Tuosta teinikiertopalkintopolttisten pysäköimisestä latauspisteille vielä. Miksi tahallaan hankaloittaa muiden elämää? Tuo on niin tyypillistä suomijuntteilua missä päästään "naureskelemaan" omille hienoille ideoille ja ollaan siinä omassa kuplassa niin äijjää kuin olla ja voi. Ulkopäin touhu on lähinnä lapsellista. Samat jannut varmasti eivät nosta persettään pois vanhuspaikalta täydessä bussissa, juovat viimeiset kahvit työpaikan kahvipannusta keittämättä uutta kahvia, saatika siivoavat omat jäljet jne. jne. Pikku hiljaa voitaisiin tulla henkisesti tälle vuosituhannelle ja huomioida muut ja muistaa käytöstavat
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VI
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by lnaukkar View PostPaitsi että tämäkin jo viivästyi. Nykyisen 3-sarjan tuotanto jatkuu 2027 saakka ja saattaa saada vielä toisen faceliftin ... Tämän on viitattu liittyvän juurikin uuden arkkitehtuurin "neue klasse" keskeneräisyyteen.
Uusi X3 sen sijaan tulee 2024 mutta ei tule "neue klassen" arkkitehtuurille, vaan samaa jatkumoa uudelle 5-sarjalle, joka julkaistaan 2023.
Elikkäs, joo, tulee sieltä koko ajan uusia juttuja ja aina kohta saa parempaa. Mutta silti.
Neue klassesta povailtiin ns. "gen 6" voimalinjaa, mutta voi olla onkin vasta gen 7
Korjaan heti itseäni, just tänään uutta infoo:
NA0/NA1 i3 sedan and touring will be successors to G20/G21. NA5 iX3 will be built in parallel with G45 X3 (similar to Mercedes making separate ICE and EV models for the same market segment). All these models will start production in 2027.
Uuden sukupolven CLAR-pohjainen X3 tulee jo aiemmin 2024, mutta puuttuuko siitä sitten kokonaan täyssähköinen malli ....
G05/G06/G07 will be succeeded by G65 X5 and iX5, G66 X6 and iX6, 67 X7 and iX7. These will be CLAR based cars, not Neue Classes, and as such their EV versions will still share the hardware with ICE and hybrid models just like i4 and i7 do today.2023 G26 i4 M50
2023 U11 iX1 xDrive30
Comment
-
-
Originally posted by lnaukkar View PostKorjaan heti itseäni, just tänään uutta infoo:
i3 ja iX3 vuodesta tulossa 2027
Uuden sukupolven CLAR-pohjainen X3 tulee jo aiemmin 2024, mutta puuttuuko siitä sitten kokonaan täyssähköinen malli ....
iX5 ja iX6 tulossa suunnilleen 2026
Omalla kohdalla ei vaan nämä välimalli-/sekasikiösähköt kiinnosta. Menee suunnitelmat uusiksi. Se on joko merkin vaihto, jos sähköautoon siirtyy tai sitten voi vielä yksi hybridi, jolla ajaa seuraavat viisi vuotta vuosikymmenen vaihteeseen. Hybrideissäkin akut vielä hieman suurenee (todellinen range ~100km) ja lataaminen nopeuttuu (kaksivaihe). Pitkiä matkoja ei ole ongelma ajaa polttomoottorilla jatkossakaan, ja jo nykyisellä hybridillä 70% kilometreistä sujuu jo sähköllä. Lataamisen nopeutuessa lataamista voi harkita matkan päällä olessaankin, ainakin joskus, mikä edelleen kasvattaa sähköllä ajettua matkaa yhdessä isomman akun kanssa.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Bemari mokasi jo g sarjojen kanssa. Uskotteli itselleen että sähköauto ole se oikea vaihtoehto. Samaa paskaa oli ne jutut kun bemari kehui jatkavansa polttisten kehitystä. Mersu ja volkkari paljon isommilla budjeteilla pyyhkii nyt persettä bemarilla ja voi kiriä samaa mokaa nopeammin kiinni. Pienehkö valmistaja ja todella väärin tehty strateginen linjaus 5 vuotta sitten maksaa nyt todella isoja rahoja. Huvikseen katsoin jopa polestarin 2 ja 69 tuhanteen saa saman mitä bemari yrittää myydä i4 80 hintaan. Jotenkin i4 huokuu sellanen väärien valintojen summa. Auto ei ole oikein mitään kunnolla.
