Originally posted by Kanerv4
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VI
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Nyt takana 15tkm sähköautoilua, Tesla Mosel S Long range Raven= vastaa vanhaa100d mallia
+ Halpaa ajoa.
+ Huoletonta, ei juuri muuta kuin takuuhuolto.
+ Aina valmis pihasta, lappu lattiian kun siltä tuntuu.
+ Nopea sisätilojen esilämmitys, sama oli toki X5 e45...
+ Ns.vaimattomuus kun ei ole vaihteita eikä mootoria nykimässä
+ Sama kelle antaa ajoon, ei voi rikkoa tekniikkaa.
- Talvella range, itsellä 610km WLTP auto, ei pääse edes Vantaa-Tampere-Vantaa väliä lataamattaa jos ei halua leikkiä rohkeaa ja kotipihaan jää 2-3% akusta.
- Suunnittelu reissuissa, missä ladata nopeaa virtaa? Onko perillä hotelissa mahdollista ladata jne.
- Jos tykkää ajaa kovempaa, range kärsii.
- Jatkuva range tuijottaminen...Last edited by jori; 06-01-2023, 22:00.Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.
Comment
-
-
Originally posted by poke View PostYllytät Mikkoa vähän :thinkE24 - M88/3 N/A
E85 - M54 Supercharged
G26 - M50 Supercharged
IG:kamamikko
Comment
-
-
Originally posted by jori View Post- Talvella range, itsellä 610km WLTP auto, ei pääse edes Vantaa-Tampere-Vantaa väliä lataamattaa jos ei halua leikkiä rohkeaa ja kotipihaan jää 2-3% akusta.
- Suunnittelu reissuissa, missä ladata nopeaa virtaa? Onko perillä hotelissa mahdollista ladata jne.
Työasioissa olen monta kertaa ajanut päivän aikana reitin Tampere-Helsinki-Tampere. Asiakkaan päässä ei ole mitään takeita latausmahdollisuudesta. Odotan malttamattomana sähköautoa, jolla voi levollisin mielin heittää tuon keikan kelillä kuin kelillä.
F36 420ix
Ex. E39
-- menneiltä vuosilta --
Porsche Boxster, Mazda MX-5, Cadillac Seville STS, Chrysler Vision, Mitsubishi Eclipse, Pontiac Trans Am, Ford Thunderbird, Subaru XT, Toyota Celica Supra, Ford Capri
pari mannelavettia ja muita bulkkikulkineita
Comment
-
-
Originally posted by larsen View PostSe mitä ei yleensä tuoda esiin on, että sähköautolla pitää pysähtyä sinne, missä voi ladata. Fossiiliautolla voi pysähtyä sinne, mihin haluaa tai asioiden hoitamista varten on pakko. Ne muutaman minuutin tankkauspysähdykset silloin tällöin eivät romuta matka-aikataulua. Pitkiä päivämatkoja varten tankin voi lorauttaa täyteen edellisenä päivänä. Harvoin on tarvetta yli tankillisen päivämatkoihin.
Tässä näkyy, ettei oikein ole käsitystä, mikä pikalataamisen idea tai latausinfran taso Suomessa on.Last edited by PNM2; 07-01-2023, 11:48.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View PostSähköautolla pitää pysähtyä sinne, missä voi ladata, jos tarvitsee ladata. Sähköautolla voi pysähtyä sinne, mihin haluaa tai asioiden hoitamista varten on pakko. Ne parinkymmenen minuutin latauspysähdykset eivät romuta matka-aikataulua. Pitkiä päivämatkoja varten auton voi ladata täyteen edellisenä päivänä. Harvoin on tarvetta yli akullisen päivämatkoihin ilman pysähdyksiä.
Tässä näkyy, ettei oikein ole käsitystä, mikä pikalataamisen idea tai latausinfran taso Suomessa on.
Tuota väliä itsekin paljon ajaneena en kyllä yleensä koe tarvetta pysähtyä kertaakaan.
Mutta korostetaan jälleen, ettei tämänkään postauksen tarkoitus ole dissata sähköautoja, nyt puhutaan vain em. faktoista. Ja kun tulevaisuudessa latausmahdollisuudet paranevat, poistuu turha tankkailu kokonaan, kun saa esim. työpäivän aikana ladattua. Ja ehkä jopa sen asiakkaan piikkiin...
Comment
-
-
Originally posted by Tiik View PostNo eikös tämä keissi juuri yllä kuvattu? Eli esim. edes 100d Tesla ei mene kertalatauksella talvella väliä Hki-Tre-Hki (minkä siis kaikki poltsikkavehkeet menevät). Nyt tällä reissulla on jo yksi suunniteltu pysähdys (se asiakaskäynti Tre), ja jos tuolla ei pysty lataamaan, on se pakollinen 20min latausstoppi puhdasta ekstraa. :think
Tuota väliä itsekin paljon ajaneena en kyllä yleensä koe tarvetta pysähtyä kertaakaan.
