Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mortimer
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 1079
    • Satulinna kaukomaan

    Originally posted by #BaierWaier# View Post
    Kuukauden päivät ajeltu sähköautolla (id4 gtx) ja nyt vakavasti harkinnut latausaseman hankintaa kotiin. Onko suositella latausasemia? Kriteereinä Type 2 11kw ja mielellään mobiilisovelluksella. Mobiilisovellus lähinnä ajatellen dokumentoinnin helppoutta kun tulen laskuttamaan työnantajalta kotilataukset (vapaa autoetu).
    Esim. oheista harkinnut:

    https://www.evlataus.fi/products/besen-c-malli-app
    Minulla kotona saman valmistajan 11kw tehonsäädöllä oleva karvalakkimalli ilman mobiilisovellusta.
    100% toimiva kampe 5kk kokemuksella.

    i3S -20
    E30M3 slotcar 1:32
    XKE FHC 1971
    Mgb Gt -66
    T6 -19
    E91 -08

    Comment

    • Hezman
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2012
      • 708
      • Jyväskylä

      Originally posted by #BaierWaier# View Post
      Kuukauden päivät ajeltu sähköautolla (id4 gtx) ja nyt vakavasti harkinnut latausaseman hankintaa kotiin. Onko suositella latausasemia? Kriteereinä Type 2 11kw ja mielellään mobiilisovelluksella. Mobiilisovellus lähinnä ajatellen dokumentoinnin helppoutta kun tulen laskuttamaan työnantajalta kotilataukset (vapaa autoetu).
      Esim. oheista harkinnut:

      https://www.evlataus.fi/products/besen-c-malli-app
      En noista asemista ole sen kummemin perillä, kun en sähköautoa omista mutta tuosta laskutuksesta kannattaa kysyä työnantajalta, minkä tasoisen mittarin kulutuslukemat hyväksyvät laskutusperusteeksi. Latausaseman valmistajaltakin hyvä selvittää sähkön kulutuksen mittauksen tarkkuus.

      https://tukes.fi/tuotteet-ja-palvelu...-latausmittaus
      Last edited by Hezman; 20-01-2023, 07:06. Reason: Lisätty linkki.

      Comment

      • Kale67
        Bimmer Rookie
        • Oct 2022
        • 62
        • Pirkanmaa

        Itse pidän tärkeänä, että pystyy säätämään kännykällä kotisohvalta latausvirtaa sekä ajastamaan sen halutulle aikavälille, mikäli käyttää pörssisähköä. Ainakin BMW:n oma ajastus on surkea, koska aina pitää laittaa lähtöaika (ainakin hybrideissä). Tuossa yllämainitussa on nuo ominaisuudet?
        BMW G30 530e xDrive

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11702
          • Kouvola



          CTEK:n laturilla onnistuu toi ajastus, tehonsäätö etäohjauksella ja taltioi lataushistorian. Ei toki markkinoiden edullisin laite, mutta toimii.

          Comment

          • Exvag
            Newbiemmer
            • Sep 2019
            • 11
            • Varsinainen Suomi

            Osaako joku kertoa pystyykö schuko-kotilatausjohtoa korjaamaan? Minulta siis katkesi schuko-pistokkeesta toinen piikki, eli pitäisi vaihtaa uusi tulppa tai johto tulppineen muuntajalta.
            Tuttu sähkäri nosti kädet pystyyn, koska muuntajalta näyttää tulevan kuusi eri johtoa.
            Merkkiliikkeessä eivät kuulemma tee tällaisia korjauksia. Eli onko satojen eurojen arvoinen latauspiuha roskiskamaa tuon takia?

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7531
              • Jyväshyvä

              Originally posted by Exvag View Post
              Osaako joku kertoa pystyykö schuko-kotilatausjohtoa korjaamaan? Minulta siis katkesi schuko-pistokkeesta toinen piikki, eli pitäisi vaihtaa uusi tulppa tai johto tulppineen muuntajalta.
              Tuttu sähkäri nosti kädet pystyyn, koska muuntajalta näyttää tulevan kuusi eri johtoa.
              Merkkiliikkeessä eivät kuulemma tee tällaisia korjauksia. Eli onko satojen eurojen arvoinen latauspiuha roskiskamaa tuon takia?
              Tulpassa lienee mm. lämpöanturi jos siellä on enemmän kuin 3 piuhaa...

              Minkä merkkisestä laitteesta on kyse?
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Exvag
                Newbiemmer
                • Sep 2019
                • 11
                • Varsinainen Suomi

                Tämä on valmistajan alkuperäinen latausjohto (10A). Näyttää olevan Aptivin valmistamia, BMW ja Mersu näyttää ainakin käyttävän samannäköisiä "mötiköitä".

