Suuri sähköautokeskustelu osa VII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Tuossa alhaalla näkyy, että 180km/h nopeudessa i4 i40 vie 40kwh/100km. Eli ajatteleisin Suomen talvessa M50 voivan hörpätä jossain 160-180km/h tuon verran, ei kuitenkaan jo 138km/h nopeudessa, koska laskelma ei ota huomioon lämmitystarpeen alenemista.
-
-
Tuo johtopäätös on ihan väärä, minkä tuossa ikään kuin minun suuhuni tai näppikseen istutit. Se range ihan oikeasti jäi sinne n. 240 km. Mä en jaksa tästä nyt vänkää enää.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by van cleef View PostMä olin jo jatkanut elämääni, mutta tästä huolimatta tarkennan, että se pari sataa kilsaa oli todellisuudessa n. 240 km ja en mä enää muista muita detaljeja. En suhtautunut kyseiseen ajomatkaan kuin TM:n testiin, vaan ajoin kuten aina aiemminkin. Lisäksi en siis ajanut Hangosta Poriin, vaan Lepsämästä Hankoon 25 pitkin ja sieltä parin mutkan kautta Poriin ja sieltä mutkien kautta takas himaan.
Eli ajoitkin siis todellisuudessa yli 600km lenkin. Noh. Ehkä muut osaavat lukea tätä tarinaa siis todellakin sadun omaisena tarinana eikä kannata tehdä kovin kummoisia johtopäätöksiä
Leave a comment:
-
-
Mä olin jo jatkanut elämääni, mutta tästä huolimatta tarkennan, että se pari sataa kilsaa oli todellisuudessa n. 240 km ja en mä enää muista muita detaljeja. En suhtautunut kyseiseen ajomatkaan kuin TM:n testiin, vaan ajoin kuten aina aiemminkin. Lisäksi en siis ajanut Hangosta Poriin, vaan Lepsämästä Hankoon 25 pitkin ja sieltä parin mutkan kautta Poriin ja sieltä mutkien kautta takas himaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Remotion View PostAny given day, paljo maksat?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by suppari View PostNyt tarvitaan enää sankari joka ajaa hangosta poriin talvella 138km/h, niin myytti on murrettu ��
Leave a comment:
-
-
Syystä tai toisesta aika vakuuttavan oloinen laskuri https://ecalc.ch/evcalc.php antaa i4 M50 110 nopeudella -10 asteessa märällä tiellä talvirenkailla juurikin 256 Wh/km mutta sen mukaan edes 160 km/h ei riitä vielä 400 Wh/km lukemaan.
Joku matikan (ja fysiikan) tunneilla ollut voinee valaista asiaa enempi
Leave a comment:
-
-
Originally posted by peto2 View PostEi oo jätkät vissiin paljoa matematiikan tunneille osallistunu.
ev-database listaa i4 M50:lle tämmösen kulutuslukeman. Highway - Cold Weather 256 Wh/km (110km/h@-10°C).
Tästä pystytään laskemaan tarvittava nopeus 40kWh/100km kulutukselle.
nopeus@40kWh = 110 km/h * √(40 kWh/100 km / 25,6 kWh/100 km)
nopeus@40kWh = 110 km/h * √(1.563)
nopeus@40kWh = 110 km/h * 1.250
nopeus@40kWh = 137.5 km/h
Jos lisätään yhtälöön ohittelua ja lunta niin ollaan vielä reilusti alemmissa nopeuksissa.
Leave a comment:
-
-
Ei oo jätkät vissiin paljoa matematiikan tunneille osallistunu.
ev-database listaa i4 M50:lle tämmösen kulutuslukeman. Highway - Cold Weather 256 Wh/km (110km/h@-10°C).
Tästä pystytään laskemaan tarvittava nopeus 40kWh/100km kulutukselle.
nopeus@40kWh = 110 km/h * √(40 kWh/100 km / 25,6 kWh/100 km)
nopeus@40kWh = 110 km/h * √(1.563)
nopeus@40kWh = 110 km/h * 1.250
nopeus@40kWh = 137.5 km/h
Jos lisätään yhtälöön ohittelua ja lunta niin ollaan vielä reilusti alemmissa nopeuksissa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View PostKuluttaahan se hetkellisesti vaikka 100kWh/100km kun painaa lappua lattiaan. Mutta ei Hanko - Pori välillä saa kyllä keskikulutukseksi mitenkään 40kWh/100km
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jani View PostMinulla viikon oli koeajossa Skoda, sen keskikulutus oli 27kwh/100km ja enkä kyllä ainakaan hurjastellut. En usko että BMW:n tekniikka oli niin paljon parempaa ettei sitä saa 30-40kwh/100km.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View PostVaan kun ei kyllä ole uskottava tarina tuo. Mutta eipä sen väliä. Saa sitä olla mitä mieltä tahansaLast edited by jani; 06-03-2023, 19:24.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View PostNo kas kun "reippaasti" ei ole sinnepäinkään miten väitettiin. Alle 200km rangea ei käytännössä saisi aikaiseksi edes Saksassa baanalla reikä päässä ajamalla. Saati sitten Hangon ja Porin välillä. Mahdotonta. Mutta voihan sitä huudella mitä sattuu. Tai sitten toki auto oli viallinen sehän on myös mahdollista.
Oma suosikkini ja samalla ainoa sähköauto jonka hyväksyisin on tämä vuoden 2008 kiinalainen konseptiauto.
Kai tuostakin vois patterit ottaa pois ja joku oikea moottori tilalle, mutta hyvänmielen pellenkenkä kuitenkin.
Leave a comment:
-
Leave a comment: