Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rattiukko
    BTCF Member
    • Nov 2022
    • 494
    • Uusimaa

    #61
    Tesla Model S valmistusmäärät oli 2016 jo aika isoja. Tänä vuonna niistä menee akkutakuut umpeen. Mielenkiintoista nähdä mihin niiden hinnat asettuu, kun valinnanvaraa alkaa olemaan.

    Comment

    • ///Jone
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2009
      • 1281
      • HKI

      #62
      Jos tuollainen facelift >2017 75d olisi maksanut vaikkapa 80k€ uutena ja nyt niitä saa reilun 30k pintaan, arvonalenemaa on tullut -15 % vuositasolla. Olisi kyllä potentiaalinen vaihtoehto tuollainen matalilla kilsoilla, jos autoa katsoisi. En muista oliko tuossa 75d akussa juuri jotain tyyppivikaa, vai painottuiko alkupäähän ne kosteusongelmat, mutta muistaakseni näiden Model ässien akkukennojen vaihdot on jo "melko" huokeaa, puhuttaneen tonneista siinä remontissa.

      Muistan kun 2022 kesällä katselin Model ässää, niin 60d:stä pyydettiin yli 40k€.

      Ei sen puoleen, vielä 2022 tammikuussa 530e:stä M-sporttina sai 40ke vaihdossa, nyt vastaava 30-40tkm enempi ajettuna on 30k€ auto ostohinnaltaan, eli tippunut hinta semmoiset >10ke myös.
      Last edited by ///Jone; 06-01-2024, 09:06.
      ______________________
      Nykyinen:
      Model 3

      BMW:t vuodesta 2009:
      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

      Comment

      • Esko
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 11680
        • Kouvola

        #63
        Originally posted by jani View Post

        Mutta kumminkin jännittää ajaa ilman takuuta?
        On se totta kai aina mukavampi, jos on takuu taustalla eritoten akun osalta. Toki nyt saa alle tonnilla jo käytettynä noita akkumoduuleja, että jos sieltä yksi pimenee, niin ei tarvi koko akkupakettia sen takia vaihtaa.

        Comment

        • joko
          Bimmer Enthusiast
          • May 2004
          • 1964
          • Seinäjoki

          #64
          Originally posted by Esko View Post
          Tuli tuossa heitettyä taas Model S P90D:llä Rukan reissu. Mennessä suht normaali talvikeli about -10 pakkasta. Keskikulutus kolmella stopilla noin 250Wh. Normaalisti ajettu kahdella stopilla menomatka, mutta nyt jostain syystä meni sen verran enempi. Kolme ihmistä ja tavaratilat ihan täynnä. Perillä ollessa tuli tehtyä omat kulutusennätykset yli 500Wh ku ulkona reipas pakkanen ja ajat lyhyttä ajoa. Takastullessa olikin sitten pääasiassa 28-35 pakkasta ja joutui menemään jo neljällä lataustauolla. Kaksi pidempää ja kaksi lyhyempää. Koko paluumatkan keskikulutus oli noin 320Wh ja tuli ajeltua vähintään nopeusrajoituksia tai vähän yli. Kajaani-Kuusamo väli on pääasiassa 100km/h rajoituksella. Kulutus oli kova, mutta auto toimi moitteettomasti koko reissun. Latausnopeudet oli ihan samoja ku kesälläkin akku esilämmitettynä eli 100-115kw. Jotenkin tuli sellainen tunne ku katteli jäisiä polttomoottoriautoja tuolla huoltoasemien pihoilla, niin enempi tuohon sähköauton toimivuuteen oli luottoa noissa olosuhteissa vaikka kulutus olikin kova.