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6759
                  • PK-seutu

                  Originally posted by Exvag View Post
                  Tämä on valmistajan alkuperäinen latausjohto (10A). Näyttää olevan Aptivin valmistamia, BMW ja Mersu näyttää ainakin käyttävän samannäköisiä "mötiköitä".
                  Saksan Ebaysta ostat sopu hintaan vastaavan
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • jani
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 5171
                    • Kuopio

                    Jännä nähdä meinaako esim. tallink ja siljaline kieltää sähköautot
                    F33 435d Mineral-grau metallic
                    K40 K1200s sondermodell

                    Comment

                    • Zeta
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7550
                      • Kotona

                      Originally posted by jani View Post
                      Jännä nähdä meinaako esim. tallink ja siljaline kieltää sähköautot
                      Tuskin, koska Tallinkilla ollaan jo varauduttu paloriskiin

                      -
                      Käyttöautona: F20
                      Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                      Myydään: HP 12.5" kannettava **220e**
                      -

                      Comment

                      • Remotion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 15257
                        • Ajamisen Iloa

                        Tämän minä ennustin ja tulin täysin ristiinnaulituksi.


                        Eli tuo sähköautoilla ei asiaa laivoille. Veikkaan että niillä ei ole myöskään jossain kohtaa enää asiaa esim tiettyihin pysäköintilaitoksiin yms. Tosin ei niin todennäköistä kuin laivakielto.

                        Voitte onnitella itseänne. Polttomoottori auto syrjäytti ensin tulleen sähköauton teknisesti ylivoimaisena vuonna 1890. Tämän jälkeen silmänräpäyksen ajan ihmishistoriassa oli tilanne että kuka tahansa tavallinen ihminen pystyi olemaan maailmanmatkaaja. Autot olivat viimeiset 50v jo niin luotettavia että saattoi vain päättää lähteä minne tahansa ympäri maapalloa.

                        Nyt kun pakotetaan sähköautoihin takas, niin range ei riitä ja laivoillekaan ei pääse. Siihen tämä ohikiitävä hetki oikeata vapautta päättyi.

                        Tallinkilla on varauduttu yhtähyvin sähköauton palamiseen kuin Estonialla oltiin sen uppoamiseen. Helppo sanoa että varauduttu, mutta käytäntö tulee osoittamaan. Kun oikeen paska tsägä käy niin siinä voi sitten tuhat henkeä mennä ja ylikin. Sen jälkeen se loppuu lailla, ja solidaarisuuden vuoksi varmaan muukin autoilu estetään
                        Z3 coupé individual

                        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                        Comment

                        • PNM2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2015
                          • 1116
                          • Espoo

                          Toki, kun halutaan olla mustavalkoisia ja öyhöttää, homma näyttää tolta.

                          Havila Kystrutenin alukset kuljettavat reitillä Bergen – Kirkenes enimmillään 680 matkustajaa mutta vain yhdeksää henkilöautoa. Matkan kesto on kokonaisuudessaan noin 6-7 päivää, ja henkilöautoja voidaan lastata vain päätesatamissa.

                          – Onnettomuuden sattuessa ulkopuolisen avun saaminen on todennäköisesti myös haastavaa reitillä. Henkilöautojen kuljettaminen ei vaikuta olevan yhtiön ydintoimintaa, ja on ymmärrettävää tällaisissa olosuhteissa, että resursseja ei ensisijaisesti käytetä sähköautojen turvalliseen kuljettamisen varmistamiseksi.
                          Muutenkaan en kyllä ymmärrä, miksi joku haluaisi autolla laivaan. Sehän rajoittaa täysin vapautta lähteä ajamaan koska itse haluaa.
                          Last edited by PNM2; 31-01-2023, 13:52.
                          i4 M50
                          ex: G30 530e xDrive M-Sport
                          ex: F11 525d xDrive
                          ex: F11 520d
                          ex: E91 318i

                          Comment

                          • Esko
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2002
                            • 11702
                            • Kouvola

                            Originally posted by Remotion View Post
                            Tämän minä ennustin ja tulin täysin ristiinnaulituksi.


                            Eli tuo sähköautoilla ei asiaa laivoille. Veikkaan että niillä ei ole myöskään jossain kohtaa enää asiaa esim tiettyihin pysäköintilaitoksiin yms. Tosin ei niin todennäköistä kuin laivakielto.

                            Voitte onnitella itseänne. Polttomoottori auto syrjäytti ensin tulleen sähköauton teknisesti ylivoimaisena vuonna 1890. Tämän jälkeen silmänräpäyksen ajan ihmishistoriassa oli tilanne että kuka tahansa tavallinen ihminen pystyi olemaan maailmanmatkaaja. Autot olivat viimeiset 50v jo niin luotettavia että saattoi vain päättää lähteä minne tahansa ympäri maapalloa.

