Niin, appiksesta parin asetuksen muuttaminen ei kovin hankalaa ole ja mä en esim yli 10 sentin hinnalla lataile autoa täyteen mutta esim puolitoista viikkoa pörssisähkön hintavirheen aikana sitten latasin toki 20% --> 100%, kuten muutenkin nollahintaisen sähkön aikana.
Teen duunia etänä about aina eli mulle sähkön hinnan seuranta menee erittäin helposti aamukahvilla NHL-tulosten, mailien, kalenterin sekä sään ja lämpötilan tsekkaamisen ohessa. Joku toinen sitten tekee eri tavalla mutta kyllä Gridio on appiksista ns hyvästä päästä yleisellä tasolla.
Tietty jos se auton oma käyttösovellus on perseestä, niin ymmärrän kyllä tuollaisen sovelluksen käytön. Â
Â
Nyt alkaa vähän näyttää siltä että jos laittaa 10c rajoja niin virtaa saa seuraavan kerran ensi keväänä
Gridioon ei ole mitään pakkoa laittaa sähkölle hintakattoa vaan kaapelin autoon kytkiessään se lataa auton haluttuun varaustasoon halvimmalla mahdollisella hinnalla asetettuun aikaan mennessä. Jos aika on mulla vaikka kerran asetettu aamuseiskaksi, se kattaa 99% prosenttia mun latauksista ilman, että mun tarvitsee autoa ladatessa tehdä yhtään mitään latauspiuhan kytkemistä kummempaa.
Tämä nyt oli täysin itsestäänselvää että sähköautoja ei pienen friikin fetissiryhmän ulkopuolella kukaan järkevä halua. Ne on huonompia kuin polttomoottoriautot jotka tekevät energiansa itse erinomaisella hyötysuhteella polttoaineesta, sen sijaan että kantaisivat 1000kg ballastia jo poltettua energiaa mukana.
Kommenteista poimittu asiallinen argumentti:
"At some point you have to stop and ask: "Just what is it that EV's are supposed to be saving us from?" There is one question that never gets asked that would expose the "climate crisis" for the scam that it is, which is "What percentage of the atmosphere is CO2?" The answer, never given in plain language, is that CO2 is currently around 420 parts per million, increased, they tell us, from 280 ppm in 1850. That's a difference of 140 ppm, or in terms more readily understood by the layman, the composition of the atmosphere has changed by 0.014% (14 thousandths of 1%) in the last 170 years. LESS THAN 1 THOUSANDTH OF 1% PER DECADE! How much closer to "zero" do they think it's possible to get? How gullible do you have to be to believe that this rate of change is causing extreme weather events, which have always happened and always will? Their claim is that this tiny amount "traps heat". ALL gasses dissipate heat and even if CO2 is an exception, the suggestion that a total of 0.042% can overwhelm the capacity of the remaining 99.958% to dissipate that heat is abject nonsense. CO2 DOES NOT control the global temperature, there is no "climate crisis". Wind farms, solar panels, heat pumps, EV's.. None of these measures are necessary, nor will they have the slightest effect on the weather. Eye-watering sums of money have already been wasted on this futile exercise. Time to wake up, stop throwing our money at these boondoggles and squandering the world's resources on projects that cannot possibly succeed as there never was a problem to begin with. There is no need to save the planet from a minuscule increase in the gas on which all life depends, but it does need to be rescued from idiot politicians and media mouthpieces that push this garbage.”
Asia on juuri näin yksiselitteisesti eikä sen ihmeämpää.
Tämä nyt oli täysin itsestäänselvää että sähköautoja ei pienen friikin fetissiryhmän ulkopuolella kukaan järkevä halua. Ne on huonompia kuin polttomoottoriautot jotka tekevät energiansa itse erinomaisella hyötysuhteella polttoaineesta, sen sijaan että kantaisivat 1000kg ballastia jo poltettua energiaa mukana.
