Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • OVi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2016
    • 514
    • Oulu

    Originally posted by Jarger View Post
    Diding https://www.iltalehti.fi/autouutiset...0-da990210680c
    "Renkaista irtoaa tuhatkertaisesti enemmän hiukkasia kuin pakokaasuista – aggressiivinen sähköautoilija pahin saastuttaja"
    Noh, toistaiseksi kaikissa autoissa on vielä renkaat ja jokseenkin kaikissa autoissa ne ajetaan aina loppuun.
    Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

    Comment

    • jaskap
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2010
      • 528
      • Finland Rovaniemi

      Originally posted by OVi View Post
      Noh, toistaiseksi kaikissa autoissa on vielä renkaat ja jokseenkin kaikissa autoissa ne ajetaan aina loppuun.
      Jatkuu vain tämä syyllistäminen. Luulisi, että joka paikka olisi kumipölyä täynnä sadan vuoden kertymänä. Missä kumi on ?
      Loistava keppihevonen uusille maksuille.
      Nettikeskustelujen pohjalta tuntuu, että suurin osa sähköautoilijoista on aika aggressiivisia.
      Last edited by jaskap; 05-06-2022, 09:44.
      e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
      e32 750 iA -88 DoubleSex.
      Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

      Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
      e32 735 1/18
      e34 M5 1/18
      e24 635 Csi 1/18
      e9 3.0 CSi 1/18
      e31 850 Csi

      Comment

      • Jarger
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 3837
        • Finnland

        Originally posted by jaskap View Post
        Jatkuu vain tämä syyllistäminen. Luulisi, että joka paikka olisi kumipölyä täynnä sadan vuoden kertymänä. Missä kumi on ?
        Loistava keppihevonen uusille maksuille.
        Nettikeskustelujen pohjalta tuntuu, että suurin osa sähköautoilijoista on aika aggressiivisia.
        Ihan mikromuovina luonnossa ja viemäreissä ja sitäkautta meressä. Ei oo suuri salaliitto tietää tuota.
        Kyllä, tuo on ihan oikea ongelma, ei se tavara minnekään "katoa" mystisesti.


        Mutta en sen kummempaa ala tähän avautumaan merien saastumisesta. Näkisin sen suhteen suurimpana ongelmana tahallisen saastuttamisen, kuten luonnon yleensäkin. Ja ylikansoituksen.
        Negatiiviset kauppakokemukset:
        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

        Comment

        • peLoGo?
          BTCF Member
          • Jul 2012
          • 379
          • Vaasa

          Originally posted by melperri View Post
          Piti vielä koeajaa toinen yksilö , nyt 20 tuuman Continental. Sama järkyttävä kumina. Toivoton tapaus , pakko unohtaa.
          Joo, täytyy allekirjoittaa tämä. Ekan kerran kun kokeilin Pole 2 niin oli kitkat alla ja silloin ei yllättäen tuntunut pahalta.
          BMW G31 540iA xDrive B58 -18
          BMW F31 320iA xDrive LCI -19
          Yamarin Cross 64 BR & Yamaha F150 -20
          Ex. BMW F11 530dA xDrive LCI "VOLL" -15​
          Ex. BMW F10 530dA -10
          Ex. BMW E46 323iA "wnb ///M-Sport" -00
          Ex. BMW E34 518i M43 Touring
          Ex. BMW E60 525i -04

          BimmerCode & BimmerLink + ENET

          Comment

          • Turder
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2008
            • 464
            • Suomi

            Tuli ajettua ensimmäinen pidempi reissu missä joutuu lataamaan kesken matkan useamman kertaa. Pari huomiota, mistä olin kyllä lueskellut ja esim teslabjörnin videoissa aina tullut esille, mutta silti piti opetella kantapään kautta Samalla tuli testattua huvikseen kaikki loputkin latausoperaattorit, jonka tägejä tai äppi löytyy (K-lataus, ABC, Recharge/Fortum, Plugit, eParking). Itse tykkään eniten käyttää tägiä. ABC mobiilissa vähän kökkö se katevaraus juttu mutta äppi muuten hyvä kun latauksen ajan näkee statsit livenä.

