memebuy23buy

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ///Jone
    replied
    Originally posted by OVi View Post
    Jep, ei noista saa vertailukelpoisia tuloksia.

    Omien kesäisten kokemusten perusteella Hyundain alusta on huomattavasti mukavuuspainotteisempi, kuin i4:n, joten alustan tärinätkin hieman ihmetyttää. Ainakin kesäinen mukulakivikatu tasoittuu Ioniqin alla todella hienosti, mutta liekkö sitten testissä ajettu jotain talvista nimismiehenkiharaa jossa alusta ei enää pysy perässä?
    Ioniq 5 alusta nettikeskustelujen mukaan muuttunut -22->-23 versioon. Tiedä sitten. Mennyt kovemmaksi.

    Leave a comment:


  • OVi
    replied
    Jep, ei noista saa vertailukelpoisia tuloksia.

    Omien kesäisten kokemusten perusteella Hyundain alusta on huomattavasti mukavuuspainotteisempi, kuin i4:n, joten alustan tärinätkin hieman ihmetyttää. Ainakin kesäinen mukulakivikatu tasoittuu Ioniqin alla todella hienosti, mutta liekkö sitten testissä ajettu jotain talvista nimismiehenkiharaa jossa alusta ei enää pysy perässä?
    Last edited by OVi; 11-03-2023, 04:58.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Palehti View Post
    Mielestäni TM ei sekoile, joten en ymmärrä kommenttia.
    Tuo Huyndai on tuossa lataustestissä vain jäävuoren huippu, koko lataustesti on heikkolaatuinen. Hienoja käyriä on toki mitattu, mutta ei ne vertailukelpoisia ole. Nissan, Toyota Renault on oma ryhmänsä (korkeampi lämpötila+välilataus), Huyndain tulos on täysin arvoton, Mersu, Bemari, Kia ja VW on testattu, kuten piti.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Kyllähän i4 pitää madaltaa että saa hirvitornilookin pois. Ehkä Lappeenrannassa ei sitten riitä maavara
    Tästä täytyy kyllä olla samaa mieltä, traktorit ja muut möhköt erikseen, ikinä ei ole ollut matalien autojen kanssa ongelmaa pahimmillakaan pöpperökeleillä kunhan vaan auton ominaisuudet ovat muutoin kohdillaan.

    Leave a comment:


  • Palehti
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Tyypillistä TM:n sekoilua.
    Mielestäni TM ei sekoile, joten en ymmärrä kommenttia. Jonkun Tuulilasin kohdalla ymmärtäisin kommentin, kun eivät parivertailussa edes tunnistaneet Model 3 mallia Perffiksi, vaan arvostelivat sen Long rangena ja kirjoittivat että hirvittää kun tästä on vielä tehokkaampikin malli olemassa. Siinä oli vastassa i4 takaveto.
    Huyndai on tosiaan paras latautuja tuosta joukosta. Tuo arvosana on ”toimintamatka ja pikalataus” ja siitä samaa mieltä että arvosana saisi olla korkeampi.
    Mutta tosiaan tuossa talvitestikokonaisuudessa ei vielä hyvät sähköauto-ominaisuudet (kulutus, range, latautuminen) vie voittoon, kuten Model Y näytti viime vuonna. Se oli niissä aivan ylivoimainen ja silti hävisi testin ylivoimaisesti.

    Leave a comment:


  • huupi
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Tyypillistä TM:n sekoilua. Eivät huomanneet ajoissa, että Hyundaita rajoitti laturi ei auto. Korjasivat latauskuvan, mutta unohtivat korjata pisteet taulukkoon. Tekstissä lukee että pikalataus on kiitettävä. Ilman tuota sekoilua laturin kanssa Huyndai olisi ollut luutavasti aivan selkästi nopempi kuin muut, vaikka alussa kylmä akku rajoitaakin sekeästi latausta eikä samalla tavalla kuin kesällä päästä huippuarvoihin. Kyllähän tuossa Mersuun ja Bemariin verrattuna Huyndaille kuuluisi todellisuudessa jopa piste enemmän (vähintää sama), nyt on saatu jotenkin piste vähemmän.
    Onhan siinä arvosanassa myös tuo toinen puoli, eli toimintamatka, jossa saksalaiset pääsee 345 ja 370km, kun Hyundai 302km.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by huupi View Post
    TM: ”Toimintamatka ja pikalataus -
    Arvosanat: BMW 9, Hyundai 8”

