Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 5167
    • Kuopio

    Originally posted by PNM2 View Post

    Asiasta sen verran, että Toyotan nimihirviössä on kuulemma pikalataukselle kahden kerran rajoitus per päivä akkutakuun vuoksi ja muutenkin speksit ovat aika vanhanaikaiset uudelle sähköautomallille.
    En yllätty kun muutaman vuoden kuluttua myös saksalaisissa sähköautoissa on tämän tyyppisiä rajoituksia käytössä mutta ihan eri asian takia.

    Tosiasia on että näitä sähköhärveleitä voidaan etänä ohjemoida ja mahdollisuuksia kaikkeen "ei niin kivaan" on vaihtoehtoja lukematon määrä olemassa. Tämän lisäksi eurooppa tulee olemaan vielä pitkään energiakriisissä. Näinpä energian kulutusta on varmasti houkutteleva ajatus säädellä sähköautojen energian käytön kautta.

    Siinä saattaa ihmeissään joku aamu olla kun esim etron ilmoittaa että sähköpulan takia tänään ei ajeta

    Tässä kohtaa on kiva kaivaa sieltä "navetan ylisiltä" se vanha kaasariTaunus alle ja ajaa onnellisena auringon laskuun.
    Last edited by jani; 25-12-2022, 11:37.
    F33 435d Mineral-grau metallic
    K40 K1200s sondermodell

    Comment

    • PNM2
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2015
      • 1110
      • Espoo

      Originally posted by jani View Post
      En yllätty kun muutaman vuoden kuluttua myös saksalaisissa sähköautoissa on tämän tyyppisiä rajoituksia käytössä mutta ihan eri asian takia.

      Tosiasia on että näitä sähköhärveleitä voidaan etänä ohjemoida ja mahdollisuuksia kaikkeen "ei niin kivaan" on vaihtoehtoja lukematon määrä olemassa. Tämän lisäksi eurooppa tulee olemaan vielä pitkään energiakriisissä. Näinpä energian kulutusta on varmasti houkutteleva ajatus säädellä sähköautojen energian käytön kautta.

      Siinä saattaa ihmeissään joku aamu olla kun esim etron ilmoittaa että sähköpulan takia tänään ei ajeta

      Tässä kohtaa on kiva kaivaa sieltä "navetan ylisiltä" se vanha kaasariTaunus alle ja ajaa onnellisena auringon laskuun.
      Miksi akku täynnä oleva Audi ilmoittaisi, että älä aja kauppaan ja takaisin tai kuskaa lapsia harrastuksiin? Toki autoa on hankala ajaa, jos ei ole varausta akussa, mutta siksi sähköautoja lataillaankin usein öisin, kun sähköstä ei ole pulaa ja se on halvempaa. Toki sen Taunuksen kanssa voi bensapumpulla tulla ongelmia, jos sähköä ei ole saatavilla.

      Energiakriisistä sähkön suhteen en ole samaa mieltä. Suomessa sähköautojen lataamisen estäminen ei sähkön kokonaiskulutukseen vaikuttaisi juuri mitenkään. Yksinkertaistettuna sähköstä voi olla pulaa silloin, kun kysyntä ja tarve on kovin (eli kun sähkö on kalleinta), jos tuotanto ei pysty tähän vastaamaan. Tätä voit katsoa vaikka pörssisähkön hintakehityksestä. Eilen jouluaattona sähkö oli Suomessa todella halpaa, koska teollisuus ei tarvinnut sitä kovin paljoa normaaliin verrattuna. Joku kovan pakkasen arkipäivä sitten voi olla eri asia, mutta kyllä mulle riittää auton lataaminen kerran viikossa (ja näin on erittäin monelle muullekin suomalaisen keskimääräisen päiväajosuoritteen mukaan) ja osaan tuohon varautua lataamalla auton etukäteen. En tiedä, mistä kirjoitteluun tulee tällainen kulma, joka perustuu siihen, että sähköauton pitäisi olla koko ajan latauksessa.
      Last edited by PNM2; 25-12-2022, 13:59.
      i4 M50
      ex: G30 530e xDrive M-Sport
      ex: F11 525d xDrive
      ex: F11 520d
      ex: E91 318i

