Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17532
    • Turku

    Originally posted by MarkM View Post
    Riippuu toki onko ihan peilijäätä vai karheutta pinnassa. Mutta meilläkin kakkosautona tuo i3 ollut jo nelisen vuotta ja pihasta lähtö suoraan ylämäkeen, niin kyllä sitä talvisin välillä on joutunut etäpäivän pitämään, kun ei mäkeä ylös pääse. Tosin meillä ei juurikaan mahdollista vauhtia kelata, kun pitää pihasta kääntyä 90 astetta tielle mentäessä. Jäisellä tiellä tuo on muutenkin todella epävakaa ajettava ja saa kyllä kieli keskellä suuta ajaa, jotta pysyy (Suomen uraisilla) tiellä. Lisäksi, kun tuossa ei regeneroinnin voimakkuuta pysty säätämään, niin jos jäisellä tiellä joutuu hidastamaan nopeasti niin aika epämukavasti perää tarjoaa sivulle. Sivutuulelle myös tosi herkkä, saa kaksin käsin ratista paimentaa, että pysyy kaistalla kovalla tuulella. Lumisella tiellä menee hyvin.
    Hyvä keskustelunavaus Hemu_lta. Sama ongelma täällä eli nollasta liikkeelle ylämäkeen ja 90 asteen kurvi juuri jyrkimmällä kohdalla. F11 ja E81 molemmat ihan tuskaa päästä ylös. Äffää pidän toinaan toisaalla, jotta varmasti pääsee aamulla liikenteeseen. E81 liikkuu harvoin ja on talvella välillä ollut aika motissa, vaikka raavin tuota pihaa lumikolalla todella tarkkaan puhtaaksi. Hurjasti saa hiekoittaa, kun jäätyy. Sekin kävisi, mutta inhoan sitä keväistä harjaamista.

    Nelivedosta haaveilen tuon 20m mäen takia . Ikävä omaa vanhaa E46 330xd touringia, ikinä ei jäänyt mihinkään kiinni ja alla oli monta talvea saksankitkat...

    Originally posted by miyli View Post
    Minulla 2 talvea takana i3 ja pihatielle jyrkkä 90 asteen käännös josta jatkuu erittäin jyrkkä kiemurteleva mäki ylös, eli vauhtia ei pysty juurikaan ottamaan ennakkoon. Alla continetalin uudet kitkat ja ei kertaakaan ongelmia mäen kanssa. Minusta tässä on niin hyvä vetolinja että kun hiukan saa vauhtia ja sitten päästää vähitellen pikkuhiljaa kaasua pois niin ei edes sudi tuossa mäessä vaikka liukasta on. Jäisellä tiellä tietenkin saa olla varuillaan tällä i3 kun ajelee, mutta kait se kaikilla saa olla jossa kitkat alla. Ainakin 2018 mallissa jo parempi tuo regenointi/ajonvakautus ja ei tarjoa perää sivulle niin helposti kuin aiempi 2014 mallinen mikä minulla oli. I3 on kyllä hyvä ja taloudelline perheen 2 auto, tilaakin sisällä yllättävän paljon.
    Mielenkiintoinen kokemus, joka puhuu kyllä i3 puolesta
    Näillä mennään:
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • Juhaska
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 3988
      • Suomi




      Modet siirtäkööt oikeaan paikkaa, jos tuli väärään topic:iin, mutta onko osa autoilijoista todellakin näin pihalla, että ajelee vain sähköllä ja vielä ilmeisesti lyhyttä matkaa..? :think
      ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

      Comment

      • Tomi T
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 3855
        • Nokia

        Originally posted by Juhaska View Post
        mutta onko osa autoilijoista todellakin näin pihalla, että ajelee vain sähköllä ja vielä ilmeisesti lyhyttä matkaa..? :think
        Arveletko etteikö hyvinkin moni autonkäyttäjä olisi pihalla teknisistä yksityiskohdista?
        BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
        BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

        ex. 53*BMW

        Comment

        • Juhaska
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2007
          • 3988
          • Suomi

          Originally posted by Tomi T View Post
          Arveletko etteikö hyvinkin moni autonkäyttäjä olisi pihalla teknisistä yksityiskohdista?
          Totta. :think

          Menee samaan kategoriaan, kuin nämä pilkulleen longlife-öljynvaihto väleillä ajavat polttis-auton omistajat.