          On tuossa ollut pohdinnassa pitäisikö tuo nykyinen päivittää johonkin. Auto toimii kyllä hyvin ja kaikki tärkeät huoltokohteet on vasta käyty läpi kaikki, että huolettomia ajoja pitäisi olla tiedossa (koputtaa puuta!). Mutta vastapainoksi CPO-takuu meni viime syksynä umpeen ja akkutakuukin päättyy ensi kesänä. Myös speksipohdinnassa range voittaa nykyisin suorituskyvyn, kun ostettaessa oli vielä toisinpäin. Vielä 2022 syksyllä katsoin ettei auton arvo ole juurikaan laskenut ostohetkestä, kun alkujaan hyvään hintaan osti auton, niin 2023 vuoden aikana onkin sitten käynyt melkoinen mahalasku käytettyjen Model S:ien hinnoissa. En tiedä oliko hinnat kuplautuneet vai eikö nuo mene kaupaksi käytettynä, kun liikkeet polkee kilpaa hintoja alas kilpaa ja kovaa. Toki siellä oli toi Teslan uusien hinnan lasku ja sitten normi arvonalenema päälle, joka vaikuttaa varmasti. Nyt näyttäisi et tulee lähemmäs 20k takkiin hinnassa vuodessa, jos tuota haluaisi kaupitella tai vaihdella johonkin. Ei ainakaan oma perse kestä tuollaisia droppeja montaa eli siinä mielessä hyvä puntaroida myös muita merkkejä. Uudempi Model S LR Raven kiinnostelisi tilalle lähinnä rangen kannalta ja olisi tietty ainakin akku- ja voimansiirtotakuu voimassa useamman vuoden verrattuna nykyiseen. Vai odottaako hintojen ja markkinoiden tasaantumista?
          Tuohon vaihto ajatukseen niin kannattaako sitä välttämättä nyt enää ainakaan kiirehtiä vaihtamaan? Arvonpudotus on melkoinen kun ostaa vähän käytettynä/uutena ja jos pitää siihen asti että takuut on ohi, varsinkin akku takuukin niin silloin hövitään paljon rahaa arvonalenemana. Uskoisko että nyt hinnasta on rajuimmat pudotukset käynyt ja tosiaan liikkeille tuo ei vaihdokkina ole enää millään tapaa haluttava laite riviin kun reklamaatioiden riski on nyt heillä eikä enää valmistajalla kuten oli vielä sillon kuin itse auton ostit. Toki liikaa järkeä ei auto kauppoihin kannata sekoittaa siinä jöö helposti kaupat aina tekemättä ja jos haluaa kohtuu uudessa auto kannassa pysyä niin kokoajan sit se välirahan määrä kasvaa kasvamistaan. On kans itselle tullut ajatus että toi vaimon 520d vois vaikka päivitellä johonkin paremmin perhekäyttöön sopivaan autoon muttakun ihan kaikki on auki käyttövoimasta alkaen ja auton pääasiallinen kuljettaja ei haluaisi vaihtaa autoa mihinkään. Itseäni nyppii äffän olemattomat tilat, 3 lastenistuinta f11 takapenkillä on aika hirveä yhdistelmä kun itse ei 186cm pitkänä mahdu oikein mitenkään päin edes ajamaan.
          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
          W906 319 sprinter - 14

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7514
            • Jyväshyvä

            #65
            Originally posted by ///Jone View Post
            En muista oliko tuossa 75d akussa juuri jotain tyyppivikaa, vai painottuiko alkupäähän ne kosteusongelmat, mutta muistaakseni näiden Model ässien akkukennojen vaihdot on jo "melko" huokeaa, puhuttaneen tonneista siinä remontissa.
            Eniten taitaa olla ongelmia 85 akkuisten kanssa. Joka tapauksessa jos akkutakuuttoman Teslan ostaa niin melkein kannattaisi se ennakoiva akkuhuolto tehdä, mm. akkuautohan niitä tekee. Mututuntumalla sanoisin että Teslan akkuongelmista valtaosa liittyy kosteudenhallintaan, joko kuoret ruostuu rikki (alkupään ässissä ilmastoinnin kondenssivedet taisi valua akun päälle) tai tuuletusventtiilit vuotaa...

            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7514
              • Jyväshyvä

              #66
              Originally posted by Esko View Post
              Tuli tuossa heitettyä taas Model S P90D:llä Rukan reissu. Takastullessa olikin sitten pääasiassa 28-35 pakkasta ja joutui menemään jo neljällä lataustauolla. Kaksi pidempää ja kaksi lyhyempää. Koko paluumatkan keskikulutus oli noin 320Wh ja tuli ajeltua vähintään nopeusrajoituksia tai vähän yli.
              Itse ajalin lauantaina Taycanilla Laukaa-Oulu, pakkaset keskimäärin tuolla 28 pinnassa, keskikulutus 33.5 kWh. Tosin olin yksin liikenteessä. Reaalinopeus +7 km/h. Kesäkulutus on siellä 20 pinnassa joten kyllä aika reippaasti pakkaset lisää kulutusta...