Kommenteista poimittu asiallinen argumentti:
"At some point you have to stop and ask: "Just what is it that EV's are supposed to be saving us from?" There is one question that never gets asked that would expose the "climate crisis" for the scam that it is, which is "What percentage of the atmosphere is CO2?" The answer, never given in plain language, is that CO2 is currently around 420 parts per million, increased, they tell us, from 280 ppm in 1850. That's a difference of 140 ppm, or in terms more readily understood by the layman, the composition of the atmosphere has changed by 0.014% (14 thousandths of 1%) in the last 170 years. LESS THAN 1 THOUSANDTH OF 1% PER DECADE! How much closer to "zero" do they think it's possible to get? How gullible do you have to be to believe that this rate of change is causing extreme weather events, which have always happened and always will? Their claim is that this tiny amount "traps heat". ALL gasses dissipate heat and even if CO2 is an exception, the suggestion that a total of 0.042% can overwhelm the capacity of the remaining 99.958% to dissipate that heat is abject nonsense. CO2 DOES NOT control the global temperature, there is no "climate crisis". Wind farms, solar panels, heat pumps, EV's.. None of these measures are necessary, nor will they have the slightest effect on the weather. Eye-watering sums of money have already been wasted on this futile exercise. Time to wake up, stop throwing our money at these boondoggles and squandering the world's resources on projects that cannot possibly succeed as there never was a problem to begin with. There is no need to save the planet from a minuscule increase in the gas on which all life depends, but it does need to be rescued from idiot politicians and media mouthpieces that push this garbage.”
Asia on juuri näin yksiselitteisesti eikä sen ihmeämpää.
Eli kulut on nousseet liikaa ja pitää vetästä säästökuuria, mutta sähkisten tuotannon alasajosta ei mainita mitään vaikka youtubevaahtoaja suoraan niin väittää. Sen sijaan artikkelissa sanotaan: "..a cost-cutting scheme at the VW brand, the first step in a group-wide drive to boost efficiency in the transition to electric cars." Eli sähköä kohti edelleen. Eli täyttä potaskaa koko juuutuubi pätkä?
”Erinomainen hyötysuhde”, kun sellainen lähteestä riippuen 70-80% menee hukkaan sekä muut parhaat palat.
No, uppoaahan tuollainen ”trust me bro” meininki kaikenmaailman flatearthereihin ynnä muihin foliohattuihin…
Niin, mittaustavastahan se on kiinni. Jotku mittaa sen voimalaitokselta "tiehen" siirtyvän sähköenergian hukan ja vastapainoksi polttiksen hyötysuhteen takissa olevasta polttoaineesta. Oikea tapa mitata on joko koko valmistusketjun vaatima energia, polttoaine kun ei sinne auton tankkiin ilman sähkököä kulkeudu ;-) Kattavaa selvitystä ei taida olla ja toki noissa joutuisi käyttämään erinnäisiä oletuksia, niin polttonesteiden kun sähkönkin osalta...
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Niin, mittaustavastahan se on kiinni. Jotku mittaa sen voimalaitokselta "tiehen" siirtyvän sähköenergian hukan ja vastapainoksi polttiksen hyötysuhteen takissa olevasta polttoaineesta. Oikea tapa mitata on joko koko valmistusketjun vaatima energia, polttoaine kun ei sinne auton tankkiin ilman sähkököä kulkeudu ;-) Kattavaa selvitystä ei taida olla ja toki noissa joutuisi käyttämään erinnäisiä oletuksia, niin polttonesteiden kun sähkönkin osalta...
Koko ketjun laskeminen on joo asia erikseen, puhuin tässä vain raakasti yksinkertaistetusti henkilöautosta ilman toimitus-/valmistusketjua yms. Isossa mittakaavassa myös sähkisten etuna on lähipäästöjen (typen oksidit yms pienhiukkaset) katoaminen lähes kokonaan, pelkkien hiilidioksidipäästöjen lisäksi.
Sitten tietysti vielä voi alkaa laskemaan koko elinkaaren ajalta materiaalien kierrätystä jne, ettei ole liian mustavalkoista
Tuning vaatii uhrauksia.
Käyttis: VW Arteon
Harraste: VW Santana 5cyl
Saattaa vain heiketä polttis, jos laajentaa vertailua. Öljy pitää pumpata, öljy pitää siirtää, öljy pitää jalostaa, öljy pitää kuskata asemille, josta se tankataan ja huonolla hyötysuhteella muutetaan pitkälti lämmöksi ja ääneksi. Mutta tiedäppä tuota ainakaan minä tarkkaan. Remotionin argumentit voi arvioda siten, että tarkastelee henkilöiden lähteitä, vertaa mitä tiedeyhteisö, monipolvisen eri valtioiden tiedeyhteisön jäsenistä koostuva IPCC sanoo taikka kysymällä ChatGPT:ltä asiasta. Argumentit ois mennyt lobbauskamasta vielä ehkä -90 luvulla, muttei enää oikein siinäkään.
