Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • OVi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2016
    • 514
    • Oulu

    Ajatteliko herrasmiehet, että polttomoottoriautoilun kustannukset pysyvät nykytasolla?
    Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

    Comment

    • joko
      Bimmer Enthusiast
      • May 2004
      • 1964
      • Seinäjoki

      Originally posted by mikae34 View Post
      Onhan se nyt päivänselvä asia, että ei sähköautoilusta saa tulla polttiksia halvempaa. Kyllä kapitalisti keinot keksii.
      Kyllä, olis vain toivonut että korotus olis jääny pelkkään autoiliin mutta saatiin se kätevästi sitten kaikkeen sähkön hintaan ja siirtoon samalla. Kyllä tässä saa varmaan alkaa miettimään vaihtoehtoisia tuotantotapoja pitää varmaan tulevaisuudessa olla omat aurinkokennot, akusto ja sitten agre omassa talossa. Voi tuon Caruna töpselin sitten irrottaa
      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
      W906 319 sprinter - 14

      Comment

      • mmie
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 507
        • Kouvola

        Originally posted by mikae34 View Post
        Onhan se nyt päivänselvä asia, että ei sähköautoilusta saa tulla polttiksia halvempaa. Kyllä kapitalisti keinot keksii.
        Eipä kyllä varmasti liikenteestä kerätyt verotulot ainakaan pääse pienenemään, se lienee varmaa. Miten ne sitten tulevaisuudessa verotetaankaan, onkin jännä nähdä..
        ex e36 325
        ex e46 328
        e92 335i FBO
        Ducati 900S ie
        KTM 640
        Suzuki GT550
        Honda CBR600

        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11056
          • ?

          Originally posted by mikae34 View Post
          Onhan se nyt päivänselvä asia, että ei sähköautoilusta saa tulla polttiksia halvempaa. Kyllä kapitalisti keinot keksii.
          Jaa? Sossukommarivirheäkepuliärkoopee-hallitushan meillä on?

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15253
            • Ajamisen Iloa

            Tärkeä video akkuteknologiasta joka jokaisen EV:tä harkitsevan kannattaa katsoa: https://www.youtube.com/watch?v=CIWvk3gJ_7E
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • jokes911
              Bimmer Fanatic
              • May 2008
              • 875
              • Espoo



              Noni, alkaa näitä sähköautojen osaajia ilmestymään ihan kaupalliselle puolellekin.

              Kukas tekee sen ekan E30:n Suomeen?
              2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
              2022 X3 Charged Edition Msport
              1999 Honda CBR 900 SC33
              2009 Husqvarna SMR 510
              2017 KTM EXCF 350

              Comment

              • Jarger
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2005
                • 3837
                • Finnland

                Originally posted by jokes911 View Post
                https://www.facebook.com/groups/sahk...9681309029685/

                Noni, alkaa näitä sähköautojen osaajia ilmestymään ihan kaupalliselle puolellekin.

                Kukas tekee sen ekan E30:n Suomeen?

                Tais Supra vähän hiljentyä, mutta hieno
                Last edited by Jarger; 24-12-2022, 01:41. Reason: Olikin jo.
                Negatiiviset kauppakokemukset:
                Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                Comment

                • naikou
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2010
                  • 1754
                  • vihti

                  On näitä Suomessakin tehty autotallivirityksenä jo vuosia, Nissan Leafin tekniikoita käytetty jonkun verran, vanha takamoottorinen pakukin alkaa polttamaan kumia leafin koneella…kuulemma
                  E39 523i Turbo

                  Comment

                  • GameOver
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3026
                    • Sjundeå

                    Remon linkkaama video koboltista ja Kongon kaivoksista (ei suoraan akkuteknologiasta) oli ihan miellyttävä katsella/kuunnella. Pientä, luultavasti tuon kertojan henkilökohtaiseen järkyttymiseen liittyvää painokkuutta lukuunottamatta ihan neutraali juttu. Olisi sitä varmaan itsekin aika möykky rinnassa, jos tuonne oliei mennyt omin silmin katselemaan.

                    DISCLAIMER: Seuraavat kannanotot ja kirjoitukset eivät ole tarkoitettu vastauksena Remotionille, tai minkääntasoisena haasteena postaukseen. Vain toiseksi näkökulmaksi ja tueksi aiheeseen, jotta aiheesta voi muodostaa objektiivisen mielipiteen.

                    Kysymys kuuluukin: Miksi jokaisen EV:tä harkitsevan kannattaa tuo katsoa? Nämä vastaavat kannanotot on usein kohdistettu nimenomaan yhteen ryhmään. Miksei samantien jokaisen älylaitetta harkitsevan, polttomoottoriautoa harkitsevan, leikkaushoitoa harkitsevan, yms?
                    Kyllä, Koboltilla on hämmästyttävän paljon käyttötarkoituksia, tuossakin se jo todettiin, että ihmiset eivät tällä hetkellä tule toimeen ilman. Autoteollisuus luultavasti on yksi ainoista, jotka aktiivisesti kehittävät vaihtoehtoa koboltille.

