memebuy23buy

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• melperri
    replied
    Originally posted by Turder View Post
    Jos vain tilat riittää niin Polestar 2 (long range dual motor ja varustepaketeista Pilot ja Plus). Rasti jokaiseen noista ruuduista paitsi takuu on 2v (akkutakuu perus 8v/160tkm).

Liittäisin tähän vielä , että jos ajomelu ei haittaa. Autohan on varsin mainio ajettava , mutta jo ensimetreilllä hirvittävä rengasmeteli pudotti pois omalta listalta. Kaksilla eri renkailla kokeilin , sama tulos.

Leave a comment:

• Laku
    replied
    Originally posted by van cleef View Post
    Maanteillä ajan paljon ja ohitukset tuntui olevan myrkkyä
    Ajoit vanhaa tietä Tkuun :think?

Leave a comment:

• Turder
    replied
    Originally posted by anv saabbifoorumilla
    Noh, mitähän tilalle? VAG-konsernin tuotteisiin minulla on polttomoottorikaudelta melkoinen inho, joten ei kiitos niitä.
    - täyssähköuto
    - Hintaluokka sama kuin nykyinen
    - range WLTP 400km riittävä, pitemmästä ei tietty ole haittaa.
    - Muistipenkit
    - adaptiivin vakkari, toimiva sellainen.
    - ratin ja penkkien lämmitys
    - vetokoukku, 750kg vetomassat riittävät. Kiinteä käy tai irroitettavakin, jos peruutustutka ei siitä välitä.
    - neliveto, ei missään tapauksessa takaveto
    - BMW/Mersu ei ehkä sovi imagooni, mutta en täysin sulje pois.
    - Teslat mahtavat olla liian eksoottisia meille
    - Takuu saisi tietty olla pitkä
    - Ei aio asioida delta-auton kanssa
    - Ottaako riski uudelleen ja vaihtaa toiseen Kiaan ja uskoa että tämä on vain maanantaikappale. Olen kuullut että noita EV6:ia on liikkeellä täysin toimiviakin

Minkälaisia ehdotuksia tai kommentteja teiltä löytyisi tällaisen ropleeman ratkaisemiseksi.
    Jos vain tilat riittää niin Polestar 2 (long range dual motor ja varustepaketeista Pilot ja Plus). Rasti jokaiseen noista ruuduista paitsi takuu on 2v (akkutakuu perus 8v/160tkm).

Leave a comment:

• van cleef
    replied
    Maanteillä ajan paljon ja ohitukset tuntui olevan myrkkyä

Leave a comment:

• pyroz
    replied
    Originally posted by van cleef View Post
    Ei nää sähköautot taida olla mun juttu. Mulla oli tossa i4 m50 koeajossa ja omasta mielestä ajoin tosi nätisti, mutta range jäi jonnekin 200 km huitteille

Jos olisin normityylilläni vetänyt niin olisi jäänyt Turkuun pääsy haaveeksi
    Autossa jotain vikaa tai sitten ajotyyli on sellainen että saisi ottaa kortin pois ennenkuin lähdet edes matkaan

Vaikka ajelisi "vähän reippaamminkin" motaria niin kyllä i4 M50:llä rangea piisaa yli 300km vaikka päällään seisoisi. Enemmänkin jos nätimmin ajaa.

Leave a comment:

• van cleef
    replied
    Ei nää sähköautot taida olla mun juttu. Mulla oli tossa i4 m50 koeajossa ja omasta mielestä ajoin tosi nätisti, mutta range jäi jonnekin 200 km huitteille

Jos olisin normityylilläni vetänyt niin olisi jäänyt Turkuun pääsy haaveeksi

Leave a comment:

• VilleP
    replied
    Jarrutustoiminto tarkoittaa että alamäessä jarrulla pitää nopeuden halutussa.

