Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15253
    • Ajamisen Iloa

    Originally posted by Kanerv4 View Post
    Pitääkö tuoda molemmat versiot ottaa M4 ja i4 m50. Toki en oo vielä tuunaillu mitään mutta äkkiäkö noihin on palikkaa jos jonkinmoista Harminpaikka kun i4:ssä on vaan koukku niin joutuu sillä m4:än ottaa trailerille.
    Hyvä idea itseasiassa.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • jori
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 1011
      • Vantaa

      Nyt takana 15tkm sähköautoilua, Tesla Mosel S Long range Raven= vastaa vanhaa100d mallia
      + Halpaa ajoa.
      + Huoletonta, ei juuri muuta kuin takuuhuolto.
      + Aina valmis pihasta, lappu lattiian kun siltä tuntuu.
      + Nopea sisätilojen esilämmitys, sama oli toki X5 e45...
      + Ns.vaimattomuus kun ei ole vaihteita eikä mootoria nykimässä
      + Sama kelle antaa ajoon, ei voi rikkoa tekniikkaa.

      - Talvella range, itsellä 610km WLTP auto, ei pääse edes Vantaa-Tampere-Vantaa väliä lataamattaa jos ei halua leikkiä rohkeaa ja kotipihaan jää 2-3% akusta.
      - Suunnittelu reissuissa, missä ladata nopeaa virtaa? Onko perillä hotelissa mahdollista ladata jne.
      - Jos tykkää ajaa kovempaa, range kärsii.
      - Jatkuva range tuijottaminen...
      Last edited by jori; 06-01-2023, 22:00.
      Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
      Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

      Comment

      • kama
        BTCF Member
        • Dec 2002
        • 1264
        • Savonmua

        Originally posted by poke View Post
        Yllytät Mikkoa vähän :think
        Ehkä ihan vaan jotain pientä
        Attached Files
        E24 - M88/3 N/A
        E85 - M54 Supercharged
        G26 - M50 Supercharged
        IG:kamamikko

        Comment

        • larsen
          Bimmer Rookie
          • Jul 2020
          • 73
          • Tampere

          Originally posted by jori View Post
          - Talvella range, itsellä 610km WLTP auto, ei pääse edes Vantaa-Tampere-Vantaa väliä lataamattaa jos ei halua leikkiä rohkeaa ja kotipihaan jää 2-3% akusta.
          - Suunnittelu reissuissa, missä ladata nopeaa virtaa? Onko perillä hotelissa mahdollista ladata jne.
          Sähköautojen latauspysähdyksistä kinastellaan foorumeilla innokkaasti. Harva taitaa oikeasti vetää Hangosta Utsjoelle pysähtymättä. Se mitä ei yleensä tuoda esiin on, että sähköautolla pitää pysähtyä sinne, missä voi ladata. Fossiiliautolla voi pysähtyä sinne, mihin haluaa tai asioiden hoitamista varten on pakko. Ne muutaman minuutin tankkauspysähdykset silloin tällöin eivät romuta matka-aikataulua. Pitkiä päivämatkoja varten tankin voi lorauttaa täyteen edellisenä päivänä. Harvoin on tarvetta yli tankillisen päivämatkoihin.

          Työasioissa olen monta kertaa ajanut päivän aikana reitin Tampere-Helsinki-Tampere. Asiakkaan päässä ei ole mitään takeita latausmahdollisuudesta. Odotan malttamattomana sähköautoa, jolla voi levollisin mielin heittää tuon keikan kelillä kuin kelillä.

          F36 420ix
          Ex. E39

          -- menneiltä vuosilta --
          Porsche Boxster, Mazda MX-5, Cadillac Seville STS, Chrysler Vision, Mitsubishi Eclipse, Pontiac Trans Am, Ford Thunderbird, Subaru XT, Toyota Celica Supra, Ford Capri
          pari mannelavettia ja muita bulkkikulkineita

          Comment

          • PNM2
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2015
            • 1110
            • Espoo

            Originally posted by larsen View Post
            Se mitä ei yleensä tuoda esiin on, että sähköautolla pitää pysähtyä sinne, missä voi ladata. Fossiiliautolla voi pysähtyä sinne, mihin haluaa tai asioiden hoitamista varten on pakko. Ne muutaman minuutin tankkauspysähdykset silloin tällöin eivät romuta matka-aikataulua. Pitkiä päivämatkoja varten tankin voi lorauttaa täyteen edellisenä päivänä. Harvoin on tarvetta yli tankillisen päivämatkoihin.
            Sähköautolla pitää pysähtyä sinne, missä voi ladata, jos tarvitsee ladata. Sähköautolla voi pysähtyä sinne, mihin haluaa tai asioiden hoitamista varten on pakko. Ne parinkymmenen minuutin latauspysähdykset silloin tällöin eivät romuta matka-aikataulua. Pitkiä päivämatkoja varten auton voi ladata täyteen edellisenä päivänä. Harvoin on tarvetta yli akullisen päivämatkoihin ilman pysähdyksiä.

