Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • anv
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2012
    • 315
    • Oulu

    #46
    Originally posted by ritariässä View Post
    Tuollaisella tehohirviöllä helposti vauhdikkaamman ajelun käytännön kulutus viileimmillä ilmoilla pomppaa sinne 25kwh//100km nurkille ja kas kummaa, akullisella pääseekin sen about 350km
    Heh, EV6:lla pääsin 180km. Lähtiessä akku 100%, eka laturilla range 10km . Nollakelillä, perässä kuomukärry, nopeutta 110kmh todellista . Auto näytti keskikulukseksi 38kWh/100km.

    Sähköautoilijan perusvaruste, laskukone, jakolaskulla akkukoko ja kulutus, niin päästään hyvään arvioon Lapin matkoilla minne virta riittää.
    Päässälaskujahan nuo ovat...

    Comment

    • Esko
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 11675
      • Kouvola

      #47
      Originally posted by pyroz View Post

      BMW on ottanut edelliset ajot huomioon aina. Jo i3 lähtien yli 10v sitten. Sähköautoilijana GOM käsite lienee sulle hyvinkin tuttu. BMW on aina saanut siitä kiitosta, että GOM antaa melko realistisia lukemia. Joskus tuo on hyvä asia, että huomioi edelliset ajot. Joskus taas olisi mukavampi, että kun pääsee sieltä mutkapätkältä tai talven pätkäajosta kotiin ja lataa 100%:iin ja aamulla lähtee ajamaan pitkää rauhallista siivua niin ei näyttäisi sporttisen ajon lukemia. Mutta totuushan on se, että oli se kumpi vaan, dataan perustuva tai sitten "laput silmillä ihanteellisin range" -lukemia mitä se näyttää niin tuskin juuri sellanen on se seuraavakaan stintti vaan jotain siltä väliltä.

      Tuo GOM:n outous on usein fiilis kun totuttelee sähköautoihin. Ei uskoisi että se aiheuttaa mitään ihmetystä sellaisille jotka ovat vähän asiaan tottuneet.
      Teslassa on samanlainen eli teoreettinen maksimi ja tyypillinen. Tyypillinen laskee pidemmältä matkalta ajokäyttäytymistä ja sen mukaan laskee kilometriennusteen. Sen takia se range näyttää about joka latauskerralla samalta. Ei osaa kyllä huomioida rangeen lämpötiloja ja muita keliolosuhteita, jotka vaikuttaa kulutukseen oleellisesti. Jos naviin laittaa määränpään, niin sitten tulee aika tarkka ennuste akun riittävyydestä vallitsevan reitin ja sen hetkisen kulutuksen mukaan.

      Comment

      • ///Jone
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2009
        • 1280
        • HKI

        #48
        Originally posted by Esko View Post

        Teslassa on samanlainen eli teoreettinen maksimi ja tyypillinen. Tyypillinen laskee pidemmältä matkalta ajokäyttäytymistä ja sen mukaan laskee kilometriennusteen. Sen takia se range näyttää about joka latauskerralla samalta. Ei osaa kyllä huomioida rangeen lämpötiloja ja muita keliolosuhteita, jotka vaikuttaa kulutukseen oleellisesti. Jos naviin laittaa määränpään, niin sitten tulee aika tarkka ennuste akun riittävyydestä vallitsevan reitin ja sen hetkisen kulutuksen mukaan.
        Jos meinaat Teslan kilometrirangearviota tällä teoreettisella, jonka voi muuttaa myös prosenteiksi, niin se on tosiaan jenkkien epa-range. Teoreettinen ja informatiivinen arvo lähellä nollaa. Se tarkka on nähtävissä sieltä energiavalikosta, josta voi valita 10/20/50km edeltävää ajoa ja sen perusteella katsoo rangen. Navi taas osaa ottaa huomioon myös tuulen suunnan, ainakin ilmoittaa esim. "koillistuuli lisäsi kulutusta x %".
        ______________________
        Nykyinen:
        Model 3

        BMW:t vuodesta 2009:
        i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11675
          • Kouvola

