Originally posted by duckland
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VI
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by duckland View PostItseasiassa 3 sarjalaiset bemarit on vähän pilapalivehkeitä. puuttuu sitä ja tätä joka tekee oikean premiumin. Imuovet, tuplatiivisteet ovissa, comfortpenkit ym. ym. heitetään i4 vastapalloon 545e bemari. kaikki parempaa kun i4:ssa ja painoakin vähemmän. sähköllä pääsee käytännössä ne retket aina kun se on käytännöllisintä, eli tuo 40-50 rajoitusten taajamapyörittely.
No joo. ylempi omaa pohdintaa. i4 jää kauppaa koska en pysty 5 sarjalaisesta tiputtaa itseä tuollaisen kopin rattiin. Remotion kanssa mä olen kyllä painosta samaa mieltä. jo nykyinen oma 530e hybridi tappaa ajofiiliksen painonsa takia. Ei tuolla pysty ajamaan kovinkaan sporttisesti. Toisaalta se ei ole tämän auton tehtävä eikä varmasti i4:nkaan. Se pitää ymmärtää näiden kanssa. kaikkea ei voi saada samassa paketissa. Nythän keskustelu kovasti ajautuu aina siihen että löydetään se joku virhe mihin takerrutaan. Se että i4 ei ole urheiluauto eikä edes 5 sarjalaisen tasolla oleva premium niin tällöin näistä kahdesta 5 sarjalainen vie potin ihan kevyesti i4 nenän edestä.
Omaa pohdintaa/kokemuksia 530ex vs. i4.
Comfort-penkit (Dakota) hyvät, mutta M etupenkkeihin verrattuna omaan makuun ei paremmat.
i4 ja 5-srj melutasoltaan aikalailla samoissa (en olisi uskonut), joten tuplatiivistyksille ei tarvetta.
Imuovien tarve ja arvostus yksilöllistä, itse en näe lisäarvoa.
Muutenkin 5-sarjaan saa enemmän himmeliä (ja premiumia) varustelulla.
i4:ään verrattuna 5-srj hybridi tuntuu hengettömältä, jopa vanhanaikaiselta voimalinjaltaan. 545e tässä kyllä parempi, muttei täyssähkön tasoa. Sähkörange ja pelkän sähkömoottorin suorituskyky aika onneton.
Tavaratila ja sen käytännöllisyys hybridi-sedan 5-sarjalaisessa surkea.
Painoa molemmissa paljon. Ulkonäkökin makuasia, kumpi sitten näyttääkään omaan silmään paremmalta tai tuoreemmaltaG26 i4 M50 Black Sapphire
Comment
-
-
No mutta yksi taattu BMW:n piirre on toki yhä i4:sessa mukana, eli vähän varusteita ja hinta on heti 80k+. Väittäisin, että tämä on 98%:lle suomalaisista liikaa sijoitettavaksi autoon. :think
Pystyyköhän BMW koskaan tuottamaan alle 50k sähkäriä "massoille"? Tyyliin 200hv, takaveto ja ripaus merkin laatua sisätiloissa... Kiinnostuneita varmasti olisi jonoksi asti.
Comment
-
-
Originally posted by Tiik View PostPystyyköhän BMW koskaan tuottamaan alle 50k sähkäriä "massoille"? Tyyliin 200hv, takaveto ja ripaus merkin laatua sisätiloissa... Kiinnostuneita varmasti olisi jonoksi asti.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Tiedä tuosta litiumioniakun hyvyydestä pakkasessa.
Mutta onpa Audi eTron Gt luonnossa hienon näköinen auto.e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
e32 750 iA -88 DoubleSex.
Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.
Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
e32 735 1/18
e34 M5 1/18
e24 635 Csi 1/18
e9 3.0 CSi 1/18
e31 850 Csi
Comment
-
-
Originally posted by BFI18 View PostKäyttöautosta tässä itse puhun, en mistään superkevyestä 2-paikkaisesta 1000 kg harrasteesta..
Missään vaiheessa en ole sanonut, että paino = parhautta.
Ei liity mutenkään sähköautoihin, mutta painosta mainittakoon sen verran, että uusi M3 nelivetona painaa sen n. 1,9 tonnia, sekin on varmaan sinun mittapuulla auto, jossa ei sitten voi ajonautintoa olla, koska painoa noin paljon?
Mulle käyttis on jotain muuta kuin M / AMG / RS -erikoismallien auto sillä en ole rahamiehiä, ei perse kestä ajella 30tkm vuodessa jollain M2/M4:lla sellaisten kilsamäärien normaaliakin jäätävämpää arvonalenemaa ja huoltokuluja maksellen.
Toki aina voi väitellä kuinka "M" tuo i4 M50 oikeasti on. Monien mielestä enemmänkin "M-sport" kuin aito "M"? Mutta nykyisistä sähköautoista ainakin mielikuviltaan yksi urheilullisimmista ja täällä palstalla tutuimmista, siksi otin sen esimerkiksi "urheilusähkäristä".