Leave a comment:

• anv
    replied
    ^ Niin, en kyllä ajatellut sähköstä luopua. On se käytössä niin kovin mukava. Ennenkaikkea tuo voiman ulostulo silmänräpäyksessä tarvittaessa. Esimerkiksi liikenneympyrässä kun se tilanne lähteä liikkeelle tulee usein äkkiä kun se auto, jota odotan kääntyykin ilman vilkkua omaan tulosuuntaani. Tuossa kohtaa pikainen liikkeelle lähtö onnistuu manuaalilla ja varsinkin sähköllä helposti, kaksoiskytkinlaatikolla ei sitten mitenkään. Perinteisellä turbiinilaatikolla johonkin siltä väliltä. Ja toisaalta myös hitaasti ajaminen jossain lasten seassa omakotialueella tai parkkipaikoilla on sähköllä suorastaan nautinto. Rekkojen ohituksesta ei varmaan tarvitse edes mainita, menin jo . Ja tietty, kun omakotitalossa asun, lataus ei ole mikään ongelma. Naurattaa oikein ajaa sähköautolla huoltoasemalle, kun tarvii pensaa lumilinkoon tai ruohonleikkuriin.

Ei minulla mitään negatiivista bemua tai mersua, olen vain aina omistanut autoina saabeja ja viimeiset kolme vuotta Hyundain ja tuon EV6:n, jotka eivät herätä kenessäkään oikeastaan mitään antipatioita tai kateutta. Vähän tojotamaisia siinä suhteessa.

Tuo BMW iX1 olikin minulle outo. Pikaisella tutkimisella menisi speksiin helposti. Pikalukemisella en löytänyt penkkien ja ratin lämmitystä tai muistipenkkejä, mutta luulisi että noita saa? Toisin kuin joku vuosi sitten piti äkkiä saada auto alle ja vasta kauppakirjan allekirjoitushetkellä paljastui että tuossa Hyundain i30:ssä ei ole muistipenkkejä eikä adaptiivista vakkaria esitteistä huolimatta, eikä saa edes rahalla. Tuossa kohtaa meinasi verenpaine nousta. Noh, se oli se kokemus myös kaksoiskytkinlaatikosta se.

Mitä muuten tarkoittaa BMW:n kohdalla vakionopeussäätimen jarrutustoiminta? Tarkoittaako se kirjaimellisesti että osaa vain hidastaa edellämenevän takia, mutta ei osaa lähteä itse liikkeelle jos edellämenevä pysähtyy vaikka liikennevaloissa?

Laitetaanpas tuo myös harkintalistalle. Tällä hetkellä siellä on Polestar 2 ja Mustang Mach-E. Polestar kyllä kiinalainen, mutta kiinnostavampi noista kahdesta.

Leave a comment:

• isolohko
    replied
    Originally posted by anv View Post
    Nonniih, avasin tuonne saappipuolelle omasta EV6:sta vähän avautumista ja kysymyksiä. Lueskelisin mielelläni teidänkin kommentteja asiaan täällä...

https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=203752
    Jopa on Kia ollut tapauksessasi tuskien taival. Hyvä raportti ja hyviä kommentteja onkin jo kertynyt lankaan.

Ihan vaan ajatusleikin mausteeksi, vaikkakin ollaan EV langassa: mitäpä jos sähköinen voimalinja riittäisi? Aika mielenkiintoinen (ainakin omasta mielestä) olisi Nissan X-Trail e-Power e-4orce, sen hyvistä ja huonoista puolista löytyy paljon tietoa, yhtenä tuore TM-talvivertailu.

Saab forumilla sanot spekseissäsi, että ehkä BMW ei sovi sinulle. Koska ehkä, niin onko BMW iX1 ollut tutkassa?

Tavoittelemassasi hintaluokassa 70k€, olettaen uuden SÄHKÖauton olevan tähtäimessä, range, koukku, neliveto ja mitä niitä speksejä nyt olikaan ja vihjaat Kia GT:n suuntaan, sitten Tesla Model Y Performance täyttää ne aika pitkälle, jos vaan penkki käy ja sitä kannattaa testata pitkällä koeajolla, eikä pelkästään kylmätyyppeinä. Ja se loppuunkulunut kommentti Teslamaisuuksien sietokyvystä, joka pitää olla kunnossa.

