Eikös Suomessakin ole niin että jos akkukotelosta löytyy minkäänlaista painaumaa niin katsastus hylkää. Markan viasta tuleekin 20 000 euron vika.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VIII
Collapse
X
-
Originally posted by Rattiukko View PostEikös Suomessakin ole niin että jos akkukotelosta löytyy minkäänlaista painaumaa niin katsastus hylkää. Markan viasta tuleekin 20 000 euron vika.
Tällaisia tapauksia ei ole tainnut tulla yhtäkään vielä Suomessa vai onko? Onkohan Norjassa, jossa samanlainen/-tyyppinen ohjeistus. Pääosin ja osin lopulta on niin, että valmistaja arvioi asian merkityksen ja ei ole valmistajan etu määritellä asialle sellaista rajaa, jolla ei ole mitään merkitystä.
Pohjasta saa halutessa myös kestävän, kts. Rivian RT1 pölkkyjen ylitys: https://twitter.com/i/status/1746323585155874896
"Protecting the underbody of the Rivian is a multi-layered shield of high-strength steel, alloyed aluminum and carbon fiber composite. Engineered to absorb, deflect and distribute force from impacts, the shield is designed for protection in the most extreme off-road conditions."Last edited by ///Jone; 15-01-2024, 12:58.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
-
Originally posted by ///Jone View PostSuosituksena taitaa olla, että raitisilmasuodatin vaihdetaan. Lisäksi jarrut kannattanee herkistellä jossain vaiheessa. Pakko ei ole tehdä mitään. Veikkaan et tuo näkyy siinä vähintään osin, että Tesloissa vikoja katsastuksessa, jotka ois huomattu vuosihuolloissa.
Teslan (Model 3&Y) katsastuksissa suurin osa hylkäyksistä tulee taka-akselin ylemmän poikittaisen tukivarren ulkohelasta, joka menee väljäksi. Lisäksi miltei käyttämättömät (huoltamattomat&herkistämättömät) jarrut aiheuttavat väkisinkin katsatuksissa ihmetystä, eikä huurussa olevat valotkaan varmasti auta läpipääsemisessä.
Eli kuten korjoitit, niin nuo katsastushommat liittyvät enemmänkin siihen että kyseessä on jenkkilaatuinen auto, eikä siihen että voimalinja on sähköinen.
Hertzin päätös on sinällään ymmärrettävä, koskaTesujen korjaaminenhan on aivan karmeaa touhua, sillä huoltohommat hoidetaan äpistä käsin. Uskoisin että Tesla on firmana niin "jäykkä", että edes Hertzillä ei ole sinne puhelinnumeroa, jonne soittamalla saa auton, tai kymmenen, heti huoltoon/korjaukseen. Eikös se niin ollut että Hertz otti Tesujen tilalle toisia sähköautoja (oliko BYD?). Eli eivät ole luopumassa kuitenkaan sähköautojen vuokraamisesta.
Meillä oli jenkkireissulla pari viikkoa (2600km) alla Hertziltä Model 3 4wd -22 ja sen kanssa ei ollut valittamista. Kaikkeista vaikein oli valita auto Atlantan lentokentältä, kun tiskiltä sanottiin että choose one you likeNo siinäpä sitten kartoitettiin tarjonnasta nelivetoiset mallit (isompi akku + parempi latautuminen) ja sitten niiden väliltä yritti katsoa sen uusimman ja ehjimmän.
Itselläni ei mitään valittamista autosta ja tuollahan on Supercharger -verkosto kattava ja toimii 5/5. Lisäksi tuo oli halvin tarjolla ollut auto, mukaanlukien halpavuokraamoiden halvimmat polttikset. Auton sai myös omaan äppiin, joten puhelin toimi avaimena ja auton tilaa sai seurattua etänä äpistä ja lämmitettyä/viilennettyä tarpeen mukaan.
Omalla autollani ajelin Suomessa viime viikolla 2250km ja tuohon matkantekoon varta-vasten latauksille pyhitetyissä pysähdyksissä (4kpl) kului aikaa yhteensä 39 minuuttia ja jokaisella kerralla hankeen jäi keltainen reikä.
Eli kunhan ajomatkan ja pysähdykset (syömiset) saa sovitettua latauksien kanssa yhteen, niin sähköauto ei välttämättä varasta aivan täysin showta, vaikka ajelisi vähän enemmänkin. Mutta se nyt on selvää, että äpit&tägit&ranget pitää olla hallussa ja aina matkaan lähtiessä akku täysi.
edit. oma auto siis -23 i4 M50. Jotenkin ajattelin että täällä näkyisi vielä ne allekirjoitukset...Last edited by Palehti; 15-01-2024, 19:53.i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne
Comment
-
-
Juu, ei voi väheksyy äppien ja tagien kanssa suoritettavaa hommaa, vaikka näin 2 vuoden sähköautoilun jälkeen homma tuntuu simppeliltä. Käytännössä kun tien päällä on 1) Ellin kortti (Ionity ja Recharged) ja 2) teslan superit, tämä menee aika simppelisti. Mutta sit kun ei kotilatausta niin type2 asemiin meneekin sit vaikka mimmosta plugit, kotilataus, taskuparkki, e-parking, abc-lataus, k-lataus, helen, evpay ja mitä vielä?______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View Post
4v./80tkm ja akku 8v./160tkm.
Suosituksena taitaa olla, että raitisilmasuodatin vaihdetaan. Lisäksi jarrut kannattanee herkistellä jossain vaiheessa. Pakko ei ole tehdä mitään. Veikkaan et tuo näkyy siinä vähintään osin, että Tesloissa vikoja katsastuksessa, jotka ois huomattu vuosihuolloissa.