                            Nyt kun pakotetaan sähköautoihin takas, niin range ei riitä ja laivoillekaan ei pääse. Siihen tämä ohikiitävä hetki oikeata vapautta päättyi.

                            Tallinkilla on varauduttu yhtähyvin sähköauton palamiseen kuin Estonialla oltiin sen uppoamiseen. Helppo sanoa että https://etn.fi/index.php/13-news/130...in-harvinaisiavarauduttu, mutta käytäntö tulee osoittamaan. Kun oikeen paska tsägä käy niin siinä voi sitten tuhat henkeä mennä ja ylikin. Sen jälkeen se loppuu lailla, ja solidaarisuuden vuoksi varmaan muukin autoilu estetään
                            Ööh.. Tulit ristiinnaulituksi siitä, että kovaan ääneen syyllistit sähköautoa syylliseksi viime vuoden puolella laivalla syttyneestä tulipalosta jo ensimmäisen uutisen jälkeen ilman sen tarkempia tietoja. Lopunperin kyse oli savuavasta kontista. Kannattaa myös lukaista tuo linkkisi juttu ajatuksella.

                            Samasta postaamasi iltalööppilehden uutisen seasta linkki:
                            Tutkimustulos: Täyssähköisten autojen paloherkkyyttä liioiteltu – ongelma koskee enemmän hybridejä

                            Tuossa sinulle myös suositeltava juttu luettavaksi
                            Sähköautojen akkupalot ovat erittäin harvinaisia


                            Sivusta seuranneena näitä sun kirjoitteluja. Kannattaisiko sinun pitää vaikka kuukausi taukoa vaihtoehtoisen totuuden foorumeilta, nukkua yöt kunnolla, lopettaa piristeiden nauttiminen jne. Sen verran vahvat polarisaatio päällä tällä hetkellä, että käy kohta Hasardit.

                            Comment

                            • SkyMan
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2008
                              • 518
                              • Sirius

                              Originally posted by Esko View Post
                              Sivusta seuranneena näitä sun kirjoitteluja. Kannattaisiko sinun pitää vaikka kuukausi taukoa vaihtoehtoisen totuuden foorumeilta, nukkua yöt kunnolla, lopettaa piristeiden nauttiminen jne. Sen verran vahvat polarisaatio päällä tällä hetkellä, että käy kohta Hasardit.
                              Coffee isn´t my cup of tea

                              Comment

                              • jori
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2003
                                • 1011
                                • Vantaa

                                Originally posted by Remotion View Post
                                Tämän minä ennustin ja tulin täysin ristiinnaulituksi.


                                Eli tuo sähköautoilla ei asiaa laivoille. Veikkaan että niillä ei ole myöskään jossain kohtaa enää asiaa esim tiettyihin pysäköintilaitoksiin yms. Tosin ei niin todennäköistä kuin laivakielto.

                                Voitte onnitella itseänne. Polttomoottori auto syrjäytti ensin tulleen sähköauton teknisesti ylivoimaisena vuonna 1890. Tämän jälkeen silmänräpäyksen ajan ihmishistoriassa oli tilanne että kuka tahansa tavallinen ihminen pystyi olemaan maailmanmatkaaja. Autot olivat viimeiset 50v jo niin luotettavia että saattoi vain päättää lähteä minne tahansa ympäri maapalloa.

                                Nyt kun pakotetaan sähköautoihin takas, niin range ei riitä ja laivoillekaan ei pääse. Siihen tämä ohikiitävä hetki oikeata vapautta päättyi.

                                Tallinkilla on varauduttu yhtähyvin sähköauton palamiseen kuin Estonialla oltiin sen uppoamiseen. Helppo sanoa että varauduttu, mutta käytäntö tulee osoittamaan. Kun oikeen paska tsägä käy niin siinä voi sitten tuhat henkeä mennä ja ylikin. Sen jälkeen se loppuu lailla, ja solidaarisuuden vuoksi varmaan muukin autoilu estetään
                                Itse olin 14 vuotta laivoilla töissä.
                                Yhdessä oikean tulipalon sammuttamisessa ollut mukana tuona aikana. Syttyi linja-auton lämminvesivaraajan oikosulusta.
                                Myös matkailu-autojen kanssa oli lieviä syttymiä vastaavien laitteiden kanssa koska näillä lupa olla laturissa matkan aikana tai latauksen voi ostaa.
                                Sähköautoja ei ladata laivoissa. Joten syttymä yhtä todennäköinen kuin että auto olisi parkkihallissa tms.

                                While the first reports said a fire at the Stavanger airport parking lot was caused by an EV, it was a 2005 Opel Zafira that started the whole thing.

                                Tätä olin myös todistamassa, ei syynä sähköauto vaikka ensin oltiin ilman tutkimusta niitä syyttämässä.
                                Jonkun verran myös diesel bemareita palanut tienvarressa…
                                Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                                Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