                    Sinänsä hyvä, että ihmisoikeusasiat ovat nousseet kansan huulille. Sääli, että se tapahtui vasta nyt, eikä jo silloin kun Kongosta (tuonkin jutun mukaan) alettiin kaivamaan esimerkiksi volframia ja kultaa.

                    Surullinen asia taas on se, että kehittyneiden maiden ihmisten kauhistellessa tuota Youtuben välityksellä, tuo on noiden ihmisten ihan oikea elinkeino.
                    Mitä tapahtuisi, jos nyt jostain syystä kaiken hyvesignaloinnin, kilven kiillottamisen ja nettipaheksunnan sijaan toteutuisi kollektiivinen päätös ja taikaiskulla kaikki Kongon kobolttikaivokset suljettaisiin? Niin epäinhimillistä työtä epäinhimillisissä oloissa kun onkin, noilta ihmisiltä lähtisi kuitenkin alta se kurjakin elinkeino.
                    Tuolla tuskin töitä riittää ihan valittavaksi asti, jos koboltinkaivajankin homma kelpaa kymmenille, ellei sadoille tuhansille ihmisille (jos pelkästään tuossa yhdessä "pitissä" oli jutun arvion mukaan noin 15000 ihmistä töissä).
                    Siinä saattaisi tämän foorumin maahanmuuttoketjukin saada eri tavalla sisältöä pidemmässä juoksussa.
                    -22 Lexus ES300h
                    -07 Subaru Outback

                    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                    Comment

                    • PNM2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2015
                      • 1110
                      • Espoo

                      Originally posted by GameOver View Post
                      Remon linkkaama video koboltista ja Kongon kaivoksista (ei suoraan akkuteknologiasta) oli ihan miellyttävä katsella/kuunnella. Pientä, luultavasti tuon kertojan henkilökohtaiseen järkyttymiseen liittyvää painokkuutta lukuunottamatta ihan neutraali juttu. Olisi sitä varmaan itsekin aika möykky rinnassa, jos tuonne oliei mennyt omin silmin katselemaan.

                      DISCLAIMER: Seuraavat kannanotot ja kirjoitukset eivät ole tarkoitettu vastauksena Remotionille, tai minkääntasoisena haasteena postaukseen. Vain toiseksi näkökulmaksi ja tueksi aiheeseen, jotta aiheesta voi muodostaa objektiivisen mielipiteen.

                      Kysymys kuuluukin: Miksi jokaisen EV:tä harkitsevan kannattaa tuo katsoa? Nämä vastaavat kannanotot on usein kohdistettu nimenomaan yhteen ryhmään. Miksei samantien jokaisen älylaitetta harkitsevan, polttomoottoriautoa harkitsevan, leikkaushoitoa harkitsevan, yms?
                      Kyllä, Koboltilla on hämmästyttävän paljon käyttötarkoituksia, tuossakin se jo todettiin, että ihmiset eivät tällä hetkellä tule toimeen ilman. Autoteollisuus luultavasti on yksi ainoista, jotka aktiivisesti kehittävät vaihtoehtoa koboltille.

                      Sinänsä hyvä, että ihmisoikeusasiat ovat nousseet kansan huulille. Sääli, että se tapahtui vasta nyt, eikä jo silloin kun Kongosta (tuonkin jutun mukaan) alettiin kaivamaan esimerkiksi volframia ja kultaa.

                      Surullinen asia taas on se, että kehittyneiden maiden ihmisten kauhistellessa tuota Youtuben välityksellä, tuo on noiden ihmisten ihan oikea elinkeino.
                      Mitä tapahtuisi, jos nyt jostain syystä kaiken hyvesignaloinnin, kilven kiillottamisen ja nettipaheksunnan sijaan toteutuisi kollektiivinen päätös ja taikaiskulla kaikki Kongon kobolttikaivokset suljettaisiin? Niin epäinhimillistä työtä epäinhimillisissä oloissa kun onkin, noilta ihmisiltä lähtisi kuitenkin alta se kurjakin elinkeino.
                      Tuolla tuskin töitä riittää ihan valittavaksi asti, jos koboltinkaivajankin homma kelpaa kymmenille, ellei sadoille tuhansille ihmisille (jos pelkästään tuossa yhdessä "pitissä" oli jutun arvion mukaan noin 15000 ihmistä töissä).
                      Siinä saattaisi tämän foorumin maahanmuuttoketjukin saada eri tavalla sisältöä pidemmässä juoksussa.
                      Lopussahan mainittiin, että koboltintarpeen arvioidaan kasvavan nykyisestä sadoilla prosenteilla parinkymmenen seuraavan vuoden aikana. Tällaisissa asioissa myös tietoisuus on aina ajan kuluessa kasvanut ja homman kasvaessa aina vain isompiin mittasuhteisiin, on tekijöiden pakko tarkastella enemmän toimintamallejaan ja toiminta on väkisin entistä enemmän esillä. Perseestähän toi homma toki on mutta en hetkeäkään usko esim saman videon postanneen Jargerin ajattelevan omia autoilu- tai mitään muitakaan kulujaan afrikkalaisten tai kenenkään muunkaan kärsimyksen kannalta mutta tässä pääsi taas mahdollisesti jopa kännykän äärestä provoamaan sähköautoketjuun.
                      Last edited by PNM2; 24-12-2022, 00:27.
                      i4 M50
                      ex: G30 530e xDrive M-Sport
                      ex: F11 525d xDrive
                      ex: F11 520d
                      ex: E91 318i

                      Comment

                      • JH.
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2007
                        • 793
                        • PKS

                        Tässäkin asiassa on eri tasoisia valmistajia. Jotkut ei välitä ihmisoikeuksista ja ympäristöstä pätkääkään, toisilla se sisältyy jo brändiin ja homman eteen tehdään paljon töitä.

