Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tiko4tiko
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2020
    • 808
    • Lappeenranta

    Originally posted by TheRipper View Post
    Näinpä...ja näitä käyttäjiä onkin sitten varmasti 95% uutena ostavista.

    Kyllä voi suurella todennäköisyydellä sanoa että käytettynä diesel on turvallisempi ostos kuin hybrid.

    Jos varaa on uuteen niin sitten hybrid kannattaa ehdottomasti.

    Tosiaan tuo N20 oli se surkimusmoottori. B48 pitäisi olla jo parempi, mutta sekin riippuu tosiaan käyttäjästä...mutta edellisen käyttäjän tasoa kun ei voi oikein mistään päätellä.
    F15 on ainoa hybridi, jossa on N20. Monissa alkupään hybrideissä (2016) oli myös ongelmia sähkömoottorin ohjaimen kanssa, mutta ne on varmasti korjattu takuuseen.

    F15:een on kyllä, varsinkin vm15-16, laitettu kaapista kaikki mahdollinen, jossa on ongelmia Koneessa on ongelmaa niin jakoketjun kuin öljypumpun ketjun kanssa. Tosin tällä ei ole mitään tekemistä hybrin kanssa, jenkkisivuistoilta löytyy luettavaa juurin tästä 245hv N20 koneesta, miedompi 184hv vissiin kestää paremmin, ainakin isällä on uudesta saakka ollut 320i, jolla ajettu nyt 170tkm ilman ongelmia. Akusto oli F15:ssä ensimmäistä (vai peräti proto) sukupolvea ja kennot eivät olleet kovin pitkäikäisiä (tai BMS ei toiminut optimaalisesti). Käsitääkseni seuraavissa 3-/5-sarjaan oli jo akun kemiaa ja BMS paranettu. Ja akku uudemmilla kennoilla tuli kai F15:eenkin vähin äänin. Sähkömoottorin ohjaimessa oli elektroniikka feelua, tätä oli aika paljon enemmän 3-/5-sarjalaisissa kuin F15:ssa. LV-johtosarja liian lyhyt, jolloin liitin ei pysy kiinni, mikä aiheutti mystisiä häiriöitä. Ja kirsikkana kakun päällä vauhtipyörässä ainakin joissakin valmistuerissä on vikaa, koska niitäkin löytyy googlaamalla aika helposti.

    Omassa 40e oli edellä luetellut viat, lukuunottamatta ohjainta ja LV-kaapelia. Ja tohon autoon öljyvaihtovälit oli puolitettu, ja ajettiin varovasti lämpimäksi ennen rasitusta, mutta täysromahdus oli 70tkm kohdalla: uusi jakopää (tai no jakopää oli kunnossa, mutta purettava tuon öljypumpun edestä), uusi öljypumpun moduli, uusi vauhtipyörä&dumpperi ja uusi korkeajänniteakku. Akku meni takuuseen, nuo ketjuasiat GW:iin, ja vauhtipyörä meni omasta taskusta, rahallisesti selvisin vain 'toimintatonnilla'. No jälkikäteen hyvä että tuli kuntoon 'tehtaan piikiin' ja seuraava sai parennellun version. Enpä olisi noista vioista tiennyt mitään, jos G05 toimitus ei olisi myöhästynyt runsaasti. Rempan jälkeen ajoin F15:lla vain ~500km.

    Nyt katsotaan nyt miten G05 pärjää pidemmän päälle. Tähän mennessä ei ole muuta vikaa ollut kuin että kattoluukku menettää asemansa silloin tällöin, mutta sen initialisointi ottaa alle minuutin. Kulutus on nyt 2,5 vuoden ajalta (44tkm) keskiarvona 5,1 l/100km, mikä on erittäin vähän tämän kokoiselle ja tehoiselle autolle. Lukema sisältää kärrin 2,7tn kiskomista (kulutus n 16l/100km) ja paljon reipasta ajoa moottoritiellä (~140kmh, n 11,5l/100km) eli kun kone on ollut käynnissä niin bensaa on palanut ~11l/100km, tuskin karstottuu tai muutenkaan suodattimet tukkeutuu Sähköllä on ajettu noin 55% kaikista kilometreistä. Akku on sen verran iso, että kaikki päivittäiset ajot lähellä 50-80km) onnistuu sähköllä, ja talvellakin aina -15 asteen asti. Eli paljon jää talvella nurkka-ajoa (1-5km) kylmällä koneella pois. Talvella, jos moottori käynnistyy, olen ajannut koneen lämpimäksi (öljy ~100C). Lisäksi kovemmalla pakkasella olen estänyt maantieajossa kokonaan hybriditoiminnan koneen sammutuksen (sport-mode), koska öljynlämmöt tipahtaa hetkessä alas kun viima jäähdyttää öljypohjaa. Öljyt on vaihdettu puolikkaalla välillä, eli kerran vuoteen. Jos kysessä olisi polttomoottoriauto tarkoittaisi se n 10tkm öljynvaihtoväliä. No sen verran F15 pelästytti, että otin jatkotakuun 5v/100km eli mun ajoilla se on 5 vuotta. Toimintatonni on maksettu ikäänkuin etukäteen

    Seuraavaksi on parin viikon päästä viikon roadtrip Münchenin alueelle (BMW-museossa M-osasto juhlii 50 vuotta https://www.bmw-m.com/en/topics/maga...xhibition.html ) Tuossa tulee useampi tuhat kilometriä, matkalla tuskin ladataan muulla kun Alpien alamäissä, ja eiköhän sen baanalla sitten viimeisetkin noet häivy, jos tuo kotimainen 140kmh ei ole riittävä
    Mini, E24, E90, G70
    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

    Comment

    • isolohko
      BTCF Member
      • May 2004
      • 902
      • Kymenlaakso

      Originally posted by isolohko View Post
      Eikös tällä forumilla ollut varoituksia ohjelmoitujen f3x b48 hybridien tuhoista, jeesustelematta tai yleistämättä, nimim. liian laiska searchin käyttäjä.
      Ryhdistäydyin ja tein haun:

      F30 e330 - langassa postaus #199 vuodelta 2019 oli se mitä muistelin, jossa varoitus tietyn firman softaamista hybrideista, että oli mennyt useampi rikki.

      e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

      Comment

      • Kräki
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2018
        • 1090
        • Espoo

        Nyt on viikko ollu model 3:nen,alkaa pikkasen tottumaan siihen,miten pelittää.
        On se kyllä fantastinen laitos. Akku kestää ihan hyvin,lataukset nopeita suurtehopömpeleistä. Periaatteessa akku täynnä,kun käyt kaupassa.(jos lidli vieressä,niin tämä vielä ilmaiseksi)
        Kuhan nyt tulisi himaan vielä asentaa töpselin jokupäivä,niin sehän on sitten talveksi kiva,kun lämmittelee sitä kikotinta.

        Comment

        • JH.
          Bimmer Fanatic
          • May 2007
          • 793
          • PKS

          Tuohon koneen käynnistelemiseen. Ittellä on käyttiksenä Lexus IS300h ja tuo saattaa vaikka 3 kertaa yhden risteyksen ajamisen aikana käynnistää ja sammuttaa koneen jos joutuu ruuhkassa välillä painamaan kaasua ja välillä taas nostamaan. Jos ajaa pidemmän kaupunkilenkin niin satoja kertoja voi teoriassa kone käynnistyä, mutta ei sitä huomaa muualta kuin mittaristossa. Mikään ei tunnu siltä, että kone jotenkin ihmeellisesti hajoaisi. Se on siihen suunniteltu, mitoitettu ja mm. W20-öljyt tehtaan insinöörit siihen valinneet.

          Vastaavalla tavalla toimivia Priuksia on iät ajat ollut taksina ja laite on todella luotettavassa maineessa. Oon aivan varma että ajan kuluessa kaikista sähkäreistä ja hybrideista löytyy ne hyvin suunnitellut luotettavat ja vastaavasti epäluotettavat joista sitten 10-20v päästä ollaan kaikki kirjoittelemassa täällä foorumilla jos vanha vbulletin jaksaa vielä . Joku uusi merkki voi hyvinkin onnistua ja vanha flopata kunnolla. Toivotaan että Bemari on oikeella puolella .

          Ihan sama noiden akkujen kanssa. Ne voi tehdä laatukomponenteista järkevällä mitotuksella huollettaviksi ja testata puhki ennen julkaisua. Tai sitten voi vetää kaikki parametrit tappiin ja viilata viimeiset sentit. Bemari on näissä jutuissa yleensä hakenut sitä kompromissia ja sit taas vaikka Toyota sitä luotettavuus-ääripäätä kaiken muun kustannuksella.
          MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
          Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
          BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

          Käyttis i4 eDrive40
          Kesällä E36 M3
          Radalla E36 325i track day tool

          Comment

          • joko
            Bimmer Enthusiast
            • May 2004
            • 1964
            • Seinäjoki

            Originally posted by pyroz View Post
            No sittenhän se on toki selvä peli. Tuohon budjettiin ei Farkku vitosta hybridinä irtoa kun tuli vasta LCI:n myötä 2021 vuodelle saataville.

            Se terävin pointti omassa viestissä oli, että jos on 2021 vitosta ostamassa, niin silloin ei ole mitään järkeä daiselia valita.

            Kyllä Joo, eron tekee autojen ikä siihen hintaan kun omaan makuun riittäis noin ~30ke kulkine ja sehän on selvä että sielä ei hybridi 5 sarjalaista osteta vielä pitkiin aikoihin. Taidan tässä välissä ajaa yhden semmosen 520d. 6 pyttyinen moottori käyttöautossa on meikäläiselle täysin poissuljettu vaihtoehto. Kilpuria ei vitosesta tule 6 mulisella koneella ja yhtään arkielämän tilannetta ei ole tullut vastaan missä ei softattu 520d kulku ole riittänyt. Jos pihan kulkineista kaikki on paikalla niin 520d f11 on aina se millä ite lähden. Ei kannata varmaan hengitystä pidätellä sen 5 sarjalaisen täyssähkön kanssa
            F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
            W906 319 sprinter - 14

            Comment

            • isolohko
              BTCF Member
              • May 2004
              • 902
              • Kymenlaakso

              Tule käymään niin, että takuuajan jälkeisien EV autojen akkumodulien vaihtojälkimarkkinat kasvaa, sitä enemmän, mitä vähemmän merkkiliike tarjoaa vain koko akuston vaihtoa. Nykypäivän kauhistelut ao. operaation korkeasta hinnasta vaihtuvat tietoon siitä, kuka tekee ja missä ja millä hnnalla yhden ”solun” vaihdon, joka nyt suurin otsikoin uutisoidaan koko akuston hajoamisena ja auton vikatilan vuoksi tielle jättämisenä. Ja turhautuneimmat on rajäyttänyt koko koslan asiaan tuskastuneena.

              e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

              Comment

              • joko
                Bimmer Enthusiast
                • May 2004
                • 1964
                • Seinäjoki

                Originally posted by isolohko View Post
                Tule käymään niin, että takuuajan jälkeisien EV autojen akkumodulien vaihtojälkimarkkinat kasvaa, sitä enemmän, mitä vähemmän merkkiliike tarjoaa vain koko akuston vaihtoa. Nykypäivän kauhistelut ao. operaation korkeasta hinnasta vaihtuvat tietoon siitä, kuka tekee ja missä ja millä hnnalla yhden ”solun” vaihdon, joka nyt suurin otsikoin uutisoidaan koko akuston hajoamisena ja auton vikatilan vuoksi tielle jättämisenä. Ja turhautuneimmat on rajäyttänyt koko koslan asiaan tuskastuneena.
                Uskon myös tämä suuntaiseen kehitykseen.
                F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                W906 319 sprinter - 14

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5167
                  • Kuopio

