Originally posted by TheRipper
View Post
F15:een on kyllä, varsinkin vm15-16, laitettu kaapista kaikki mahdollinen, jossa on ongelmia Koneessa on ongelmaa niin jakoketjun kuin öljypumpun ketjun kanssa. Tosin tällä ei ole mitään tekemistä hybrin kanssa, jenkkisivuistoilta löytyy luettavaa juurin tästä 245hv N20 koneesta, miedompi 184hv vissiin kestää paremmin, ainakin isällä on uudesta saakka ollut 320i, jolla ajettu nyt 170tkm ilman ongelmia. Akusto oli F15:ssä ensimmäistä (vai peräti proto) sukupolvea ja kennot eivät olleet kovin pitkäikäisiä (tai BMS ei toiminut optimaalisesti). Käsitääkseni seuraavissa 3-/5-sarjaan oli jo akun kemiaa ja BMS paranettu. Ja akku uudemmilla kennoilla tuli kai F15:eenkin vähin äänin. Sähkömoottorin ohjaimessa oli elektroniikka feelua, tätä oli aika paljon enemmän 3-/5-sarjalaisissa kuin F15:ssa. LV-johtosarja liian lyhyt, jolloin liitin ei pysy kiinni, mikä aiheutti mystisiä häiriöitä. Ja kirsikkana kakun päällä vauhtipyörässä ainakin joissakin valmistuerissä on vikaa, koska niitäkin löytyy googlaamalla aika helposti.
Omassa 40e oli edellä luetellut viat, lukuunottamatta ohjainta ja LV-kaapelia. Ja tohon autoon öljyvaihtovälit oli puolitettu, ja ajettiin varovasti lämpimäksi ennen rasitusta, mutta täysromahdus oli 70tkm kohdalla: uusi jakopää (tai no jakopää oli kunnossa, mutta purettava tuon öljypumpun edestä), uusi öljypumpun moduli, uusi vauhtipyörä&dumpperi ja uusi korkeajänniteakku. Akku meni takuuseen, nuo ketjuasiat GW:iin, ja vauhtipyörä meni omasta taskusta, rahallisesti selvisin vain 'toimintatonnilla'. No jälkikäteen hyvä että tuli kuntoon 'tehtaan piikiin' ja seuraava sai parennellun version. Enpä olisi noista vioista tiennyt mitään, jos G05 toimitus ei olisi myöhästynyt runsaasti. Rempan jälkeen ajoin F15:lla vain ~500km.
Nyt katsotaan nyt miten G05 pärjää pidemmän päälle. Tähän mennessä ei ole muuta vikaa ollut kuin että kattoluukku menettää asemansa silloin tällöin, mutta sen initialisointi ottaa alle minuutin. Kulutus on nyt 2,5 vuoden ajalta (44tkm) keskiarvona 5,1 l/100km, mikä on erittäin vähän tämän kokoiselle ja tehoiselle autolle. Lukema sisältää kärrin 2,7tn kiskomista (kulutus n 16l/100km) ja paljon reipasta ajoa moottoritiellä (~140kmh, n 11,5l/100km) eli kun kone on ollut käynnissä niin bensaa on palanut ~11l/100km, tuskin karstottuu tai muutenkaan suodattimet tukkeutuu Sähköllä on ajettu noin 55% kaikista kilometreistä. Akku on sen verran iso, että kaikki päivittäiset ajot lähellä 50-80km) onnistuu sähköllä, ja talvellakin aina -15 asteen asti. Eli paljon jää talvella nurkka-ajoa (1-5km) kylmällä koneella pois. Talvella, jos moottori käynnistyy, olen ajannut koneen lämpimäksi (öljy ~100C). Lisäksi kovemmalla pakkasella olen estänyt maantieajossa kokonaan hybriditoiminnan koneen sammutuksen (sport-mode), koska öljynlämmöt tipahtaa hetkessä alas kun viima jäähdyttää öljypohjaa. Öljyt on vaihdettu puolikkaalla välillä, eli kerran vuoteen. Jos kysessä olisi polttomoottoriauto tarkoittaisi se n 10tkm öljynvaihtoväliä. No sen verran F15 pelästytti, että otin jatkotakuun 5v/100km eli mun ajoilla se on 5 vuotta. Toimintatonni on maksettu ikäänkuin etukäteen
Seuraavaksi on parin viikon päästä viikon roadtrip Münchenin alueelle (BMW-museossa M-osasto juhlii 50 vuotta https://www.bmw-m.com/en/topics/maga...xhibition.html ) Tuossa tulee useampi tuhat kilometriä, matkalla tuskin ladataan muulla kun Alpien alamäissä, ja eiköhän sen baanalla sitten viimeisetkin noet häivy, jos tuo kotimainen 140kmh ei ole riittävä
Comment