Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kanerv4
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2009
    • 976
    • Tampere

    #91
    Originally posted by pyroz View Post
    Toki kulutus kasvaa jos päättömästi ajaa. Kesäkelissä ei kyllä i3 saa viemään millään 25kWh lukemia. Talvellakin saa aja aika roimaa nopeutta pahassa kelissä ja silti pitäisi päästä about 20kWh kulutuksella. Ja jostain löytyi vielä aiemmin unohtunut 60km pyörittely toisessa päässä. Miten se olikaan... Sähköautoilutopikissa on aika usein liiottelua havaittavissa?

    Vaikka olisit miten ajanut niin silti nyt on kyllä uskomatonta tarinaa vaikka olisi kalajuttuja. Siis yhteen suuntaan HKI-TRE ja 60km pätkäajot päälle? Ei silti voi tarvita mitenkään KAHTA latausta. Nyt joku haisee tarinassa edelleen...

    Kuten sanoin, akussa oli joka kerta virtaa selkeästi ettei välttämättä olisi tarvinnut ladata juuri siinä Mutta latasin koska mieluummin lataa kuin katsoo kun se hupenee tuplavauhtia motarilla. Ei se mikään kalajuttu ole vaikka Latauksen määrä olikin ylimitoitettu, se että kuluttaako toi i3 niin koitetaan, ei kai se sen kummempaa ole. Mutta laskennallisesti sinun 20kwh kulutuksella TRE-HKI väli menee nipin napin ja keimolassa on kyllä melkoinen hiki kuskilla. Ei se ylimääräistä kärsi kolmea metriä enempää ajaa.



    No mutta! olen joskus ajanut Skodan Citigo-e:n tampereelta Kemiin, pitääpä kaivaa ne latauskuitit esille niin nähdään paljon se kirppu kulutti
    Last edited by Kanerv4; 10-01-2023, 18:36.

    Comment

    • Kanerv4
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2009
      • 976
      • Tampere

      #92
      Originally posted by anv View Post
      Ainakin minun EV6:n käyttöohjeessa neuvotaan kuinka apuvirtaa otetaan - samoin kuin polttomoottorivehkeissä. Tuota 12v akkua ladataan vain kun auto on ajomoodissa. Omassa sain 12v akusta valitusta kun olin tuulilasikameran kytkenyt jatkuvaan virtaan ja unohtui kahdeksi yöksi päälle. Ja 12v akkuna on sentään normaali 60Ah AGM-akku. Tosiaan, autossa riittää viikoksi sähköä omakotitaloni normikulutukseen. Joten, kyllä huvittaa tuollaiset pikku probleemat.

      Niin ladataan, sama auto se ioniq 5 on vaikka eri kuorissa. Eikö ev6:ssa ole akkukamppista päällä? Jostain luin että softaa on sen verran muutettu liittyen tuohon pikkuakun lataukseen tms. Yksi EV6 GT on ollut niin en tiedä ja siirsin sitä vain kerran niin ei ole tuttu minulle mutta hienon näköinen Auto kyllä. Meillä jokainen Huyndai on joutunut Akunvaihtoon sekä nyt taululla luki että id3 Akun vaihto helmikuussa ja pikkuakku sinne vaihdettiin jo, eli nyt vuorossa iso Kia ja Huyndai taisi olla vielä ainoat missä on tuo V2L vakiona? nyt niitä taitaa olla jo tullut joihinkin muihin optiona :think
      Last edited by Kanerv4; 10-01-2023, 18:57.

      Comment

      • anv
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2012
        • 330
        • Oulu

        #93
        ^ Joo, tuo minun on siis EV6 GT-Line AWD ja isommalla akulla. Elikäs rangea on kesäolosuhteissa vajaat 400km. Talvellakin kyllä pärjää hyvin kun kotona on type2 latauslaite seinässä. Täytyy sanoa että on autona paras tähän asti omistamistani autoista ajettavuudeltaan, lämmitykseltään, huurteenpoistolta ja vaikka miltä.
        Suurin puute on ehkä Kian tapa hoitaa päivityksiä. Mistään ei saa tietoa mitä ko. päivitys itseasiassa korjaa. Kun sain tuo auton elokuussa, pieniä ja isoja puutteita oli useampia. Näistä on suurin osa korjaantunut päivityksillä.

        Suurin ylläri oli että tuosta puuttuu edelleenkin kokonaan ajastettu kabiinin lämmitys ilman latauskaapelia. Pidin tuota yhtä itsestään selvänä sähköauton ominaisuutena kuin peruutusvaihdetta. Tämä on sikäli kumma juttu kun muualla maailmassa tämä ongelma on korjattu jo vuosi siiten ( https://www.kiaevforums.com/threads/...at-issues.344/ ). Maahantuojan kommentti asiaan on "Käytä Kia Connectia". Workaround: emäntä lähtee kohta töistä, minulla kello soimassa "laitapa auto lämpiämään". Hän kun ei voi kännykkää hipelöidä töissä.