.
.
.
Asiaa: Nio näyttää tuovan taikka jo toi ensimmäisenä puolikiinteän akun, jonka teknistä muutosta en oikein ymmärrä, mutta energiatiheys samassa kilogrammamäärässä taitaa nousta jopa 1/3. Ilmeisesti välittäjäaineena ei ole täysin enää neste ja koko akkukenno saadaan pienemmäksi taikka enemmän energiaa varaavaksi samaan tilaan. Tuovat 150kwh akun, jolla toimintamatka lähenee 1000 kilometriä.
Iso juttu tässä on se, että heillä homma menee tuotannossa, kun taas etupäässä Toyota lähinnä koittaa saada asiakkaansa odottamaan tällaista, joka tulee joskus, joskus jota lupailtiin jo kenties 2013?
Autotop NL koeajoi uuden i5 M60:n. Jos wltp on yli 500km, niin miksi auto antaa rangeksi 350km täydellä akulla? Toi äänisaaste kiihdyttäessä on kyllä jotain kuvottavaa.
XPeng G9 on aika tyylikäs uutuus. Varsinkin toi premium sisusta on upea. Myös ulkoa ok näköinen. Björn Nyland veti G9:llä 1000km testin ja auto latautu Ionityllä jopa yli 300kw. Suomessa ei ole toistaiseksi maahantuontia. Ihan mielenkiintoista olisi seurata miten noi laadullisesti pelaa muutaman vuoden käytettynä.
Tuollaisella tehohirviöllä helposti vauhdikkaamman ajelun käytännön kulutus viileimmillä ilmoilla pomppaa sinne 25kwh//100km nurkille ja kas kummaa, akullisella pääseekin sen about 350km
G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Tuollaisella tehohirviöllä helposti vauhdikkaamman ajelun käytännön kulutus viileimmillä ilmoilla pomppaa sinne 25kwh//100km nurkille ja kas kummaa, akullisella pääseekin sen about 350km
Joo se on tiedossa kyllä. Omassa käytössä, kun ajetaan lyhyttä taajama-ajoa ja pakkasta enempi, voi kulutus muutaman kilometrin pätkäajossa pyöriä jopa luokassa 30-40kwh. Kuitenkin perinteisesti, jos lataat auton täyteen tai johonkin tiettyyn prosenttiin, tulee about sama range-näkymä alkuun aina. Vai onko BMW alkanut ilmoittamaan edellisten ajojen perusteella rangen täydellä akulla? Tai saako tuon vaihdettua asetuksista? Kenkää tuo auto on varmasti saanut uudesta asti, kun on pressiauto.
Joo se on tiedossa kyllä. Omassa käytössä, kun ajetaan lyhyttä taajama-ajoa ja pakkasta enempi, voi kulutus muutaman kilometrin pätkäajossa pyöriä jopa luokassa 30-40kwh. Kuitenkin perinteisesti, jos lataat auton täyteen tai johonkin tiettyyn prosenttiin, tulee about sama range-näkymä alkuun aina. Vai onko BMW alkanut ilmoittamaan edellisten ajojen perusteella rangen täydellä akulla? Tai saako tuon vaihdettua asetuksista? Kenkää tuo auto on varmasti saanut uudesta asti, kun on pressiauto.
BMW on ottanut edelliset ajot huomioon aina. Jo i3 lähtien yli 10v sitten. Sähköautoilijana GOM käsite lienee sulle hyvinkin tuttu. BMW on aina saanut siitä kiitosta, että GOM antaa melko realistisia lukemia. Joskus tuo on hyvä asia, että huomioi edelliset ajot. Joskus taas olisi mukavampi, että kun pääsee sieltä mutkapätkältä tai talven pätkäajosta kotiin ja lataa 100%:iin ja aamulla lähtee ajamaan pitkää rauhallista siivua niin ei näyttäisi sporttisen ajon lukemia. Mutta totuushan on se, että oli se kumpi vaan, dataan perustuva tai sitten "laput silmillä ihanteellisin range" -lukemia mitä se näyttää niin tuskin juuri sellanen on se seuraavakaan stintti vaan jotain siltä väliltä.
Tuo GOM:n outous on usein fiilis kun totuttelee sähköautoihin. Ei uskoisi että se aiheuttaa mitään ihmetystä sellaisille jotka ovat vähän asiaan tottuneet.
Comment