Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rattiukko
    BTCF Member
    • Nov 2022
    • 611
    • Uusimaa

    #91
    Eikös Suomessakin ole niin että jos akkukotelosta löytyy minkäänlaista painaumaa niin katsastus hylkää. Markan viasta tuleekin 20 000 euron vika.

    Comment

    • ///Jone
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2009
      • 1281
      • HKI

      #92
      Originally posted by Rattiukko View Post
      Eikös Suomessakin ole niin että jos akkukotelosta löytyy minkäänlaista painaumaa niin katsastus hylkää. Markan viasta tuleekin 20 000 euron vika.
      "Minkäänlaista painaumaa" taitaa olla enemmän iltapulun otsikko, kuin asian tilanne?

      Tällaisia tapauksia ei ole tainnut tulla yhtäkään vielä Suomessa vai onko? Onkohan Norjassa, jossa samanlainen/-tyyppinen ohjeistus. Pääosin ja osin lopulta on niin, että valmistaja arvioi asian merkityksen ja ei ole valmistajan etu määritellä asialle sellaista rajaa, jolla ei ole mitään merkitystä.

      Pohjasta saa halutessa myös kestävän, kts. Rivian RT1 pölkkyjen ylitys: https://twitter.com/i/status/1746323585155874896

      "Protecting the underbody of the Rivian is a multi-layered shield of high-strength steel, alloyed aluminum and carbon fiber composite. Engineered to absorb, deflect and distribute force from impacts, the shield is designed for protection in the most extreme off-road conditions."
      Last edited by ///Jone; 15-01-2024, 12:58.
      ______________________
      Nykyinen:
      Model 3

      BMW:t vuodesta 2009:
      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

      Comment

      • Rattiukko
        BTCF Member
        • Nov 2022
        • 611
        • Uusimaa

        #93
        Kelpaako paikallinen Pravda
        Last edited by Rattiukko; 15-01-2024, 13:29.

        Comment

        • Palehti
          Bimmer Rookie
          • Jan 2005
          • 147
          • Klaukkala

          #94
          Originally posted by ///Jone View Post
          Suosituksena taitaa olla, että raitisilmasuodatin vaihdetaan. Lisäksi jarrut kannattanee herkistellä jossain vaiheessa. Pakko ei ole tehdä mitään. Veikkaan et tuo näkyy siinä vähintään osin, että Tesloissa vikoja katsastuksessa, jotka ois huomattu vuosihuolloissa.
          Muistaakseni on myös maininta jarrujen huoltamisesta ja jarrunesteiden vaihdosta siellä suosituksissa.
          Teslan (Model 3&Y) katsastuksissa suurin osa hylkäyksistä tulee taka-akselin ylemmän poikittaisen tukivarren ulkohelasta, joka menee väljäksi. Lisäksi miltei käyttämättömät (huoltamattomat&herkistämättömät) jarrut aiheuttavat väkisinkin katsatuksissa ihmetystä, eikä huurussa olevat valotkaan varmasti auta läpipääsemisessä.
          Eli kuten korjoitit, niin nuo katsastushommat liittyvät enemmänkin siihen että kyseessä on jenkkilaatuinen auto, eikä siihen että voimalinja on sähköinen.