      Comment

      • huupi
        BTCF Member
        • Aug 2007
        • 1199
        • Tyrnävä

        Olen tässä muutaman viikon, tai ehkä ne olikin kuukausia, kerännyt kiukkua siitä minkälaisella kirjoittelulla tämä ja i4-topikki on täyttynyt. Muutamat nimimerkit yrittää väkisin vääntää asian kuin asian politiikaksi, viherpiiperrykseksi, köyhien sortamiseksi, Kongon lapsien sortamiseksi, salaliittoteorioiksi, foliohattuiluksi ja niin edelleen. Eikö kellään em. asioita argumentteinaan sähköautoilua vastaan vängätessään käy mielessä, että voisiko itse sähköauto olla riittävä syy ja peruste siirtyä sellaisen käyttöön ilman mitään ylimääräistä agendaa tai paatosta?

        Henkilökohtaisesti ottaisin sähköauton 10 kertaa kymmenestä, vaikka sen ylläpito maksaisi saman verran kuin vaikkapa diesel- tai bensiinikäyttöisen henkilöauton. Tai voisin minä maksaa siitä enemmänkin, sillä niin mukava on sähköinen voimalinja. Minua häiritsee se yleinen ajatus, että miksi sähköautoilun pitäisi olla ja pysyä halvimpana autoilumuotona. Ei ääntä, varsinkin jos jalankulkijavaroitusulina ei käytössä, ei poistetun dpf:n tai katin aiheuttamaa hajua, ei puolijumalan asemaan nostetun 8HP:n kylmäkierrosten vaihtokohdan odottelua - täydellinen. Sellainen on sähköauto, voi siitä vähän maksaa ylimääräistäkin.

        Sähköauton akun energiasisältöjeesustelu ”kusematta lappiin ja kelkka perässä” on myös enimmäkseen verenpainetta nostattavaa. Joo, i3:ssa akku on liian pieni, mutta kaikissa uudemmissa se on ihan riittävä - tärkein asia on se miten auto ottaa sitä energiaa lisää. Pikalatausasemiakin on ihan riittävästi useimmille, paitsi em. Lapin kelkkailijoille, mutta se latausnopeus tien päällä on se juttu. i3:ssa sekin on (talvella) päin vittua, kun akun lämmitystä ei saa oikein mitenkään päälle, mutta taas - BMW:n nykyisissä malleissa sekin on hoidettu hienosti.

        Itseäkin harmittaa, että uudet sähköautot ovat niin kalliita (BMW), että kynnet ei niihin pysty, mutta kyllä sitä yrittää keksiä keinoja, joilla niihin pääsisi kiinni, ja ihan vaan sen takia, että ovat niin pirun hienoja ominaisuuksiltaan. En ymmärrä miksi uuden sähköauton ostossa pitäisi hirveästi miettiä arvonalenemaa ja jälleenmyyntiarvoa yhtään enempää kuin polttomoottoriautonkaan, jos sellaisen haluaa ja pystyy laittamaan.

        Harmillisesti tämä yhteisö, tai ainakaan sen äänekkäimmät käyttäjät, eivät ole valmiita hyväksymään sähköautoja autoina harrastefoorumilla, mikä laskee ainakin omaa foorumin käyttöastetta, kun jokainen ko. autoryhmää käsittelevä lanka suolletaan täyteen alussa mainitsemiani argumentteja. Kun vielä facebookin patteriautoryhmät ovat enimmäkseen tolvanoita täynnä, on asialliset kanavat vähissä.
        I01 i3s 94

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6745
          • PK-seutu

          Originally posted by jani View Post
          En yllätty kun muutaman vuoden kuluttua myös saksalaisissa sähköautoissa on tämän tyyppisiä rajoituksia käytössä mutta ihan eri asian takia.

          Tosiasia on että näitä sähköhärveleitä voidaan etänä ohjemoida ja mahdollisuuksia kaikkeen "ei niin kivaan" on vaihtoehtoja lukematon määrä olemassa. Tämän lisäksi eurooppa tulee olemaan vielä pitkään energiakriisissä. Näinpä energian kulutusta on varmasti houkutteleva ajatus säädellä sähköautojen energian käytön kautta.

