memebuy23buy

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Futis
    replied
    Originally posted by melperri View Post
    Liittäisin tähän vielä , että jos ajomelu ei haittaa. Autohan on varsin mainio ajettava , mutta jo ensimetreilllä hirvittävä rengasmeteli pudotti pois omalta listalta. Kaksilla eri renkailla kokeilin , sama tulos.
    Kovasti samaa mieltä jouduin olemaan. Koeajoin Pollea omaa valintaa tehdessä ja oli siinä kyllä melkoinen kumina. Renkaista ja alustasta kun sattui jotain hieman hernettä suurempaa renkaan alle. Tesla3 oli sentään auto tuohon verrattuna, mutta i4 kuitenkin vei pidemmän korren.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    No kas kun "reippaasti" ei ole sinnepäinkään miten väitettiin. Alle 200km rangea ei käytännössä saisi aikaiseksi edes Saksassa baanalla reikä päässä ajamalla. Saati sitten Hangon ja Porin välillä. Mahdotonta. Mutta voihan sitä huudella mitä sattuu. Tai sitten toki auto oli viallinen sehän on myös mahdollista.
    Aika iso ero kulutuksessa jos ajaa sport -asetuksella vs. comfort/eco. Sport pitää etuakselilla koko ajan aktiivisena, säästöasetukset taas antaa etuakselin rullata vapaasti. Toki hieman etuakseli kuluttaa eli aivan tavetoinen auto ei ole tuolloinkaan.

    Toinen juttu on sitten mitä rangella tarkoitetaan. Yleensä palstoilla puhutaan rangesta, joska saavutetaan, kun akku on ladattu 100% ja siitä ajetaan viimeiset elektronit ulos. Aika teoreettinen lukema ylipäätää ja varsinkin matka-ajossa. Matka-ajossa laturia kannattaa etsitään viimeistään 10% varaustasossa ja lataaminen tehdään 80% tasoon, koska ääripäissä latausaika pitenee merkittävästi. Eli jos laskee että i4m50 akkua on on käytettäväksi latausten välissä 70% ajelee reipaasti esim sport-modella, kulutus on helposti +25kWh/100km alueella, niin eipä tuossa paljon yli 200km ajeta...
    Last edited by tiko4tiko; 05-03-2023, 20:30.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    No kas kun "reippaasti" ei ole sinnepäinkään miten väitettiin. Alle 200km rangea ei käytännössä saisi aikaiseksi edes Saksassa baanalla reikä päässä ajamalla. Saati sitten Hangon ja Porin välillä. Mahdotonta. Mutta voihan sitä huudella mitä sattuu. Tai sitten toki auto oli viallinen sehän on myös mahdollista.
    Joo, samaa mieltä kyllä näistä. Enkä tieosuuksia katsellut isommin muuten kuin, että motaria ei tainnut juuri olla. No, kohta pääsee itse toteamaan rangen riittävyyden ja kuinka usein pääkaupunkinurkkapyöritys vaatii lataamista ylipäänsä.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Tai voisihan se nippa nappa olla uskottava, jos on ajeltu naula päässä. Alkuperäinen kirjoittajahan kommentoi ajavansa yleensä "reippaasti" eli ehkä ihan hyvä vaan, että tehokkaat sähköautot eivät omasta mielestään sovi normaaliin liikenteeseen tällaisille kuskeille.

    Vertailuna toi on mun mielestä vielä hölmömpi kuin viisihenkinen perhe moottorikelkka perässä viikoksi Lappiin.
    No kas kun "reippaasti" ei ole sinnepäinkään miten väitettiin. Alle 200km rangea ei käytännössä saisi aikaiseksi edes Saksassa baanalla reikä päässä ajamalla. Saati sitten Hangon ja Porin välillä. Mahdotonta. Mutta voihan sitä huudella mitä sattuu. Tai sitten toki auto oli viallinen sehän on myös mahdollista.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Vaan kun ei kyllä ole uskottava tarina tuo. Mutta eipä sen väliä. Saa sitä olla mitä mieltä tahansa
    Tai voisihan se nippa nappa olla uskottava, jos on ajeltu naula päässä. Alkuperäinen kirjoittajahan kommentoi ajavansa yleensä "reippaasti" eli ehkä ihan hyvä vaan, että tehokkaat sähköautot eivät omasta mielestään sovi normaaliin liikenteeseen tällaisille kuskeille.

    Vertailuna toi on mun mielestä vielä hölmömpi kuin viisihenkinen perhe moottorikelkka perässä viikoksi Lappiin.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Hyvä että joku uskaltaa sanoa ääneen että kyllä sähkönkin saa autolle kelpaamaan varsin helposti.
    Vaan kun ei kyllä ole uskottava tarina tuo. Mutta eipä sen väliä. Saa sitä olla mitä mieltä tahansa

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by van cleef View Post
    Ei nää sähköautot taida olla mun juttu. Mulla oli tossa i4 m50 koeajossa ja omasta mielestä ajoin tosi nätisti, mutta range jäi jonnekin 200 km huitteille

    Jos olisin normityylilläni vetänyt niin olisi jäänyt Turkuun pääsy haaveeksi
    Hyvä että joku uskaltaa sanoa ääneen että kyllä sähkönkin saa autolle kelpaamaan varsin helposti.