          #49
          Originally posted by ///Jone View Post

          Jos meinaat Teslan kilometrirangearviota tällä teoreettisella, jonka voi muuttaa myös prosenteiksi, niin se on tosiaan jenkkien epa-range. Teoreettinen ja informatiivinen arvo lähellä nollaa. Se tarkka on nähtävissä sieltä energiavalikosta, josta voi valita 10/20/50km edeltävää ajoa ja sen perusteella katsoo rangen. Navi taas osaa ottaa huomioon myös tuulen suunnan, ainakin ilmoittaa esim. "koillistuuli lisäsi kulutusta x %".
          Ei todellakaan ole toi teoreettinen range EPA-standardin mukainen. EPA-standardi on jopa lähempänä todellista rangea kuin kuin wltp-standardi asiantuntijoiden mukaan. NEDC-standardi antaa juurikin tähtitieteellisiä lukemia, johon en usko kenenkään todellisuudessa edes pystyvän edes uudella akulla. Silti jotkut autoliikkeet ilmoittaa oikein myyntitekstin otsikossa, että auton range jopa toi NEDC-mukainen mikä on suoranaista asiakkaan kusettamista varsinkin, kun autolla voi olla ajettu jo +100tkm ja akun kapasiteetista voi olla sulanut jo 10-15% siinä kohtaa. Sitten luetaan taas ilta-sanomista, kun asiakas on valittanut kuluttajasuojaan harhaan johtavasta tiedosta myynti-ilmoituksessa.

          esim. tuossa EPA range uutena 539km ja NEDC 632km.



          Last edited by Esko; 28-12-2023, 08:22.

          Comment

          • ///Jone
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2009
            • 1280
            • HKI

            #50
            Originally posted by Esko View Post

            Ei todellakaan ole toi teoreettinen range EPA-standardin mukainen. EPA-standardi on jopa lähempänä todellista rangea kuin kuin wltp-standardi asiantuntijoiden mukaan. NEDC-standardi antaa juurikin tähtitieteellisiä lukemia, johon en usko kenenkään todellisuudessa edes pystyvän edes uudella akulla. Silti jotkut autoliikkeet ilmoittaa oikein myyntitekstin otsikossa, että auton range jopa toi NEDC-mukainen mikä on suoranaista asiakkaan kusettamista varsinkin, kun autolla voi olla ajettu jo +100tkm ja akun kapasiteetista voi olla sulanut jo 10-15% siinä kohtaa. Sitten luetaan taas ilta-sanomista, kun asiakas on valittanut kuluttajasuojaan harhaan johtavasta tiedosta myynti-ilmoituksessa.

            esim. tuossa EPA range uutena 539km ja NEDC 632km.


            Ohjekirjan mukaan "Model 3 -näytössä näkyvä toimintasäde on akun jäljellä olevaan varaustasoon pohjautuva arvio, ja se perustuu EPA-luokituksen mukaiseen kulutukseen. Se ei välttämättä ota huomioon omaa ajotapaasi tai ulkoisia olosuhteita. Kosketusnäytössänäkyvä toimintasäde voi pienentyä nopeammin kuin todellinen ajettu matka. Jos haluat nähdä viimeaikaiseen energiankulutukseesi perustuvan arvion toimintasäteestä, katso kaavio Energia-sovelluksessa.''

            Sanamuodot jättävät auki kenties onko se nyt tarkalleen epa, vai joku yhdistelmä kuitenkin.
            ______________________
            Nykyinen:
            Model 3

            BMW:t vuodesta 2009:
            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6698
              • PK-seutu

              #51
              Originally posted by ///Jone View Post
              Sanamuodot jättävät auki kenties onko se nyt tarkalleen epa, vai joku yhdistelmä kuitenkin.
              Noh. Voidaan siis todeta, että oli se merkki mikä tahansa, niin termi GOM on varsin pätevä. Guess O Meter. Se on aina arvaus vaikka se perustuisi ennustajaeukon pulisonkien väpättämiseen
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              • ///Jone
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2009
                • 1280
                • HKI

                #52
                Taycan kellotti nopeamman ajan nyrrellä kuin monet keskimoottoriset superautot. https://tyyliniekka.fi/uusi-porsche-...kunnin-verran/

                Aika 7:07.55, joka on Model S Pladia 18s. nopeampi.
                ______________________
                Nykyinen:
                Model 3

                BMW:t vuodesta 2009:
                i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7505
                  • Jyväshyvä

                  #53
                  Täytyy kuitenkin huomioida että tuo ei ole virallinen aika, kyse ei ole sarjatuotantoautosta vaan esisarjan autosta joten odotellaan sitä virallista... Mutta ero on aika valtava jos vanhaan malliin eroa syntyi 27 sekunttia ja Elonin miehiltä taitaa keinot loppua kesken jotta sija enää vaihtuu? Seuraavaksi Stuttgartin miehet Rimackkia jahtaamaan ;-)
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7505
                    • Jyväshyvä