        Ilmeisesti jossain näissä lukuisissa päivityksissä on menty myös taaksepäin, koskapa zombie-ilmiö ( https://www.kiaevforums.com/threads/...bie-issue.318/ ja https://www.kiaevforums.com/threads/start-problem.6178/ ) on alkanut vaivata omaani, ja maailmalla muitakin. Tämä ominaisuus oli jo kertaalleen kuopattu.

        Smart Cruise toimii aivan loistavasti, paitsi minun yksilössäni. Sen stop-and-go -ominaisuus on tuossa stop-nogo. Tähän ei ole maahantuojalta saatu edes järkevää vastausta. Muilla ei tätä probleemaa netin syövereistä löytynyt.
        Tiesin kyllä jo tilatessani että uusi automalli tulee aivan varmasti aiheuttamaan päänsärkyä ja näin on kyllä käynytkin, mutta toisaalta positiivisten puolien vuoksi en ainakaan vielä harkitse mitään radikaalimpaa toimenpidettä.

        Comment

        • ///Jone
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2009
          • 1281
          • HKI

          #94
          Originally posted by poke View Post
          Kanervalta todella hyviä todellisia autoilun realiteetteja
          Itse olen miettinyt juurikin, että mitenkähän ne Tyyne ja Kalervo +60 pärjää näiden sähköauton lataus ym äppien kanssa.

          Omakohtaisesti sähköauto voisi hyvinkin mennä toisena autona (tai siis ensimmäisenä) päivittäisessä nurkka-ajossa. Toinen polttomoottorikäyttöinen olisi sitten se mikä otetaan liikennekäyttöön kun tarvitaan liikkua pidempiä legejä tai hinailla kärriä perässä.
          Monet tagit ja appit sekä niiden hallinnointi ei hirveesti innosta. Niitä saa pyöritellä jo työhommissa riittävästi.

          Jonkun harrastevehkeistä voisi tietty sähköistää ihan mielenkiinnosta ��

          Mercedekseltä oli uutinen, että Yhdysvalloissa aloittavat omien latausasemien rakentamisen: https://www.nytimes.com/2023/01/05/b...-chargers.html

          Mietin itse, että tuo olisi ehkä ratkaisu Tyynen ja Kalervon elämään.

          Teslalla se ratkaisu on superchargerit, joissa riittää että laittaa naviin mihin haluaa ja pysähtyy navin mukaan laittamaan johdon autoon. Nyt hinnatkin taas ihan ok alkaen 0,33€/kwh, niin noita käyttääkin, ennen oli vielä lähemmäs 0,5€/kwh. Ei äppejä tai tageja.

          Ilmeisesti joillan merkeillä on samanlaista joidenkin laturien kanssa? Tietty Volkkarilla ja Mersulla, sekä BMW:lläkin taitaa olla tämä oma latauskortti, jolla pyritään tätä helpottamaan.
          ______________________
          Nykyinen:
          Model 3

          BMW:t vuodesta 2009:
          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

          Comment

          • Esko
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 11702
            • Kouvola

            #95
            Originally posted by ///Jone View Post
            Mercedekseltä oli uutinen, että Yhdysvalloissa aloittavat omien latausasemien rakentamisen: https://www.nytimes.com/2023/01/05/b...-chargers.html

            Mietin itse, että tuo olisi ehkä ratkaisu Tyynen ja Kalervon elämään.

            Teslalla se ratkaisu on superchargerit, joissa riittää että laittaa naviin mihin haluaa ja pysähtyy navin mukaan laittamaan johdon autoon. Nyt hinnatkin taas ihan ok alkaen 0,33€/kwh, niin noita käyttääkin, ennen oli vielä lähemmäs 0,5€/kwh. Ei äppejä tai tageja.

            Ilmeisesti joillan merkeillä on samanlaista joidenkin laturien kanssa? Tietty Volkkarilla ja Mersulla, sekä BMW:lläkin taitaa olla tämä oma latauskortti, jolla pyritään tätä helpottamaan.
            Onko superien hinta nyt laskenut? Vielä viime viikolla latasin Juustoportilla 44c/kwh. ABC:lta sai 31c/kwh, niin alkaa tuossa eroa jo tulemaan. Vanhemmat hommasi viime kuussa Model Y:n ja heillä ikää 65-70 haarukassa, mutta hyvin on pärjänneet. Kolme vuotta harjoitteli 530e:llä ennen täyssähköön siirtymistä. Alkuun oli ongelmia julkisilla lataamisen kanssa, kun vaihtoivat sopivasti pankkia samaan aikaan, kun piti lähteä reissuun, niin ei oikein maksupuoli pelannut. Mutta tuo oli pankin vika, kun jätetty maksurajat 0€. Onneksi pystyin itse etänä laittamaan oman apin kautta latauksen päälle, niin pääsi jatkamaan matkaa. Julkisia latureita tuskin hekään tarvitsee muuta kuin pidemmillä reissuilla muutaman kerran vuodessa ja todella helppo käyttää varsinkin toi ABC:n appi, kun tunnistaa jo GPS:llä missä olet ja valitsee oikein lataustolpan numeron ja menoksi. Teslan navi löytää myös ABC-laturit osoitteella hakiessa.

            Comment

            • jori
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 1011
              • Vantaa

              #96


              Sähköautoilijoille hyvä uutinen, ja tietysti kaikille muillekkin.
              Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
              Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

              Comment

              • ///Jone
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2009
                • 1281
                • HKI

                #97
                Originally posted by Esko View Post
                Onko superien hinta nyt laskenut? Vielä viime viikolla latasin Juustoportilla 44c/kwh. ABC:lta sai 31c/kwh, niin alkaa tuossa eroa jo tulemaan. Vanhemmat hommasi viime kuussa Model Y:n ja heillä ikää 65-70 haarukassa, mutta hyvin on pärjänneet. Kolme vuotta harjoitteli 530e:llä ennen täyssähköön siirtymistä. Alkuun oli ongelmia julkisilla lataamisen kanssa, kun vaihtoivat sopivasti pankkia samaan aikaan, kun piti lähteä reissuun, niin ei oikein maksupuoli pelannut. Mutta tuo oli pankin vika, kun jätetty maksurajat 0€. Onneksi pystyin itse etänä laittamaan oman apin kautta latauksen päälle, niin pääsi jatkamaan matkaa. Julkisia latureita tuskin hekään tarvitsee muuta kuin pidemmillä reissuilla muutaman kerran vuodessa ja todella helppo käyttää varsinkin toi ABC:n appi, kun tunnistaa jo GPS:llä missä olet ja valitsee oikein lataustolpan numeron ja menoksi. Teslan navi löytää myös ABC-laturit osoitteella hakiessa.
                Oisko pari pv. sitten ollut FB:ssä Tesla Clubin sivulla postaus tippuneista hinnoista. En ole itse autosta vilkaissut.

                Teslassa parani muiden laturien käyttökin, kun tuli lisää latureita naviin. Tämä oli joku kk sitten. Saa akkua lämmitettyä.
                ______________________
                Nykyinen:
                Model 3

                BMW:t vuodesta 2009:
                i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                Comment

                • ///Jone
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2009
                  • 1281
                  • HKI

                  #98
                  Originally posted by jori View Post
                  https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-132463

                  Sähköautoilijoille hyvä uutinen, ja tietysti kaikille muillekkin.
                  Sähköautoilijat ”hyötyy” varmaan vähän siivellä, kun teollisuus jne. kaipaa halpaa energiaa, tämä taas tuo investointeja, joka luo halpaa energiaa.

                  Eurooppa nyt vaan ei voi teollisuutta siirtää poiskaan, joten jostain saatava halpaa energiaa.

                  Julkisilla lataavan silmin ”kriisivuosi” mennyt melko hyvin. Varmaan keskihinta sähkölle ollut 0,2€/kwh tienoilla. Pk-seudulla muutamakin paikka jossa 0,14-0,16€/kwh.
                  ______________________
                  Nykyinen:
                  Model 3

                  BMW:t vuodesta 2009:
                  i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                  Comment

                  • mikron
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 2171
                    • Himas

                    #99
                    Originally posted by jori View Post
                    https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-132463

                    Sähköautoilijoille hyvä uutinen, ja tietysti kaikille muillekkin.
                    Olkiluoto 3 ainoa joka noista tuottaa sitä sähköä silloin kun sitä eniten tarvitaan.
                    F11 530dA xDrive M-sport -13
                    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                    Ex: E38 740iA -98
                    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                    Ex: E39 523i -96
                    Ex: E34 520i -89

                    Comment

                    • Jarger
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 3843
                      • Finnland

                      Originally posted by mikron View Post
                      Olkiluoto 3 ainoa joka noista tuottaa sitä sähköä silloin kun sitä eniten tarvitaan.
                      Minäkin taas katselin että jos ei tuota tuulivoiman varastointia jotenkin tuosta tehdä, niin eihän nykyisestä sähköstä muuta kuin katoa sitä varmaa sähköä? Näin pikasilmäilyllä.
                      Negatiiviset kauppakokemukset:
                      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                      Comment

                      • ///Jone
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2009
                        • 1281
                        • HKI

                        Originally posted by mikron View Post
                        Olkiluoto 3 ainoa joka noista tuottaa sitä sähköä silloin kun sitä eniten tarvitaan.