          Hertzin päätös on sinällään ymmärrettävä, koskaTesujen korjaaminenhan on aivan karmeaa touhua, sillä huoltohommat hoidetaan äpistä käsin. Uskoisin että Tesla on firmana niin "jäykkä", että edes Hertzillä ei ole sinne puhelinnumeroa, jonne soittamalla saa auton, tai kymmenen, heti huoltoon/korjaukseen. Eikös se niin ollut että Hertz otti Tesujen tilalle toisia sähköautoja (oliko BYD?). Eli eivät ole luopumassa kuitenkaan sähköautojen vuokraamisesta.
          Meillä oli jenkkireissulla pari viikkoa (2600km) alla Hertziltä Model 3 4wd -22 ja sen kanssa ei ollut valittamista. Kaikkeista vaikein oli valita auto Atlantan lentokentältä, kun tiskiltä sanottiin että choose one you like No siinäpä sitten kartoitettiin tarjonnasta nelivetoiset mallit (isompi akku + parempi latautuminen) ja sitten niiden väliltä yritti katsoa sen uusimman ja ehjimmän.
          Itselläni ei mitään valittamista autosta ja tuollahan on Supercharger -verkosto kattava ja toimii 5/5. Lisäksi tuo oli halvin tarjolla ollut auto, mukaanlukien halpavuokraamoiden halvimmat polttikset. Auton sai myös omaan äppiin, joten puhelin toimi avaimena ja auton tilaa sai seurattua etänä äpistä ja lämmitettyä/viilennettyä tarpeen mukaan.

          Omalla autollani ajelin Suomessa viime viikolla 2250km ja tuohon matkantekoon varta-vasten latauksille pyhitetyissä pysähdyksissä (4kpl) kului aikaa yhteensä 39 minuuttia ja jokaisella kerralla hankeen jäi keltainen reikä.
          Eli kunhan ajomatkan ja pysähdykset (syömiset) saa sovitettua latauksien kanssa yhteen, niin sähköauto ei välttämättä varasta aivan täysin showta, vaikka ajelisi vähän enemmänkin. Mutta se nyt on selvää, että äpit&tägit&ranget pitää olla hallussa ja aina matkaan lähtiessä akku täysi.

          edit. oma auto siis -23 i4 M50. Jotenkin ajattelin että täällä näkyisi vielä ne allekirjoitukset...
          Last edited by Palehti; 15-01-2024, 19:53.
          i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
          ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

          Comment

          • ///Jone
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2009
            • 1281
            • HKI

            #95
            Juu, ei voi väheksyy äppien ja tagien kanssa suoritettavaa hommaa, vaikka näin 2 vuoden sähköautoilun jälkeen homma tuntuu simppeliltä. Käytännössä kun tien päällä on 1) Ellin kortti (Ionity ja Recharged) ja 2) teslan superit, tämä menee aika simppelisti. Mutta sit kun ei kotilatausta niin type2 asemiin meneekin sit vaikka mimmosta plugit, kotilataus, taskuparkki, e-parking, abc-lataus, k-lataus, helen, evpay ja mitä vielä?
            ______________________
            Nykyinen:
            Model 3

            BMW:t vuodesta 2009:
            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

            Comment

            • vekkuli
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 1330
              • Liminka

              #96
              Originally posted by ///Jone View Post

              4v./80tkm ja akku 8v./160tkm.

              Suosituksena taitaa olla, että raitisilmasuodatin vaihdetaan. Lisäksi jarrut kannattanee herkistellä jossain vaiheessa. Pakko ei ole tehdä mitään. Veikkaan et tuo näkyy siinä vähintään osin, että Tesloissa vikoja katsastuksessa, jotka ois huomattu vuosihuolloissa.

              Verrattun BMW:n polttikseen, 60tkm mahtuu jo muistaakseni iso ja pieni huolto. Ne ovat olleet yhteensä tonnin, ellei vähän yli. 90tkm taitaa taas tulla pieni huolto.
              Minulla ainakin akku / voimansiirto 8v./192tkm
              E93 ///M3
              E60 530dA aka M5
              F11 525dA Xdrive
              Tesla model 3 LR MY22

              Comment

              • jani
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 5169
                • Kuopio

                #97
                Vaikka sähköauton voimalinja on hieno niin kyllä nekin on vajaavetoisena vajaavetoisia
                F33 435d Mineral-grau metallic
                K40 K1200s sondermodell

                Comment

                • racing02
                  BTCF Member
                  • Nov 2004
                  • 2043
                  • Riihimäki