Verrattun BMW:n polttikseen, 60tkm mahtuu jo muistaakseni iso ja pieni huolto. Ne ovat olleet yhteensä tonnin, ellei vähän yli. 90tkm taitaa taas tulla pieni huolto.E93 ///M3
E60 530dA aka M5
F11 525dA Xdrive
Tesla model 3 LR MY22
Comment
-
-
On nyt yritetty hieman hakea kokemusta sähköautoilusta kun olisi mahdollisuus työsuhdeautoon. Hinnat alkaen malleista kyse koska kuluiltaan pitäisi olla kilpailukykyinen 2013 X1 verrattuna. MG4:sesta koeajolle oli tarjolla vain XPower mikä kyllä miellytti kulultaan eikä tuntunut yhtään "kiinalaiselta". Mutta kustannuspuolta katsoen pitäisi tyytyä vajaavetoiseen ja Hedinin huoltoverkko on näillä nurkilla heikko. ID.3 koeajettiin pikaisesti, mutta Cupra Born vaikutti kiinnostavammalta. No sellainen oli nyt viikonlopun koeajossa ja kyllähän sillä varmaan pärjäilisi. Lopputulemana oli kuitenkin että kumpainenkin (rouva ja minä) ajaa mieluummin X:llä eikä kuluistakaan etua löydy. Ainoaksi hyödyksi jäisi ettei tarvitse itse murehtia huolloista ja vioista, mutta vastineeksi heikompi käytettävyys, vajaavetoisuus, latausaseman asentelu. En nyt vieläkään ihan varma ole mutta luulen että sähköauton aika ei ole vielä kypsä meille.
Ei tämä harjoitus silti turha ollut - huomattiin miten tyytyväisiä ollaan diesel-Xdriveen ja miten edullinen se on pitää verrattuna melkein mihin vaan.
Comment
-
-
Originally posted by racing02 View PostEi tämä harjoitus silti turha ollut - huomattiin miten tyytyväisiä ollaan diesel-Xdriveen ja miten edullinen se on pitää verrattuna melkein mihin vaan.
Aikalailla laskelmissa vaikuttaa vuotuinen ajomäärä ja ajateltu pitoaika. Uskaltaisin heittää, että 8 vuotta ja 30tkm/v voi laittaa uuden nelivetosähkärin vastaan minkä tahansa diesel xdriven, niin EV vie voiton kokonaiskustannuksissa, ehkä parilla oletuksella, kuten ettei sähkäriin tarvitse vaihtaa koko akkua ja 10-vuotiaasta xdrivesta leipoo jotain kallista.
e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005
Comment
-
-
Originally posted by isolohko View Post
Hyvä juttu!
Aikalailla laskelmissa vaikuttaa vuotuinen ajomäärä ja ajateltu pitoaika. Uskaltaisin heittää, että 8 vuotta ja 30tkm/v voi laittaa uuden nelivetosähkärin vastaan minkä tahansa diesel xdriven, niin EV vie voiton kokonaiskustannuksissa, ehkä parilla oletuksella, kuten ettei sähkäriin tarvitse vaihtaa koko akkua ja 10-vuotiaasta xdrivesta leipoo jotain kallista.
Comment
-
-
Sähköautoissa takuullisten autojen käytettyjen markkina näyttää myös huomattavasti paremmalta kuin 1-3 vuotta sitten. Kolmellakympillä alkaa saamaan jo takuulla varustettua perheautoa. Todennäköisesti jos arvonalenemaksi ennustaa sitä -15% vuosittain, niin tällainen näyttää excelissä paremmalta kuin uus leasing.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View PostSähköautoissa takuullisten autojen käytettyjen markkina näyttää myös huomattavasti paremmalta kuin 1-3 vuotta sitten. Kolmellakympillä alkaa saamaan jo takuulla varustettua perheautoa. Todennäköisesti jos arvonalenemaksi ennustaa sitä -15% vuosittain, niin tällainen näyttää excelissä paremmalta kuin uus leasing.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by PNM2 View Post
Ja Exceliin ei tietysti saa juuri muita mittareita kuin rahan laitettua. Suurin piirtein samalla ajomäärällä mulle esimerkiksi on aika paljon merkitystä sillä, onko auto uusi vai yli kymmenen vuotta vanha.
///Jone - kyllä mun laskelmassa kolmenkympin auto 15% arvonalenemalla näyttää helvetin kalliilta. Meillä on varmaan vähän eri vertailutasot.
Comment
-
-
Originally posted by racing02 View Post
Mulle taas uutuudella itseisarvona ei ole mitään merkitystä. Edelleen paras autoni (kesällä) on ollut e34 525, talvella nykyinen X1. En kaipaa mitään uusien autojen ominaisuuksista, paitsi sitä ettei ne ole ruostumassa puhki eikä puslajumpan tarpeessa.
///Jone - kyllä mun laskelmassa kolmenkympin auto 15% arvonalenemalla näyttää helvetin kalliilta. Meillä on varmaan vähän eri vertailutasot.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Tässä alkanut jo miettimään että voisiko päivittää dieselin sähköön seuraavan vuoden aikana niin on pakko todeta että on kyllä rikkaiden lystiä ajaa sähköautoilla. Ei kyllä saa mitenkään niin paljon iloa irti uuden autontuoksusta että voisin edes huonosti perustella sellaisen ostoa itselle.
F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
Comment