              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Rattiukko
                BTCF Member
                • Nov 2022
                • 494
                • Uusimaa

                #67
                Kosteus varmasti vaikuttaa Teslan akkuihin Suomen oloissa eniten mutta hajoaa niistä myös yksittäisiä pattereita Kalifornian auringossa ilman mitään näkyvää ulkopuolelta tullutta häiritsevää tekijää. Gruber Motors youtube videoilla niitä ainakin korjaillaan.

                Comment

                • ///Jone
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2009
                  • 1281
                  • HKI

                  #68
                  Patteritekniikka kehittyy aika hurjaa vauhtia ja kiinassa. Kyse ei ole Toyotamaisesta "1000km auto 2019" höpinästä, vaan todellisista tuotantoautoista. Toyota taisi ensikertaa puhua solidstate akkuisen auton tulevan juurikin 2019, nyt ollaan heillä kai jossain 2027. Ainoa tarkoitus tuntuu Toyotalla olevan laittaa sähköautohankinta jäihni, koska tekniikkaa kehittyy nopeasti.

                  Mielestäni keskeiset uutiset on tuo puolisolidiakku, jossa energiatiheys suhteessa painoon kasvoi about 1/3, joten myös malmeja tarvitaan vähemmän. Nio tuo tällaisia jo tänä vuonna markkinaan, 1000km akkuja (150kwh). Lisäksi Nio julkaisi tietoja ET9 luksus-suvista, jossa on 600kw latausnopeus ja 900v arkkitehtuuri. Nämä ovat hurjia speksejä, vaikka laturithan tuskin antaisi tuolle autolle Suomessa kuin pääsääntöisesi sen 300-400kw.

                  ______________________
                  Nykyinen:
                  Model 3

                  BMW:t vuodesta 2009:
                  i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                  Comment

                  • Rattiukko
                    BTCF Member
                    • Nov 2022
                    • 494
                    • Uusimaa

                    #69
                    Mikä puolisolidi akku ja missä? Ne halvat akut mitä Kiinasta pukkaa niissä energiatiheys huononi, ei parantunut, mutta ovat halvempia valmistaa ja auton hintaa saadaan sillä alaspäin.

                    Comment

                    • Esko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 11680
                      • Kouvola

                      #70
                      Originally posted by MajorDrake View Post

                      Itse ajalin lauantaina Taycanilla Laukaa-Oulu, pakkaset keskimäärin tuolla 28 pinnassa, keskikulutus 33.5 kWh. Tosin olin yksin liikenteessä. Reaalinopeus +7 km/h. Kesäkulutus on siellä 20 pinnassa joten kyllä aika reippaasti pakkaset lisää kulutusta...
                      Kova on kyllä Taycanin kulutus vielä jos yksin ajanut! Meillä oli tosiaan kolme henkeä kyydissä ja tavaratilat ihan täynnä. Taycanissa on toki muistaakseni kohtuu hyvät latausnopeudet, jos löytyy oikeasti nopeita latureita matkan varrelta mikä paikkaa tuota ja janoisuutta.

                      Comment

                      • ///Jone
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2009
                        • 1281
                        • HKI

                        #71
                        Taycan on vissiin melko janoinen, pitäisikö moottoreita akseleilla päällä hyvin herkästi tms. Ilmanvastushan on pieni. Tosin -28 hyvin kylmä.

                        Puolikiinteä akku, osaisipa sen selittää. Siinä on kai korvattu osin kiinteällä aineella neste kennossa, joka kuljettaa elektrodeja katodin ja anodin välillä. Lisäksi olikohan nyt anodi puoli muutettu erintyyppiseksi, jolla kenno pienenee. Kantsii mieluummin googlata. Olennaista on et pienempään tilaan saadaan enemmän energiaa.
                        ______________________
                        Nykyinen:
                        Model 3

                        BMW:t vuodesta 2009:
                        i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                        Comment

                        • Turder
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2008
                          • 460
                          • Suomi

                          #72
                          Taycanissa on aika paljon leveämmät renkaat kuin muissa ja usea auto vieläpä malliston isoimmilla vanteilla, mikä olennaisesti lisää kulutusta. Teslabjörn ajeli taannoin 4S:llä jossa pienimmät 19" renkaat ja leveydet 225/275 mutta kesäkeleissä kulutus oli 15kWh/100km, keskari 90kmh. Minusta ihan ok lukema kyseiselle autolle ja tuolla kulutuksella rangea melkein 600km isommalla akulla. Pykälää isommat renkaat ja kulutus kasvaa päälle 17kWh/100km. Farkku 21-tuumaisilla 19kWh/100km.