    :think

    Edit. Mercedes myös 9
    Tyypillistä TM:n sekoilua. Eivät huomanneet ajoissa, että Hyundaita rajoitti laturi ei auto. Korjasivat latauskuvan, mutta unohtivat korjata pisteet taulukkoon. Tekstissä lukee että pikalataus on kiitettävä. Ilman tuota sekoilua laturin kanssa Huyndai olisi ollut luutavasti aivan selkästi nopempi kuin muut, vaikka alussa kylmä akku rajoitaakin sekeästi latausta eikä samalla tavalla kuin kesällä päästä huippuarvoihin. Kyllähän tuossa Mersuun ja Bemariin verrattuna Huyndaille kuuluisi todellisuudessa jopa piste enemmän (vähintää sama), nyt on saatu jotenkin piste vähemmän.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Hieman ihmettelen TM:ään siinä, miten i4:ää voi pitää 5 tähden talviautona, kun maavaraa on vain 13cm! Moni i4:n ominaisuus sopii talviautolle erinomaisesti - valot, lämmityslaite, ajo-ominaisuudet, mutta kyllä mitätön maavara on oikeassa talvessa erittäin huono ominaisuus, lähellä hylättyä. Etenemiskyvyssä bemarille 8 pistettä taulukossa ja kärkipaikka ko. osa-alueella Mitä itse ko. autoa olen kokeillut, niin etenemiskyky talvella ei mairittele. i4 koeajolla tuli vanhat ajat (E34,E39) mieleen niin hyvässä kuin pahassa. Kyllähän i4:lla toimeen tulee talvellakin ja hauskaakin on, mutta viiden tähden talviauto, ei kai nyt sentään

    Mitä Ioniq5:een tulee, niin jos autossa on epämukava alusta (tie on talvella useinkin epätasainen), ja siihen päälle vielä huonot ajovalot (talvisin on pimeää) niin eikö matkantekokyky ole nimenomaan silloin heikko. Ioniq 5 oli ehkä testin suurimpia yllätyksiä itselle, sen verran autoa on kehuttu aiemmin. No eipä Suomi nyt mikään päämarkkina ko. merkille olekaan, joten panostus talvioloihin ei välttämättä ole prioriteeteissä korkealla.
    Kyllähän i4 pitää madaltaa että saa hirvitornilookin pois. Ehkä Lappeenrannassa ei sitten riitä maavara

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    i4 on hieno auto ja myös hieno sähköauto. Kyllä BMW osaa. Ainoan miinuksen voin sanoa, että missä ovat [varustellut]autot hintaluokassa 50k€? Sellaista 330e:n sähköversiota odotellessa...

    Pitää käydä hankkimassa lehti, mutta mielestäni TM ei ehkä painota sillä painoarvolla autoja kuin sähköautoja olisi yleensä(?) syytä painottaa. Hyundai Ioniq 5 on matkantekokyvyltään aivan omaa luokkaansa yli 200kw lataustehonsa avulla, se ei oikein näy arvosteluissa - toki arvostelu on talviautovertailu jossa lämpöäkin saatava hyttiin.
    Hieman ihmettelen TM:ään siinä, miten i4:ää voi pitää 5 tähden talviautona, kun maavaraa on vain 13cm! Moni i4:n ominaisuus sopii talviautolle erinomaisesti - valot, lämmityslaite, ajo-ominaisuudet, mutta kyllä mitätön maavara on oikeassa talvessa erittäin huono ominaisuus, lähellä hylättyä. Etenemiskyvyssä bemarille 8 pistettä taulukossa ja kärkipaikka ko. osa-alueella Mitä itse ko. autoa olen kokeillut, niin etenemiskyky talvella ei mairittele. i4 koeajolla tuli vanhat ajat (E34,E39) mieleen niin hyvässä kuin pahassa. Kyllähän i4:lla toimeen tulee talvellakin ja hauskaakin on, mutta viiden tähden talviauto, ei kai nyt sentään

    Mitä Ioniq5:een tulee, niin jos autossa on epämukava alusta (tie on talvella useinkin epätasainen), ja siihen päälle vielä huonot ajovalot (talvisin on pimeää) niin eikö matkantekokyky ole nimenomaan silloin heikko. Ioniq 5 oli ehkä testin suurimpia yllätyksiä itselle, sen verran autoa on kehuttu aiemmin. No eipä Suomi nyt mikään päämarkkina ko. merkille olekaan, joten panostus talvioloihin ei välttämättä ole prioriteeteissä korkealla.