    Leave a comment:


  • isolohko
    replied
    Uusia Tesla Model 3:sien hintoja alennettu n. 2.800€ - n. 3.800€ Suomen Teslan sivuilla, Helsingissä olevia autoja, oli ainakin hetki sitten kaikkia Model 3 malleja monessa värissä.

    Tainnut noiden myynti sakata Model Y:n ansiosta.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Kaikilla ei oo kiire. Säästää enemmän luontoa ajaa taloudellista nopeutta kuin tekoituhippeillä.
    Sitten voi jäädä kotiin niin ei ole muiden tiellä. Se on kaikkein ekologisinta

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Kaikilla ei oo kiire. Säästää enemmän luontoa ajaa taloudellista nopeutta kuin tekoituhippeillä.

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Muutamat vetävät ohi, mutta isompi osa köröttelee hitaasti. Ja jokainen on liikaa. Sähköautoilu ei ole syy ajaa alinopeutta oli auto mikä tahansa
    Aika usein esim 5-tiellä se alinopeutta jonoa vetävä kulkine on Tesla tai Toyota Hybrid.

    Leave a comment:


  • Macke
    replied
    Porvoo-Helsinki välillä näkee ainakin tota patterikippoa jarruttelemassa ja ikkunat huurussa/jäässä kuin 90-luvulla konsanaan. Ei vaikuta kauheen edistykselliseltä autoilulta näin sivusta katsottuna eikä järin liikenneturvalliseltakaan. Nollakeleissä taasen tuntuisi patteriautokin kulkevan samoin kuin perinteinen
    vastinkappaleensa.

    Yksi mikä on mietityttänyt on se, että tekeekö noitten patteriautojen ajovaloilla hevon persettäkään? Kaikki muotoiltu minimaalisiksi viiruiksi, niin mitenkäs vaikka pimeä ja märkä syksyinen tie ilman katuvalaistusta? Onko kuin jenkkiauton ajovalot konsanaan, eli täysin käyttökelvottomat?

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by anv View Post
    Noh, sanotaan niin että ehkä merkitystä, se ilkivalta ym, muttei juurikaan painoarvoa

    No aika harvinaista että omakotitalon pihassa tehdään ilkivaltaa. Tähän saakka omat laitteet ovat saaneet olla rauhassa, toki julkisella paikalla hieman miettii mihin sen jättää ettei ovet ole hakattu lommoille. Mutta sama asenne on itsellä ollut aina, oli alla vaikka 1.5ke E36. Vihaan parkkipaikka lommoja.

    Suomessa on kyllä erikoista miten 10v vanha 20ke Bemari voi olla kateuden aihe mutta 70ke Kia on ihan ok, se on vaan kulkuväline

    Leave a comment:


  • Danukos
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Olen ennenkin sen täällä kirjoittanut: Oman kokemukseni mukaan, kun ajan motarilla nopeusrajoitus +7km/h, Teslat vetävät koko ajan ohi.
    Originally posted by pyroz View Post
    Muutamat vetävät ohi, mutta isompi osa köröttelee hitaasti. Ja jokainen on liikaa. Sähköautoilu ei ole syy ajaa alinopeutta oli auto mikä tahansa
    Tässä oltava molempien kanssa samaa mieltä. Lakun kanssa samaa mieltä siitä, että omien havaintojen mukaan Teslat ajaa yleensä vasenta kaistaa +5…10km/h yli nopeusrajoituksen. Näin teen myös itse, ja itseasiassa aloin ajamaan kovempaa sähköautoiluun siirryttäessä, koska ajaminen on niin halpaa ja rahallinen ero 15kw/100km ja 20kw/100km kulutukseen välillä on niin pieni, että koko asiaa ei jaksa edes miettiä.

    Pyrozin kanssa samaa mieltä alinopeutta ajavista teiden tukkijoista. Omien havaintojen perusteella nykyään tien tukkona esiintyvistä autoista suurin osa on vanhoja polttiksia tai isoja mörkö diisseleitä.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Olen ennenkin sen täällä kirjoittanut: Oman kokemukseni mukaan, kun ajan motarilla nopeusrajoitus +7km/h, Teslat vetävät koko ajan ohi.
    Muutamat vetävät ohi, mutta isompi osa köröttelee hitaasti. Ja jokainen on liikaa. Sähköautoilu ei ole syy ajaa alinopeutta oli auto mikä tahansa

    Leave a comment:

Working...
X