                          Pikaisesti katsottuna kuivan kesäkelin kulutuksia niin on tuo 19":lla ajettu tulos on parempi (jopa selkeästi) kuin monet ID-sarjan Volkkarit, Q4, Polestar tms perusautot. Model 3 ja Y Performancet karvan alle 15kWh/100km, uusin Model S 14,9kWh/100km kulutuksella (tässä hieman levemmät renkaat), takaveto EQS samoja lukema Taycanin kanssa... Toki tarkempi olisi mitata samalla hetkellä jne. mutta kai tuosta jonkinlaisen rukkastuntuman saa.

                          Mutta pointti lähinnä, että tuon tyyppiseksi autoksi Taycan on suht taloudellinen kun huomioidaan renkaat. Majorilla varmaankin 21-tuumaiset alla ja kolmosella alkavaa leveyttä takana? Kyllähän tuo näkyy kulutuksessa, mikä on ihan normaalia.

                          Comment

                          • Tomi T
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 3831
                            • Nokia

                            #73
                            Edit, voi sentään, virheilmoitusta puskee ja silti viesti lähtee.. tuplapostaus siis, alla oikea viesti.
                            ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                            ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                            BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                            BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                            ex. 53*BMW

                            Comment

                            • Tomi T
                              BTCF Member
                              • Apr 2003
                              • 3831
                              • Nokia

                              #74
                              Originally posted by Esko View Post

                              Kova on kyllä Taycanin kulutus vielä jos yksin ajanut! Meillä oli tosiaan kolme henkeä kyydissä ja tavaratilat ihan täynnä. Taycanissa on toki muistaakseni kohtuu hyvät latausnopeudet, jos löytyy oikeasti nopeita latureita matkan varrelta mikä paikkaa tuota ja janoisuutta.
                              Paljonko arvelet että muutama henkilö lisää kulutusta? Onko jotain tutkimustietoa?

                              i4 M50 tuntui menevän n. 32kWh/100km luokkaa noilla kovimmilla pakkasilla (Tre seudulla, eli max joku -28c) sellaisessa työmatka-ajossa (n. 30km/suunta), jossa 2l diisselit vie 6l/100km ja 3l bensat kympin (nämä polttoaineet siis pidempiaikaisen ajon kulutuksia, varmaan vähän enempi jos vain noita kelejä katsoisi).​
                              ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                              ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                              BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                              BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                              ex. 53*BMW

                              Comment

                              • Esko
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2002
                                • 11680
                                • Kouvola

                                #75
                                Originally posted by Tomi T View Post

                                Paljonko arvelet että muutama henkilö lisää kulutusta? Onko jotain tutkimustietoa?

                                i4 M50 tuntui menevän n. 32kWh/100km luokkaa noilla kovimmilla pakkasilla (Tre seudulla, eli max joku -28c) sellaisessa työmatka-ajossa (n. 30km/suunta), jossa 2l diisselit vie 6l/100km ja 3l bensat kympin (nämä polttoaineet siis pidempiaikaisen ajon kulutuksia, varmaan vähän enempi jos vain noita kelejä katsoisi).​
                                En tiedä onko kuorman vaikutuksesta kulutukseen tehty mitään laajempia tutkimuksia? Tosta voisi heittää vinkin tonne FLTP-porukalle, että tekisi vertailua. Taisi niillä olla tulevana viikonloppuna taas joku tapahtuma. Peräkärryn vaikutusta kulutukseen ovat jo vertailleetkin.

                                Jenkeissä Ford F-150 sähkö pickupin range tippui noin 25% tyhjänä ajaessa vrt. et oli reilu 600kg hiekkasäkkejä lavalla kyydissä. Polttomoottoriautoissa on sanottu, että jokainen 100kg kuormaa lisää noin 0,5l/100km kulutusta. Tuokin vaan yksi esimerkki ja autokohtaisia eroja on varmasti isojakin.

                                Edit. Laitoinkin tuolla FLTP:n Jaakko Lepolle sähköpostia asiasta ja hänen mukaansa painolla ei sähköautossa olisi käytännössä mitään vaikutusta kulutukseen.

                                Last edited by Esko; 12-01-2024, 12:12.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