            - Latausnopeus: autoissa on tätä nykyä kyllä hyvät maksimit mutta eniten merkkaa se miten isolla varausalueella se maksimi, tai lähellä sitä, on käytössä. Varsinkin jos olet minuuttiperusteisella pikalaturilla. Esim. oma Polestar 2 otti heti maksimit 150kW kun tulin laturille (merkattu myös naviin reittipisteeksi, jotta valmistelee akun oikeaan lämpötilaan, ehkä merkittävämpi kuitenkin talvella?), mutta jossain 50%:n jälkeen alkoi olemaan enää 70-80kW millä sähköä tuli. Jännästi nousi välillä vaikka oli prosentteja jo enemmän akussa. Mikkelin mäkkärillä kismitti lopussa kun joutui maksamaan hitaasta latausvauhdista, tai tiesin kyllä että lopussa hidastuu mutta olis fiilis, ettei niin paljoa.
            - Latureissakin on eroa. Esim Heinolan ABC:n tehokkain Kempowerin laturi ei antanut missään vaiheessa täyttä 150kW vaan koko ajan tuli jotain 60-90kW, vaikka auto oli kyllä siinä kunnossa, että 150kW olisi kelvannut ainakin alkupuolella. Viereinen laturi oli tyhjä ja myöhemmin käytössä eikä silläkään näyttänyt olevan vaikutusta, siitäkin näytti tulevan saman verran. Laturi onneksi kW-perusteisella laskutuksella.
            - pitää jatkossa optimoida tarkemmin akun varaus jo lähtiessä. Ei kannata lähteä välttämättä täydellä akulla, vaan niin, että akku on sopivasti tyhjä kun tulee ekalle mieleiselle laturille tauon/ajomatkan/palveluiden jne. suhteen. Eli jos vaikka matkalla pitää pysähtyä kerran lataamaan (matka hieman pidempi kuin todellinen range), kannattaa lähteä vaikka 70% akulla ja tulet pikalaturiin 10%:n tasolla, siitä lataa nopealla vauhdilla jonnekin 50% kieppeille ja perille taas pienellä tasolla, ja auto laturiin yöksi jne.
            - pakolliset tauot teki kyllä gutaa, oli paljon fressimpi olo ja muutenkin kiva välillä ulkoilla kun kelikin sattui olemaan hyvä sillä hetkellä. Polttiksella veti aina nollastopin taktiikalla koska voi ja lopussa ihan hapoilla kuski.
            - en huomannut että sade olisi pahemmin vaikuttanut rangeen? seurailin kulutusta koko ajan, ja koko ajan sai ajaa sekavasti kuivalla tai kovassakin sateessa.
            - ohittelu on kyllä helppoa ja nopeaa
            - sähkökulut n. 900km matkalla 25.xx eur. Määränpäässä oli ilmainen laturi, mutta enpä muista paljonko siitä latasin.

            Kaikkiaan tyytyväinen sähköautolla ajeluun

            Comment

            • PNM2
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2015
              • 1110
              • Espoo

              Originally posted by Turder View Post
              - Latureissakin on eroa. Esim Heinolan ABC:n tehokkain Kempowerin laturi ei antanut missään vaiheessa täyttä 150kW vaan koko ajan tuli jotain 60-90kW, vaikka auto oli kyllä siinä kunnossa, että 150kW olisi kelvannut ainakin alkupuolella. Viereinen laturi oli tyhjä ja myöhemmin käytössä eikä silläkään näyttänyt olevan vaikutusta, siitäkin näytti tulevan saman verran. Laturi onneksi kW-perusteisella laskutuksella.
              Tässä on vielä yksi maksimilatausnopeuksiin vaikuttava speksi huomioimatta eli latausvirran jännite. Esimerkkinä 150kW latauspiste 600 voltin jännitteellä tarjoaa 400 voltin jännitteellä lataavalle autolle 100kWh tehoa maksimissaan.
              i4 M50
              ex: G30 530e xDrive M-Sport
              ex: F11 525d xDrive
              ex: F11 520d
              ex: E91 318i

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7527
                • Jyväshyvä

                Vein tuossa lauantaina MS LR+:n asiakkaalle Ouluun, ajelin JKL-Raahe-Oulu, Pyhäsalmella otin akkuun 18 kWh (62-> 80%) kun kävin röökillä ja kusella.

                Kempeleen mäkkärillä akkua oli 32%.

                Reipasta matkavauhtia, ei tuolla kyllä mikään rangeahdistus kovin herkästi iske eikä tässä iässä rakko kestä...

                396 km ja 14% olisi akkua ollut lataamatta jäljellä. Sellaiset 460 km olisi ollut todellinen range 100-> 0% ja vauhtia tiputtamalla reilu 500 km...
                Last edited by MajorDrake; 06-06-2022, 11:51.
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • A^A
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 2168
                  • Seinäjoki

                  Tosiaan tiedoksi epätietoisille. Yrityksenä kun hakee hankintatukea niin tuo 50k€ ei ole yläraja auton hinnalle. 3 eri luokkaa oli hakemuksessa, auton painon mukaan menee ja isoin oli muistaakseni min 2500kg auto johon saa 6000€ tukea. Meille tulevaan maxukseen myönnettiin tuo täys määrä
                  EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

                  Comment

                  • suppari
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4049
                    • Turku

                    Originally posted by A^A View Post
                    Tosiaan tiedoksi epätietoisille. Yrityksenä kun hakee hankintatukea niin tuo 50k€ ei ole yläraja auton hinnalle. 3 eri luokkaa oli hakemuksessa, auton painon mukaan menee ja isoin oli muistaakseni min 2500kg auto johon saa 6000€ tukea. Meille tulevaan maxukseen myönnettiin tuo täys määrä
                    Koskeeko siis kaikkia täyssähköjä vai ainoastaan paketti/kuorma-autoja?
                    sigpic
                    P:0409699000

                    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                    huollot/korjaukset!