Comment
-
-
Originally posted by duckland View PostJotenkin i4 huokuu sellanen väärien valintojen summa. Auto ei ole oikein mitään kunnolla.
Jos itse olisin nyt uutta sähköautoa ostamassa niin eipä olisi oikein muuta vaihtoehtoakaan kuin i4.F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
Originally posted by TheRipper View PostMitä nyt kehutaan maasta taivaisiin käytännössä jokaisessa koeajossa mitä lehdistössä on ollut ja aikas positiivisia arvioita on täälläkin ollut.
Jos itse olisin nyt uutta sähköautoa ostamassa niin eipä olisi oikein muuta vaihtoehtoakaan kuin i4.
Comment
-
-
Originally posted by duckland View PostMitä i4 olisi voinut olla jos se olisi 5 vuotta sitten aloitettu puhtaalta pöydältä. Nythän se on joku bensaautonpohjalevylle tehty sekasikiö. No saa tuosta kuvan mitkä mahdollisuudet sähköautolla on jos jo tuollainen viritys kehutaan maasta taivaaseen. En sanonutkaan että se huono on vaan ainoastaan sanoin että se on väärien valintojen summa joita tehtiin 5 vuotta sitten. Bemarin tekemällä oikealla puhtaalta pöydältä tulevalla sähköautolla on valtava potentiaali.
Aika hyvän ovat sekasikiöstäkin tehneet, varmaan se kunnollinen sähköauto sitten joskus vähintäänkin erinomainen.G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Comment
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostMielenkiintoista ja masentavaa samalla, mistä löytyy tuo tieto. Erityisesti äksviitosen tulevaisuus oli yllätys, ettei seuraava generaatio ole vielä Neue Klasse. Näin olin jotenkin antanut itselleni ymmärtää.2023 G26 i4 M50
2023 U11 iX1 xDrive30
Comment
-
-
Originally posted by lnaukkar View PostHups se tärkein eli lähde unohtui, täältä löytyy kootusti bemarin lähitulevaisuus vuodettuna: https://f30.bimmerpost.com/forums/sh...d.php?t=901686
Olisikin kyllä melkone takaisku jos näin olisi, pitäisi harkita jo BMW myymistä, jos olisi ollut totta (siis osakkeiden )Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by duckland View PostBemari mokasi jo g sarjojen kanssa. Uskotteli itselleen että sähköauto ole se oikea vaihtoehto. Samaa paskaa oli ne jutut kun bemari kehui jatkavansa polttisten kehitystä. Mersu ja volkkari paljon isommilla budjeteilla pyyhkii nyt persettä bemarilla ja voi kiriä samaa mokaa nopeammin kiinni. Pienehkö valmistaja ja todella väärin tehty strateginen linjaus 5 vuotta sitten maksaa nyt todella isoja rahoja. Huvikseen katsoin jopa polestarin 2 ja 69 tuhanteen saa saman mitä bemari yrittää myydä i4 80 hintaan. Jotenkin i4 huokuu sellanen väärien valintojen summa. Auto ei ole oikein mitään kunnolla.Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎
Comment
-
-
Miten muuten etuveto vs takaveto talven jäillä ja lumessa jos jätetään neliveto pois? Luulisi että EV:n painonjakauma vielä ideaalimpi painonjakauman kannalta kuin jo perinteisesti suht hyvällä painonjakaumalla varustetut BMW:t näin esimerkkinä.
Mä jotenkin ”pelkään” etuvetoja, no siis ääritilanteissa kun ne lähtee mutkissa liian kovilla vauhdeilla puskemaan. Kun taasen takaveto on jotenkin helpommin ennakoitavissa ja se ei ole heti ojassa.
Luulisin että samat säännöt pätee sähköautoissakin.
Comment
-
-
Originally posted by duckland View PostMitä i4 olisi voinut olla jos se olisi 5 vuotta sitten aloitettu puhtaalta pöydältä. Nythän se on joku bensaautonpohjalevylle tehty sekasikiö. No saa tuosta kuvan mitkä mahdollisuudet sähköautolla on jos jo tuollainen viritys kehutaan maasta taivaaseen. En sanonutkaan että se huono on vaan ainoastaan sanoin että se on väärien valintojen summa joita tehtiin 5 vuotta sitten. Bemarin tekemällä oikealla puhtaalta pöydältä tulevalla sähköautolla on valtava potentiaali.
