memebuy23buy

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kräki
    replied
    Originally posted by Demz View Post
    Pakkanen ei kyllä normaalisti tee akulle pahaa, ellei se tosiaan pääse jäätymään. Kylmässähän periaatteessa säilyy varaus jopa paremmin kuin esimerkiksi kuumassa. Toki jos sulla on siellä tosiaan erinäköisiä härveleitä kokoaikaisesti päällä, silloin varmasti kuluu akkua jonkin verran. Sentryähän ei toki ole pakko käyttää kotona, niin vähenee rangen syöminen, joka tosin on hieman epätarkka mittari muutenkin olosuteiden vaihdellessa.

    Mutta Konasta sulla oli vääränlainen käsitys, tarkoitat ilmeisesti pieniakkuista mallia. Isommalla akulla wltp range on karvan vajaa 500, talvella tosiaan lähempänä tuota 300. Juuri ajelin 230km pätkän 80-100kmh motaria noin -2 pakkasasteessa ja perillä oli 34% akkua vielä, ihan ok. Mutta M3 LR tosiaan harkinnassa, koska sen motarikulutus ja range on napsua parempi vielä. Kona ei mene motarinopeuksissa kesälläkään paljoa yli 300km, 80kmh ja alle nopeuksissa toki jopa lähemmäs 600.
    Sentry on kyllä aikamoinen akkusyöppö myös. Alkuun käytin ja ihmettelin,mihin se noin häviää,mutta ohjekirja sen kertoikin,että jonkinmoinen kulutus.
    Nämä tosiaan voivat olla kaikki niitä arvioita toimintasäteestä,mitä ilmoittelee. Itsellä paljon motariajoa,kun lähinnä mökki/kauppa-auto toi. Muuten pakulla.

    Leave a comment:


  • Demz
    replied
    Originally posted by Kräki View Post
    Tesla tosiaan kyseessä ja siitä kyllä ainakin tippuu range,kun seisoo pakkasessa.voi vuorokaudessa lähteä vaikka 20km pakkasilla. Ihan kuten akuilla on tapana pakkasessa tehdä.
    Ilman ”valvontakamera” moodin käyttöä.
    Tarkoitin konaa sillä,että he lupaavat 300km kantamaa,mikä on todellisuudessa 150-200km talvella. Ja kesälläkin,jos eksyy motarille.
    Etron audissa esim. Motarikulutus nousee ~30kw/h ylikin. Tietty kaupunkihinkkailussa voi päästä lähelle luvattua.

    Moottorilehdestä konasta:

    ”Talvi tosin tuo omat haasteensa. Eräänä aamuna mittari näyttää 5–6 astetta pakkasta. Viimeiset huurut ja tuulilasin kirkastamisen saa hoitaa puhallin. Mittaristo lupaa yön latauksen jäljiltä 193 kilometrin verran sähköajoa, mutta kun lämpö alkaa puhkumaan tuulilasille, hupenee luvattu sähköajo 167 kilometriin. Tätäkin on sähköautoilun arki.”

    Mutta ehkä sulla on ollu joku erikoismalli,mikä ei kuluta akkua yhtään enempää,oli kesä taikka talvi����
    Pakkanen ei kyllä normaalisti tee akulle pahaa, ellei se tosiaan pääse jäätymään. Kylmässähän periaatteessa säilyy varaus jopa paremmin kuin esimerkiksi kuumassa. Toki jos sulla on siellä tosiaan erinäköisiä härveleitä kokoaikaisesti päällä, silloin varmasti kuluu akkua jonkin verran. Sentryähän ei toki ole pakko käyttää kotona, niin vähenee rangen syöminen, joka tosin on hieman epätarkka mittari muutenkin olosuteiden vaihdellessa.

    Mutta Konasta sulla oli vääränlainen käsitys, tarkoitat ilmeisesti pieniakkuista mallia. Isommalla akulla wltp range on karvan vajaa 500, talvella tosiaan lähempänä tuota 300. Juuri ajelin 230km pätkän 80-100kmh motaria noin -2 pakkasasteessa ja perillä oli 34% akkua vielä, ihan ok. Mutta M3 LR tosiaan harkinnassa, koska sen motarikulutus ja range on napsua parempi vielä. Kona ei mene motarinopeuksissa kesälläkään paljoa yli 300km, 80kmh ja alle nopeuksissa toki jopa lähemmäs 600.
    Last edited by Demz; 25-02-2023, 23:45.

