Tesla Model S valmistusmäärät oli 2016 jo aika isoja. Tänä vuonna niistä menee akkutakuut umpeen. Mielenkiintoista nähdä mihin niiden hinnat asettuu, kun valinnanvaraa alkaa olemaan.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VIII
Collapse
X
-
Jos tuollainen facelift >2017 75d olisi maksanut vaikkapa 80k€ uutena ja nyt niitä saa reilun 30k pintaan, arvonalenemaa on tullut -15 % vuositasolla. Olisi kyllä potentiaalinen vaihtoehto tuollainen matalilla kilsoilla, jos autoa katsoisi. En muista oliko tuossa 75d akussa juuri jotain tyyppivikaa, vai painottuiko alkupäähän ne kosteusongelmat, mutta muistaakseni näiden Model ässien akkukennojen vaihdot on jo "melko" huokeaa, puhuttaneen tonneista siinä remontissa.
Muistan kun 2022 kesällä katselin Model ässää, niin 60d:stä pyydettiin yli 40k€.
Ei sen puoleen, vielä 2022 tammikuussa 530e:stä M-sporttina sai 40ke vaihdossa, nyt vastaava 30-40tkm enempi ajettuna on 30k€ auto ostohinnaltaan, eli tippunut hinta semmoiset >10ke myös.Last edited by ///Jone; 06-01-2024, 09:06.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by jani View Post
Mutta kumminkin jännittää ajaa ilman takuuta?
Comment
-
-
Originally posted by Esko View PostTuli tuossa heitettyä taas Model S P90D:llä Rukan reissu. Mennessä suht normaali talvikeli about -10 pakkasta. Keskikulutus kolmella stopilla noin 250Wh. Normaalisti ajettu kahdella stopilla menomatka, mutta nyt jostain syystä meni sen verran enempi. Kolme ihmistä ja tavaratilat ihan täynnä. Perillä ollessa tuli tehtyä omat kulutusennätykset yli 500Wh ku ulkona reipas pakkanen ja ajat lyhyttä ajoa. Takastullessa olikin sitten pääasiassa 28-35 pakkasta ja joutui menemään jo neljällä lataustauolla. Kaksi pidempää ja kaksi lyhyempää. Koko paluumatkan keskikulutus oli noin 320Wh ja tuli ajeltua vähintään nopeusrajoituksia tai vähän yli. Kajaani-Kuusamo väli on pääasiassa 100km/h rajoituksella. Kulutus oli kova, mutta auto toimi moitteettomasti koko reissun. Latausnopeudet oli ihan samoja ku kesälläkin akku esilämmitettynä eli 100-115kw. Jotenkin tuli sellainen tunne ku katteli jäisiä polttomoottoriautoja tuolla huoltoasemien pihoilla, niin enempi tuohon sähköauton toimivuuteen oli luottoa noissa olosuhteissa vaikka kulutus olikin kova.
On tuossa ollut pohdinnassa pitäisikö tuo nykyinen päivittää johonkin. Auto toimii kyllä hyvin ja kaikki tärkeät huoltokohteet on vasta käyty läpi kaikki, että huolettomia ajoja pitäisi olla tiedossa (koputtaa puuta!). Mutta vastapainoksi CPO-takuu meni viime syksynä umpeen ja akkutakuukin päättyy ensi kesänä. Myös speksipohdinnassa range voittaa nykyisin suorituskyvyn, kun ostettaessa oli vielä toisinpäin. Vielä 2022 syksyllä katsoin ettei auton arvo ole juurikaan laskenut ostohetkestä, kun alkujaan hyvään hintaan osti auton, niin 2023 vuoden aikana onkin sitten käynyt melkoinen mahalasku käytettyjen Model S:ien hinnoissa. En tiedä oliko hinnat kuplautuneet vai eikö nuo mene kaupaksi käytettynä, kun liikkeet polkee kilpaa hintoja alas kilpaa ja kovaa. Toki siellä oli toi Teslan uusien hinnan lasku ja sitten normi arvonalenema päälle, joka vaikuttaa varmasti. Nyt näyttäisi et tulee lähemmäs 20k takkiin hinnassa vuodessa, jos tuota haluaisi kaupitella tai vaihdella johonkin. Ei ainakaan oma perse kestä tuollaisia droppeja montaa eli siinä mielessä hyvä puntaroida myös muita merkkejä. Uudempi Model S LR Raven kiinnostelisi tilalle lähinnä rangen kannalta ja olisi tietty ainakin akku- ja voimansiirtotakuu voimassa useamman vuoden verrattuna nykyiseen. Vai odottaako hintojen ja markkinoiden tasaantumista?F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View PostEn muista oliko tuossa 75d akussa juuri jotain tyyppivikaa, vai painottuiko alkupäähän ne kosteusongelmat, mutta muistaakseni näiden Model ässien akkukennojen vaihdot on jo "melko" huokeaa, puhuttaneen tonneista siinä remontissa.
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by Esko View PostTuli tuossa heitettyä taas Model S P90D:llä Rukan reissu. Takastullessa olikin sitten pääasiassa 28-35 pakkasta ja joutui menemään jo neljällä lataustauolla. Kaksi pidempää ja kaksi lyhyempää. Koko paluumatkan keskikulutus oli noin 320Wh ja tuli ajeltua vähintään nopeusrajoituksia tai vähän yli.
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Patteritekniikka kehittyy aika hurjaa vauhtia ja kiinassa. Kyse ei ole Toyotamaisesta "1000km auto 2019" höpinästä, vaan todellisista tuotantoautoista. Toyota taisi ensikertaa puhua solidstate akkuisen auton tulevan juurikin 2019, nyt ollaan heillä kai jossain 2027. Ainoa tarkoitus tuntuu Toyotalla olevan laittaa sähköautohankinta jäihni, koska tekniikkaa kehittyy nopeasti.
Mielestäni keskeiset uutiset on tuo puolisolidiakku, jossa energiatiheys suhteessa painoon kasvoi about 1/3, joten myös malmeja tarvitaan vähemmän. Nio tuo tällaisia jo tänä vuonna markkinaan, 1000km akkuja (150kwh). Lisäksi Nio julkaisi tietoja ET9 luksus-suvista, jossa on 600kw latausnopeus ja 900v arkkitehtuuri. Nämä ovat hurjia speksejä, vaikka laturithan tuskin antaisi tuolle autolle Suomessa kuin pääsääntöisesi sen 300-400kw.
______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View Post
Itse ajalin lauantaina Taycanilla Laukaa-Oulu, pakkaset keskimäärin tuolla 28 pinnassa, keskikulutus 33.5 kWh. Tosin olin yksin liikenteessä. Reaalinopeus +7 km/h. Kesäkulutus on siellä 20 pinnassa joten kyllä aika reippaasti pakkaset lisää kulutusta...
Comment
-
-
Taycan on vissiin melko janoinen, pitäisikö moottoreita akseleilla päällä hyvin herkästi tms. Ilmanvastushan on pieni. Tosin -28 hyvin kylmä.
Puolikiinteä akku, osaisipa sen selittää. Siinä on kai korvattu osin kiinteällä aineella neste kennossa, joka kuljettaa elektrodeja katodin ja anodin välillä. Lisäksi olikohan nyt anodi puoli muutettu erintyyppiseksi, jolla kenno pienenee. Kantsii mieluummin googlata. Olennaista on et pienempään tilaan saadaan enemmän energiaa.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Taycanissa on aika paljon leveämmät renkaat kuin muissa ja usea auto vieläpä malliston isoimmilla vanteilla, mikä olennaisesti lisää kulutusta. Teslabjörn ajeli taannoin 4S:llä jossa pienimmät 19" renkaat ja leveydet 225/275 mutta kesäkeleissä kulutus oli 15kWh/100km, keskari 90kmh. Minusta ihan ok lukema kyseiselle autolle ja tuolla kulutuksella rangea melkein 600km isommalla akulla. Pykälää isommat renkaat ja kulutus kasvaa päälle 17kWh/100km. Farkku 21-tuumaisilla 19kWh/100km.
Pikaisesti katsottuna kuivan kesäkelin kulutuksia niin on tuo 19":lla ajettu tulos on parempi (jopa selkeästi) kuin monet ID-sarjan Volkkarit, Q4, Polestar tms perusautot. Model 3 ja Y Performancet karvan alle 15kWh/100km, uusin Model S 14,9kWh/100km kulutuksella (tässä hieman levemmät renkaat), takaveto EQS samoja lukema Taycanin kanssa... Toki tarkempi olisi mitata samalla hetkellä jne. mutta kai tuosta jonkinlaisen rukkastuntuman saa.
Mutta pointti lähinnä, että tuon tyyppiseksi autoksi Taycan on suht taloudellinen kun huomioidaan renkaat. Majorilla varmaankin 21-tuumaiset alla ja kolmosella alkavaa leveyttä takana? Kyllähän tuo näkyy kulutuksessa, mikä on ihan normaalia.
Comment
-
-
Edit, voi sentään, virheilmoitusta puskee ja silti viesti lähtee.. tuplapostaus siis, alla oikea viesti.½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05
ex. 53*BMW
Comment
-
-
Originally posted by Esko View Post
Kova on kyllä Taycanin kulutus vielä jos yksin ajanut! Meillä oli tosiaan kolme henkeä kyydissä ja tavaratilat ihan täynnä. Taycanissa on toki muistaakseni kohtuu hyvät latausnopeudet, jos löytyy oikeasti nopeita latureita matkan varrelta mikä paikkaa tuota ja janoisuutta.
i4 M50 tuntui menevän n. 32kWh/100km luokkaa noilla kovimmilla pakkasilla (Tre seudulla, eli max joku -28c) sellaisessa työmatka-ajossa (n. 30km/suunta), jossa 2l diisselit vie 6l/100km ja 3l bensat kympin (nämä polttoaineet siis pidempiaikaisen ajon kulutuksia, varmaan vähän enempi jos vain noita kelejä katsoisi).½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05
ex. 53*BMW
Comment
-
-
Originally posted by Tomi T View Post
Paljonko arvelet että muutama henkilö lisää kulutusta? Onko jotain tutkimustietoa?
i4 M50 tuntui menevän n. 32kWh/100km luokkaa noilla kovimmilla pakkasilla (Tre seudulla, eli max joku -28c) sellaisessa työmatka-ajossa (n. 30km/suunta), jossa 2l diisselit vie 6l/100km ja 3l bensat kympin (nämä polttoaineet siis pidempiaikaisen ajon kulutuksia, varmaan vähän enempi jos vain noita kelejä katsoisi).
Jenkeissä Ford F-150 sähkö pickupin range tippui noin 25% tyhjänä ajaessa vrt. et oli reilu 600kg hiekkasäkkejä lavalla kyydissä. Polttomoottoriautoissa on sanottu, että jokainen 100kg kuormaa lisää noin 0,5l/100km kulutusta. Tuokin vaan yksi esimerkki ja autokohtaisia eroja on varmasti isojakin.
Edit. Laitoinkin tuolla FLTP:n Jaakko Lepolle sähköpostia asiasta ja hänen mukaansa painolla ei sähköautossa olisi käytännössä mitään vaikutusta kulutukseen.
Last edited by Esko; 12-01-2024, 12:12.
Comment
-
Comment