                        Kannattaa hankkiutua konsultiksi energiayhtiöihin, jotta ymmärtävät lopettaa huonot projektit, eli ilmeisesti tuulivoiman tuotannon.


                        EDIT: ja ettei mene ihan turhaksi heittelyksi, niin kyllä kiinteät sähkösopparit vaan tulee alaspäin tuulivoimatuotannosta, lisäksi itsessään sähköautoiluun tuulivoima sopii hyvin, koska on mahdollisuus ladata öisin tai kun tuulee.
                        Last edited by ///Jone; 12-01-2023, 19:36.
                        ______________________
                        Nykyinen:
                        Model 3

                        BMW:t vuodesta 2009:
                        i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                        Comment

                        • kooma
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 1020
                          • Pikis

                          Jossain määrin vesivoiman säädöllä pystytään tavallaan varastoimaan energiaa silloin kun tuulta ja aurinkoa piisaa.

                          Mutta takaisin sähköautoihin; onko Tesloja vaivanneet lämpöpumppuongelmat jo menneen talven lumia? Jotkut Model 3 myyjät kehuvat omia pre-lci vehkeitään että ei oo ilp ongelmia kun taas lci myyjät kehuu että ilp vaihdettu niin ei oo enää ongelmia. Kellään parempaa tietoa?
                          Last edited by kooma; 12-01-2023, 19:27.
                          Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                          Comment

                          • lnaukkar
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2015
                            • 189
                            • Helsinki

                            Originally posted by kooma View Post
                            Jossain määrin vesivoiman säädöllä pystytään tavallaan varastoimaan energiaa silloin kun tuulta ja aurinkoa piisaa.

                            Mutta takaisin sähköautoihin; onko Tesloja vaivanneet lämpöpumppuongelmat jo menneen talven lumia? Jotkut Model 3 myyjät kehuvat omia pre-lci vehkeitään että ei oo ilp ongelmia kun taas lci myyjät kehuu että ilp vaihdettu niin ei oo enää ongelmia. Kellään parempaa tietoa?
                            Ei ole, tesla-ryhmien vitsaus tänäkin talvena
                            2023 G26 i4 M50
                            2023 U11 iX1 xDrive30

                            Comment

                            • ///Jone
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2009
                              • 1281
                              • HKI

                              Originally posted by kooma View Post
                              Jossain määrin vesivoiman säädöllä pystytään tavallaan varastoimaan energiaa silloin kun tuulta ja aurinkoa piisaa.

                              Mutta takaisin sähköautoihin; onko Tesloja vaivanneet lämpöpumppuongelmat jo menneen talven lumia? Jotkut Model 3 myyjät kehuvat omia pre-lci vehkeitään että ei oo ilp ongelmia kun taas lci myyjät kehuu että ilp vaihdettu niin ei oo enää ongelmia. Kellään parempaa tietoa?

                              Facebookissa oli gallup johon vastasi jokunen sataa henkilöä, oisko ollut jopa 500. Tässä ryhmässä joillain prosenteilla ILP oli levinnyt. Täysin oireettomaksi ilmoitti joku n. 90% ja loput kertoi sen pitävän ääntä tms. Pari prosenttia vikaantumisia tarkoittaneen, mitä lie Tesla M3/Y -kanta, joku 10000 yksilöä, niin noin 200 autoa. Se on jo melkoinen jono huollon pihassa, samoin netissä. Luvut toki voi kyllä heittää...

                              Miettiessä vuosimalleja, kävisin ajaa vaikkapa MY19 ja MY22, vertailun vuoksi. Niissä on yllättävästi eroja.

                              Todennettuja toiseen kertaan vikaantumisia ei taida montaa olla. Jos jollain linkkiä tällaiseen tietoon, niin laittakoon, ehkä yhden kaksi olen itse bongannut.

                              Kiinnostavaa oli myös, kun miettii missä vika on, että nimenomaan Saksan Model Y mallia hajosi melkein Teslaliikkeen ovelle.


                              Kysymys Model 3 ei ole myöskään ihan normi "ILPistä", vaan enemmän monilämpöpumpusta. Lämpöä otetaan kai paineella, akun nestekierrosta ja tuotetaan syöttömällä "huonoa" virtaa sähkömoottoriin. Koko kokonaisuutta pyörittää "octovalve" niminen venttiilijärjestelmä, näin maallikon sanoin. Tämä ILP on ainakin hyvin taloudellinen.
                              Last edited by ///Jone; 12-01-2023, 19:50.
                              ______________________
                              Nykyinen:
                              Model 3

                              BMW:t vuodesta 2009:
                              i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                              Comment

                              • jani
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 5171
                                • Kuopio

                                Mitenkä todennäköistä on että hylsy tulee https://www.is.fi/autot/art-2000009321723.html oikeasti?
                                F33 435d Mineral-grau metallic
                                K40 K1200s sondermodell

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