          Saa melkoisen monta vuotta ajella samoilla öljyillä, kun kyläajoa 90% ajosta ja moottori sitten sen mukaisessa kunnossa.
          ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

          Comment

          • MikeDry
            BTCF Member
            • May 2006
            • 6207
            • Helsinki

            Originally posted by Juhaska View Post
            Modet siirtäkööt oikeaan paikkaa, jos tuli väärään topic:iin, mutta onko osa autoilijoista todellakin näin pihalla, että ajelee vain sähköllä ja vielä ilmeisesti lyhyttä matkaa..? :think
            Siis on pihalla, kun toiset eivät osaa täyttää tuulilasipesunestettä, vaihtaa polttimoita, ei oikein osaa peruuttaa parkkiruutuun, mutta sieltä pois onnistuu, eivät osaa laittaa uusia tuulilasinpyyhkiöitä jos sulat huonot, eivät osaa tarkistaa sulakkeet kun pyyhkiät eivät toimi, vaikka autosta löytyy manuaali, mikä kertoo missä on sulake ja mikä kokoinen, siis oikeasti yhtä helppo kuin kahvin keitto ja varmasti jokainen osaa sen, tai no ei välttämättä. Tuolla on niin paljon sellaisia ihmisiä liikenteessä, kenellä ei oo mitään käsitystä autosta, sen toiminnasta jne ja silti niillä on kortti, sitten saatika tieliikenne pykälistä tms
            Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
            Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

            Comment

            • ///Jone
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2009
              • 1281
              • HKI

              Vaihteeksi sähköllä kelvannut pörssihintaista sähköä lataavan ajella, halvimmillaan pääsee 1,5€/100km.

              Uutisissa sähköautoihin liittyen oli myös se, että Tesla Model Y oli maailman myydyin automalli.
              ______________________
              Nykyinen:
              Model 3

              BMW:t vuodesta 2009:
              i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2236
                • Vantaa

                Viisas autonvalmistaja tekisi softaan puhdistus tms syklin, joka pakottaisi ajamaan polttomoottorilla tietyn ajan/matkan välein. Ei tarvitsisi käyttäjän miettiä asiaa, kun ei pääsääntöisesti osaa.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • ritariässä
                  BTCF Member
                  • Jan 2006
                  • 3602
                  • Raisio

                  Originally posted by VilleP View Post
                  Viisas autonvalmistaja tekisi softaan puhdistus tms syklin, joka pakottaisi ajamaan polttomoottorilla tietyn ajan/matkan välein. Ei tarvitsisi käyttäjän miettiä asiaa, kun ei pääsääntöisesti osaa.
                  Kyllä näitä löytyy, esim ranskalaisten lataushybrideistä.

                  Ja myös sillä merkitystä millaisilla pakkaslukemilla pakottaa polttomoottorin käyntiin ja vaikka sillä käytöllä saavutettaisikaan öljylle kuumia lukemia, koneen yläkertaan jää lyhyemmänkin käytön jäljiltä tuoretta öljyä ja kaikki metallipinnat ei jää ns paljaaksi pitkäksi aikaa altistumaan mahdolliselle kosteudelle ja pintaruostumiselle.

                  Testeissä joitain valmistajia moitittu kun pikkupakkasilla jo moottorit hörähtää käyntiin, mutta suomen olosuhteissa moottorin keston kannalta hyvä juttu.
                  Last edited by ritariässä; 01-06-2023, 00:42.
                  G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                  Comment

                  • larsen
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2020
                    • 73
                    • Tampere

                    Originally posted by Juhaska View Post
                    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...ayttokieltoon/


                    Modet siirtäkööt oikeaan paikkaa, jos tuli väärään topic:iin, mutta onko osa autoilijoista todellakin näin pihalla, että ajelee vain sähköllä ja vielä ilmeisesti lyhyttä matkaa..? :think
                    Eihän tuon artikkelin mukaan ihan pelkällä sähköllä ole ajettu.

