memebuy23buy

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Wespa
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Kyllä tässä kevättä odotellaan että pääsee kuivalla ja lämpimällä kelillä tuulettumaan katto auki kesäautolla...

    Sulle varmaan riittää se kattoluukku ja lienee ei väliä toimiikos se edes :think

    Jos olisin saanut vapaasti valita niin kummassakaan autossani ei edes olisi kattoluukkua, siitä on pelkkää riesaa ja ylimääräistä painoakin ihan väärässä paikassa. Sekä E39 että 944 vaan ovat harmillisen harvinaisia luukuttomina.



    Case in point, isäukko on ajellut kaikki ajonsa arjen työmatkat mukaan lukien jo reilun 15 vuotta ekan korimallin 2.3l SLK:lla, avoautokin toimii oikein hyvin kelissä kuin kelissä (tämä käyttötapaus Keski-Suomessa) vuoden ympäri kun sen valitsee hyvin, ei minkäänlaista tarvetta edes harkita mitään tylsää vaihtoehtoa.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    Tämä, en oikein koskaan ole itse ymmärtänyt jaottelua erikseen käyttöautoihin ja harrasteautoihin, miksi "käyttöautona" ei voisi olla jotain erikoisempaa jolla ajaminen on aina oma tapauksensa eikä vain pakkopullaa? Life's too short to drive boring cars.
    Kyllä tässä kevättä odotellaan että pääsee kuivalla ja lämpimällä kelillä tuulettumaan katto auki kesäautolla...

    Sulle varmaan riittää se kattoluukku ja lienee ei väliä toimiikos se edes :think

    Onneksi ihmisillä on erilaiset tarpeet ja halut, muuten autovalikoima olisi aika tylsää Toyotaa tms...

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Siis Suomessa eli harmaiden Tojotien ja Octavioiden luvatussa maassa nostetaan esiin kulma, jossa auto herättäisi suurimmalle osalle käyttäjistä yhtään mitään tunteita? Jengiä nyt vaan ei isossa kuvassa kiinnosta autot tai ovat sen verran persaukisia, ettei täysin käyttövoimasta riippumatta yhtään minkäänlainen fiiilistelyauto tule kysymykseenkään. Harrastajafoorumin käyttäjät ovat näistä täysin poikkkeavaa ryhmää.

    No aika isolla osalla ellei jopa enemmistöllä autoja tosissaan harrastavistakin, myös tällä foorumilla, tuntuu olevan tiukassa ajatus että on aina erikseen oltava ajossa harrasteiden lisäksi joku täysin intohimoja herättämätön käyttis joka on juuri joku harmaa Octavia tms. Toki omalta osaltani kaiken "käyttisajonkin" ajo harrastetyyppisillä peleillä selittyy erityisesti sillä että olen pyrkinyt järjestämään elämäni niin että pakollisia autolla ajeluita ei kovin montaa kertaa viikossa ole, vaikka lapsetkin ovat juuri nyt eniten kuskausta vaativassa iässä ja päivätöitäkin joudumme paremman puoliskon kanssa tekemään.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    Tämä, en oikein koskaan ole itse ymmärtänyt jaottelua erikseen käyttöautoihin ja harrasteautoihin, miksi "käyttöautona" ei voisi olla jotain erikoisempaa jolla ajaminen on aina oma tapauksensa eikä vain pakkopullaa? Life's too short to drive boring cars.
    Siis Suomessa eli harmaiden Tojotien ja Octavioiden luvatussa maassa nostetaan esiin kulma, jossa auto herättäisi suurimmalle osalle käyttäjistä yhtään mitään tunteita? Jengiä nyt vaan ei isossa kuvassa kiinnosta autot tai ovat sen verran persaukisia, ettei täysin käyttövoimasta riippumatta yhtään minkäänlainen fiiilistelyauto tule kysymykseenkään. Harrastajafoorumin käyttäjät ovat näistä täysin poikkkeavaa ryhmää.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Minusta sen jokapäiväisen käyttöauton on kaikkein tärkein olla sellainen että se herättää jotain positiivia tuntemuksia kun sisään hyppää sisään ja lähtee ajamaan. Käyttövoimasta tämä ei tietenkään ole kiinni, mutta sopivia sähköautoja ei vaan montaa ole.