Jos täyssähkökäyttistä katselisin, mullakin katse olisi i4 perusmallissa, ehkä nelikkona. En koe täälläkin mainittujen asioiden vuoksi saavani M50 -lätkälle edes etäisesti sen lisähinnan verran lisäarvoa. Koska en koe autoa tehoistaan huolimatta erityisen M-sarjalaiseksi. Aivan "nekkevarusteilla" lisähintaa perusmalliin on "vain" +10ke, eri asia kuka haluaa tilata M-autonsa nekkevarusteilla?
-Mikä tahansa pirteämpi väri kuin hinnat alkaen musta/valkoinen on +1000e
-Mieleiset 19" vanteet +1000/1500e
-Hinnat alkaen nahkasisustus +1500e
-M-istuimet +1050e?
-Sisustaan jotain M-autolle kuuluvaa himmeliä, hiilikuitusomistetta, +500e?
-M-jarrupaketti vain 110e ?
-M-sport PRO 2100e
-Tuossa vain todella pieni määrä configuraattorista ruksittuna, pääosin M-auton extroja. Osa noista varmasti menee päällekäin ja osa omistajista / auton tilanneista varmasti viihtyy M50-autossaan hinnat alkaen kangaspenkeissä muovia täynnä olevan perusmallin sisustuksen keskellä? Itselle ei vain lähde.
Tottakai aivan hinnat alkaen 69ke "M-autosta" on törkysen halpaa, mutta silloin se on sisältä ja ulkoa oikeasti mallia Tokmanni eli ihka aito ... SUOMIAUTO.
En sitä kiellä etteikö juurikin M50 olisi hieno auto, mutta itselle ei todellakaan mene esim. "käyttöharrasteesta" jolla arkiajelun lisäksi kanttailla mutkateitä ja käydä ratapäivillä -> en näe sille funktiota omissa preferensseissäni. Mut onneksi kaikille löytyy kaikkea ja joidenkin mielestä 2300-2400kg mutkatiellä on oikeasti ajonautinto ja -elämys jahka autossa on hevosvoimia. Mulle taasen suuri hevosvoimamäärä tulee vasta aika monen muun ominaisuuden jälkeen...
i8 '14
Comment
-
-
Olen i4 M50 koko ajan pitänyt enemmänkin msport-autona kuin ämmänä.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by Samu81 View PostJos täyssähkökäyttistä katselisin, mullakin katse olisi i4 perusmallissa, ehkä nelikkona.
Vaikka autossa kardaanitunneli onkin, niin sähköautossa sitä ei käytetä ja eteen kun laitetaan veto, niin tehot kasvaa samantien moottorien määrän tuplaantuessa.
Originally posted by Samu81 View PostOsa noista varmasti menee päällekäin ja osa omistajista / auton tilanneista varmasti viihtyy M50-autossaan hinnat alkaen kangaspenkeissä muovia täynnä olevan perusmallin sisustuksen keskellä? Itselle ei vain lähde.
Mihin se muovia täynnä olevan sisustuksen muovin määrä vähenisi vaikka autoon ruksaisi mitä sinne sisälle?
Itseäni ei edellisen M550deen kanssa kiinnostanut yhtään onko kyseessä aito M, vai ei. Ja tilauksessa olevan i4:n kanssa kiinnostaa ehkäpä vielä vähemmän, koska en ikimaailmassa lähtisi sitä väittämään aidoksi ämmäksi. Näillä kahdella autolla on se ero, että näitä sähkövatkaimia pystyy hankkimaan ihan perusjätkätkin (elämän tietyssä vaiheessa olevat) uusina.
Itse arvostan ihka-aidon ämmän oston tosi korkealle, koska ovat pirun kalliita ja niistä tulee jatkossa harvinaisuuksia.i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne
Comment
-
-
Originally posted by Tiik View PostNo mutta yksi taattu BMW:n piirre on toki yhä i4:sessa mukana, eli vähän varusteita ja hinta on heti 80k+. Väittäisin, että tämä on 98%:lle suomalaisista liikaa sijoitettavaksi autoon. :think
Pystyyköhän BMW koskaan tuottamaan alle 50k sähkäriä "massoille"? Tyyliin 200hv, takaveto ja ripaus merkin laatua sisätiloissa... Kiinnostuneita varmasti olisi jonoksi asti.Aika nopeasti varustelu maksaa useamman kympin. Tais mennä aikoinaan 4 yksikköä nykyiseen pökäleeseen. Puolitosissani muutama ilta sitten konfiguroin Taycania, BMW varustelu on halpaa touhua Porscheen verrattuna...