Nykyiselläänkin bemarin paketti peittoaa kilpailijat samalla hintatasolla. Audia ei tarvitse mainita, siellä on vasta kallis volkkari (Q4) ja halpuutettu porsche (etron GT). Mersulla on todellisia EV malleja mutta i7 ja iX vetää pidemmän korren ,,, ja jopa i4 mun silmissä parempi tuote kuin EQE.2023 G26 i4 M50
2023 U11 iX1 xDrive30
Comment
-
-
Originally posted by lnaukkar View PostMä en usko että puhtaalta pöydältä syntyy mitään mullistavaa. Joo, voit tehostaa tilankäyttöä ja ehkä saat vähän painoa pois, mutta mutta...
Nykyiselläänkin bemarin paketti peittoaa kilpailijat samalla hintatasolla. Audia ei tarvitse mainita, siellä on vasta kallis volkkari (Q4) ja halpuutettu porsche (etron GT). Mersulla on todellisia EV malleja mutta i7 ja iX vetää pidemmän korren ,,, ja jopa i4 mun silmissä parempi tuote kuin EQE.
Jos taas on kokemusta auton rakentamisesta, niin miksi ei käyttäisi hyväksi havaittuja ratkaisuja?E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
-
”iX:stä parempaa autoa ei ole tullut vastaan maantieajossa... ...iX kokemuksen jälkeen kaikista Teslan pikku laatujutuista on ihan turha naureskella.” bemarimies Santeri, ks. Salon YT-video.
Täällä näitä nettijuttujen toistelijoita on saatu ihmetellä, niin tässäpä eräänlainen sellainen.
iX xDrive40 Fully Charged 6kk/11tkm Santerin kokemuksia
1.6.2022 hinnastossa 90k€
Referointi alkaa:
Ennen valintaa koeajoi Tesloja, Audi etron, Porsche Cross Turismon, iX3:n.
iX:ää ei ollut koeajettavissa, mutta ajatteli, että hinta, laatu ja desirability olisi kohdallaan. Ensimmäinen sähköauto, historia pääsääntöisesti bemareita. 25tkm ajoa vuodessa joista 20tkm maantiellä, Tre - Mikkeli/Kouvola. Range ollut 300-350km talvella -10 asteessa. WLTP 425. Kesällä pääsee Savonlinnaan. Akun netto kapa 71kWh. Auton antama range arvio pitää hyvin paikkansa, jos ei tee mitään hullua, kuten kiihdyttele ja tee hurjia ohituksia. 19-24kWh / 100km.
Frunkkia kaipaisi, nyt esim latauskaapelit kontin pohjalla kaikkien matkatavaroiden alla. Auto niin hiljainen, ettei ajossa ole sitä taustakohinaa, joka nukuttaisi lapset.
Autossa on ollut aika paljon bugeja. Lämpöpumppu lopettanut toimintansa, talvella, 100km ajaksi, on saanut pidemmällä pysähdyksellä aina toimimaan. Oli softapäivityksessä ja sai siksi aikaa sijaisautoksi X5:n, palaaminen iX:n rattiin oli hymyn huulille saavaa. Muuttunut sähköautouskovaiseksi. Infotainmentin logiikkaa joutuu opettelemaan, rasitteena ”taaksepäin yhteensopivuuden tarve”.
iX kokemuksen jälkeen kaikista Teslan pikku laatujutuista on ihan turha naureskella. Bemarin paneleitten ja muiden kanssa on ollut, että voisi olla vähän paremmin kiinni. Tuote vaikuttaisi tulleen linjalta aika nopealla suunnittelulla, ja sellaista saksalaisen insinöörin loputonta viilausta ei ole tämän tuotteen kanssa. Ovissa super nuhjuuntuvaa kangasta juuri siinä, mihin käsi osuu, sekä edessä että takana. Lasikattoa ei saa ihan kirkkaaksi eikä täysin peittoon.
Ajanut nyttemmin iX 50:stä ja EQS:ää, 50 on vielä hienostuneempi kuin EQS. iX 40:sen perusjousitus tulee hyvin lähelle X5:sen ilmajousitusta. iX:stä parempaa autoa ei ole tullut vastaan maantieajossa. Arkikäytössä jalkoihin ei jää.
:referointi päättyy.
Uuden sukupolven i-autot Bemarilta tulevat taatusti olemaan erittäin kilpailukykyisiä, kun jo nyt ollaan noinkin hieno tuote ajoltaan saatu aikaiseksi.
e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005
Comment
-
Comment