            Tässä näkyy, ettei oikein ole käsitystä, mikä pikalataamisen idea tai latausinfran taso Suomessa on.
            Last edited by PNM2; 07-01-2023, 11:48.
            i4 M50
            ex: G30 530e xDrive M-Sport
            ex: F11 525d xDrive
            ex: F11 520d
            ex: E91 318i

            Comment

            • Tiik
              BTCF Member
              • Apr 2012
              • 497
              • Vantaa

              Originally posted by PNM2 View Post
              Sähköautolla pitää pysähtyä sinne, missä voi ladata, jos tarvitsee ladata. Sähköautolla voi pysähtyä sinne, mihin haluaa tai asioiden hoitamista varten on pakko. Ne parinkymmenen minuutin latauspysähdykset eivät romuta matka-aikataulua. Pitkiä päivämatkoja varten auton voi ladata täyteen edellisenä päivänä. Harvoin on tarvetta yli akullisen päivämatkoihin ilman pysähdyksiä.

              Tässä näkyy, ettei oikein ole käsitystä, mikä pikalataamisen idea tai latausinfran taso Suomessa on.
              No eikös tämä keissi juuri yllä kuvattu? Eli esim. edes 100d Tesla ei mene kertalatauksella talvella väliä Hki-Tre-Hki (minkä siis kaikki poltsikkavehkeet menevät). Nyt tällä reissulla on jo yksi suunniteltu pysähdys (se asiakaskäynti Tre), ja jos tuolla ei pysty lataamaan, on se pakollinen 20min latausstoppi puhdasta ekstraa. :think

              Tuota väliä itsekin paljon ajaneena en kyllä yleensä koe tarvetta pysähtyä kertaakaan.

              Mutta korostetaan jälleen, ettei tämänkään postauksen tarkoitus ole dissata sähköautoja, nyt puhutaan vain em. faktoista. Ja kun tulevaisuudessa latausmahdollisuudet paranevat, poistuu turha tankkailu kokonaan, kun saa esim. työpäivän aikana ladattua. Ja ehkä jopa sen asiakkaan piikkiin...

              Comment

              • PNM2
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2015
                • 1110
                • Espoo

                Originally posted by Tiik View Post
                No eikös tämä keissi juuri yllä kuvattu? Eli esim. edes 100d Tesla ei mene kertalatauksella talvella väliä Hki-Tre-Hki (minkä siis kaikki poltsikkavehkeet menevät). Nyt tällä reissulla on jo yksi suunniteltu pysähdys (se asiakaskäynti Tre), ja jos tuolla ei pysty lataamaan, on se pakollinen 20min latausstoppi puhdasta ekstraa. :think

                Tuota väliä itsekin paljon ajaneena en kyllä yleensä koe tarvetta pysähtyä kertaakaan.

                Mutta korostetaan jälleen, ettei tämänkään postauksen tarkoitus ole dissata sähköautoja, nyt puhutaan vain em. faktoista. Ja kun tulevaisuudessa latausmahdollisuudet paranevat, poistuu turha tankkailu kokonaan, kun saa esim. työpäivän aikana ladattua. Ja ehkä jopa sen asiakkaan piikkiin...
                Niin, jos nyt postaus käytännössä alkaa toteamuksella "Se mitä ei yleensä tuoda esiin on, että..." ja jatketaan omalla yksittäistapauksella ollaan oravanpyörissä, jotka ovat täysin turhia tähän keskusteluun. Jokaista yksittäistä käyttötapausta tai reittiä, johon sähköauto ei sovi, ei ole tarpeen tuoda esiin.
                i4 M50
                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                ex: F11 525d xDrive
                ex: F11 520d
                ex: E91 318i

                Comment

                • mikae34
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 4992
                  • Forssa

                  Originally posted by PNM2 View Post
                  Niin, jos nyt postaus käytännössä alkaa toteamuksella "Se mitä ei yleensä tuoda esiin on, että..." ja jatketaan omalla yksittäistapauksella ollaan oravanpyörissä, jotka ovat täysin turhia tähän keskusteluun. Jokaista yksittäistä käyttötapausta tai reittiä, johon sähköauto ei sovi, ei ole tarpeen tuoda esiin.
                  Mistä tässä sitten keskusteltaisiin jos ei niistä ihmisten omista tarpeista? Sitähän se on. Niitä tarpeita vartenhan ihmiset ostavat mitä ostavat. Jos niihin tarpeisiin ei ole fiksua ostaa sähköautoa vielä niin eikö sitä saisi ääneen sanoa. Sinulla tuntuu olevan voimakas tahto vain ja ainoastaan puolustella sähköautoja ja kaikkea siihen liittyvää.
                  Auto on liikkumaväline.