                  Originally posted by isolohko View Post
                  Tule käymään niin, että takuuajan jälkeisien EV autojen akkumodulien vaihtojälkimarkkinat kasvaa, sitä enemmän, mitä vähemmän merkkiliike tarjoaa vain koko akuston vaihtoa. Nykypäivän kauhistelut ao. operaation korkeasta hinnasta vaihtuvat tietoon siitä, kuka tekee ja missä ja millä hnnalla yhden ”solun” vaihdon, joka nyt suurin otsikoin uutisoidaan koko akuston hajoamisena ja auton vikatilan vuoksi tielle jättämisenä. Ja turhautuneimmat on rajäyttänyt koko koslan asiaan tuskastuneena.
                  80-90luvun vaihteesa käytetty auto jossa oli bensiinin ruiskutus oli joka pajalla "niitä ei osaa kukaan korjata, kannattaa pysyä kaukana"....
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • aae30
                    BTCF Member
                    • May 2010
                    • 2717
                    • .fi

                    katsellaa uusiks uskomisia sitte ku eka auto korjautetulla akulla syttyy.
                    mä en sellasee palopommiin edes kyytiin kiipeis.
                    Sorry I'm Not Sorry
                    E34 540iA 93 sedan
                    E34 540iA 93 sedan
                    E39 530iA 00 touring

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3596
                      • Raisio

                      Kyl noi vanhojen autojen halkeilevat bensaletkut pahempi ongelma + tarvikeletkujen laatuerot jäätäviä.
                      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                      Comment

                      • joko
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2004
                        • 1964
                        • Seinäjoki

                        Originally posted by ritariässä View Post
                        Kyl noi vanhojen autojen halkeilevat bensaletkut pahempi ongelma + tarvikeletkujen laatuerot jäätäviä.
                        Ja vuotavat egr venttiilit puhkipalaneen imusarjan kera. Jos haluaa moisista mahdollisista ongelmista eroon pitää siirtyä auto kannassa 2000 luvun alun malleihin
                        F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                        W906 319 sprinter - 14

                        Comment

                        • bemanderi
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2006
                          • 191
                          • Capital West

                          Originally posted by aae30 View Post
                          katsellaa uusiks uskomisia sitte ku eka auto korjautetulla akulla syttyy.
                          mä en sellasee palopommiin edes kyytiin kiipeis.

                          Location: Pori

                          Anteeksi oli pakko

                          Mutta asiasta.

                          Mielenkiintoista nähdä miten Kiinalaisten merkkien jälkimarkkinointi toimii jatkossa. Nyt kun sieltä tulee kaikenlaista houkuttelevaa vessaa saataville voi olla jännä nähdä kuka huoltaa / mistä saa osia vuoden parin päästä - etenkin silloin kun sulla on 50k€+ hankintahintainen laitos pihassa mikä ei jostain syystä liiku mihinkään.
                          BMW X5 xdrive35 E70 Navetta
                          Audi a5 3.2fsi Quattro Coupe

                          .. plus sitten kaikkea muuta romua.

                          Comment

                          • aae30
                            BTCF Member
                            • May 2010
                            • 2717
                            • .fi

                            Originally posted by bemanderi View Post
                            Location: Pori

                            Anteeksi oli pakko
                            np..
                            Sorry I'm Not Sorry
                            E34 540iA 93 sedan
                            E34 540iA 93 sedan
                            E39 530iA 00 touring

                            Comment

                            • anv
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2012
                              • 329
                              • Oulu

                              Originally posted by jani View Post
                              80-90luvun vaihteesa käytetty auto jossa oli bensiinin ruiskutus oli joka pajalla "niitä ei osaa kukaan korjata, kannattaa pysyä kaukana"....

                              Itseasiassa nuo ensimmäiset ruiskukoneet olivat/ovat viheliäisiä. Noista kun ei saanut kunnollisia vikakoodeja ulos.

                              Comment

                              • Wespa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2016
                                • 1841
                                • Karjaa

                                No jaa, yhtä tuollaista kohta 12 vuotta harrastaneena olen kyllä vahvasti eri mieltä, nuo ovat niin ihanan yksinkertaisia laitoksia pääsääntöisesti että tietyillä oireilla vika on käytännössä aina tietyssä muutamassa komponentissa. Ei siinä mitään vikakoodeja tarvita, eivätpä ne aina uudemmissakaan autoissa oikeille jäljille johdata.

                                LE-Jetronicista siis oma kokemus.
                                E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                                Porsche 944 -86 (DE)
                                Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