          Siinä saattaa ihmeissään joku aamu olla kun esim etron ilmoittaa että sähköpulan takia tänään ei ajeta

          Tässä kohtaa on kiva kaivaa sieltä "navetan ylisiltä" se vanha kaasariTaunus alle ja ajaa onnellisena auringon laskuun.
          Shokkiuutinen sinulle (muille vanha asia): Myös polttiksia voi samalla lailla etäohjelmoida. Foliohattu nyt äkkiä takaisin päähän!
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • Jarger
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2005
            • 3837
            • Finnland

            Originally posted by pyroz View Post
            Shokkiuutinen sinulle (muille vanha asia): Myös polttiksia voi samalla lailla etäohjelmoida. Foliohattu nyt äkkiä takaisin päähän!
            Haluaisitko kertoa miten E39/E53/E34 jne joku tekee tuon etänä? Ainakaan tuohon Corollaan ei kyllä onnistu. IM SAFE.

            Mikään ei ole niin turvallista autoilun suhteen etteikö sitä viherpiipertämisellä päästäisi pilaamaan. Näitä asioita ei kuule pojat ennenkään ole maalaisjärjellä toteutettu valtioiden toimesta, just telling.
            Negatiiviset kauppakokemukset:
            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6745
              • PK-seutu

              Originally posted by Jarger View Post
              Haluaisitko kertoa miten E39/E53/E34 jne joku tekee tuon etänä? Ainakaan tuohon Corollaan ei kyllä onnistu. IM SAFE.

              Mikään ei ole niin turvallista autoilun suhteen etteikö sitä viherpiipertämisellä päästäisi pilaamaan. Näitä asioita ei kuule pojat ennenkään ole maalaisjärjellä toteutettu valtioiden toimesta, just telling.
              Ajattelitko näyttää nokkelalta jos jatkat keskustelua?

              Sähkö vs. polttis ei vaikuta tuohon asiaan.
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              • OVi
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2016
                • 514
                • Oulu

                Kiitoksia Huupille asiallisesta kirjoituksesta! Olen ihmetellyt ihan samaa, että kuinka muutama kirjoittelija jaksaa suoltaa toistuvasti samaa sontaa sähköautoketjuihin. Ymmärtäisin asian paremmin, jos jutut kehittyisivät johonkin suuntaan, mutta kun ne on pyörinyt jo vuosia saman tunkion ympärillä.
                Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                Comment

                • Zeta
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7546
                  • Kotona

                  Tuossa oli haastattelu Vannetukun pomosta. Kertoi, että sähköautot painavina ja nopeasti kiihtyvinä kuluttavat renkaita polttiksia nopeammin. Luulisi rengasliikkeiden olevan tyytyväisiä mitä enemmän sähkiksiä tulee liikenteeseen
                  -
                  Käyttöautona: F20
                  Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                  Myydään: HP 14" kannettava **90e**
                  Myydään: HP 12.5" kannettava **230e**
                  -

                  Comment

                  • isolohko
                    BTCF Member
                    • May 2004
                    • 902
                    • Kymenlaakso

                    Hupille +1

                    Sananvapaus vs. moderointi, on haastava laji - kyllähän sen politiikan saisi pitää omissa säikeissään, niin kauan, kuin se ylipäätään on tuning forumilla sallittu.

                    e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                    Comment

                    • jani
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 5167
                      • Kuopio

                      Originally posted by PNM2 View Post
                      Miksi akku täynnä oleva Audi ilmoittaisi, että älä aja kauppaan ja takaisin tai kuskaa lapsia harrastuksiin? Toki autoa on hankala ajaa, jos ei ole varausta akussa, mutta siksi sähköautoja lataillaankin usein öisin, kun sähköstä ei ole pulaa ja se on halvempaa. Toki sen Taunuksen kanssa voi bensapumpulla tulla ongelmia, jos sähköä ei ole saatavilla.