                  #98
                  On nyt yritetty hieman hakea kokemusta sähköautoilusta kun olisi mahdollisuus työsuhdeautoon. Hinnat alkaen malleista kyse koska kuluiltaan pitäisi olla kilpailukykyinen 2013 X1 verrattuna. MG4:sesta koeajolle oli tarjolla vain XPower mikä kyllä miellytti kulultaan eikä tuntunut yhtään "kiinalaiselta". Mutta kustannuspuolta katsoen pitäisi tyytyä vajaavetoiseen ja Hedinin huoltoverkko on näillä nurkilla heikko. ID.3 koeajettiin pikaisesti, mutta Cupra Born vaikutti kiinnostavammalta. No sellainen oli nyt viikonlopun koeajossa ja kyllähän sillä varmaan pärjäilisi. Lopputulemana oli kuitenkin että kumpainenkin (rouva ja minä) ajaa mieluummin X:llä eikä kuluistakaan etua löydy. Ainoaksi hyödyksi jäisi ettei tarvitse itse murehtia huolloista ja vioista, mutta vastineeksi heikompi käytettävyys, vajaavetoisuus, latausaseman asentelu. En nyt vieläkään ihan varma ole mutta luulen että sähköauton aika ei ole vielä kypsä meille.
                  Ei tämä harjoitus silti turha ollut - huomattiin miten tyytyväisiä ollaan diesel-Xdriveen ja miten edullinen se on pitää verrattuna melkein mihin vaan.

                  Comment

                  • isolohko
                    BTCF Member
                    • May 2004
                    • 902
                    • Kymenlaakso

                    #99
                    Originally posted by racing02 View Post
                    Ei tämä harjoitus silti turha ollut - huomattiin miten tyytyväisiä ollaan diesel-Xdriveen ja miten edullinen se on pitää verrattuna melkein mihin vaan.
                    Hyvä juttu!

                    Aikalailla laskelmissa vaikuttaa vuotuinen ajomäärä ja ajateltu pitoaika. Uskaltaisin heittää, että 8 vuotta ja 30tkm/v voi laittaa uuden nelivetosähkärin vastaan minkä tahansa diesel xdriven, niin EV vie voiton kokonaiskustannuksissa, ehkä parilla oletuksella, kuten ettei sähkäriin tarvitse vaihtaa koko akkua ja 10-vuotiaasta xdrivesta leipoo jotain kallista.

                    e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                    Comment

                    • racing02
                      BTCF Member
                      • Nov 2004
                      • 2043
                      • Riihimäki

                      Originally posted by isolohko View Post

                      Hyvä juttu!

                      Aikalailla laskelmissa vaikuttaa vuotuinen ajomäärä ja ajateltu pitoaika. Uskaltaisin heittää, että 8 vuotta ja 30tkm/v voi laittaa uuden nelivetosähkärin vastaan minkä tahansa diesel xdriven, niin EV vie voiton kokonaiskustannuksissa, ehkä parilla oletuksella, kuten ettei sähkäriin tarvitse vaihtaa koko akkua ja 10-vuotiaasta xdrivesta leipoo jotain kallista.
                      Noin saattaa hyvinkin olla. Tämä vertailu tehtiin 16tkm vuosittaisella ajosuoritteella nimenomaan työsuhdeliisarille sen 3 vuoden sopimusjaksolle. Tosin 8 vuoden laskelmassa isoksi epävarmuudeksi tulee jo verotuksen muutokset. Itsellekin tuli vuodenvaihteessa yllätykseksi että verotusarvon prosentti nousi kymmenyksellä mikä tarkoitti 480e nousua vuosikuluun.