Seuraavan 3-sarjalaisen pitäisi olla hintansa puolesta kilpailukyinen paketti polttomoottoriin nähden, siis jo verottamana. Nykyiset i-bemarit ovat vielä ns. hybridiautojen sähkötekniikaa, uusi 800V tekniikka laskee valmistuskustannuksia selvästi, mitä Bemarin omiin uutisiin on uskomista. Ja samalla pikalataus nopeutuu merkittävästi, ja ainakin teoriassa voimalinjan pitäisi pystysä käytämään sähkö tehokaammmin hyväksi. Toki samaan aikaan jyrävää (super)inflaation voi syödä kustannusedun pois, onhan tässä vielä vuosia aikaa esittelyyn. Mutta ei näitä nykyisiä sähkömalleja ole vielä massoille tarkoitettukaan, hinnat on kovia -löysäraha otetaan pois ja mahdollisestetaan valmistuskapasiteetin lisääminen järkevillä askelilla.
Mitä tehoon tulee niin sen pienentäminen ei valitettavasti juuri kustannuksia pudota. Sähkömoottori on erittäin halpa osa. Kun (sähkö)autoja on alettu myymään teholla ja kiihtyvyydellä ja ko. strategia toimii, niin kehitys jatkunee saman suuntaisena. Malliston huipulle tuodaan aina vaan tehokkaampia malleja ja peruskiikottimessakin tehoa piisaa. Saa nähdä missä vaiheessa tuo kiihtyvyys menee överiksi vai onko jo mennyt. Katselin juutuubista uuden Tesla S Plaidin (760kW) koeajoa Saksassa, toimittaja sanoi suoraan, että ko. auto on erittäin vaarallinen kokemattoman käsissä. Mutta jenkeissähän on jo esitelty tuotakin nopeampi Lucid Airin muunnos, ja tuskin jää viimeiseksi...Taycaniin asetellaan jo toista moottoria taka-akselille. Bemarillakin huhutaan täyssähköisestä ämmäläisestä, jossa joka renkaalle oma moottori, kokonaistehoa 1MW, (kyllä siis megawatti).....Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by Samu81 View Post. Mut onneksi kaikille löytyy kaikkea ja joidenkin mielestä 2300-2400kg mutkatiellä on oikeasti ajonautinto ja -elämys jahka autossa on hevosvoimia. Mulle taasen suuri hevosvoimamäärä tulee vasta aika monen muun ominaisuuden jälkeen...
Voisi kuvitella, että Remon zeta on aika hemmetin urheilullinen vetää tuollaisia teitä. Pyörät nurkkiin, painopiste alas ja massa pieneksi. Sillä mennään jo pitkälle.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Originally posted by Samu81 View PostJa itsehän nimenomaan lisäsin sen disclaimerin; "Sähkö käyttiksessä kinostelee, harrastelelut erikseen sillä jokin i4M50 on vitsi peformanceautoksi, huiput rajattu 180, tyhjäpaino +2300kg ja sitä rataa".
Toki aina voi väitellä kuinka "M" tuo i4 M50 oikeasti on. Monien mielestä enemmänkin "M-sport" kuin aito "M"? Mutta nykyisistä sähköautoista ainakin mielikuviltaan yksi urheilullisimmista ja täällä palstalla tutuimmista, siksi otin sen esimerkiksi "urheilusähkäristä".
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by mikae34 View PostPakko hieman sivuta tätä painoasiaa. Olen ajellut vallan jo pidemmän aikaa vanhalla Ford Ka:lla. Autossa ei tehoa mahdottomia todellakaan ole mutta pyörät on äärikulmissa ja auto on kevyt. Voi perhana mutta sillä pystyy vetämään mutkapätkää ja lujaa! Auto on niin kiinni tiessä ja menee kuin mikroauto. Ei tuollaista ajokokemusta ole saanut painavammilla autoilla vaikka olisi miten alustaa ja tehoa. Toki otantani ei ole mitenkään laaja mutta jos nyt mennään hieman toiseen päähän segmentissä eli vaikka tuohon e31 850i:hin niin sen helvetinmoinen massa ja pyöränylitykset tekee sen, että et voi ajaa alkuunkaan samalla tavalla mutkateitä.
Voisi kuvitella, että Remon zeta on aika hemmetin urheilullinen vetää tuollaisia teitä. Pyörät nurkkiin, painopiste alas ja massa pieneksi. Sillä mennään jo pitkälle.
Minä koin saman vm. -69 minillä! Oli hauskaa lumella ja soratiellä!
Comment
-
-
Originally posted by Tiik View PostPystyyköhän BMW koskaan tuottamaan alle 50k sähkäriä "massoille"? Tyyliin 200hv, takaveto ja ripaus merkin laatua sisätiloissa... Kiinnostuneita varmasti olisi jonoksi asti.-Official member of BTCF-Sauna team-
Comment
-
-
Originally posted by Juh4 View PostLuulisin pystyvän, mutta miksi pitäisi tehdä? Siinä segmentissä minne BMW automarkkinoille asettuu, ei ole tarvetta tällaiselle tuotteelle.
Comment
-
Comment