                      Energiakriisistä sähkön suhteen en ole samaa mieltä. Suomessa sähköautojen lataamisen estäminen ei sähkön kokonaiskulutukseen vaikuttaisi juuri mitenkään. Yksinkertaistettuna sähköstä voi olla pulaa silloin, kun kysyntä ja tarve on kovin (eli kun sähkö on kalleinta), jos tuotanto ei pysty tähän vastaamaan. Tätä voit katsoa vaikka pörssisähkön hintakehityksestä. Eilen jouluaattona sähkö oli Suomessa todella halpaa, koska teollisuus ei tarvinnut sitä kovin paljoa normaaliin verrattuna. Joku kovan pakkasen arkipäivä sitten voi olla eri asia, mutta kyllä mulle riittää auton lataaminen kerran viikossa (ja näin on erittäin monelle muullekin suomalaisen keskimääräisen päiväajosuoritteen mukaan) ja osaan tuohon varautua lataamalla auton etukäteen. En tiedä, mistä kirjoitteluun tulee tällainen kulma, joka perustuu siihen, että sähköauton pitäisi olla koko ajan latauksessa.
                      Olen samaa mieltä kanssasi, meidän "sähkökriisi" on tällä hetkellä keinotekoinen. Mutta tosiasia on että pörssisähkön 28 vrk keskihinta 26.12.2022 on 32.28 snt/kWh. Siinä ei paljoa halpa joulu sähkö ilahduta. Jos joku olisi sanonut 5vuotta sitten että sähkömaksaa jopa 50snt/kwh niin kukaan ei olisi uskonut sitä.

                      Kerta tälläiset "kriisit" ovat mahdollisia, miksi tulevaisuudessa ei voisi tilanne olla sellainen että joku muu päättää koska saat autollasi ajaa? Etäkoodaus kumminkin tämän mahdollistaa? Toki hyvä on että jos näin ei ole mahdollista tai ei tule tapahtumaan.

                      ps. kaikesta huolimatta sähköauto ostohouset on itselläkin jalassa.
                      Last edited by jani; 26-12-2022, 10:53.
                      F33 435d Mineral-grau metallic
                      K40 K1200s sondermodell

                      Comment

                      • Tiik
                        BTCF Member
                        • Apr 2012
                        • 497
                        • Vantaa

                        Perustakaa foorumille oma osio sähköautoilijoille, johon pääsee vain, jos patteriauton omistaa. Siellä voi sitten rauhassa puhua asiasta ilman, että pääsee kierrokset nousemaan.

                        Tämä ketju voi sitten säilyä täällä avoimella puolella, jossa sana on yhä vapaa.

                        Itsekin olen kiinnostunut sähkövatkaimen ostamaan, mutta en silti usko, että kyseessä on tulevaisuuden "the" voimalinja...

                        Comment

                        • PNM2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2015
                          • 1110
                          • Espoo

                          Originally posted by jani View Post
                          Olen samaa mieltä kanssasi, meidän "sähkökriisi" on tällä hetkellä keinotekoinen. Mutta siitä huolimatta pörssisähkön 28 vrk keskihinta 26.12.2022 on 32.28 snt/kWh. Siinä ei paljoa halpa joulu sähkö ilahduta.

                          Jos joku olisi sanonut 5vuotta sitten että sähkömaksaa jopa 50snt/kwh niin kukaan ei olisi uskonut sitä.

                          Joten miksi tulevaisuudessa ei voisi tilanne olla sellainen että joku muu päättää koska saat autollasi ajaa? Etäkoodaus kumminkin tämän mahdollistaa?

                          Toki hyvä on että jos näin ei ole mahdollista tai ei tule tapahtumaan.

                          ps. tästä huolimatta sähköauton suhteen ostohousut ovat itselläkin jalassa.
                          Öisin sähkö ei ole vaarassa loppua ja on halvempaa. Sähkö on joo kallista varmasti nyt mutta ei se tarkoita, että sen tuotantoa eli saatavuutta rajoitettaisiin esim öisin. Energiakriisi ja sähköauton lataaminen on loistava esimerkki tietyn porukan olkiukosta. Luodaan omia skenaarioita, joilla sitten perusteellaan omaa ahdasmielisyyttä, kateutta, muutospelkoa tai muuta negatiivistä vaikutinta. Ja tämä ei nyt suoraan nimim janille vaan yleisemmin.

                          Miksi tulevaisuudessa vain sähköautoilla ajamista rajoitettaisiin? Sama koskisi toki myös muita käyttövoimia ja jos autoilua noin rajoitettaisiin, saa kyllä aikamoinen sähköautovastustaja olla, jos luulee, että koodinimi vanhalla Taunuksella saisi edelleen ajella kuten ennenkin.