    Tämä, en oikein koskaan ole itse ymmärtänyt jaottelua erikseen käyttöautoihin ja harrasteautoihin, miksi "käyttöautona" ei voisi olla jotain erikoisempaa jolla ajaminen on aina oma tapauksensa eikä vain pakkopullaa? Life's too short to drive boring cars.


    Itsellekään sähkö käyttövoimana ei ole mikään kirosana, mutta ongelma on, että kukaan ei tee sellaista sähköautoa joka kiinnostaisi minua yhtään, kaikki sähköautot ovat enemmän tietokoneita pyörillä ja ratilla kuin autoja eli mekaanisia laitteita. Tärkeämpää kaikkia nykyautoja suunnitellessa tuntuu olevan ns. bells and whistles padeineen yms. kuin esim. perinteisesti autoharrastajille merkittävät ajotuntuma ja auton hieno ulkonäkö. Sama ongelma tosin koskee kaikkia 2000-luvun alkupuolta uudempia autoja käyttövoimasta riippumatta, koska ilmeisesti sellaisia uusia autoja ostava yleisö haluaa ja toisaalta sellaisia on autotehtaille kokonaistaloudellisesti tuottoisinta tehdä. Täytyy vissiin toivoa että joku jossain vaiheessa tuotteistaa E39:n sähkökonversion kohtuuhintaan. Sähkö käyttövoimana sinänsä olisi oikein näppärä niin voisi tällaisilla keleillä kun pyöräily ei varsinkaan perheen pienimmille ole oikein mukavaa suhata autolla päiväkotiin, nyt ei isoja polttomoottoreita viitsi repiä tulille muutaman kilometrin matkan vuoksi ellei nyt ihan kaatamalla vettä sada.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by duckland View Post
    Pidetään ne silti erillään siitä auton oikeasta käyttötarpeesta.
    Autoharrastusta on tietysti hyvin monenlaista. Minusta sen jokapäiväisen käyttöauton on kaikkein tärkein olla sellainen että se herättää jotain positiivia tuntemuksia kun sisään hyppää sisään ja lähtee ajamaan. Käyttövoimasta tämä ei tietenkään ole kiinni, mutta sopivia sähköautoja ei vaan montaa ole. Eikä varsinkaan budjettiin mahtuvia. Ja varsinkaan joku ID.3 ei ole sellainen, olkoonkin että on hiukan nopeampi kuin pienimoottorinen E39. Matka siis jatkuu muinaisjäännöksillä.

    Leave a comment:


  • duckland
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Miten sähköautoilijat saa aina jollain hatarilla tulevaisuudenfantasioilla perusteltua itselleen paremmuuden, mutta kun puhutaan polttomoottoriautosta niin se on tässä ja nyt.

    Jos 2010-> olisi alettu suosia autojen aerodynamiikkaa ja komposiitteja ja keveyttä, niin 2035 mennessä olisi täysin normaalia että perus auto vie 2-4 litraa keskimäärin polttoainetta. Siitäkin voi sitten ekohihhuleiden unelmaksi käyttää suurimman osan jostain kierrätysbensasta.
    Unohdat skenaariossa sen että kuka haluaisi 2-4 litraa kuluttavan auton joka kiihtyy 12 sekkaa ja näyttää toyota priukselta. Nyt vaihtoehtona on auto jonka rinnalla tuollainen näyttäisi muinaisjäännökseltä. Jo joku id3 kiihtyy paremmin kun vielä hetki sitten nopeahkoksi luokitellut muinaisjäännökset. Joo ei niitä ole tehty sinne mutkatielle vaan jokapäiväiseen käyttöön ja kyllä sitä tehoa tarvitaan jokapäiväisessä käytössä. Toisaalta jos maailma olisi mennyt noin voisi näillä kesäisin käyttöön otettavilla romuilla vielä päteä. Nythän ne näyttää lähinnä naurettavilta tientukoilta. Mutta aina on ne pari aurinkoista päivää kun ne voi kaivaa esiin ja käydä ajamassa letkassa ja jutella autoharrastuksesta. Pidetään ne silti erillään siitä auton oikeasta käyttötarpeesta.

