan. Viisaampi ajaa laitteet hallitusti alas kuin se että on jatkuvia sähkökatkoja. En usko että nuo laitteet kestää pitkässä juoksussa sitä että sähköt katkeaa useasti esim kesken sulatus syklin

    Leave a comment:


  • JH.
    replied
    En tiedä tarkkoja lukemia mut ainakin pikkupakkasella i4 latailee kyllä shukostakin alusta asti silleen että prossat lähtee nousemaan.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    Onko kukaan seurannut lämmittääkö BMW akkua pakkasella 11kw latauksen alussa kuin paljon? [asian huomaa ainakin siitä, että vertaa mitä laturi ilmoittaa sähkönkulutukseksi vr. mitä auto kertoo akkuun menneen]

    Model 3 litium-rauta-fosfaattiakulla näytti eilen puskeneeen 8kw teholla noin 30minuuttia lämpöä akkuun, ennen kuin latasi koko 11kw akkua. Käytännössä jollain 3,7kw- saati sukolaturilla saa olla heti ajon jälkeen tökkäämässä pistoketta, muutoin menee latauksesta eka tunti akun lämmitykseen.
    BMW ilmoittaa mittaristossa laturilta ottamansa tehon. Ei erittele mikä menee mihinkin. Eli alusta asti näkyy 11kW taulussa.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Onko kukaan seurannut lämmittääkö BMW akkua pakkasella 11kw latauksen alussa kuin paljon? [asian huomaa ainakin siitä, että vertaa mitä laturi ilmoittaa sähkönkulutukseksi vr. mitä auto kertoo akkuun menneen]

    Model 3 litium-rauta-fosfaattiakulla näytti eilen puskeneeen 8kw teholla noin 30minuuttia lämpöä akkuun, ennen kuin latasi koko 11kw akkua. Käytännössä jollain 3,7kw- saati sukolaturilla saa olla heti ajon jälkeen tökkäämässä pistoketta, muutoin menee latauksesta eka tunti akun lämmitykseen.
    Last edited by ///Jone; 03-12-2022, 10:04.

    Leave a comment:


  • Turder
    replied
    Originally posted by aae30 View Post
    uteliaisuudesta, että mitäs se kilowattitunti nykyään julkisilla latureilla maksaa? onko hinnoissa näkynyt nousua?
    Paljon on muuttujia tuossa mutta pikalatureilla, joissa minuuttihinta, olen lataillut nyt syksyllä/alkutalvella parhaimmillaan n. 0,20eur/kWh Rechargen latureilla. Nopeahko lataus ja akku optimitilassa niin pääsee helposti alle monen operaattorin kiinteän kWh-hinnan. Esim. K-Latauksen kiinteä hinta pikalaturilla oli ennen alv-muutosta 0,35eur/kWh, mutta latasin roaming-operaattorin kautta (Elli) siitä ja pääsin n. 0,24eur/kWh hintaan. Tänä vuonna tähän asti kaikki julkiset lataukset maksaneet mulle 0,22eur/kWh muttei niitä kovin paljon ole tullut kun pääasiassa kotona ja töissä lataan. Enkä käytä mitään kuukausimaksullista latauspalvelua, jolla saa kWh-hintaa vielä alemmaksi.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Kriisivuotena -22 spot-keskiarvo ollut nyt 18snt. Ei paljon huoleta sähköautoilijana tuleva täällä Suomessa. Asian voi katsoa esim. Vattenfallin sivuilta.

    Jos nousisi johonkin 0,80€/kwh, niin alkaisin pitämään asiaa ongelmana. Silloinkin sähköllä leikkaa jopa -50% co2 päästöistä joka erittäin hyvä asia ja kannustaisi sähköön, ellei sitten ole ilmastodenialisti ja usko omaan kristallipalloon tieteen sijaan.

    Enemmän sähkönhinta huolettaa teollisuuden näkökulmasta ja tavan sähkölämmittäjän.

    Leave a comment:


  • joko
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Kallista sähkö on tuossa mutta sähköautoilun kannalta toi on kallista sitten, jos sähkön hinta on jatkuvasti noin korkea ja pidät moista sähkösopimusta. Tossa siis kyseessä yhden sähköyhtiön yksi sähkötuote ja pörssisähköllä esim yöllä lataavat sitten taas täysin eri asia.

    Sitähän pitäis olla taloudessa kohta molemmille aikuisilla oma sähköliittymä toisella pörasisähkö ja toisella kiinteä määräaikainen.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Esko View Post
    Tällä hetkellä ei kannata latailla pörssisähköllä edes yöaikaan, kun hinnat olleet viime päivinä alimmillaan 40c luokkaa ja siihen siirrot päälle.
    On ne sentään 20-30 snt olleet viime öinä, mutta ilmoittamasi K-latauksen hinta on jo alhaisempi.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Kallista sähkö on tuossa mutta sähköautoilun kannalta toi on kallista sitten, jos sähkön hinta on jatkuvasti noin korkea ja pidät moista sähkösopimusta. Tossa siis kyseessä yhden sähköyhtiön yksi sähkötuote ja pörssisähköllä esim yöllä lataavat sitten taas täysin eri asia.
    Tällä hetkellä ei kannata latailla pörssisähköllä edes yöaikaan, kun hinnat olleet viime päivinä alimmillaan 40c luokkaa ja siihen siirrot päälle.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Tää on hyytävä jo ilman sähköautoa https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009236718.html

    "Energiayhtiö Fortumilta sähköä ostavat saavat varautua vuodenvaihteessa suuriin hinnankorotuksiin.

    Toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella eli Kesto-sopimuksella yleissähköä ostavien sähköenergian hinnoittelu nousee vuoden alussa 46,73 senttiin. Tällä hetkellä energia maksaa 35,16 senttiä kilowattitunnilta."
    Kallista sähkö on tuossa mutta sähköautoilun kannalta toi on kallista sitten, jos sähkön hinta on jatkuvasti noin korkea ja pidät moista sähkösopimusta. Tossa siis kyseessä yhden sähköyhtiön yksi sähkötuote ja pörssisähköllä esim yöllä lataavat sitten taas täysin eri asia.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Tää on hyytävä jo ilman sähköautoa https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009236718.html

    "Energiayhtiö Fortumilta sähköä ostavat saavat varautua vuodenvaihteessa suuriin hinnankorotuksiin.

    Toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella eli Kesto-sopimuksella yleissähköä ostavien sähköenergian hinnoittelu nousee vuoden alussa 46,73 senttiin. Tällä hetkellä energia maksaa 35,16 senttiä kilowattitunnilta."

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Juuri tuli K-Lataukselta sähköpostia, että laskevat hintoja alv:n alennuksen johdosta. Normaalilataus 22c/kwh ja pikalaturit 32c/kwh. Hinta laski siis 2-3c. S-ryhmällä 25 ja 35c/kwh

    Leave a comment:

Working...
X