                          Originally posted by Tiik View Post
                          Perustakaa foorumille oma osio sähköautoilijoille, johon pääsee vain, jos patteriauton omistaa. Siellä voi sitten rauhassa puhua asiasta ilman, että pääsee kierrokset nousemaan.

                          Tämä ketju voi sitten säilyä täällä avoimella puolella, jossa sana on yhä vapaa.

                          Itsekin olen kiinnostunut sähkövatkaimen ostamaan, mutta en silti usko, että kyseessä on tulevaisuuden "the" voimalinja...
                          Ehkä mieluummin vapaan puolelle voisi perustaa ketjut "Itse keksimäni pelot ja niitä nuoleskelevat skenaariot sähköautovastaisuuteen" sekä "Ketju tarpeesta ilmoittaa ajavansa jatkuvasti Lappiin lestadiolaiskokoisen perheen ja moottorikelkan kanssa". Yhtään faktaan pohjautuvaa asiaa ei saisi esittää ja siellä voisi käsitellä kaikki ympäristö- ja viherpiiperrysasiat, kun täällä ne eivät oikein sähköautoilijoiden keskusteluihin ole nousseet. Saisi täältä autoilupuolelta sekä täysin huumoriviestit että valitettavan surulliset provot pois.
                          Last edited by PNM2; 26-12-2022, 11:03.
                          i4 M50
                          ex: G30 530e xDrive M-Sport
                          ex: F11 525d xDrive
                          ex: F11 520d
                          ex: E91 318i

                          Comment

                          • nullzwei
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 11056
                            • ?

                            Originally posted by jani View Post
                            Olen samaa mieltä kanssasi, meidän "sähkökriisi" on tällä hetkellä keinotekoinen. Mutta tosiasia on että pörssisähkön 28 vrk keskihinta 26.12.2022 on 32.28 snt/kWh. Siinä ei paljoa halpa joulu sähkö ilahduta. Jos joku olisi sanonut 5vuotta sitten että sähkömaksaa jopa 50snt/kwh niin kukaan ei olisi uskonut sitä.
                            Saksassa sähkö on jo pitkään maksanut 30c/kWh. Ei kai kukaan sähköautoa sähkön takia osta vaan suorituskyvyn, helppokäyttöisyyden (kuten kotilataus halvemmalla yösähköllä, huoltojen vähäisyys), päästöjen vähenemisen ja öljymaiden bisneksen kyykyttämisen takia

                            Comment

                            • Tiik
                              BTCF Member
                              • Apr 2012
                              • 497
                              • Vantaa

                              Originally posted by PNM2 View Post
                              Luodaan omia skenaarioita, joilla sitten perusteellaan omaa ahdasmielisyyttä, kateutta, muutospelkoa tai muuta negatiivistä vaikutinta.

                              Ehkä mieluummin vapaan puolelle voisi perustaa ketjut "Itse keksimäni pelot ja niitä nuoleskelevat skenaariot sähköautovastaisuuteen" sekä "Ketju tarpeesta ilmoittaa ajavansa jatkuvasti Lappiin lestadiolaiskokoisen perheen ja moottorikelkan kanssa.
                              En halunnut sanoa asiaa itse, mutta eiköhän tämäkin tosiaan liity lähinnä tähän suomalaisten perikateuteen. Harmittaa kun ei voi ostaa uutta 80k autoa. En itsekään tähän pysty, mutta toisaalta olen aina rinnastanut uuden auton ostamisen lähinnä rahan repimiseen, joten sinänsä itselleni aika sama. Mieluummin sijoitan rahan esim. osakkeisiin tai rahastoihin, mutta tämä siis oma preferenssini.

                              Enemmän harmittaa tämä polarisoituminen, jossa koko autonharrastus alkaa vituttamaan, mitä enemmän näitä 7v lasten narinoita täällä lukee. Ehkä on n. 25v harrastamisen jälkeen aika keskittyä johonkin muuhun hommaan...

                              Nuo mainitsemasi uudet ketjut menisivät kyllä molemmat seurantaan.

                              Comment

                              • |foder|
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2006
                                • 7086
                                • Forssa

                                Myös "sähköautoa ei saa kritisoida tai menee herne nokkaan" olisi perustettava tasapuolisuuden nimissä.
                                Nyt:
                                E82 135i -11

                                Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