Leave a comment:

• anv
    replied
    Nonniih, avasin tuonne saappipuolelle omasta EV6:sta vähän avautumista ja kysymyksiä. Lueskelisin mielelläni teidänkin kommentteja asiaan täällä...

Leave a comment:

• ///Jone
    replied
    Aikanaan katsoin Teslafistä että 20w/h meni nukkuessa sähköä. Nyt näytti -8c menneen noin 40w/h. Käsittänyt, että pitää akkua lämpimänä tai jtn. Pakkanen vaikuttaneen.

Erikseen jos sentry, eli kamerat päällä, tällöin kulutus 200w/h.

Kylmin havainto oli -11c lämpötilassa, kun kennoissa muistaakseni oli -6. Muutoin ollut melkolailla aina muistaakseni plussalla, vaikka keli pakkasella. Ajaessahan akussa on lämmintä 10-15c väliltä, siihen saakka akkua lämmitetään.
    Last edited by ///Jone; 28-02-2023, 11:53.

Leave a comment:

• JH.
    replied
    Oma karvalakkivarusteinen i4 ei ainakaan havaittavasti tiputa varausta yön tai viikonlopun yli seisoessaan. Käytännössä aina sama prosenttiluku ruudulla, mitään viikonloppua pidempää seisotusta en ole testannut. Joskus prosentti on yhdellä muuttunut mutta sen se nyt voisi tehdä miten vaan. Joka tapauksessa erittäin pieni on lepotilan kulutus. Tämä oli positiivinen yllätys.

Rangea on omiin ajoihin niin reilusti että en oo alun jälkeen tökkinyt kaapelia joka kerta kiinni. Tulee siis usein tulee lähdettyä liikkeelle kylmällä akulla enkä oo huomannu suorituskyvyssä mitään oleellista. Takavatomallissa on kitkarenkaille on aivan liikaa tahoa aina. Kesällä sitten toivon mukaan vähemmän pakkasta . Käsitykseni mukaan auto lämmittää akun kun kaapeli on kytkettynä mutta kaapelin irti ollessa lämmittää vain kabiinin.

Leave a comment:

• Silmaauki
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Sähköauto voi käyttäytyä erilailla ollessaan latausjohdossa kuin ilman kytkentää. Merkkien, mallien ja vuosimallien välillä eroja riippuen mitää softaa autossa.

Se, meneekö yöllä prossa tai pari akusta, on kyllä täysin merkityksetöntä loppujen lopuksi ja jos ahistaa, uusia dieselautoja saa vielä ostaa
    Ei mua ahdista, mutta kunhan yritän ymmärtää tätä uutta tekniikkaa...

Leave a comment:

• ritariässä
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Nyt menee jo vaikeeksi ymmärtää. Auto siis itse päättää lämmittääkö se akkua jossain olosuhteissa.

Pitäiskö tästä siis päätellä, että i4 ei "välttämättä" nuku koskaan? Ts. virtaa kuluu parkissakin silloin tällöin? Vai koskeeko tämä siis vain tilanteita, joissa lautauspiuha on kytkettynä?
    Sähköauto voi käyttäytyä erilailla ollessaan latausjohdossa kuin ilman kytkentää. Merkkien, mallien ja vuosimallien välillä eroja riippuen mitää softaa autossa.

Se, meneekö yöllä prossa tai pari akusta, on kyllä täysin merkityksetöntä loppujen lopuksi ja jos ahistaa, uusia dieselautoja saa vielä ostaa

Leave a comment:

• pyroz
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Nyt menee jo vaikeeksi ymmärtää. Auto siis itse päättää lämmittääkö se akkua jossain olosuhteissa.

Pitäiskö tästä siis päätellä, että i4 ei "välttämättä" nuku koskaan? Ts. virtaa kuluu parkissakin silloin tällöin? Vai koskeeko tämä siis vain tilanteita, joissa lautauspiuha on kytkettynä?
    Nimenomaan Teslan oikkuja sellaiset parkissa lataustason putoamiset. BMW ei tee sitä.

Leave a comment:

Working...
X