    Leave a comment:


  • huupi
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    Pitää käydä hankkimassa lehti, mutta mielestäni TM ei ehkä painota sillä painoarvolla autoja kuin sähköautoja olisi yleensä(?) syytä painottaa. Hyundai Ioniq 5 on matkantekokyvyltään aivan omaa luokkaansa yli 200kw lataustehonsa avulla, se ei oikein näy arvosteluissa - toki arvostelu on talviautovertailu jossa lämpöäkin saatava hyttiin.
    TM: ”Toimintamatka ja pikalataus -
    Arvosanat: BMW 9, Hyundai 8”

    :think

    Edit. Mercedes myös 9
    Last edited by huupi; 10-03-2023, 21:45. Reason: Merssu

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    TM:n talvisähköauto 2023 tulokset:

    1.) BMW i4 eDrive40 Charged Plus, viisi tähteä (8,8/10 pistettä)

    2.) Mercedes-EQ EQE 350+ Edition, neljä tähteä (8,5/10 pistettä)

    3.) Renault Megane E-Tech Electric 60 kWh 220 hv Iconic, neljä tähteä (8,3/10 pistettä)

    4.) Nissan Ariya 63 kWh Evolve 2WD, kolme tähteä (7,9/10 pistettä)

    5.) Kia Niro EV 64,8 kWh Business Luxury, kaksi tähteä (7,7/10 pistettä)

    6.) Toyota bZ4X Style, kaksi tähteä (7,7/10 pistettä)

    7.) Hyundai Ioniq 5 77 kWh 229 hv Premium RWD, yksi tähti (7,2/10 pistettä)

    8.) Volkswagen ID.Buzz 150 kW Launch Edition 77 kWh, yksi tähti (6,9/10 pistettä)

    i4 on hieno auto ja myös hieno sähköauto. Kyllä BMW osaa. Ainoan miinuksen voin sanoa, että missä ovat [varustellut]autot hintaluokassa 50k€? Sellaista 330e:n sähköversiota odotellessa...

    Pitää käydä hankkimassa lehti, mutta mielestäni TM ei ehkä painota sillä painoarvolla autoja kuin sähköautoja olisi yleensä(?) syytä painottaa. Hyundai Ioniq 5 on matkantekokyvyltään aivan omaa luokkaansa yli 200kw lataustehonsa avulla, se ei oikein näy arvosteluissa - toki arvostelu on talviautovertailu jossa lämpöäkin saatava hyttiin.

    Leave a comment:


  • Ceeray
    replied
    Originally posted by Joba View Post
    Itse kun olin ennen Datsun-hommissa niin ZE1 Lefan 42kwh -pariston vaihto oli ~20k.
    Tämä Jaggen tapaus sai kyllä ihmisen ottaa pari henkäystä ennen kuin soitti että tämä voi olla mahdollinen kustannus.
    Odotan vakuutusyhtiöiden kommentteja tuonti-Jaggeista jos on mahdollisia kolhuja.
    Noo, maksoi lamppu merkkarilla 7.3k. ebayssa 1.5k , eli ilmaa on..

    Leave a comment:


  • Joba
    replied
    Originally posted by GameOver View Post
    Siis…. Sataneljäkymmentäkuusituhatta?!?

    Mitä hel…. Noh. Jollain on mennyt business casen laskeminen vissiin ihan maaliin.
    Datsunin kohdalla tuota oli aika kovasti subventoitu ja jossain pyöri aikoinaan 30kWh mallille vaihtokustannukseksi luokkaa 7,5K€. Vanha akku toki siinä kohtaa palautukseen josta se meni muualle hyötykäyttöön.
    Itse kun olin ennen Datsun-hommissa niin ZE1 Lefan 42kwh -pariston vaihto oli ~20k.
    Tämä Jaggen tapaus sai kyllä ihmisen ottaa pari henkäystä ennen kuin soitti että tämä voi olla mahdollinen kustannus.
    Odotan vakuutusyhtiöiden kommentteja tuonti-Jaggeista jos on mahdollisia kolhuja.

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Originally posted by Joba View Post
    Helmikuussa katsoin akun vaihdon hintaa Jaguar I-Paceen. Se oli 146k€. Akku itsessään 144k€. Eli muutaman euron kalliimpi mitä uusi vastaava auto. Jenkeissä sama paristo 55k$.
    Onneksi kuukauden jumpalla akun kennot tasaantui eikä tarvinnut urakkaan lähteä.

    Eli toivotaan että tulevaisuus olisi joillain merkeillä valoisampi.
    Siis…. Sataneljäkymmentäkuusituhatta?!?

    Mitä hel…. Noh. Jollain on mennyt business casen laskeminen vissiin ihan maaliin.
    Datsunin kohdalla tuota oli aika kovasti subventoitu ja jossain pyöri aikoinaan 30kWh mallille vaihtokustannukseksi luokkaa 7,5K€. Vanha akku toki siinä kohtaa palautukseen josta se meni muualle hyötykäyttöön.

    Leave a comment:


  • Joba
    replied
    Originally posted by Ceeray View Post
    Mikäs sulle tuli Ipacen akkuun? Kennot epätasapainoon?
    Hidaslatauksella kondikseen?

    Sama auto alla...
    Ei minun auto vaan asiakkaan. Piti 7kk akku 0% latauksella seisonnassa ja akun kennot epätasapainoon. Auto saatiin kyllä heräteltyä mutta vei aikaa ac-latauksella herätellessä.

    Leave a comment:

Working...
X