    Leave a comment:


  • Kräki
    replied
    Originally posted by anv View Post
    Plus että se range mikä näkyy kun tullaan parkkiin ei ole sama kuin aamulla lähdetään kylmällä autolla liikkeelle. Se auton lämmitys nääs nappaa heti aluksi siitä rangesta pois.
    Apista näkee,kun avaa ja ottaa yhteyden autoon. Ennen mitään lämmityksiä.
    No nyt kun on pakkanen hyvin pieni,niin tippui 16h seisonnan aikana 8km. Mutta kun menee -10+,niin tippuu enemmän.

    Tosin,sitä en tiedä,arvioiko tässä tämän siltä seisomalta lähdön,ilman lämmityksiä yms. Voi toki näinkin olla.

    Leave a comment:


  • anv
    replied
    Originally posted by Kräki View Post
    Tesla tosiaan kyseessä ja siitä kyllä ainakin tippuu range,kun seisoo pakkasessa.voi vuorokaudessa lähteä vaikka 20km pakkasilla. Ihan kuten akuilla on tapana pakkasessa tehdä.
    Ilman ”valvontakamera” moodin käyttöä.
    Tarkoitin konaa sillä,että he lupaavat 300km kantamaa,mikä on todellisuudessa 150-200km talvella. Ja kesälläkin,jos eksyy motarille.
    Etron audissa esim. Motarikulutus nousee ~30kw/h ylikin. Tietty kaupunkihinkkailussa voi päästä lähelle luvattua.

    Plus että se range mikä näkyy kun tullaan parkkiin ei ole sama kuin aamulla lähdetään kylmällä autolla liikkeelle. Se auton lämmitys nääs nappaa heti aluksi siitä rangesta pois.

    Leave a comment:


  • Kräki
    replied
    Originally posted by Demz View Post
    Hämmentävän paljon omituisuuksia yhdessä viestissä.

    - Mihin häviää mikäkin yön aikana?Ei aivan takuulla lähde yhtäkään prosenttiä millään normaalilla pakkaslukemalla yhdessä yössä. Viikon seisomisen jälkeen lähtee kyllä. Jos viittaat tällä yön jälkeiseen 5km pätkäajoon lähikauppaan, sitten kyllä - kulutus on varmasti helvetillinen kun akku lämpiää. Jos taas yön jälkeen lähdet ajelemaan 50km, niin ei enää niin merkittävää vaikutusta onko ollut piuhassa vai ei.

    - Pärjäät hyvin vielä 300-350km todellisella rangella, mutta "millään konalla et lähtisi minnekään" vaikka niillä pääsee kyllä tuon saman 300km talvella melkein aina (ellei ole -20 ja helvetillinen lumisade). Oma kokemus juurikin Konasta ja 2v ajan. Upgreidia harkitsen, koska haluaisin päästä kelissä kuin kelissä tuon 350km lataamatta ja siihen ei Kona joissain tapauksissa pärjää.
    Tesla tosiaan kyseessä ja siitä kyllä ainakin tippuu range,kun seisoo pakkasessa.voi vuorokaudessa lähteä vaikka 20km pakkasilla. Ihan kuten akuilla on tapana pakkasessa tehdä.
    Ilman ”valvontakamera” moodin käyttöä.
    Tarkoitin konaa sillä,että he lupaavat 300km kantamaa,mikä on todellisuudessa 150-200km talvella. Ja kesälläkin,jos eksyy motarille.
    Etron audissa esim. Motarikulutus nousee ~30kw/h ylikin. Tietty kaupunkihinkkailussa voi päästä lähelle luvattua.

    Moottorilehdestä konasta:

    ”Talvi tosin tuo omat haasteensa. Eräänä aamuna mittari näyttää 5–6 astetta pakkasta. Viimeiset huurut ja tuulilasin kirkastamisen saa hoitaa puhallin. Mittaristo lupaa yön latauksen jäljiltä 193 kilometrin verran sähköajoa, mutta kun lämpö alkaa puhkumaan tuulilasille, hupenee luvattu sähköajo 167 kilometriin. Tätäkin on sähköautoilun arki.”

    Mutta ehkä sulla on ollu joku erikoismalli,mikä ei kuluta akkua yhtään enempää,oli kesä taikka talvi����
    Last edited by Kräki; 25-02-2023, 21:58.

    Leave a comment:

Working...
X