                  Comment

                  • PNM2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2015
                    • 1110
                    • Espoo

                    Originally posted by mikae34 View Post
                    Mistä tässä sitten keskusteltaisiin jos ei niistä ihmisten omista tarpeista? Sitähän se on. Niitä tarpeita vartenhan ihmiset ostavat mitä ostavat. Jos niihin tarpeisiin ei ole fiksua ostaa sähköautoa vielä niin eikö sitä saisi ääneen sanoa. Sinulla tuntuu olevan voimakas tahto vain ja ainoastaan puolustella sähköautoja ja kaikkea siihen liittyvää.
                    Pyh. Aivan yhtä turhaa on mun kertoa ajavani Espoosta Tampereelle landelle ja voivani ladata siellä ilman mitään ongelmia. Kaikki tietävät, että lataustapahtuma kestää kauemmin kuin tankkaus. Osa sen sijaan ei tiedä, että matkalataaminenkin onnistuu siitä huolimatta Suomessa oikein hyvin ilman, että matka-aika pitenee radikaalisti. Tähänhän luotiin jotain mukafaktoja alunperin lainaamassani postauksessa. Ehkä Helsinki-Tampere -väli edestakaisin lataamatta voikin olla jonkinlainen benchmark mutta aivan turhaa "moottorikelkka perässä Lappiin" -settiä varsinkin lainaamani postauksen osa.

                    Ehkä tässä tosiaan olisi paikka ketjulle "Miksi sähköauto ei sovi mulle". Sinne voisi kirjoitella omat ajomatkansa, joista ei lataamatta autoa tai latausapplikaatiota selviä.
                    Last edited by PNM2; 07-01-2023, 12:54.
                    i4 M50
                    ex: G30 530e xDrive M-Sport
                    ex: F11 525d xDrive
                    ex: F11 520d
                    ex: E91 318i

                    Comment

                    • mikae34
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 4992
                      • Forssa

                      Originally posted by PNM2 View Post
                      Pyh. Aivan yhtä turhaa on mun kertoa ajavani Espoosta Tampereelle landelle ja voivani ladata siellä ilman mitään ongelmia. Kaikki tietävät, että lataustapahtuma kestää kauemmin kuin tankkaus. Osa sen sijaan ei tiedä, että matkalataaminenkin onnistuu siitä huolimatta Suomessa oikein hyvin ilman, että matka-aika pitenee radikaalisti. Tähänhän luotiin jotain mukafaktoja alunperin lainaamassani postauksessa. Ehkä Helsinki-Tampere -väli edestakaisin lataamatta voikin olla jonkinlainen benchmark mutta aivan turhaa "moottorikelkka perässä Lappiin" -settiä varsinkin lainaamani postauksen osa.
                      Kyllä minä ainakin näen Helsinki Tampere välin varsin relevanttina mittarina sähköautoilulle. Mutta en itse ole millään lailla perillä mitä latausmahdollisuuksia sillä välillä on. Itse jos asuisin jommassa kummassa ja ajaisin sähköautoa niin toivoisin kykeneväni ajamaan tuon välin edestakaisin ilman stressiä sillä, että kotona auto ladattu. Mutta eikö tuo muka onnistu sitten??

                      Pitäisi ajatella myös sitä, että asiat eivät aina mene välttämättä kuten on suunniteltu. Voi tulla hätätilanteitakin. Se on aika ikävää sitten, jos vaikka pitäisikin päästä äkkiä takaisin ja auto ei sitä mahdollistakaan.
                      Auto on liikkumaväline.

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6745
                        • PK-seutu

                        Originally posted by Tiik View Post
                        esim. edes 100d Tesla ei mene kertalatauksella talvella väliä Hki-Tre-Hki (minkä siis kaikki poltsikkavehkeet menevät). Nyt tällä reissulla on jo yksi suunniteltu pysähdys (se asiakaskäynti Tre), ja jos tuolla ei pysty lataamaan, on se pakollinen 20min latausstoppi puhdasta ekstraa. :think

                        Tuota väliä itsekin paljon ajaneena en kyllä yleensä koe tarvetta pysähtyä kertaakaan.