                    #54
                    Taycanilla nyt tämä "kylmä viikko" ajeltu sellaista 40-70 km matkaa, lyhyitä pysähdyksiä, esilämmitysta 10-15 minsaa joka riittää siihen että pipoa ja hanskoja ei tarvita, keskikulutus vaihdellut 37-42 välillä, todellinen range siis n. 190-215 km (yhtenäistä matkaa, nettokapasitetti 108tkm ajettuna n. 80 kWh. WLTP 401 km, kesällä käytännössä 350). Lämpötilat vaihdellu -28 ja -35 välillä. Aamulla kun oli -35 ja kokeilin miten -20 asteen akkulämmöillä auto kiihtyy niin meni kilpikonnamoodiin ja herjasi sähköjärjestelmästä, se kyllä poistui kun auton boottasi lukitsemalla ovet... Esilämmittämällä auton ja akun (oltava laturissa jotta akku lämpeää) ongelman voi kiertää tai jättämällä täyskaasukiihdyttelyt vähemmälle ;-) Auto ei päästä akun lämpöjä alle -20 asteen. ja pitää ajossa lämmöt 0 asteen pinnassa. Aika hitaasti akunlämmöt nousee, 40 km / -20 -> -15. AC lataustehot likellä normaalia kylmälläkin akulla tosinkuin esim. Tesloissa. Pikalatausta en ole nyt pakkasilla kokeillut. Yhtenä aamuna oli yksi kulma alhaalla (pakkaset kiristyi), ei toistunut myöhemmin. Kuskin ikkuna ei jaksanut -31 pakkasella nousta enää ylös ilman avustusta. Taycan Turbo S... Kivuttomin talviauto mitä mulla on ollut.
                    Last edited by MajorDrake; 05-01-2024, 11:30.
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • ///Jone
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2009
                      • 1280
                      • HKI

                      #55
                      Itsellä esimerkiksi kehätiellä Model 3:n kulutus on ollut ilman esilämmitystä siellä 27-30kwh/100km tuntumassa, kun matkaa >20km. Tänään 5km matka osin pysähtelyä, kulutus vähä yli 50kwh/100km (ei esilämmitystä). Pakkasta ollut parikymmentä. Range jää sinne 100 - 150km kun esilämmittelee ilman roikkaa myös jonkin verran. Pidemmällä ajolla päästään kuitenkin sitten 200km taukoväleihin, arvioisin noiden kulutusten pohjilta. Auto Model 3 rwd, akku 56-57kwh netto muistaakseni. Regeniä ei käytännössä ehdi ajoissa olla, kun akku niin kylmä. Auto lämpiää yhä nopeasti ja lämpöä riittää hyvin.

                      Näinä keleinä long rangen >70kwh akku kelpaisi, mutta onneksi suht. lähellä tulevaisuudessa kotiakin hidaslataus + töissä aina. Asiointilataus CCS:llä on talvella ongelmallista, koska 1) energiaa palaa kokoajan min. 3kw teholla akun lämmitykseen ja 2) akku ei kylmänä ota paljonkaan latausta (LFP-kemia ja kylmä), saat kauppareissulla 30min ehkäpä 15-20kwh. Matkoilla taas kokemusta -15c jolloin akkua lämmitetään kylläkin sen 2h ennen laturia, mutta tällöin pukkaa hyvin 170kw maksimiteholla. Tämä edellyttää sanoisin, että olet esilämmittänyt akun lähtöön, siis tällaisella -20c kellillä.
                      Last edited by ///Jone; 05-01-2024, 11:42.
                      ______________________
                      Nykyinen:
                      Model 3

                      BMW:t vuodesta 2009:
                      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                      Comment

                      • Kemppainen.P
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2004
                        • 37
                        • Nummela

                        #56
                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        Täytyy kuitenkin huomioida että tuo ei ole virallinen aika, kyse ei ole sarjatuotantoautosta vaan esisarjan autosta joten odotellaan sitä virallista... Mutta ero on aika valtava jos vanhaan malliin eroa syntyi 27 sekunttia ja Elonin miehiltä taitaa keinot loppua kesken jotta sija enää vaihtuu? Seuraavaksi Stuttgartin miehet Rimackkia jahtaamaan ;-)
                        Porschella tuskin on mitään syytä "huijata" ketään kertomalla ajan johon ei tuleva sajatuontanto auto pystyisi ? Ainakaan en itse keksi mitään järkevää syytä .
                        Pelkkä huomion haku kertomalla kierrosajan johon ei tulla pääsemään tuotantoautolla tuskin kovin hyvää mainosta tulevaisuutena .

                        Comment

                        • isolohko
                          BTCF Member
                          • May 2004
                          • 898
                          • Kymenlaakso

                          #57
                          Originally posted by MajorDrake View Post
                          ja Elonin miehiltä taitaa keinot loppua kesken jotta sija enää vaihtuu? Seuraavaksi Stuttgartin miehet Rimackkia jahtaamaan ;-)
                          Se voi olla, etteivät tulossa olevasta Model 3 "Ludista" tee Model S Plaidia nopeampaa. Ainakin Model 3 tehoversion speksihuhuissa mukavia juttuja, mm. "kuppipenkit".