                    Olimme hämmästyneitä, miten alle neljä vuotta vanhassa, normaalissa ja säännöllisessä käytössä olleessa autossa on voinut käydä näin. Ajamme autolla keskimäärin 800 kilometriä kuukaudessa, suuri osa ajosta on sähköllä, mutta polttomoottori on käytössä lähes päivittäin, kun ajoakku on tyhjä tai ajamme 80–120 km/h alueella polttomoottorilla akkua kaupunkiajoon säästäen. Lisäksi pari kertaa kuussa tulee pidempi 200–300 km ajo, josta valtaosa polttomoottorilla, Marko sanoo.

                    F36 420ix
                    Ex. E39

                    -- menneiltä vuosilta --
                    Porsche Boxster, Mazda MX-5, Cadillac Seville STS, Chrysler Vision, Mitsubishi Eclipse, Pontiac Trans Am, Ford Thunderbird, Subaru XT, Toyota Celica Supra, Ford Capri
                    pari mannelavettia ja muita bulkkikulkineita

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7435
                      • Oulu

                      Jos kerran polttomoottori on käytössä lähes päivittäin niin ei ruostuminen ainakaan liity mitenkään polttomoottorin käytön puutteeseen. Mun E92 polttomoottori on ollut talvikaudella käytössä harvemmin kuin kerran viikossa, joten sen pitäis olla vieläkin pahemmin ruosteessa. En oo vaan öljykorkista kurkkinut niin en tiedä mikä tilanne.

                      Jos vertaa noita jutun kuvia niin näkee että Markon autossa nokka-akseli on eniten ruosteessa nokan osalta niistä kohdista mihin nostaja ei ota, kun taas tuossa öljypesun vaikutusta demoavassa kuvaparissa nokka on ruosteessa vain siitä mihin nostaja osuu.
                      Last edited by Petri.Kekkonen; 01-06-2023, 08:04.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • tiko4tiko
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2020
                        • 816
                        • Lappeenranta

                        Originally posted by larsen View Post
                        Eihän tuon artikkelin mukaan ihan pelkällä sähköllä ole ajettu.

                        Olimme hämmästyneitä, miten alle neljä vuotta vanhassa, normaalissa ja säännöllisessä käytössä olleessa autossa on voinut käydä näin. Ajamme autolla keskimäärin 800 kilometriä kuukaudessa, suuri osa ajosta on sähköllä, mutta polttomoottori on käytössä lähes päivittäin, kun ajoakku on tyhjä tai ajamme 80–120 km/h alueella polttomoottorilla akkua kaupunkiajoon säästäen. Lisäksi pari kertaa kuussa tulee pidempi 200–300 km ajo, josta valtaosa polttomoottorilla, Marko sanoo.
                        Jos kulutus on keskiarvona 1,6l/100km niin aika sähkövoittoista on ajaminen ollut. Tuo 200-300km pitkää matkaa vain bensalla ja kokonaismatka 800km ei sekään täsmää tuohon keskikulutukseen. Jos ajat bensalla esim 300km maantie ajoa, kulutus lienee ~6l/100km, => 800km kulutus on jo >2l/100km + päälle tämä säännöllinnen 80-120km/h ajelu. Jos ajoja on vielä pari tuollaista 200-300km pätkää, niin sittehän 800km olisi ajettu bensalla jo puolet tai jopa 75%, kulutus aivan muuta kuin1,6l/100km. Puheet ei vastaa kyllä todellisuutta tässä. Kyllä Marko vaan on aivan itse tuon koneen romuttanut toimillaan.
                        Polttomoottori on voinut olla käytössä päivittäin, mutta konetta ei ole oikein koskaan ajettu lämpimäksi, 1-2km on käyttö, jos noita pitkiä matkoja on edes yksi per 1kk ja sekin ~200km ja siitäkin kolmannes varmaan sähköllä on todellisuus.
                        Last edited by tiko4tiko; 01-06-2023, 08:16.
                        Mini, E24, E90, G70
                        exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                        Comment

                        • kooma
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 1020
                          • Pikis

                          Jep, vaikka kone kävisi suht useasti mutta vain sen verran että ehtii vetää kosteasta ilmasta lisää sisuksiinsa vettä eikä ehdi lämmetä niin paljon että se vesi höyrystyisi ja huohottaisi pois niin se on pahempi kuin että kävisi kerran kuussa mutta aina kuumaksi asti.