                      Comment

                      • ///Jone
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2009
                        • 1281
                        • HKI

                        Sähköautoissa takuullisten autojen käytettyjen markkina näyttää myös huomattavasti paremmalta kuin 1-3 vuotta sitten. Kolmellakympillä alkaa saamaan jo takuulla varustettua perheautoa. Todennäköisesti jos arvonalenemaksi ennustaa sitä -15% vuosittain, niin tällainen näyttää excelissä paremmalta kuin uus leasing.
                        ______________________
                        Nykyinen:
                        Model 3

                        BMW:t vuodesta 2009:
                        i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                        Comment

                        • PNM2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2015
                          • 1111
                          • Espoo

                          Originally posted by ///Jone View Post
                          Sähköautoissa takuullisten autojen käytettyjen markkina näyttää myös huomattavasti paremmalta kuin 1-3 vuotta sitten. Kolmellakympillä alkaa saamaan jo takuulla varustettua perheautoa. Todennäköisesti jos arvonalenemaksi ennustaa sitä -15% vuosittain, niin tällainen näyttää excelissä paremmalta kuin uus leasing.
                          Ja Exceliin ei tietysti saa juuri muita mittareita kuin rahan laitettua. Suurin piirtein samalla ajomäärällä mulle esimerkiksi on aika paljon merkitystä sillä, onko auto uusi vai yli kymmenen vuotta vanha.
                          i4 M50
                          ex: G30 530e xDrive M-Sport
                          ex: F11 525d xDrive
                          ex: F11 520d
                          ex: E91 318i

                          Comment

                          • racing02
                            BTCF Member
                            • Nov 2004
                            • 2043
                            • Riihimäki

                            Originally posted by PNM2 View Post

                            Ja Exceliin ei tietysti saa juuri muita mittareita kuin rahan laitettua. Suurin piirtein samalla ajomäärällä mulle esimerkiksi on aika paljon merkitystä sillä, onko auto uusi vai yli kymmenen vuotta vanha.
                            Mulle taas uutuudella itseisarvona ei ole mitään merkitystä. Edelleen paras autoni (kesällä) on ollut e34 525, talvella nykyinen X1. En kaipaa mitään uusien autojen ominaisuuksista, paitsi sitä ettei ne ole ruostumassa puhki eikä puslajumpan tarpeessa.

                            ///Jone - kyllä mun laskelmassa kolmenkympin auto 15% arvonalenemalla näyttää helvetin kalliilta. Meillä on varmaan vähän eri vertailutasot.

                            Comment

                            • PNM2
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2015
                              • 1111
                              • Espoo

                              Originally posted by racing02 View Post

                              Mulle taas uutuudella itseisarvona ei ole mitään merkitystä. Edelleen paras autoni (kesällä) on ollut e34 525, talvella nykyinen X1. En kaipaa mitään uusien autojen ominaisuuksista, paitsi sitä ettei ne ole ruostumassa puhki eikä puslajumpan tarpeessa.

                              ///Jone - kyllä mun laskelmassa kolmenkympin auto 15% arvonalenemalla näyttää helvetin kalliilta. Meillä on varmaan vähän eri vertailutasot.
                              Ei mullekaan uutuus itseisarvo ole. Mutta kyllä kymmenen vuotta vanha laite on kymmenen vuotta vanha laite kaikenkaikkiaan. Toki vanhemmallakin pärjää hyvin, jos vaikka preferoi kustannuksia ym yli kaiken muun isosti. Jos sä saisit vapaasti ilman kustannuksia valita uuden auton ja yli kymmenen vuotta vanhan X1:n, tuskin jäisi X1 ajoon.
                              i4 M50
                              ex: G30 530e xDrive M-Sport
                              ex: F11 525d xDrive
                              ex: F11 520d
                              ex: E91 318i

                              Comment

                              • jani
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 5169
                                • Kuopio

                                Tässä alkanut jo miettimään että voisiko päivittää dieselin sähköön seuraavan vuoden aikana niin on pakko todeta että on kyllä rikkaiden lystiä ajaa sähköautoilla. Ei kyllä saa mitenkään niin paljon iloa irti uuden autontuoksusta että voisin edes huonosti perustella sellaisen ostoa itselle.

                                F33 435d Mineral-grau metallic
                                K40 K1200s sondermodell

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