memebuy23buy

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Silmaauki
    replied
    Originally posted by isolohko View Post
    Ehkä lisäisin tähän, että jos auto on latauspiuhan päässä, se päättää itse, esilämmittääkö se akkua. Auton kabiinin esilämmityksen hallinta etäsovelluksella ja saattaminen miellyttävään lähtölämpötilaan tapahtuu ajallisesti minuuteissa.

En tiedä, onko Teslan ohjelmistossa millaiset akun esilämmityssäännöt, jos on ilman piuhaa pakkasessa parkissa.
    Nyt menee jo vaikeeksi ymmärtää. Auto siis itse päättää lämmittääkö se akkua jossain olosuhteissa.

Pitäiskö tästä siis päätellä, että i4 ei "välttämättä" nuku koskaan? Ts. virtaa kuluu parkissakin silloin tällöin? Vai koskeeko tämä siis vain tilanteita, joissa lautauspiuha on kytkettynä?

Leave a comment:

• isolohko
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Ok, eli ei siis ole kyse mistään jatkuvasta esilämmityksestä. Mä vähän ihmettelin oliko jatkuva vai just tämmöinen "tilattu" esilämmitys.
    Ehkä lisäisin tähän, että jos auto on latauspiuhan päässä, se päättää itse, esilämmittääkö se akkua. Auton kabiinin esilämmityksen hallinta etäsovelluksella ja saattaminen miellyttävään lähtölämpötilaan tapahtuu ajallisesti minuuteissa.

En tiedä, onko Teslan ohjelmistossa millaiset akun esilämmityssäännöt, jos on ilman piuhaa pakkasessa parkissa.

Leave a comment:

• Silmaauki
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Esilämmitys voi olla vaikka 20min eikä 24/7
    Ok, eli ei siis ole kyse mistään jatkuvasta esilämmityksestä. Mä vähän ihmettelin oliko jatkuva vai just tämmöinen "tilattu" esilämmitys.

Leave a comment:

• Kräki
    replied

Mahtaakohan meisselistäkään lähteä,mutta kulutus on noinkin suuri talvella. Juuri tätä tarkoitin ehkä,että mahtaako muut sitä kylmäkulutusta samallailla,kuin tesla? Se vaan lisätään siihen ajoon suoraan.

Leave a comment:

• pyroz
    replied
    Mä en nyt ymmärrä tätä, kun mun mielestä tuossa yllä on jotain ristiriitaista. Jos joka tapauksessa (aina?) esilämmittää kabiinia, niin eihän se auto silloin nuku koskaan.

Voitko tarkentaa, että mitä sinä tarkoitit?
    Esilämmitys voi olla vaikka 20min eikä 24/7

Leave a comment:

• isolohko
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Ja jatkokysymys, jos ei lämmitä niin saako moottorista sitten -20°C tai -30°C parin päivän seisomisen jälkeen heti täyden tehon ulos, vai pitääkö odotella että akku lämpiää ajossa? Tätä kysyn siksi kun vasta täällä muistaakseni joku kirjoitti että sähköauto on siksi(kin) kivempi kuin polttomoottori että täysi teho on aina käytössä eikä tartte odotella öljyjen lämpenemistä tms.
    Tesla Model 3 LR: ei saa heti täysiä tehoja eikä täysiä regenejä, vaikkakin auto on muutoin heti valmis lähtöön. Tämä näyttää ao. asian mm. ohuilla viivoilla näytön vas. yläkulmassa, tehopalkki oikealle on sitä enemmän katkoviivoilla, mitä enemmän tehoa rajoitetaan. Numeroita en ole kaivanut, varmasti "Bjornit" on senkin jo tubettaneet.

Leave a comment:

• Demz
    replied
    Mä en nyt ymmärrä tätä, kun mun mielestä tuossa yllä on jotain ristiriitaista. Jos joka tapauksessa (aina?) esilämmittää kabiinia, niin eihän se auto silloin nuku koskaan.

Mä olen samoilla linjoila, eli ei omasta Konasta lähde mitään prosentteja mihinkään seisonnassa pl. viikon jälkeen.

Kabiinin esilämmityksessä taidettiin tarkoittaa 10 min ennen ajoon lähtöä, joka siis aloittelee akunkin lämmittelyn samalla. Muuten auto siis nukkuu ilman lämmittelyjä. Toki jonkinlainen lämmitys on kyllä olemassa, mutta sen funktio on jäätymisen esto jos akku uhkaa kylmetä liiallisiin lukemiin. Sanoisin tämän ongelman realisoituvan vasta useamman viikon jälkeen.

Leave a comment:

• Silmaauki
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Ei varmastikaan irtoa 544hp launch controllilla jos auto seisoo -30c keleissä. Pystynee normaalisti kuitenkin ajamaan. Ja kylmässä kelissä jokatapauksessa esilämmittää kabiinia joka vähän herättelee akkuunkin lämpöä.

Mutta ihan vaan nukkuessa BMW ei kuluta akkua oman kokemuksen mukaan.

Leave a comment:

• pyroz
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Eikö i4 sitten lämmitä akkuja pakkasessa koko ajan?

