Originally posted by Samu81
View Post
Hei,
En ole merkkiuskollinen, en BMW-fanaatikko. En pode mitään "teslavihaa" enkä edes "sähköautovihaa". Olen omistanut niin Peugeotteja, Citikoita, japanin sekä aasian rotteloita, patonkimaan Fiiatteja, Alfoja, aitoa jenkkiläistä autoa en vielä.
Silti suhteessa hankintahintaansa Teslan hintataso ei ole ollut millään tavalla oikeutettua. Pääsin ajelemaan ensimmäisiä Model S:ä kun niitä alettiin harmaatuomaan tänne joskus ... 2014-2015 erään nykyisin Ferrarin maahantuojana vaikuttavan Miikan toimesta.
Jos kyseessä olisi jokin aasialaisperäinen sähköauto, sille nauraisi kaikki. Mutta Teslan markkinointiosasto Musk etunenässä ovat onnistuneet luomaan brändin, jossa laadulla ei niin väliä, sen jäätävä hype korvaa kaiken toissijaisen kuten vaikkapa tuotteen laadun. Ja tällä Tesla ratsastaa yhä. Aivan kaikenlaiset softaongelmat, pitkein valojen pelleilyt, tuulilasin pyyhkimien logiikat ja lukuisat muut ... "ominaisuudet", ei kukaan katselisi moisia jos kyseessä olisi jokin aasialainen automerkki, sitä haukuttaisiin surutta PASKAKSI japskiksi. Sen sijaan Teslaa ylistetään pioneeriksi.
Tesla pääsee lukuisten em. ominaisuuksiensa kanssa helvetin helpolla, koska sille on onnistuttu brändäämään aikoinaan iPhoneen verrattavissa asiakaskuntansa. Jossa mikään tuotteessa oleva vika ei ole varsinaisesti vika, se on enemminkin ominaisuus josta ajan myötä tulee edistyksellisyyttä. Jos M-B, Audi, BMW pompottelisivat tuotteidensa hintoja teslamaisesti, siitä nousisi aivan sairas haloo. Niin suuri haloo, että sillä olisi vaikutusta varmaan koko brändin imagolle. Teslan kanssa ei ole niin justiinsa, haloo on jo laantunut.
M3 eli Model 3 on varmasti teknisesti (kulutus, latausverkosto, käytön helppous, huoltamattomuus) aivan oivallinen peli, mutta jos sitä viitsii vertailla edes etäisesti "vanhan mantereen" sähköautomerkkeihin, se ei pärjää kovinkaan monella muulla osa-alueella. Mielestäni Teslasta paistaa tietynlainen jenkkilän meininki, jossa toleranssit sekä fit & finish mitataan tuumina, laatu on melkein muovia ja vaikkapa nahat myös, erilaiset kytkimet, oven avauskahvat ym. sekä näiden tuntuma. Toisia ei tollaiset haittaa, toiset kiinnittää huomionsa juuri noihin.
Polestar 2 oli aivan toisella tasolla. Enkä tiedä kilpailevatko millään tavalla samassa hintaluokassa, sattuivat vain olemaan samassa vaihtoautohallissa ja varmasti yksilöitä molemmat.
En ole merkkiuskollinen, en BMW-fanaatikko. En pode mitään "teslavihaa" enkä edes "sähköautovihaa". Olen omistanut niin Peugeotteja, Citikoita, japanin sekä aasian rotteloita, patonkimaan Fiiatteja, Alfoja, aitoa jenkkiläistä autoa en vielä.
Silti suhteessa hankintahintaansa Teslan hintataso ei ole ollut millään tavalla oikeutettua. Pääsin ajelemaan ensimmäisiä Model S:ä kun niitä alettiin harmaatuomaan tänne joskus ... 2014-2015 erään nykyisin Ferrarin maahantuojana vaikuttavan Miikan toimesta.
Jos kyseessä olisi jokin aasialaisperäinen sähköauto, sille nauraisi kaikki. Mutta Teslan markkinointiosasto Musk etunenässä ovat onnistuneet luomaan brändin, jossa laadulla ei niin väliä, sen jäätävä hype korvaa kaiken toissijaisen kuten vaikkapa tuotteen laadun. Ja tällä Tesla ratsastaa yhä. Aivan kaikenlaiset softaongelmat, pitkein valojen pelleilyt, tuulilasin pyyhkimien logiikat ja lukuisat muut ... "ominaisuudet", ei kukaan katselisi moisia jos kyseessä olisi jokin aasialainen automerkki, sitä haukuttaisiin surutta PASKAKSI japskiksi. Sen sijaan Teslaa ylistetään pioneeriksi.
Tesla pääsee lukuisten em. ominaisuuksiensa kanssa helvetin helpolla, koska sille on onnistuttu brändäämään aikoinaan iPhoneen verrattavissa asiakaskuntansa. Jossa mikään tuotteessa oleva vika ei ole varsinaisesti vika, se on enemminkin ominaisuus josta ajan myötä tulee edistyksellisyyttä. Jos M-B, Audi, BMW pompottelisivat tuotteidensa hintoja teslamaisesti, siitä nousisi aivan sairas haloo. Niin suuri haloo, että sillä olisi vaikutusta varmaan koko brändin imagolle. Teslan kanssa ei ole niin justiinsa, haloo on jo laantunut.
M3 eli Model 3 on varmasti teknisesti (kulutus, latausverkosto, käytön helppous, huoltamattomuus) aivan oivallinen peli, mutta jos sitä viitsii vertailla edes etäisesti "vanhan mantereen" sähköautomerkkeihin, se ei pärjää kovinkaan monella muulla osa-alueella. Mielestäni Teslasta paistaa tietynlainen jenkkilän meininki, jossa toleranssit sekä fit & finish mitataan tuumina, laatu on melkein muovia ja vaikkapa nahat myös, erilaiset kytkimet, oven avauskahvat ym. sekä näiden tuntuma. Toisia ei tollaiset haittaa, toiset kiinnittää huomionsa juuri noihin.
Polestar 2 oli aivan toisella tasolla. Enkä tiedä kilpailevatko millään tavalla samassa hintaluokassa, sattuivat vain olemaan samassa vaihtoautohallissa ja varmasti yksilöitä molemmat.
Comment