                          Nämä ongelmat oli yksi syy miksi ostin nyt täyssähkön enkä hybridiä vaikka paperilla mun käyttöön ehkä hybridi olisi periaatteessa sopivampi.
                          Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                          Comment

                          • tiko4tiko
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2020
                            • 816
                            • Lappeenranta

                            Originally posted by kooma View Post
                            Jep, vaikka kone kävisi suht useasti mutta vain sen verran että ehtii vetää kosteasta ilmasta lisää sisuksiinsa vettä eikä ehdi lämmetä niin paljon että se vesi höyrystyisi ja huohottaisi pois niin se on pahempi kuin että kävisi kerran kuussa mutta aina kuumaksi asti.

                            Nämä ongelmat oli yksi syy miksi ostin nyt täyssähkön enkä hybridiä vaikka paperilla mun käyttöön ehkä hybridi olisi periaatteessa sopivampi.
                            Vanhemmat ns. pieniakkuiset hybridit on haasteellisia. Edellisessä äksässä (40e) oli sen verran pieni akku, että lähes joka reissulla moottori pärähti (kirjaimellisesti) käyntiin, mutta usein vain hyvin pieneksi hetkeksi. Onneksi säännöllisesti siihen tuli myös pitkää matkaa. Nykyisessä (45e) on reilu akku, joten moottorille ei tule noita lyhyitä käyttöjaksoja kylmänä, ainakaan mulla. Joko mosa on pois päältä kokonaan (vastaa sitä että auto seisoo käyttämättä) tai sitten kone on käynnissä pitkään (tyypillisesti maantiejoa +200km) sitten että myös öljyt ehtii käyttölämpöönsä, joka on varsinkin kylmällä eri asia kuin vedenlämmöistä katsottu lämmin mosa.

                            Pitkällä aikavälillä 45e kulutus on asettunut noin litran verran alemmas mitä se oli 40e. (6l/100km vs. 7/ l100km). 45e kulkee kaupunkimatkat täysin sähköllä, kun 40e tarvittiin jatkuvasta lataamisesta huolimatta useinkin polttomoottoria avuksi muutamille kilometrille sähkön loppuessa. Sähköisen ajon osuus on mulla 35-40% kuukauden kilometreistä ja tuollasia yli 250km päiväajomatkoja on 4-6 kpl per kuukausi, joissa sitten palaa bensaa. Esim profiili viime kuulta
                            - 2100km, 762km sähköllä ja 1328km bensalla.
                            - Pisin päivämatka 580km, josta 103km sähköllä.
                            - Polttomoottori ollut käynnissä 6 päivänä, lyhyimmillään 29km matka ajettu bensalla.
                            - Autolla ajettu 24 päivänä kuukauden aikana (93 ajokertaa), (huom tästä saa että keskiarvo ajomatka on vain 22km, joten sähköllä pärjää mainiosti)
                            - appi väittää keskikulutukseksi 5,2l/100km.
                            Mini, E24, E90, G70
                            exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5171
                              • Kuopio

                              Mulla on vanhempien luona "metsätyöautona" vanha Opel ja sillä ajetaan keskimäärin kerran kuukaudessa, sanoisin viimeiset 5 vuotta, moottori ei ole ruosteessa. Toki en ole moottoria avannut ja tutkinut sen tarkemmin, mutta ongelmitta se toimii.

                              Joten sanoisin että joku materiaali juttu tuo ruostuminen pakosta on?

                              Ja mitenkä tämä liittyy täyssähköautoihin, minua ainakin tulevana käytetyn sähköauton ostaja siten että onko täyssähköissäkin tehty joku vastaava huono materiaali valinta jonka seurauksena esim. sähkömoottorit hapettuu pilalle suomen olosuhteissa muutamassa talvessa?
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • PNM2
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2015
                                • 1116
                                • Espoo

                                Originally posted by jani View Post
                                Ja mitenkä tämä liittyy täyssähköautoihin, minua ainakin tulevana käytetyn sähköauton ostaja siten että onko täyssähköissäkin tehty joku vastaava huono materiaali valinta jonka seurauksena esim. sähkömoottorit hapettuu pilalle suomen olosuhteissa muutamassa talvessa?
                                No onko Suomessa jo vuosia olleista sähköautoista hapettunut sähkömoottoreita pilalle?
                                i4 M50
                                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                                ex: F11 525d xDrive
                                ex: F11 520d
                                ex: E91 318i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