Ja jatkokysymys, jos ei lämmitä niin saako moottorista sitten -20°C tai -30°C parin päivän seisomisen jälkeen heti täyden tehon ulos, vai pitääkö odotella että akku lämpiää ajossa? Tätä kysyn siksi kun vasta täällä muistaakseni joku kirjoitti että sähköauto on siksi(kin) kivempi kuin polttomoottori että täysi teho on aina käytössä eikä tartte odotella öljyjen lämpenemistä tms.
    Ei varmastikaan irtoa 544hp launch controllilla jos auto seisoo -30c keleissä. Pystynee normaalisti kuitenkin ajamaan. Ja kylmässä kelissä jokatapauksessa esilämmittää kabiinia joka vähän herättelee akkuunkin lämpöä.

Mutta ihan vaan nukkuessa BMW ei kuluta akkua oman kokemuksen mukaan.

Leave a comment:

• Petri.Kekkonen
    replied
    Eikö i4 sitten lämmitä akkuja pakkasessa koko ajan?

Last edited by Petri.Kekkonen; 27-02-2023, 13:20.

Leave a comment:

• pyroz
    replied
    BMW:llä ei tipu prosenttiakaan vaikka seisoisi useamman päivän pakkasessa.

Leave a comment:

• isolohko
    replied
    Etäsovelluksesta katsottuna, 15h katoksessa seisseenä, ei mitään ylimääräistä päällä autossa, aamulla -10 pakkasta, -2% ja -8km. Tesla Model 3 LR.

Leave a comment:

• nullzwei
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    Miten siitä, että joku alaa edustava taho haluaa tukia [kun autokauppa pohjilla] ja siitä, että yritykset haluavat markkinoida uusi tarpeita ihmisille matkataan "maailman pelastamisella ei tässä touhussa ole mitään roolia" - johtopäätökseen? Vai jäikö joku asia ymmärtämättä.
    Niinpä.

JOS sähköauto olisi jo viime vuosisadan alussa (tai myöhemmin) lyönyt läpi niin arabit ajelisivat edelleen kameleilla ja ikävä itäinen valtiokin olisi ilman päätuloaan? Ehkäpä muutama (energia)sotakin olisi jäänyt kärsimättä kun sodankäyntivehkeille ei olisi ollut p-a-huoltoa ns. latauskaapelin päässä?

Eivät autojen valmistajat ja kauppiaatkaan ovat niin tyhmiä etteivät ymmärrä vihreiden aatteiden perimmäistä, ylevää tarkoitusta. Kun sähkö liikkumisen mahdollistavana energiana on yksi keino (jota mm poliitikot ja edustamansa valtakoneisto selkeästi ajavat) liikenteen päästöjen vähentämiseksi, niin on käsittämätöntä rimpuilla jo toteutettua sekä tulevaa päätöksentekoa vastaan.

Polttamiseen perustuva energia on yksinkertaisesti out. Kiinalaisetkin sen tietävät kun tekevät aurinkokennoja kiihtyvään tahtiin. itäisen valtion murhaajadiktaattorikin voi sairaassa mielessään ymmärtää mitä tulee tarkoittamaan alistamansa valtion päätulon vääjäämätön menettäminen.

Leave a comment:

• Remotion
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    Vai jäikö joku asia ymmärtämättä.
    Mitä muutamaa keskeistä autoalan lobbaria tiedän niin talli on täynnä kalleimpia klassikko vapari M-bemareita ja kireitä Porscheja. Sitten käydään esiintymässä ja puhumassa messiaan tavoin sähköautoilusta ja maailmanparantamisesta.

Olen huomannut että yleisesti alalla kun alalla menestyjät mielellään mielistelee ja laulaa juuri niillä sanoilla, mitkä milloinkin on muodissa. Populismia. Tarkoitus on tehdä rahaa maksimi määrä, vaikka oma arvomaailma olisi täysin toisenlainen todellisuudessa.

Onhan tuo hyvä tiedostaa jos ei entuudestaan ollut tiedossa.

Leave a comment:

• Esko
    replied
    Originally posted by Kräki View Post
    Sentry on kyllä aikamoinen akkusyöppö myös. Alkuun käytin ja ihmettelin,mihin se noin häviää,mutta ohjekirja sen kertoikin,että jonkinmoinen kulutus.
    Nämä tosiaan voivat olla kaikki niitä arvioita toimintasäteestä,mitä ilmoittelee. Itsellä paljon motariajoa,kun lähinnä mökki/kauppa-auto toi. Muuten pakulla.
    Sentry-mode on ainoa kulutussyöppö uudemmissa Tesloissa pysäköinnin aikana, jos ominaisuus sattuu autossa olemaan. Kulutus on 200-300Wh ja kesälläkin kulua 20km akkua vuorokaudessa. Sen voi onneksi kytkeä autosta pois päältä halutessaan. Ihan pätevä ominaisuus jossain ruokakaupan parkkipaikalla, kun ihmiset tölvii toisten autoja ja lähtee karkuun, mutta turha sitä on omassa pihassa puhumattakaan autotallista pitää päällä kulutuksen takia.

Leave a comment:

Working...
X