    Polttomoottori on niin aikansa elänyt tuote että kiitos teslalle että sekotitti pakan ja saatiin autoilu nykyaikaan. Ei ääni ole tehon mittari. Meidät on vaan kasvatettu tällaiseen että huutaminen olisi tehokkaampi tapa ilmaista mielipide ja kovempi ääni on mukamas autossa merkki jostakin. Onneksi huutamisen ihminen on ymmärtänyt jo että viestintä välineenä se on huono. Suurin osa on ymmärtänyt myös että auton ei tarvitse kertoa suorituskyvystä huutamalla.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Miten sähköautoilijat saa aina jollain hatarilla tulevaisuudenfantasioilla perusteltua itselleen paremmuuden, mutta kun puhutaan polttomoottoriautosta niin se on tässä ja nyt.

    Jos 2010-> olisi alettu suosia autojen aerodynamiikkaa ja komposiitteja ja keveyttä, niin 2035 mennessä olisi täysin normaalia että perus auto vie 2-4 litraa keskimäärin polttoainetta. Siitäkin voi sitten ekohihhuleiden unelmaksi käyttää suurimman osan jostain kierrätysbensasta.

    Vaihtoehtoisista teknologioista sähkö näyttäytyy henkilöautoliikenteelle parhaalta ratkaisemaan pientä osaa päästövähennyksistä (oisko 2/10 osaa). Tämä ajatuksesi 2-4 litraa/100km ei riitä, ellei oteta jotain Pentti Linkolamaista väestönvähennystä tavoitteeksi.

    Muutoinkin jos öljyä halutaan käyttää, niin se on paras lämmitykseen, koska auton moottorissa hyötysuhde on hyvin huono ja suurin osa tehosta menee ääneen ja lämpöön, vain 20 % energiasisällöstä saadaan renkaille, eli noin 2kwh koko yhden litran 10kwh energiasisällöstä. Sähkö siis autoon ja öljy lämmitykseen jo valita täytyy energiatehokkuuden nimissä.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Kovat on fantasiat: https://yle.fi/a/3-12234283 mikäli on uutisointia uskominen (Ministeriö ennustaa, että Suomessa on vuonna 2030 noin 600 000 sähkökäyttöistä henkilöautoa.)

    Millä rahalla köyhät suomalaiset meinaa nämä autot ostaa?
    Kannattaa katsoa uutisen päivämäärä, joka on 20.12.2021. Tämän jälkeen on aika paljon varsinkin isojen massojen kulutuksessa muuttunut. Tottakai aikansa tuotteena ennustetaan sen ajan datan mukaan mutta nyt tuolla kyselyllä ei tee enää mitään.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Kovat on fantasiat: https://yle.fi/a/3-12234283 mikäli on uutisointia uskominen (Ministeriö ennustaa, että Suomessa on vuonna 2030 noin 600 000 sähkökäyttöistä henkilöautoa.)

    Millä rahalla köyhät suomalaiset meinaa nämä autot ostaa?
    Last edited by jani; 28-03-2023, 06:49.

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    En uskoisi yhdenkään akun menevän vielä romutettavaksi, koska niille on niin paljon kysyntää energiavarastokäyttöön. Lähitulevaisuudessa pitää vaatia korjattavuutta akuilta ja myös kierrätettävyyttä lähes 100 %.
    Miten sähköautoilijat saa aina jollain hatarilla tulevaisuudenfantasioilla perusteltua itselleen paremmuuden, mutta kun puhutaan polttomoottoriautosta niin se on tässä ja nyt.