Mutta korostetaan jälleen, ettei tämänkään postauksen tarkoitus ole dissata sähköautoja, nyt puhutaan vain em. faktoista. Ja kun tulevaisuudessa latausmahdollisuudet paranevat, poistuu turha tankkailu kokonaan, kun saa esim. työpäivän aikana ladattua. Ja ehkä jopa sen asiakkaan piikkiin...i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View PostNiin, jos nyt postaus käytännössä alkaa toteamuksella "Se mitä ei yleensä tuoda esiin on, että..." ja jatketaan omalla yksittäistapauksella ollaan oravanpyörissä, jotka ovat täysin turhia tähän keskusteluun. Jokaista yksittäistä käyttötapausta tai reittiä, johon sähköauto ei sovi, ei ole tarpeen tuoda esiin.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Originally posted by mikae34 View PostMistä tässä sitten keskusteltaisiin jos ei niistä ihmisten omista tarpeista? Sitähän se on. Niitä tarpeita vartenhan ihmiset ostavat mitä ostavat. Jos niihin tarpeisiin ei ole fiksua ostaa sähköautoa vielä niin eikö sitä saisi ääneen sanoa. Sinulla tuntuu olevan voimakas tahto vain ja ainoastaan puolustella sähköautoja ja kaikkea siihen liittyvää.
Ehkä tässä tosiaan olisi paikka ketjulle "Miksi sähköauto ei sovi mulle". Sinne voisi kirjoitella omat ajomatkansa, joista ei lataamatta autoa tai latausapplikaatiota selviä.Last edited by PNM2; 07-01-2023, 12:54.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View PostPyh. Aivan yhtä turhaa on mun kertoa ajavani Espoosta Tampereelle landelle ja voivani ladata siellä ilman mitään ongelmia. Kaikki tietävät, että lataustapahtuma kestää kauemmin kuin tankkaus. Osa sen sijaan ei tiedä, että matkalataaminenkin onnistuu siitä huolimatta Suomessa oikein hyvin ilman, että matka-aika pitenee radikaalisti. Tähänhän luotiin jotain mukafaktoja alunperin lainaamassani postauksessa. Ehkä Helsinki-Tampere -väli edestakaisin lataamatta voikin olla jonkinlainen benchmark mutta aivan turhaa "moottorikelkka perässä Lappiin" -settiä varsinkin lainaamani postauksen osa.
Pitäisi ajatella myös sitä, että asiat eivät aina mene välttämättä kuten on suunniteltu. Voi tulla hätätilanteitakin. Se on aika ikävää sitten, jos vaikka pitäisikin päästä äkkiä takaisin ja auto ei sitä mahdollistakaan.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Originally posted by Tiik View Postesim. edes 100d Tesla ei mene kertalatauksella talvella väliä Hki-Tre-Hki (minkä siis kaikki poltsikkavehkeet menevät). Nyt tällä reissulla on jo yksi suunniteltu pysähdys (se asiakaskäynti Tre), ja jos tuolla ei pysty lataamaan, on se pakollinen 20min latausstoppi puhdasta ekstraa. :think
Tuota väliä itsekin paljon ajaneena en kyllä yleensä koe tarvetta pysähtyä kertaakaan.
Mutta korostetaan jälleen, ettei tämänkään postauksen tarkoitus ole dissata sähköautoja, nyt puhutaan vain em. faktoista. Ja kun tulevaisuudessa latausmahdollisuudet paranevat, poistuu turha tankkailu kokonaan, kun saa esim. työpäivän aikana ladattua. Ja ehkä jopa sen asiakkaan piikkiin...Last edited by pyroz; 07-01-2023, 13:05.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by mikae34 View PostPitäisi ajatella myös sitä, että asiat eivät aina mene välttämättä kuten on suunniteltu. Voi tulla hätätilanteitakin. Se on aika ikävää sitten, jos vaikka pitäisikin päästä äkkiä takaisin ja auto ei sitä mahdollistakaan.Last edited by PNM2; 07-01-2023, 13:04.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View PostLoistavasti muuten haettu uusi olkiukko sähköautovastaisuuteen. Tätä ei vissiin ennen olekaan nostettu esiin. Kaikki polttomoottoriautothan ovat onneksi aina toimineet moitteetta.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostTässä ontuu myös sellainen asia, että jos alla on sähköauto jolla juuri ja juuri ei pääse jotain reissua tai etappien väliä, niin ei se lataus ole minimissään 20min. Voit ladata myös 10min tai 5min. En itsekään pysähdy HKI - TRE välissä, mutta jos olisin palaamassa asiakastapaamiselta Treelta niin en polttaisi päreitä siitä että käyn paluumatkalla hakemassa kahvin ja käyn kusella. Se olisi todennäköistä myös polttiksella ajaessa. Sinä aikana on saatu tarpeeksi virtaa akkuun ja taas mennään.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Se on toki yksi pointti mitä tuossa edellä sivuttiin, että mitä jos pitääkin jatkaa matkaa samoin tein? Eli jos tulee vaikka HKI - TRE - HKI reissulta kotiin ja olisi päässyt sen lataamatta ja kotona 2% akkua ja muija sanoo että pitäs lähteä elokuviin / kauppaan / sinne / tänne / tai tonne. No etpä lähde kun akku kuiva. Tuo on ihan validi asia varsinkin, jos taloudessa on yksi auto ja se on pelkän töpselin varassa.
MUTTA. Tuon voi huomioida ja sitten sen kahvin hakemisen ja kusemisen lisäksi odottaa huimat 10min siellä pikalaturilla niin akkua on kotiin päästessä jäljellä vielä reilusti.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
Comment