                    BMW E&F sarjaan.
                    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3596
                      • Raisio

                      Painon lisäksi akselivälillä merkitystä, pelkkä paino ei riitä maksimitukeen kun pakettiautoista puhutaan.
                      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                      Comment

                      • A^A
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2006
                        • 2168
                        • Seinäjoki

                        Vain paketti / kuorma-autot yrityksillä ovat tuen piirissä.

                        Tuossa nämä luokat:

                        - Pieni pakettiauto (hankintahinta <=50 000 EUR), tuen määrä enintään 2 000 euroa

                        - Keskikokoinen pakettiauto (>2 500 kg), tuen määrä enintään 4 000 euroa

                        - Suuri pakettiauto (>2 500 kg akseliväli yli 3,5 m), tuen määrä enintään 6 000 euroa


                        Tosiaan joo tuossa suurimmassa tuessa piti olla akseliväliä myös tuonverran.
                        EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

                        Comment

                        • peLoGo?
                          BTCF Member
                          • Jul 2012
                          • 379
                          • Vaasa

                          Originally posted by peLoGo? View Post
                          Aikalailla täysin samanlaiset fiilikset Pole 2'sesta. Huomiona että penkit on ihan hyvät, mutta tykkään enemmän Bemarin Sporteista ja Bemarin Comfortit on jo aivan älyttömästi paremmat.

                          Onkos kukaan verrannut Pole 2 melun ja muiden ominaisuuksien osalta Volvo sisareen XC40 P8:iin?
                          Kävin ajamassa C40 Recharge Twin motorin. Tässä oli kyllä huomattavasti Premiumpi fiilis, varsinkin rengasmelu oli tässä yksilössä huomattavasti paremmalla tolalla kuin siinä Polestarissa mitä viimeksi ajoin.

                          Myös penkit istui jostain syystä paremmin meikäläiselle kuin Pollessa (säädöt kohdillaan, vai onko eri penkit?). Sanoisin että nämä C40 mukavuuspenkit sähköllä oli aikalailla samaa tasoa kuin Bemarin sportit sähköillä ja ristiseläntuella.

                          Hinnastoja selatessa tuntuisi että paras Bang for the buck näistä olisi XC40 Twin motor ja Plus paketilla.
                          BMW G31 540iA xDrive B58 -18
                          BMW F31 320iA xDrive LCI -19
                          Yamarin Cross 64 BR & Yamaha F150 -20
                          Ex. BMW F11 530dA xDrive LCI "VOLL" -15​
                          Ex. BMW F10 530dA -10
                          Ex. BMW E46 323iA "wnb ///M-Sport" -00
                          Ex. BMW E34 518i M43 Touring
                          Ex. BMW E60 525i -04

                          BimmerCode & BimmerLink + ENET

                          Comment

                          • Kräki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2018
                            • 1090
                            • Espoo

                            Koitin tänään mennä vääntää kauppaa ja koeajamaan tesla model 3:sta,niin olipahan paska palvelu kiesi liikkeessä. Koeajolle ei päässyt,ennenkun joku sen tarjouksen omasta autosta lähetti. Tähän meni n.40min.
                            Tarjous oli aika snadi ja samalla tyrehty koeajot siihen. No menihän se ilta siihen. Autokauppakin oli menossa kiinni,että vaikka olisin päässyt koeajolle,niin olisin ehkä n. 5-10min ehtinyt koittamaan.
                            No myyjät nuoria jolppeja ja tähänkin tapahtumaan tarvitsi kolmen myyjän ja jonkun tarjouksen antajan panosta.
                            No eipä tarvitse liikkeessä enää asioida.

                            Comment

                            • Juh4
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 5450
                              • Seinäjoki

                              Originally posted by Kräki View Post
                              Koitin tänään mennä vääntää kauppaa ja koeajamaan tesla model 3:sta,niin olipahan paska palvelu kiesi liikkeessä. Koeajolle ei päässyt,ennenkun joku sen tarjouksen omasta autosta lähetti. Tähän meni n.40min.
                              Tarjous oli aika snadi ja samalla tyrehty koeajot siihen. No menihän se ilta siihen. Autokauppakin oli menossa kiinni,että vaikka olisin päässyt koeajolle,niin olisin ehkä n. 5-10min ehtinyt koittamaan.
                              No myyjät nuoria jolppeja ja tähänkin tapahtumaan tarvitsi kolmen myyjän ja jonkun tarjouksen antajan panosta.
                              No eipä tarvitse liikkeessä enää asioida.
                              Meinaatko että se tarjous olisi paremmalta tuntunut, jos olisit päässyt auton koeajamaan ennen tarjouksen tekoa, vai olisiko se lopputulema ollut kuitenkin sama?
                              Last edited by Juh4; 16-06-2022, 23:27.
                              -Official member of BTCF-Sauna team-

                              Comment

                              • ritariässä
                                BTCF Member
                                • Jan 2006
                                • 3596
                                • Raisio

                                Auton ostamisessa suuri osa fiilistä.

                                Hyvä palvelu, autokin tuntuu hyvälle.

                                Paska palvelu, autokin varmaan yhtä paska.

                                Ehkä hiukan kärjistäen, mutta osittain totta.
                                G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