    Jos 2010-> olisi alettu suosia autojen aerodynamiikkaa ja komposiitteja ja keveyttä, niin 2035 mennessä olisi täysin normaalia että perus auto vie 2-4 litraa keskimäärin polttoainetta. Siitäkin voi sitten ekohihhuleiden unelmaksi käyttää suurimman osan jostain kierrätysbensasta.

    Leave a comment:


  • isolohko
    replied
    Vauhti kiihtyy, tämän viikon Teslaluovutuksiin 5000km ilmaista supercharge latausta.

    Leave a comment:


  • hattiwatti
    replied
    Originally posted by isolohko View Post
    Ok, eikä Teslan toiminta yllätä. Voi olla myös maininta sivuilla varastoautoissa, että auton lokaatio on Helsinki, mutta käytännössä se voi olla merkitty Hesaan ja sijaitsee oikeasti jossain euroopassa tai matkalla. Quarttalilopun pakkonoutoa ne edelleen tekee, vaikka n. vuosi sitten vouhkattiin Muskin emailista koko Teslan väelle, että se pitää muuttaa asiakasystävällisempään suuntaan ja logistiikkakustannuksia optimoiden paremmin. Tuli sekin opittua n. vuosi sitten, että ei auta, vaikka maksaa ja paperit kaikki kunnossa, että noutaisi myöhemmin - se auto pitää ajaa tontilta veke, että rekisteröityy heillä myydyksi, kuulemma.
    Juurikin näin. Kaveri sanoi ostaneensa Helsingistä heti löytyvän. Oli sit ilmoitettu, että auto on vielä Hangossa, mutta halusivat mahd. nopean noudon kunhan auto liikkeellä.

    Leave a comment:


  • isolohko
    replied
    Originally posted by hattiwatti View Post
    Kyllä niitä siellä enemmän on, täysin samoilla spekseillä ei vaan listata kaikkea. Tiedän jo pari jotka on ostanut tuon 'yhden kappaleen', lisää on kuulemma pihoissa. Nouto ja kaupat pitää kuulemma tehdä ennen kuun vaihtumista, muuten tarjoushinta raukeaa.
    Ok, eikä Teslan toiminta yllätä. Voi olla myös maininta sivuilla varastoautoissa, että auton lokaatio on Helsinki, mutta käytännössä se voi olla merkitty Hesaan ja sijaitsee oikeasti jossain euroopassa tai matkalla. Quarttalilopun pakkonoutoa ne edelleen tekee, vaikka n. vuosi sitten vouhkattiin Muskin emailista koko Teslan väelle, että se pitää muuttaa asiakasystävällisempään suuntaan ja logistiikkakustannuksia optimoiden paremmin. Tuli sekin opittua n. vuosi sitten, että ei auta, vaikka maksaa ja paperit kaikki kunnossa, että noutaisi myöhemmin - se auto pitää ajaa tontilta veke, että rekisteröityy heillä myydyksi, kuulemma.

    Leave a comment:


  • hattiwatti
    replied
    Originally posted by isolohko View Post
    Teslan vuosineljännes ja tai Suomen myyntitavoitteetko lie motiivina lisä alennusten lisäalennuksiin, musta Model 3 Perf:kin oli 57k€, muutama viikko sitten oli musta ja punainen 60k€ tarjouksessa.

    Tuo rwd 42k€ näyttää olevan vain yksi kappale tuohon hintaan.
    Kyllä niitä siellä enemmän on, täysin samoilla spekseillä ei vaan listata kaikkea. Tiedän jo pari jotka on ostanut tuon 'yhden kappaleen', lisää on kuulemma pihoissa. Nouto ja kaupat pitää kuulemma tehdä ennen kuun vaihtumista, muuten tarjoushinta raukeaa.

    Leave a comment:

Working...
X