                        Oon käsityksessä, että Bemarin nykymalliston koboltti tulee Australiasta tai Marokosta ja ketju on pitkälti tehtaan näpeissä, jotta homma olis kestävällä pohjalla. Lisäks nää 5gen sähkövoimalinjat (i4 ym.) ei tartte harvinaisia maametalleja ollenkaan.

                        BMW announced, a while back, that it will set up a project aiming at making sure the cobalt bought by the company will only be sourced from responsible
                        MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                        Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                        BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                        Käyttis i4 eDrive40
                        Kesällä E36 M3
                        Radalla E36 325i track day tool

                        Comment

                        • Jarger
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2005
                          • 3837
                          • Finnland

                          Originally posted by PNM2 View Post
                          Lopussahan mainittiin, että koboltintarpeen arvioidaan kasvavan nykyisestä sadoilla prosenteilla parinkymmenen seuraavan vuoden aikana. Tällaisissa asioissa myös tietoisuus on aina ajan kuluessa kasvanut ja homman kasvaessa aina vain isompiin mittasuhteisiin, on tekijöiden pakko tarkastella enemmän toimintamallejaan ja toiminta on väkisin entistä enemmän esillä. Perseestähän toi homma toki on mutta en hetkeäkään usko esim saman videon postanneen Jargerin ajattelevan omia autoilu- tai mitään muitakaan kulujaan afrikkalaisten tai kenenkään muunkaan kärsimyksen kannalta mutta tässä pääsi taas mahdollisesti jopa kännykän äärestä provoamaan sähköautoketjuun.
                          Kiitän erityishuomioinnista. Mahtaa vituttaa. Mua ei, mutta saitpahan hymähtämään reaktiollasi.
                          Negatiiviset kauppakokemukset:
                          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                          Comment

                          • PNM2
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2015
                            • 1110
                            • Espoo

                            Originally posted by Jarger View Post
                            Kiitän erityishuomioinnista. Mahtaa vituttaa. Mua ei, mutta saitpahan hymähtämään reaktiollasi.
                            En ymmärrä, mistä ton vitutuksen keksit, mutta harvoin sulla tässä ketjussa mitään punaista lankaa on ollut muutenkaan.

                            Asiasta sen verran, että Toyotan nimihirviössä on kuulemma pikalataukselle kahden kerran rajoitus per päivä akkutakuun vuoksi ja muutenkin speksit ovat aika vanhanaikaiset uudelle sähköautomallille. Akun lämmitys puuttuu sekä vaihtovirtalataus on vain yhdellä vaiheella. Voivatko nämä tosiaan pitää paikkaansa vai alleviivaako Toyota tässä kommentointiaan voimanlähteiden tulevaisuudesta?
                            Last edited by PNM2; 24-12-2022, 10:56.
                            i4 M50
                            ex: G30 530e xDrive M-Sport
                            ex: F11 525d xDrive
                            ex: F11 520d
                            ex: E91 318i

                            Comment

                            • Jarger
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2005
                              • 3837
                              • Finnland

                              Originally posted by PNM2 View Post
                              En ymmärrä, mistä ton vitutuksen keksit, mutta harvoin sulla tässä ketjussa mitään punaista lankaa on ollut muutenkaan.

                              Asiasta sen verran, että Toyotan nimihirviössä on kuulemma pikalataukselle kahden kerran rajoitus per päivä akkutakuun vuoksi ja muutenkin speksit ovat aika vanhanaikaiset uudelle sähköautomallille. Akun lämmitys puuttuu sekä vaihtovirtalataus on vain yhdellä vaiheella. Voivatko nämä tosiaan pitää paikkaansa vai alleviivaako Toyota tässä kommentointiaan voimanlähteiden tulevaisuudesta?

                              Jos Toyota kohdistaa katseensa lämpimiin maihin, niissä voi rangekin pitää paremmin paikkansa

                              Hyvää joulua.
                              Negatiiviset kauppakokemukset:
                              Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                              Comment

                              • PNM2
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2015
                                • 1110
                                • Espoo

                                Originally posted by Jarger View Post
                                Jos Toyota kohdistaa katseensa lämpimiin maihin, niissä voi rangekin pitää paremmin paikkansa

                                Hyvää joulua.
                                Joo, vaikka autot suosiossa ovatkin täällä, ei varmasti päämarkkina, kuten ei kenellekään. Hyvää joulua myös sinne.
                                i4 M50
                                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                                ex: F11 525d xDrive
                                ex: F11 520d
                                ex: E91 318i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