                          e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7505
                            • Jyväshyvä

                            #58
                            Originally posted by Kemppainen.P View Post

                            Porschella tuskin on mitään syytä "huijata" ketään kertomalla ajan johon ei tuleva sajatuontanto auto pystyisi ? Ainakaan en itse keksi mitään järkevää syytä .
                            Pelkkä huomion haku kertomalla kierrosajan johon ei tulla pääsemään tuotantoautolla tuskin kovin hyvää mainosta tulevaisuutena .
                            Ei varmasti ole. Varmasti lähelle mennään sillä sarjatuotantoautolla. Ko. tulos ei näy nürren virallisilla listoilla... Edit: Näkyy se prototyyppien alla...
                            Last edited by MajorDrake; 05-01-2024, 18:28.
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • Esko
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 11675
                              • Kouvola

                              #59
                              Tuli tuossa heitettyä taas Model S P90D:llä Rukan reissu. Mennessä suht normaali talvikeli about -10 pakkasta. Keskikulutus kolmella stopilla noin 250Wh. Normaalisti ajettu kahdella stopilla menomatka, mutta nyt jostain syystä meni sen verran enempi. Kolme ihmistä ja tavaratilat ihan täynnä. Perillä ollessa tuli tehtyä omat kulutusennätykset yli 500Wh ku ulkona reipas pakkanen ja ajat lyhyttä ajoa. Takastullessa olikin sitten pääasiassa 28-35 pakkasta ja joutui menemään jo neljällä lataustauolla. Kaksi pidempää ja kaksi lyhyempää. Koko paluumatkan keskikulutus oli noin 320Wh ja tuli ajeltua vähintään nopeusrajoituksia tai vähän yli. Kajaani-Kuusamo väli on pääasiassa 100km/h rajoituksella. Kulutus oli kova, mutta auto toimi moitteettomasti koko reissun. Latausnopeudet oli ihan samoja ku kesälläkin akku esilämmitettynä eli 100-115kw. Jotenkin tuli sellainen tunne ku katteli jäisiä polttomoottoriautoja tuolla huoltoasemien pihoilla, niin enempi tuohon sähköauton toimivuuteen oli luottoa noissa olosuhteissa vaikka kulutus olikin kova.

                              On tuossa ollut pohdinnassa pitäisikö tuo nykyinen päivittää johonkin. Auto toimii kyllä hyvin ja kaikki tärkeät huoltokohteet on vasta käyty läpi kaikki, että huolettomia ajoja pitäisi olla tiedossa (koputtaa puuta!). Mutta vastapainoksi CPO-takuu meni viime syksynä umpeen ja akkutakuukin päättyy ensi kesänä. Myös speksipohdinnassa range voittaa nykyisin suorituskyvyn, kun ostettaessa oli vielä toisinpäin. Vielä 2022 syksyllä katsoin ettei auton arvo ole juurikaan laskenut ostohetkestä, kun alkujaan hyvään hintaan osti auton, niin 2023 vuoden aikana onkin sitten käynyt melkoinen mahalasku käytettyjen Model S:ien hinnoissa. En tiedä oliko hinnat kuplautuneet vai eikö nuo mene kaupaksi käytettynä, kun liikkeet polkee kilpaa hintoja alas kilpaa ja kovaa. Toki siellä oli toi Teslan uusien hinnan lasku ja sitten normi arvonalenema päälle, joka vaikuttaa varmasti. Nyt näyttäisi et tulee lähemmäs 20k takkiin hinnassa vuodessa, jos tuota haluaisi kaupitella tai vaihdella johonkin. Ei ainakaan oma perse kestä tuollaisia droppeja montaa eli siinä mielessä hyvä puntaroida myös muita merkkejä. Uudempi Model S LR Raven kiinnostelisi tilalle lähinnä rangen kannalta ja olisi tietty ainakin akku- ja voimansiirtotakuu voimassa useamman vuoden verrattuna nykyiseen. Vai odottaako hintojen ja markkinoiden tasaantumista?

                              Comment

                              • jani
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 5148
                                • Kuopio

                                #60
                                Originally posted by Esko View Post
                                Jotenkin tuli sellainen tunne ku katteli jäisiä polttomoottoriautoja tuolla huoltoasemien pihoilla, niin enempi tuohon sähköauton toimivuuteen oli luottoa noissa olosuhteissa vaikka kulutus olikin kova.

                                On tuossa ollut pohdinnassa pitäisikö tuo nykyinen päivittää johonkin. Auto toimii kyllä hyvin ja kaikki tärkeät huoltokohteet on vasta käyty läpi kaikki, että huolettomia ajoja pitäisi olla tiedossa (koputtaa puuta!). Mutta vastapainoksi CPO-takuu meni viime syksynä umpeen ja akkutakuukin päättyy ensi kesänä.
                                Mutta kumminkin jännittää ajaa ilman takuuta?
                                F33 435d Mineral-grau metallic
                                K40 K1200s sondermodell

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