                        Mutta korostetaan jälleen, ettei tämänkään postauksen tarkoitus ole dissata sähköautoja, nyt puhutaan vain em. faktoista. Ja kun tulevaisuudessa latausmahdollisuudet paranevat, poistuu turha tankkailu kokonaan, kun saa esim. työpäivän aikana ladattua. Ja ehkä jopa sen asiakkaan piikkiin...
                        Tässä ontuu myös sellainen asia, että jos alla on sähköauto jolla juuri ja juuri ei pääse jotain reissua tai etappien väliä, niin ei se lataus ole minimissään 20min. Voit ladata myös 10min tai 5min. En itsekään pysähdy HKI - TRE välissä, mutta jos olisin palaamassa asiakastapaamiselta Treelta niin en polttaisi päreitä siitä että käyn paluumatkalla hakemassa kahvin ja käyn kusella. Se olisi todennäköistä myös polttiksella ajaessa. Sinä aikana on saatu tarpeeksi virtaa akkuun ja taas mennään.
                        Last edited by pyroz; 07-01-2023, 13:05.
                        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                        Comment

                        • PNM2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2015
                          • 1110
                          • Espoo

                          Originally posted by mikae34 View Post
                          Pitäisi ajatella myös sitä, että asiat eivät aina mene välttämättä kuten on suunniteltu. Voi tulla hätätilanteitakin. Se on aika ikävää sitten, jos vaikka pitäisikin päästä äkkiä takaisin ja auto ei sitä mahdollistakaan.
                          Loistavasti muuten haettu uusi olkiukko sähköautovastaisuuteen. Tätä ei vissiin ennen olekaan nostettu esiin. Kaikki polttomoottoriautothan ovat onneksi aina toimineet moitteetta.
                          Last edited by PNM2; 07-01-2023, 13:04.
                          i4 M50
                          ex: G30 530e xDrive M-Sport
                          ex: F11 525d xDrive
                          ex: F11 520d
                          ex: E91 318i

                          Comment

                          • mikae34
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 4992
                            • Forssa

                            Originally posted by PNM2 View Post
                            Loistavasti muuten haettu uusi olkiukko sähköautovastaisuuteen. Tätä ei vissiin ennen olekaan nostettu esiin. Kaikki polttomoottoriautothan ovat onneksi aina toimineet moitteetta.
                            Ei se mikään olkiukko ole. Enkä ole sähköautovastainen vaikka sellaista en itse havittele. Tuon vain näkökulmia asioihin. Jokainen tekee omat päätöksensä. Mutta tuosta syystä en esimerkiksi näe hälytysajoneuvoja, kuten ambulansseja kovinkaan äkkiä sähköisinä.
                            Auto on liikkumaväline.

                            Comment

                            • mikae34
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 4992
                              • Forssa

                              Originally posted by pyroz View Post
                              Tässä ontuu myös sellainen asia, että jos alla on sähköauto jolla juuri ja juuri ei pääse jotain reissua tai etappien väliä, niin ei se lataus ole minimissään 20min. Voit ladata myös 10min tai 5min. En itsekään pysähdy HKI - TRE välissä, mutta jos olisin palaamassa asiakastapaamiselta Treelta niin en polttaisi päreitä siitä että käyn paluumatkalla hakemassa kahvin ja käyn kusella. Se olisi todennäköistä myös polttiksella ajaessa. Sinä aikana on saatu tarpeeksi virtaa akkuun ja taas mennään.
                              Auto on liikkumaväline.

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6745
                                • PK-seutu

                                Se on toki yksi pointti mitä tuossa edellä sivuttiin, että mitä jos pitääkin jatkaa matkaa samoin tein? Eli jos tulee vaikka HKI - TRE - HKI reissulta kotiin ja olisi päässyt sen lataamatta ja kotona 2% akkua ja muija sanoo että pitäs lähteä elokuviin / kauppaan / sinne / tänne / tai tonne. No etpä lähde kun akku kuiva. Tuo on ihan validi asia varsinkin, jos taloudessa on yksi auto ja se on pelkän töpselin varassa.

                                MUTTA. Tuon voi huomioida ja sitten sen kahvin hakemisen ja kusemisen lisäksi odottaa huimat 10min siellä pikalaturilla niin akkua on kotiin päästessä jäljellä vielä reilusti.
                                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